co myślicie o systemach CRM, jeżeli chodzi o przyszłość w polsce? czy wato inwestować czas i pieniądze w szkoleniu sie z tego systemu? czy są inne alternatywy takich systemów zarządzania?
Dziękuję
Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski Global Account
Director - CEE Area

Temat ten był już poraszany na wielu forach.
Moim zdaniem rynek CRM jest już w Polsce dosyć dojrzały. Największe podmioty już dokonały zakupów, a za nimi poszła część średnich firm. Jednak tu jeszcze jest i będzie rynek: wśród średnich i mniejszych firm. Czy warto w to wchodzić? Nie da się odpowiedzieć w jednym zdaniu. Konkurencja na rynku jest spora.
Magda Filaber (Mazurek)

Magda Filaber
(Mazurek)
działalność
społeczna - Fundacja
Mamy Wołomin i
bezpłatne...

Ostatnio usłyszałam, że jedynie 30% firm w Polsce posiada CRM`a - pewna międzynarodowa firma myśli o wejściu na nasz rynek ze swoim CRM`em i z tego co wiem ocenia bardzo pozytywnie możliwość rozwoju tego segmentu.
Mnie osobiście wydawało się, że większość firm ma już CRM`a, ale z rozmów z ludźmi wynika, że nawet jeśli system taki jest, to sporo firm myśli o jego wymianie na coś bardziej nowoczesnego lub bardziej odpowiedniego dla siebie - wybór teraz jest tak duży, że każdy może znaleźć to co faktycznie spełni jego wymagania.

A czy warto się kształcić w tym kierunku?

Niezaprzeczalnie tak - nie wyobrażam sobie firmy, która nie ma jednej bazy danych o klientach, relacjach, produktach, która nie dzieli się wiedzą między pracownikami.
Maciej Barczyk

Maciej Barczyk
IT/Edukacja/Szkoleni
a

Magda Filaber (Mazurek):
A czy warto się kształcić w tym kierunku?

Niezaprzeczalnie tak - nie wyobrażam sobie firmy, która nie ma jednej bazy danych o klientach, relacjach, produktach, która nie dzieli się wiedzą między pracownikami.

Dokładnie to samo myślę. Niestety w naszej rzeczywistości biznesowej jeszcze wiele firm nie posiada takiego oprogramowania a co więcej zupełnie go docenia. Inwestycja w papier i długopis jest nieporównywalnie mniejsza :) ale szkody które może wyrządzić organizacji są olbrzymie.

Dobry CRM to jedno z najważniejszych narzędzi biznesowych i mimo że wszyscy to wiedzą to jednak nie stosują tego w praktyce.
Też myślę, że jest jeszcze dużo firm, które nie wiedzą jakie możliwości daje dobrze zaprojektowany CRM i jakie z tego płyną korzyści....tu jest dosyć duże pole do popisu.

konto usunięte

A jakie daje mozliwosci? ;)
Paweł Janusz

Paweł Janusz Solution Delivery
Manager @ Onwelo

Posiadając CRM napisany pod konkretnego klienta lub mocno sparametryzowany można wiele procedur, które wcześniej były tylko na papierze czy na ustach przenieść do systemu.
A co to daje?
Tutaj już chyba nie trzeba nikogo przekonywać jaka jest moc systemu, który jest w stanie nam łatwo i szybko dać informację o relacjach z klientem historyczny, czyli kto kiedy co i jak.
Adam Bruszkiewicz

Adam Bruszkiewicz Lider Zespołu
Sprzedaży, Sage sp.
z o.o.

No właśnie. Większość dużych firm ma CRM. Bo te firmy na to stać. Taki system uszyty na miarę to ogromny koszt dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jeśli chcecie podyskutować na ten temat, zapraszam na forum:
http://www.goldenline.pl/forum/programy-dla-firm/599914Adam Bruszkiewicz edytował(a) ten post dnia 21.11.08 o godzinie 10:50
Wojciech K.

Wojciech K. realizator pomysłów
własnych

ująłbym to tak:
[pytanie] - czy opłaca się inwestować w kupno koparki?
[odpowiedź] - dużo firm zakupiło już łopaty z napisem "koparka"
Magda Filaber (Mazurek)

Magda Filaber
(Mazurek)
działalność
społeczna - Fundacja
Mamy Wołomin i
bezpłatne...

