Filip Wincenciak

Filip Wincenciak starszy coach -
trener grafików 3D,
Estakada.pl

Temat: OSA - kręci nosa.

Hej,

Macie jakiś pomysł i czy to wogóle da się zrobić? :)

Można na materiale dać fullOsa, na konkretnym materiale.
Problem czy da się zostawić włączoną OSA w renderingu... a na jednym materiale wyłączyć OSA.

Wygładzanie zamiast prawidłowego kształtu z textury, wygładza i zaookrągla cały kształt.

Przykład>
Drzewo, na całym renderze. Chciałbym zachować szczegółowość i mieć dokładny kształ poszarpany liścia klonu. Przy włączonym OSA z klonu robi się dosłownie LIPA, OSA na cały render jest potrzebna.



Sprawa 2.
Materiał z dwoma texturami, jedna to kanał alpha, druga color i normal mapa.
Jakiej lampy używać aby cień padał z textury kanału alpha.
czyli nie kształ obiektu (plate) a kształ obiektu obciętego textura.
Dominik N.

Dominik N. Człowiek od zadań
niewykonalnych.

Temat: OSA - kręci nosa.

Cienias jestem nie blenderowiec, dlatego zasugeruję rozwiązanie którego nie potrafię wykonać: Można poprostu zrobić dwa renderingi a potom nałożyć jedno na drugie. Ogólnie nodes'y to post processing tego rodzaju, ale czy to konkretnie się da? Nie wiem. Jak masz tylko jedną klatkę, to sprawa prosta - robisz dwa renderingi, nakładasz, jak to film, to już sprawa gorsza.

konto usunięte

Temat: OSA - kręci nosa.

Witajcie,
Załączam poglądowe renderingi razem z odsyłaczem do pliku .blend gdybyście chcieli przejrzeć źródło :)

Ok, co najważniejsze na samym początku to ustawienie materiału rzucającego cień drzewa i materiału takowy cień przyjmującego.

Materiał rzucający cień powinien mieć włączone:
w 'Texture buttons', w zakładce 'Map Image': Interpol, UseAlpha i Clip;
w 'Texture buttons', w zakładce 'Image': Premul;
w 'Material buttons', w zakładce 'Material': TexFace i A;
w 'Material buttons', w zakładce 'Links and Pipeline': ZTransp, Traceable;
w 'Material buttons', w zakładce 'Map To': Col i Alpha (tylko, bez Stencil).

Materiał przyjmujący cień powinien mieć włączone:
w 'Material buttons', w zakładce 'Links and Pipeline': Traceable;
w 'Material buttons', w zakładce 'Shaders': Shadow i TraShadow.

Reszta ustawień może być jak w standardzie bo kwestia jakiego światła użyjecie.
Warto nadmienić, że w Blenderze rzucanie tego typu cienia da się zrobić tylko dla raytracingu, shadow buffers odpadaja niestety :/

Poniżej porównanie sposobu rzucania cienia.

Obrazek

Jak widać samo oświetlenie tekstury z kanałem alpha skutkuje złym wycięciem obrazu (widoczne m.in. na końcach łodyg).


Obrazek

Tutaj tekstura z często błędnie przez wielu używaną (także i mnie kiedyś) opcją "stencil", która służy do nakładania tekstur między sobą. Jej działanie jest o tyle lepsze, że nie widać już białych niewyciętych pikseli tła.


Obrazek

Tutaj najlepsze moim zdaniem rozwiązanie. Zamiast włączać opcję stencil dla oddziaływania między teksturami, włączona jest opcja 'premul' ,która uaktywnia bardziej wydajny (w tym wypadku) sposób przeliczania rzucanego cienia. Jak widać tekstura nie tylko nie posiada białych el.tła, ale także jest mniej okrojona niż ta na przykładzie poprzednim. Co za tym idzie rzucany cień jest także o wiele wyraźniejszy.

Różnica między premul a stencil jeśli chodzi o wpływ na teksturę jest taka, że stencil wycina teksturę równomiernie narzucając 1 piksel na obrzeża drzewa, a premul bierze pod uwagę także kolor każdego piksela znajdującego się na teksturze i 'wygładza" cień.

Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem ;)

PS. Polecam powiększać zdjęcia lub ściągnąć paczkę.Piotr Zakrzewski edytował(a) ten post dnia 22.10.09 o godzinie 09:44

konto usunięte

Temat: OSA - kręci nosa.

a z tą OSA to może o coś takiego ci chodzi ?
http://www.blender.pl/index.php?option=com_smf&Itemid=...
Filip Wincenciak

Filip Wincenciak starszy coach -
trener grafików 3D,
Estakada.pl

Temat: OSA - kręci nosa.

Dzieki Hubert faktycznie super artykuł, bardzo przydatny.
O filtrach wiedzialem, ale dowiedzialem sie wiele wiecej :) I TO DZIAŁA.

Piotrze. Wszystko git, tylko jesli ktos trafi metode zgodnie z którą można używać 2 textur (textura_maska + textura_kolor+normalmapa)
i z takiego materiału strzelać cień. Bede wdzieczny.

Na razie zostawiam jedna textura.


Obrazek
bez OSA

Obrazek
OSA 5


Obrazek
efekt odpowiednie ustawienie filtrowania MITCH OSA-5 Textura jedna dla liscia.

konto usunięte

Temat: OSA - kręci nosa.

Filip Wincenciak:
Piotrze. Wszystko git, tylko jesli ktos trafi metode zgodnie z którą można używać 2 textur (textura_maska + textura_kolor+normalmapa)
i z takiego materiału strzelać cień. Bede wdzieczny.
Sam chętnie skorzystam z takiej "metody", choć obawiam się, że może zwyczajnie nie istnieć.
Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: OSA - kręci nosa.

chodzi ci o układanie tekstur na warstwach? http://www.blender3d.pl/www/str/blh.php?blh=13&id=258 , jeśli o coś innego to może lepiej wytłumacz bo chyba nie czaje :)

Następna dyskusja:

sztuka wideo - czy Was kręci?




Wyślij zaproszenie do