Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Routery i sip

Właśnie "wożę" się w dwóch lokalizacjach z telefonią VoIP. Tak patrzę, że nie wszystkie routery obsługują protokół sip, dodatkowo porty
· UDP 3478, 3479
· UDP 5060, 5061
· UDP 8000-8005
powinny być odblokowane obustronnie.
Telefon VoIP podłączony w jednym miejscu do sieci Lan z Internetem działa, a tam gdzie jest router "PENTAGRAM Cerberus WiFi 802.11g Lite", czy "Intelinet" - nie działa. Zaraz zobaczę co z "Asmax AR 804u". Może coś pominąłem ale router Pentagram tylko 6 portów przyjmuje do zaprogramowania.

Dodatkowo konfiguruję bramkę Linksys PAP2T-EU, wpisałem do ustawień SIP odwołanie do serwera w sieci SIT RSC, IP jest z automatu dobierane i jest OK ale telefon "nie żyje"

3 na krzyż rzeczy do zaprogramowania, a nie chce działać.
Możecie pomóc w konfiguracji? Forwarding czy Next przy portach?

Zaraz chyba po woli od początku krok po kroku "przelecę" konfigurację, ale różnice w programowaniu różnego sprzętu są trochę zaskakujące jak dla mnie.

konto usunięte

Temat: Routery i sip

Na początek można spróbować wystawić telefon do DMZ i zobaczyć czy zaskoczy. Proponuję również sprawdzić czy telefon obsługuje STUN, a jeśli tak to włączyć. Mechanizm ten pozwala dość skutecznie "przechodzić" przez NAT-a.

konto usunięte

Temat: Routery i sip

Nie wiem czy temat aktualny, ale można jeszcze spróbować ustawić odświeżanie rejestracji SIP na 60 sekund. Można też popatrzeć na ustawienia UPnP (tutaj warunek: obydwa urządzenia muszą obsługiwać ten protokół). Oprócz tego STUN, o którym napisał Jarosław.
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Routery i sip

Co prawda tam gdzie miało to działać to już działa, ale nie wszystkie kombinacje routerów w okolicy sprawdziłem, więc tak, temat aktualny.

Powtórzę się, różnice w działaniu routerów różnych producentów są trochę zaskakujące. Widać VoIP dla producentów routerów, to ciągle nowość i z tą standaryzacją obsługiwanych usług, protokołów nie jest tak dobrze jak byśmy, jako ich użytkownicy, chcieli. Na pełną standaryzację w najbliższym czasie chyba się nie zanosi, bo choćby "bezprzewodówka" nam ciągle miesza i mieszać będzie, ;-D

Chętnie poczytam o waszych doświadczeniach praktycznych z różnymi telefonami VoIP i aktywnym osprzętem sieciowym.

Dziękuję Jarkowi i Reńkowi. Najlepsze życzenia świąteczne i noworoczne na 2008 dla wszystkich zmagających się z bezpieczeństwem w IT.

konto usunięte

Temat: Routery i sip

Prawda jest taka, że co producent to nieco inna implementacja. Niby standard, ale tak nie do końca. Najgorzej z obsługą VoIP jest chyba w chińskich tanich routerach. Tam jest prawdziwa loteria jak chodzi o nawiązywanie połączeń.

Gdy nie mamy wpływu na to jaki router stoi w danej lokalizacji to warto się rozejrzeć za sprzętem, który ma możliwość ustawienia na sztywno portu RTP do transmisji głosowej, np. Welltech/Repotec.

Jak chodzi o przechodzenie prez NAT to z doświadczenia mogę z czystym sumieniem polecić routery Fritz, telefony Edge-corE i sprzęt Grandstream. Nie spotkałem się tam z żadnymi problemami nawet, gdy połączenia były podwójnie natowane.

Następna dyskusja:

Interpretacje w SIP




Wyślij zaproszenie do