Pamiętajmy, że w ślad za ceną zawsze idzie produkt.

Najgorzej jest myśleć, że nas nie stać na CRMa lub inne oprogramowanie i jednocześnie kupować kalendarze, długopisy, mazaki, żółte karteczki, tablice korkowe i kolejne biurka i szafy na magazynowanie papierów.

A może się zdarzyć, że odpowiedni program jest niemal na wyciągniecie ręki (chociażby w modelu SaaS).

To chyba częsty problem - obawa przed zapytaniem o cenę.
Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski Global Account
Director - CEE Area

Magda Filaber (Mazurek):
Pamiętajmy, że w ślad za ceną zawsze idzie produkt.

Najgorzej jest myśleć, że nas nie stać na CRMa lub inne oprogramowanie i jednocześnie kupować kalendarze, długopisy, mazaki, żółte karteczki, tablice korkowe i kolejne biurka i szafy na magazynowanie papierów.

Na tym polega różnica między niedoświadczonymi, a doświadczonymi managerami.

Niedoświadczony pyta: a ile to kosztuje?
A doświadczony: jaki jest ROI? Jakie korzyści mi to przynie i w jakim okresie czasu?

Rolą dobrego handlowca jest umysłowić klientowi te rzeczy i ukazać ten koszt alternatywny, który ponosi przedsiębiorstwo nie stosując efektywnego CRM.

Pozdrawiam
Adrian Jakubczyk

Adrian Jakubczyk Specjalista ds.
Systemów
Informatycznych /
Programista

Uważam że w firmach powinno się inwestować w dobry CRM ze względu na informację jakie można z tego typu rozwiązań uzyskać. Jednak z drugiej strony zdaję sobie sprawę że ciężko jest znaleźć gotowy produkt tej klasy dopasowany pod konkretną firmę. Jedną z wad tego typu rozwiązań jest to, że posiadają masę funkcjonalności których na co dzień się nie wykorzystuje w firmach i są przy tym niestety drogie.
Dobrym rozwiązaniem, niestety również drogim, jest wdrożenie takiego systemu który można skonfigurować według potrzeb danej organizacji dopasowując system do zachodzących procesów w firmie. Niestety technologia w której są pisane takie systemy wymaga niezłych nakładów finansowych. Namiastką takiego rozwiązania jest Open Source SugarCRM, w którym możemy definiować własne pola, tworzyć nowe zakładki itd... jednak przed twórcami tego rozwiązania jest jeszcze sporo pracy, ma bowiem on sporo błędów. pozdrawiamAdrian Jakubczyk edytował(a) ten post dnia 23.11.08 o godzinie 12:29
Adam Bruszkiewicz

Adam Bruszkiewicz Lider Zespołu
Sprzedaży, Sage sp.
z o.o.

Adrian Jakubczyk:
Uważam że w firmach powinno się inwestować w dobry CRM ze względu na informację jakie można z tego typu rozwiązań uzyskać. Jednak z drugiej strony zdaję sobie sprawę że ciężko jest znaleźć gotowy produkt tej klasy dopasowany pod konkretną firmę. Jedną z wad tego typu rozwiązań jest to, że posiadają masę funkcjonalności których na co dzień się nie wykorzystuje w firmach i są przy tym niestety drogie.
Dobrym rozwiązaniem, niestety również drogim, jest wdrożenie takiego systemu który można skonfigurować według potrzeb danej organizacji dopasowując system do zachodzących procesów w firmie. Niestety technologia w której są pisane takie systemy wymaga niezłych nakładów finansowych. Namiastką takiego rozwiązania jest Open Source SugarCRM, w którym możemy definiować własne pola, tworzyć nowe zakładki itd... jednak przed twórcami tego rozwiązania jest jeszcze sporo pracy, ma bowiem on sporo błędów. pozdrawiamAdrian Jakubczyk edytował(a) ten post dnia 23.11.08 o godzinie 12:29
Open Source to bardzo dobre wyjście dla tych mniejszych firm, które pomimo dużego "chcenia" posiadania solidnego systemu nie wydadzą na jego wdrożenie półrocznych dochodów by sprawdzić czy to się u nich przyjmie. Problem jest w tym, że wdrożenie OSa jest niemal tak samo trudne jak systemu komercyjnego. Co nie zmienia faktu że nie płacimy już za licencję, aktualizację itp., a to znacznie zmniejsza koszty.
Paweł Janusz

Paweł Janusz Solution Delivery
Manager @ Onwelo

Michał Mierzejewski:
Rolą dobrego handlowca jest umysłowić klientowi te rzeczy i ukazać ten koszt alternatywny, który ponosi przedsiębiorstwo nie stosując efektywnego CRM.

