konto usunięte

Temat: Sztuka modelowania

Panowie, proponuje wymienić swoje doświadczenia w modelowaniu procesów. Jak się okazuje, jest to naprawdę sztuka, aby właściwie zbudować sensowny, dobrze oddający rzeczywistość i czytelny model rzeczywistości biznesowej, która z reguły jest dosyć złożona.

Jakimi głównymi zasadami kierujecie się przy modelowaniu danego obszaru biznesowego?

Jakie poziomy abstrakcji przyjmujecie?

Jak podchodzicie do analizy organizacji? Jak zbieracie wiedzę o organizacji? Na co w szczególności warto zwrócić uwagę?

Jak modelować, aby model był czytelny, skutecznie upraszczał złożoną rzeczywistość a jednocześnie niósł treść, która jest niezbędna do dalszych działa (no i żeby nie miał 300 stron, przez które z swej nieprzeciętnej wytrwałości przeją jedynie nieliczni)?

konto usunięte

Temat: Sztuka modelowania

Witam,

Przede wszystkim musisz sobie odpowiedzieć na pytanie do czego Ci ten model ma służyć. Można poświęcić mnóstwo czasu i pieniędzy na super dokładny opis, a następnie go nie aktualizować i nie wykorzystywać - w efekcie praca pójdzie do kosza, no w najlepszym wypadku na półkę.

Jeśli na początku ustalisz do czego ma być wykorzystywany model procesów unikniesz bezsensowanej pracy i efekt osiągniesz szybciej.

To ile będzie miał stron jest mało istotne. W tej chwili narzędzia na rynku wspomagają wielowymiarowy opis. Możesz definiować swoje relacje i atrybuty... A do konkretnego zastosowania możesz przygotować dokumentację, w której zawarte będą jedynie te elementy modelu procesów, które w danym momencie są naistotniejsze. Zbyt dużo szczegółów skutecznie zaciemni obraz analizującym, a zazwyczaj nie są to osoby świetnie orientujące się w tematyce modelowania procesów. Twoim zadaniem jest według mnie przygotowanie dokładnie takiej porcji informacji, jaka jest potrzebna w danej chwili.

Podsumowując proponuję następujące kroki:
- ustalić precyzyjny cel i na jego podstawie zakres i szczegółowość opisu
- przygotować model procesów w oparciu o konsultantów merytorycznych
- przygotowywać dokumentację pod konkretne wykorzystanie

Pozdrawiam
Piotr Tadeusz B.

Piotr Tadeusz B. właścicel, MGX
Infoservice

Temat: Sztuka modelowania

Dokładnie.
Nie ma czegoś takiego jak uniwersalny model organizacji. Model zawsze zależy od celu. I należy budować model z minimalną wystarczającą dokładnością (wystarczającą do zrealizowania celu).
Przy okazji ustalania celu musisz wyraźnie określić z odbiorcami projektu modelowania (a także tym od których zbierasz informacje) co leży poza obszarem modelowania.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Sztuka modelowania

Przede wszystkim cel modelowania.

Model karoserii samochodu może służyć do:
- analizy aerodynamicznej przyszłego samochodu
- pokazania go klientom czy sie podoba czy nie zanim wprowadzimy samochód na rynek

Po zakończeniu tych działań model idzie na półkę bo spełnił swoja rolę.

Może jednak posłużyć producentowi ten model to sprzedaży gotowego samochodzu jako jego miniaturka do ofert i wtedy musi być stale aktualizowany.

Modele procesów mogą służyć jako narzędzia pracy w analizie systemowej po której zakończeniu nie sa już potrzebne, zostają w dokumentacji.

Modele procesów mogą też służyć do dokumentowania procesów pracy w projektach zwiazanych z zarządzaniem jakościa (np. ISO) i tu powinny być zawsze aktualizowane bo ich rolą jest pokazanie stanu faktycznego.

Powyżej to podstawa rozważań czyli określenie kontekstu projektu modelowania.

Co do pozostałych to są różne techniki, ja osobiście stosuję:
- modelowanie procesów end-to-end zorientowane na produkty procesow.
- modelowanie zstępujące (tak zwane top-down) czsem mieszane z elementami bottom-up.

Osobiście im później użyjemy zasobów na diagramach tym lepiej. Rozpoczęcie od razu od swimlanes na diagramach powoduje często, że ludzie zaczynają myśleś w kontekście działów i pioków a nie procesów co moim zdaniem szkodzi w procesie analizy.

Następna dyskusja:

Cykliczne spotkanie IIBA WP...




Wyślij zaproszenie do