Temat: Procesy do opisu
Piotr Tadeusz B.:
(Do wątku "Która notacja jest lepsza BPMN czy UML")
Proszę o niezbyt rozbudowane.Piotr Tadeusz B. edytował(a) ten post dnia 13.05.09 o godzinie 21:16
Świetny pomysł na eksperyment, jestem bardzo ciekaw porównania na przykładach. Oczywiście trzebaby znowu najpierw odgrzać dyskusję o celu modelowania ale tak czy siak przykłady zazwyczaj najlepiej działają.
Proponowałbym (definiując przez to trochę cel) jakiś prosty proces biznesowy z życia przedsiębiorstwa, które - powiedzmy - coś sprzedaje nietrywialnego i chciałoby sobie wspomóc informatycznie taki proces aby:
- był szybszy,
- mniej zawodny, zabezpieczony lepiej przed tzw. chaosem organizacyjnym,
- dokumentowany.
Proces zaczyna się zdarzeniem: "przyszło zapytanie ofertowe",
kończy (w najpełniejszym przebiegu) zdarzeniem: "wysłana oferta".
Przebiega przez 3 komórki organizacji:
1) recepcja - otrzymuje dokument, powinna zainicjować proces w systemie
2) dział sprzedaży - szef decyduje kto ma się zająć zapytaniem,
wyznaczony handlowiec weryfikuje zapytanie (ew. zdarzenie końcowe: "odrzucone zapytanie" albo przesłanie do kalkulacji przez dział techniczny)
3) dział techniczny - pierwszy wolny konsultant opracowuje kalkulacje, w zależności od wyniku kalkulacji (np. ceny) powyżej progu A wartości kalkulacja wraca do szefa działu sprzedaży,
poniżej progu A do handlowca prowadzącego sprawę. Możliwe zdarzenie końcowe: "brak możliwości technicznych realizacji"
4) albo szef działu sprzedaży albo handlowiec wprowadzają ceny sprzedaży i wysyłają ofertę (zdarzenie końcowe)
Piotrze - oczywiście proszę zaproponuj brakujące szczegóły.
Pozdrawiam serdecznie.