Andrzej Machnacki

Andrzej Machnacki Sam sobie sterem,
żaglem, i t p :),
Własna działalnośc
go...

Temat: Źle działająca drukarka fiskalna

Witajcie,

Miesiąc temu otworzyłem sklep. W celu rejestrowania sprzedaży kupiłem drukarkę fiskalną jednej z renomowanych firm, nazwijmy ją "X". Niestety, drukarka ta ma dziwną przypadłość - mianowicie co któryś paragon "zawiesza się" na chwilę i na wydruk kwitka i otwarcie szuflady trzeba czekać 1-2-3 minuty. Klienci oczywiście się niecierpliwią, co zrozumiałe, tworzy się kolejka, niektórzy nie chcą czekać i odchodzą do sklepu obok. Sytuacja jest bardzo uciążliwa.

Problem występuje właściwie od pierwszego dnia pracy urządzenia. Wyczerpałem już wszystkie drogi sprawdzenia, konfigurowania czy zapobiegania różnego rodzaju problemom na linii komputer-drukarka i mam 100% pewności, że błąd tkwi w samym urządzeniu. Program sprzedażowy każdorazowo loguje transmisję danych do drukarki do pliku i jak na dłoni widać tam czas, z jakim odpowiada drukarka - 20-30 sekund (przy czym wydruk jednego paragonu to kilka komend, więc te 30 sekund trzeba pomnożyć np. x5).

Tyle technikaliów. Zwróciłem się do sprzedawcy drukarki (a jednocześnie serwisanta) z prośbą o naprawę urządzenia. Na miejscu został wymieniony... bezpiecznik, więc problem jak był, tak jest. Sprzedawca twierdzi, że poza wymianą bezpiecznika nie jest w stanie zrobić nic więcej i mogą jedynie wysłać sprzęt do producenta, który wykona ekspertyzę i ewentualnie naprawi to co jest zepsute. Problem w tym, że producent rezerwuje sobie na to czas do 14 dni roboczych. Ja w tym czasie musiałbym zamknąć sklep albo kupić drugą drukarkę za kolejne 2-2,5 tysiąca. Nawet zakładając, że wyrobią się w 4 dni robocze, dla mnie to i tak tragedia.

Nie muszę chyba mówić, co oznacza zamknięcie sklepu otwartego miesiąc temu, który w dodatku obok ma konkurencję... Stracę klientów, których z trudem zdobywam każdego dnia i cały dotychczasowy dorobek pójdzie na marnę; być może stracę w części wypracowane rabaty u dostawców, bo przecież przez jakiś czas nie będzie regularnych zamówień; stracę jakiś potencjalny zysk, bo każdego dnia te 130-150 osób coś u mnie kupuje i zostawiają u mnie swoje pieniądze; wreszcie - nie mam wcale ani środków na to, ani ochoty, wydawać dwa tysiące na nową drukarkę; wszystko włożyłem w towar i urządzenie sklepu.

Proszę, pomóżcie - jakie ja mam właściwie prawa w takiej sytuacji?

Czy w tak szczególnym przypadku jak drukarka fiskalna serwis nie powinien zapewnić jakiegoś sprzętu zastępczego? Przecież moduł fiskalny można wymienić - jednakże serwis odpowiedział, że to dla nich zbyt duży koszt; ale czy mnie jako użytkownika powinno to obchodzić? Niech potem producent zwróci im pieniądze za moduł, skoro sprzedał bubla.

Co mogę zrobić?

konto usunięte

Temat: Źle działająca drukarka fiskalna

Kasy fiskalne to specyficzna grupa sprzętu.
Z wymiana modułu fiskalnego nie jest taka prosta. Po pierwsze jest przypisany do podatnika (prefiks), czyli nawet jeśli serwis wypożyczyłby Ci inną drukarkę (w co wątpię) musiałbyś zgłosić do US, że zakładasz nową kasę a następnie po powrocie starej tą kasę zlikwidować czyli zrobić odczyt modułu fiskalnego. Kolejna kwestia to wymiana tego modułu u producenta, pomijając fakt kosztów (500-1500zł) pozostaje kwestia zasadności takiej wymiany. Producenci nie wymieniają modułów fiskalnych tak po prostu na prośbę serwisu. Z reguły jest to awaria lub po likwidacji działalności (istnieje też opcja wymiany po zapełnieniu modułu fiskalnego ale najczęściej taka kasa nie nadaje się do reanimacji).Do kasy jest przypisana książka serwisowa z nr seryjnym urządzenia, prefiksem i wpisaną procedurą fiskalizacji (potwierdzoną wydrukami). Więc oprócz wymiany modułu producent musiałby też sfałszować książkę serwisową.

Serwis nie ma obowiązku wypożyczać każdemu podatnikowi kasy zastępczej na czas naprawy a w przypadku tego typu urządzeń jest to wręcz niewykonalne. Pomysłem (drogim) jest kasa awaryjna.

Najlepsze rozwiązanie w Twoim przypadku to telefon bezpośrednio do producenta, znajdź jakiegoś kierownika i z nim pogadaj. Jeśli to rzeczywiście wina urządzenia to prawdopodobnie mieli takie przypadki, więc być może będą wiedzieli co jest nie tak. Powiedz mu jaka jest sytuacja, umów się na konkretny dzień, weź drukarkę pod pachę i po prostu do nich pojedź żeby naprawili od ręki.Wojtek Barański edytował(a) ten post dnia 15.09.10 o godzinie 08:07
Wiesław Jan Tomczak

Wiesław Jan Tomczak doradca podatkowy
(wpis Min Fin.
03697)

Temat: Źle działająca drukarka fiskalna

jak powyżej

Czasem jednak warto mieć w zapasie małą drukarkę zasilaną na prad i baterie/akumulator aby nawet w przypadu awarii zasilania nie zamykać sklepu.
Są takie drukarki dostępne nawet za około 500 zł (niestety też wymagają przeglądów okresowych więc warto przeanalizować czy potzreba jej użycia może czesto występować.
Może sie przydac w dniach wzmozonego ruchu gdy na przykład będzie potrzeba 2 sprzedawców.


Problem tylko w tym, że te małe drukarki nie zawsze współpracują z każdym komputerowym programem magazynowym ale jak nie ma zasilania to najcześciej komputer też nie działa.

Zamaist telefonu proponowałbym pismo listem poleconym do producenta i/lub serwisanta z dokłdnym przedstawieniem problemu i ewentualnymi stratami jakie można ponieść gdy sprzęt nie działa prawidłowo i żadaniem aby w miarę bezkolizyjnie rozwiazali ten problem.
Andrzej Machnacki

Andrzej Machnacki Sam sobie sterem,
żaglem, i t p :),
Własna działalnośc
go...

Temat: Źle działająca drukarka fiskalna

Dziękuję za odpowiedzi, ale niestety za bardzo mi one nie pomogły :( Nadal jestem w punkcie wyjścia. Z producentem już oczywiście rozmawiałem, twierdzą oni dokładnie to co napisałem powyżej - tj. o ekspertyzie i braku możliwości udostępnienia jakiegokolwiek sprzętu na czas naprawy. Co do drukarek za 500 zł - chętnie taką kupię :) To nie drukarki, tylko kasy fiskalne, ewentualnie drukarki ale używane i bez modułów fiskalnych więc trzeba doliczyć jeszcze 1000.

Eh :(

Następna dyskusja:

Kasa fiskalna - kiedy wymagana




Wyślij zaproszenie do