Piotr Muchs

Piotr Muchs Student, Uniwersytet
Warszawski

Temat: Praca inżynierska

Witam,
Zwracam się do Was o pomoc przy pisaniu pracy inżynierskiej związanej z procesami biznesowymi. Praca polega na zaprojektowaniu procesów oraz podprocesów biznesowych w przykładowej firmie, w której pracownik składa wniosek o zakup nowego sprzętu, który jest zatwierdzany bądź odrzucany przez przełożonego. W przypadku gdy wniosek jest zaakceptowany, następuje zainicjowanie delegacji o zakup tego sprzętu.
W związku z tym, prosiłbym o poradę jakie procesy oraz podprocesy zaprojektować, i jakie zastosować reguły biznesowe (z tym mam największy problem). Z góry dziękuje za pomoc.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Praca inżynierska

Piotr M.:
Witam,
Zwracam się do Was o pomoc przy pisaniu pracy inżynierskiej związanej z procesami biznesowymi. Praca polega na zaprojektowaniu procesów oraz podprocesów biznesowych w przykładowej firmie, w której pracownik składa wniosek o zakup nowego sprzętu, który jest zatwierdzany bądź odrzucany przez przełożonego. W przypadku gdy wniosek jest zaakceptowany, następuje zainicjowanie delegacji o zakup tego sprzętu.
W związku z tym, prosiłbym o poradę jakie procesy oraz podprocesy zaprojektować, i jakie zastosować reguły biznesowe (z tym mam największy problem). Z góry dziękuje za pomoc.

jakie wparcie daje Ci wykładowca, promotor, nie chciał bym niechcący przed orkiestrę wyskoczyć....
Piotr Muchs

Piotr Muchs Student, Uniwersytet
Warszawski

Temat: Praca inżynierska

Z tym właśnie mam problem, ponieważ mój promotor jest bardzo zajęty nie ma dla mnie za dużo czasu. Liczy głównie na moją inwencję twórczą. Każda porada będzie dla mnie bardzo cenna :)
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Praca inżynierska

Piotr M.:
Z tym właśnie mam problem, ponieważ mój promotor jest bardzo zajęty nie ma dla mnie za dużo czasu. Liczy głównie na moją inwencję twórczą. Każda porada będzie dla mnie bardzo cenna :)

ok.... rozumiem

proszę tu napisać słownie jak ten proces ma wyglądać (inwencja twórcza wymagań ;))
Piotr Muchs

Piotr Muchs Student, Uniwersytet
Warszawski

Temat: Praca inżynierska

W firmie, pracownik składa wniosek o sprawdzenie użyteczności sprzętu, wniosek jest wstępnie weryfikowany przez przełożonego, a pracownik jest informowany o decyzji. W przypadku gdy wniosek jest zaakceptowany, przełożony składa zapotrzebowanie do dyrektora działu logistyki, weryfikacja zapotrzebowania polega na sprawdzeniu czy dany sprzęt może być naprawiony przez technika, czy należy skierować go do naprawy serwisowej. W przypadku gdy nie ma możliwości naprawy sprzętu, trafia na listę zakupów. Księgowy działu handlowego sporządza zestawienie kosztów (naprawy serwisowej ,zakupu), zestawienie jest weryfikowane przez asystenta działu handlowego. Dyrektor działu logistyki otrzymuje sprawdzone zapotrzebowanie, zostaje stworzona lista sprzętu do zakupu lub naprawy serwisowej. Księgowy działu logistyki dokonuje zestawienie kosztów delegacji (środek transportu, koszty noclegu, koszty transportu,ilość km itp.). Zestawienie po akceptacji jest przekazywane wyznaczonemu pracownikowi do realizacji. Po wszystkim dokonywane jest rozliczenie z delegacji.

- W pracy muszę zawrzeć opracowane reguły biznesowe.
- Opracować interfejsy użytkownika w postaci formularzy ekranowych.
- Procesy zarządzania delegacjami.

Procesy jakie zaprojektowałem to :
- Złożenie wniosku
- Weryfikacja wniosku
- Złożenie zapotrzebowania
- Weryfikacja zapotrzebowania
- Zestawienie kosztów
-Zainicjowanie delegacji
-Rozliczenie kosztów

Prosiłbym o sprawdzenie czy to co napisałem w ogóle ma jakikolwiek sens.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Praca inżynierska

Piotr M.:
- W pracy muszę zawrzeć opracowane reguły biznesowe.
- Opracować interfejsy użytkownika w postaci formularzy ekranowych.
- Procesy zarządzania delegacjami.

Procesy jakie zaprojektowałem to :
- Złożenie wniosku
- Weryfikacja wniosku
- Złożenie zapotrzebowania
- Weryfikacja zapotrzebowania
- Zestawienie kosztów
-Zainicjowanie delegacji
-Rozliczenie kosztów

Obsługa Wniosku to jedne proces
Obsługa Zapotrzebowania to jeden proces
Wszelkie Zestawienia to pojedyncze aktywności ad-hoc
Nie rozumiem "Zainicjowania delegacji",
Rafał D.

Rafał D. Młodszy konsultant
NAV w IT.integro Sp.
z o.o.