No i doszliśmy chyba dpo największego problemu w małych i średnich firmach (zwłaszcza małych). JA tworząc produkt CRM miałem problem ze znalezieniem firmy, która zupełnie za darmo chciałby go wdrożyć i pomóc w jego rozwoju. Odpowiedź jaką kilka razy usłyszałem, to tom, co mi to da, ale była i taka firma, w której Pani pokazała mi segregator pełen papierów z wydrukowanymi e-mailami i stwierdziła, że to co ja jej proponuję jest właśnie w tych papierach, i że w zupełności jej wystarcza :)

Problemem, jest to, że czasami właściciele firm nie chcą nawet zastanowić się nad możliwością wprowadzenia takiego oprogramowania.
Adam Bruszkiewicz

Adam Bruszkiewicz Lider Zespołu
Sprzedaży, Sage sp.
z o.o.

Paweł Janusz:
Michał Mierzejewski:
Rolą dobrego handlowca jest umysłowić klientowi te rzeczy i ukazać ten koszt alternatywny, który ponosi przedsiębiorstwo nie stosując efektywnego CRM.

No i doszliśmy chyba dpo największego problemu w małych i średnich firmach (zwłaszcza małych). JA tworząc produkt CRM miałem problem ze znalezieniem firmy, która zupełnie za darmo chciałby go wdrożyć i pomóc w jego rozwoju. Odpowiedź jaką kilka razy usłyszałem, to tom, co mi to da, ale była i taka firma, w której Pani pokazała mi segregator pełen papierów z wydrukowanymi e-mailami i stwierdziła, że to co ja jej proponuję jest właśnie w tych papierach, i że w zupełności jej wystarcza :)

Problemem, jest to, że czasami właściciele firm nie chcą nawet zastanowić się nad możliwością wprowadzenia takiego oprogramowania.
Mogłeś się zapytać czy Pani lubi kwiaty?
Jeśli tak, to można było zaproponować spakowanie Jej "CRMa" do kompa a w to miejsce postawienie kwiatka:P
Paweł Janusz

Paweł Janusz Solution Delivery
Manager @ Onwelo

Adam Bruszkiewicz:
Mogłeś się zapytać czy Pani lubi kwiaty?
Jeśli tak, to można było zaproponować spakowanie Jej "CRMa" do kompa a w to miejsce postawienie kwiatka:P
Chyba trzeba było, bo po takim argumencie wierzcie lub nie ale wydawało mi się, że moja praca raczej poszła na marne.

Co gorsza nie miałem czasu znaleźć innego "klienta" i projekt czeka chyba na lepsze czasy po prostu.
Mariusz Płaskowicki

Mariusz Płaskowicki Software Developer,
Oxford Computer
Consultants Ltd

Ja mama wrażenie że czasem wdrożenie OS'a wiąże się z jeszcze większym kosztami. Tylko że w większości ukrytymi. Bo tak naprawdę jeśli kogoś nie stać na normalny system to i za wdrożenie nie bedzie chciał płacić i w efekcie wdrożenie będzie realizował sam. A to może niestety mieć opłakane skutki. Bo pomimo tego ze nikomu się za to nie zapłaci to i oczekiwanych zysków pewnie nie będzie. W efekcie firma ponosi jakieś koszty własne związane z wdrożeniem (czas pracowników, serwer, szkolenia, czas zmarnowany przez użytkowników którzy nie wiedzą co i jak) i w efekcie kończy się w większości przypadków stwierdzeniem - te crm'y to do bani są. U nas wdrożyliśmy i nic nam to nie dało a wprost przeciwnie.

