Temat: o .tel wywiad - Justin Howard z Telnic

Wywiad z Justinem Haywardem z Telnic Limited opublikowany 9 maja br. - pelny dostepny jest na "webhosting"

Webhosting.pl: Domena .TEL miała swój ważny moment na rynku, kiedy została ogłoszona możliwość rejestracji nazw z taką właśnie końcówką. Od tamtej pory nie słyszymy za dużo o .TEL. Jakie jest obecne zainteresowanie tą domeną? Ile domen zostało zarejestrowanych do tej pory?

Justin Hayward: Chociaż najgłośniej o .TEL było podczas otwarcia rejestracji dla wszystkich 24 marca 2009 roku, to kampanię informacyjną rozpoczęliśmy dużo wcześniej, bo już w czerwcu 2008 roku podczas spotkania ICANN w Paryżu, kiedy podaliśmy daty realizacji poszczególnych etapów.


Byliśmy pozytywnie zaszokowani zainteresowaniem, którym cieszyła się domena już w pierwszy dzień po otworzeniu rejestracji dla posiadaczy znaków towarowych (3 grudnia 2008). W czasie pierwszych 36 godzin zarejestrowano ponad 100 tys. nazw. Od tamtego czasu obserwujemy wciąż mocny i stały wzrost liczby rejestracji. Niedługo osiągniemy kolejny kamień milowy w rozwoju tej domeny, ale o tym wolałbym jeszcze nie mówić.


Kto jest obecnie zainteresowany tą domeną? Jak wygląda struktura klientów w zależności od branży czy kraju?

Ze względu na łatwość użycia, funkcjonalność i przystępność trudno jednoznacznie grupować zainteresowanych. Mamy opinie od małych i dużych organizacji, instytucji akademickich i klientów indywidualnych. Wszyscy są wręcz podekscytowani przydatnością nowej domeny. Zdecydowanie pokonała ona również granice krajów. Myślę, że najlepiej zrobić sobie kilka kwerend w wyszukiwarce Google zawężających wyniki do stron w domenie .TEL. Wówczas zobaczymy różnorodność branż i krajów, które były nią zainteresowane.


Kto powinien być zainteresowany .TEL? Co zamierzacie zrobić, aby przekonać ludzi i firmy do rejestracji tej domeny?

Każdy, kto chce udostępnić informacje kontaktowe w sposób łatwy, jest potencjalnym nabywcą domeny .TEL. Spędziliśmy bardzo dużo czasu na budowaniu świadomości użyteczności tej nazwy wśród naszych podstawowych partnerów (registrarów), ale również wśród zupełnie nowych podmiotów, takich jak iWelt w Niemczech, BT w Wielkiej Brytanii czy MySpace. Będziemy próbowali pozyskiwać nowych partnerów, którzy mają bazę klientów i doświadczenie w sprzedaży usług katalogowych, jak również nowych technologii komunikacyjnych, np. VoIP. Finalnie skupimy się na kliencie indywidualnym poprzez kanał komunikacyjny, który tworzą serwisy społecznościowe.


Jakie są główne korzyści z posiadania własnej .TEL? Czy w ogóle .TEL jest potrzebna w obliczu innych (już przyjętych) sposobów identyfikowania partnerów komunikacji?

.TEL nie może konkurować z żadną pojedynczą formą identyfikacji odbiorcy komunikatu. Niemniej, uważam, że mówienie dziś o konieczności posiadania tej nazwy jest podobne do przekonywanie kogoś 10 lat do telefonu komórkowego. Wiele osób wówczas nie widziało potrzeby posiada takiego „gadżetu”.

Nowa domena sprawia, że w przenośni możemy po prostu utrzymywać jeden identyfikator dla wszystkich kanałów komunikacyjnych, bez względu na to, czy będzie to adres e-mailowy, telefon komórkowy, czy profil w sieci społecznościowej. Co więcej, ten identyfikator będzie działał we wszystkich krajach i przez całe Twoje życie. Nie będziesz musiał wysyłać znajomemu nowego numeru telefonu.

Podobnie, w odniesieniu do działalności gospodarczej, można skonsolidować komunikację z klientami w taki sposób, że będą oni mogli dotrzeć do naszej oferty w sposób łatwiejszy i mniej kosztowny dla samego biznesu. Na stronie będziemy mogli umieszczać przyciski „Zadzwoń do nas” albo „Kliknij, aby z nami porozmawiać”, co przy wykorzystaniu telefonii IP znacznie obniży koszty obsługi klienta.



Uzpelnienie: w dniu 20 maja Telnic pochwalil, sie ze klienci zarejestrowali w okresie rejestracji otwartej juz 200 000 innowacyjnych .tel