Temat: Praca inżynierska

Także dziwi mnie to „wtrącenie” delegacji, radził bym wyłączyć ten wątek z tematu.
Zgodnie z twoim opisem masz ścieżkę: 1-pracownik, 2-przełożony, 3-dyrektor logistyki. 4-technik, 5-księgowy działu handlowego, 6-asystent działu handlowego, 7-dyrektor logistyki. Dwukrotnie proces trafia do dyrektora logistyki „... weryfikacja zapotrzebowania polega na sprawdzeniu czy dany sprzęt może być naprawiony przez technika, czy należy skierować go do naprawy serwisowej.” Przeniósł bym to wcześniej, zanim trafi do dyrektora logistyki, dopiero po takiej weryfikacji będzie wiadomo czy wystawiane ma być zapotrzebowanie na zewnętrzną naprawę serwisową lub zapotrzebowanie zakupu nowego sprzętu (w przypadku naprawy przez technika i tak będzie osobny podproces). Skrócimy ścieżkę do 1-2-4-5-6-7. Proces kończy się na „umieszczeniu na liście zakupów lub naprawy serwisowej”, wypadało by przynajmniej powiadomić o takim umieszczeniu inicjatora procesu. Z punktu widzenia inicjującego, proces nie powinien kończyć się w momencie umieszczenia go na liście zakupów, ale dopiero w chwili ponownego uruchomienia tego sprzętu (po naprawie lub zakupie). Osobiście zakres prac 5 przeniósł bym w kompetencje 4, dlatego że będą to wartości szacunkowe (dopiero samo zamówienie a potem faktura da ostateczne kwoty). W przypadku serwisu zewnętrznego i tak 4 wskaże dostawcę, a w przypadku zakupu zajmie się tym dział handlowy który ma wybrać najkorzystniejszą ofertę na wskazany przez 4 sprzęt. Proponował bym narysowanie ogólnego procesu a potem dopiero dekompozycję na podprocesy, będzie łatwiej utrzymać spójność.
Pozostawienie założeń do takie pracy „inwencji twórczej” dyplomantowi który nie ma doświadczenia biznesowego jest niestety drogą ku porażce. Zabieraj się za dekompozycję podprocesów dopiero po akceptacji ogólnego schematu i opisu słownego procesu przez promotora.

konto usunięte

Temat: Praca inżynierska

Ja bym to trochę zmienił, ta sprawa jest zbyt prosta by angażować tylu dyrektorów :-)
Piotr M.:
W firmie, pracownik składa wniosek o sprawdzenie użyteczności sprzętu,
ok
wniosek jest wstępnie weryfikowany przez
przełożonego,

to działanie wydaje mi się zbędne, za wcześnie na dyrektora, lepiej jeśli wniosek trafi od razu do serwisu

a pracownik jest informowany o decyzji. W
przypadku gdy wniosek jest zaakceptowany, przełożony składa zapotrzebowanie do dyrektora działu logistyki,

Dyrektor logistyki nie jest tu potrzebny, jeśli już ma być to później, do akceptacji zakupu np. dostawcy, ceny, metody transportu.

weryfikacja
zapotrzebowania polega na sprawdzeniu czy dany sprzęt może być naprawiony przez technika, czy należy skierować go do naprawy serwisowej.

Ok, serwis przyjął zgłoszenie i ocenił sprawę - albo uznaje, że naprawia i podaje koszt albo nie da się naprawić i rekomenduje zakup nowego

W przypadku gdy nie ma możliwości naprawy sprzętu,
trafia na listę zakupów.

ok

Księgowy działu handlowego sporządza
zestawienie kosztów (naprawy serwisowej ,zakupu),

Takie stanowisko jak księgowy działu handlowego raczej nie występuje. Zestawienie kosztów serwisu powinien zrobić serwisant, który potrafi ocenić pracochłonność i koszt części zamiennych. Koszt zakupu nowego sprzętu też mógłby podać serwis albo logistyk czy ktoś z działu zakupów. Dział handlowy raczej służy do kupowania i sprzedawania towarów handlowych niż do organizowania zakupów na bieżące potrzeby firmy.
W tym miejscu, jeśli znany jest koszt naprawy lub zakupu wstawiłbym do procesu przełożonego pracownika, który powinien zaakceptować koszt ponieważ będzie pokryty z jego budżetu. Po jego akceptacji proces mógłby trafić do logistyki/zakupów do realizacji.

zestawienie
jest weryfikowane przez asystenta działu handlowego. Dyrektor działu logistyki otrzymuje sprawdzone zapotrzebowanie, zostaje stworzona lista sprzętu do zakupu

Dyrektor logistyki (zakupów) raczej powinien akceptować zakup po akceptacji kosztu przez przełożonego pracownika.

lub naprawy serwisowej.
Księgowy działu logistyki dokonuje zestawienie kosztów delegacji (środek transportu, koszty noclegu, koszty transportu,ilość km itp.).

Ta delegacja jest zbędna. Raczej nie występuje sytuacja, że po zakup urządzenia wysyła się kogoś w delegację. Bardziej prawdopodobna jest sytuacja, że urządzenie zostanie zamówione i dostawca dostarczy je do firmy kurierem lub jakimś innym transportem. Żeby wysłać pracownika w delegację to musiałby być jak specjalny towar (bardzo cenny, wielkogabarytowy itp)

Jak już urządzenie dojdzie to powinno zostać przyjęte na stan firmy, dostarczone do pracownika, uruchomione i przekazane do użytkowania. Na koniec dobrze by było wprowadzić ankietę satysfakcji ;-)

SK

Następna dyskusja:

Praca mgr dot. symulacji pr...




Wyślij zaproszenie do