Swoją droga wszyscy piszą o systemach szytych na miarę - problem polega na tym ze w większości przypadków sa to systemy cholernie drogie i dostarczający taki stopień customizacji jakiego większość firm nie wykorzysta. Więc czasem lepiej zainwestować w coś prostszego i mniejszego.
Olgierd Mrozik

Olgierd Mrozik Użyteczność,
Architektura
Informacji,
Projektowanie
inter...

Odpowiedni dobór rozwiązania powinien być związany przede wszystkim z analizą potrzeb klienta. Dopiero wyniki takiej analizy powinny dać odpowiedź jaki system: komercyjny, OS'owy, szyty na miarę, czy pisany pod wymagania klienta, sprawdzi się w danym przypadku. Niestety często klienci nie potrafią do końca określić swoich potrzeb, co więcej nie potrafią przedstawić nawet podstawowych dokumentów opisujących proces jaki ma dany system obsługiwać, a chcieliby otrzymać funkcjonalne narzędzie i za jak najniższą cenę.

Problem w tym, że to co dla jednego będzie funkcjonalne, dla innych może nie nadawać się do niczego.
Paweł Janusz

Paweł Janusz Solution Delivery
Manager @ Onwelo

Olgierd Mrozik:
Odpowiedni dobór rozwiązania powinien być związany przede wszystkim z analizą potrzeb klienta. Dopiero wyniki takiej analizy powinny dać odpowiedź jaki system: komercyjny, OS'owy, szyty na miarę, czy pisany pod wymagania klienta, sprawdzi się w danym przypadku. Niestety często klienci nie potrafią do końca określić swoich potrzeb, co więcej nie potrafią przedstawić nawet podstawowych dokumentów opisujących proces jaki ma dany system obsługiwać, a chcieliby otrzymać funkcjonalne narzędzie i za jak najniższą cenę.

I to tutaj dochodzimy chyba do sedna problemu. "Ja chcę, ale nie wiem co, zróbcie coś to Wam powiem czy mi to pasuje czy nie". Problem w tym, że pisanie software tego typu to nie zrobienie 3 czy pięciu layout'ów strony, a niestety często tak odbierają to klienci.
Olgierd Mrozik:
Problem w tym, że to co dla jednego będzie funkcjonalne, dla innych może nie nadawać się do niczego.

Tak, to prawda, dlatego firmy wprowadzają bardzo zaawansowaną customizację, rzez co to najczęściej nie są produkty typu OutOfTheBox, które instaluje się i działają.

konto usunięte

Paweł Janusz:
I to tutaj dochodzimy chyba do sedna problemu. "Ja chcę, ale nie wiem co, zróbcie coś to Wam powiem czy mi to pasuje czy nie". Problem w tym, że pisanie software tego typu to nie zrobienie 3 czy pięciu layout'ów strony, a niestety często tak odbierają to klienci.

Po takim stwierdzeniu można dojść do wniosku, że klient jest zupełnie niepotrzebny, a wręcz niepożądany do udanego wdrożenia naprawdę dobrego CRM albo dowolnego innego sytemu informatycznego.

W większości przypadków proces sprzedaży takiego systemu od strony klienta, który to klient w przeszłości nie posiadał żadnego podobnego oprogramowania można porównać do postawiania tego klienta przed sklepem z zasłoniętymi witrynami. Sprzedawca stojąc przed tym sklepem zachwala swój towar słowami: "Mamy najlepszy towar na świecie. Same znane marki. Najlepsze ceny w mieście. Doświadczonych doradców i sprzedawców, dobiorą dla Pana/Pani towar w najlepszy sposób - nawet nie będzie musiał/musiała Pan/Pani wchodzić do sklepu"
Po takiej reklamie klient się zgadza, co będzie marnować czas na chodzenie po sklepie. Sprzedawca wola doradcę przed sklep a ten pyta klienta: "Czy wybiera Pan/Pani czerwone czy zielone?"
I co ma na to klient powiedzieć? Zapewne powie "Nie wiem".

A wracając do 3-5 layout'ów - może właśnie takiej wielkości systemu klient oczekuje i uważa za najlepiej spełniający jego wymagania.

Następna dyskusja:

CRM - co polecacie


Wyślij zaproszenie do