Agata Niebieszczańska

Agata Niebieszczańska Psycholog, Fotograf

Temat: Czym jest ITIL(R)? Wprowadzenie i ścieżka kwalifikacyjna.


Obrazek

Czym jest ITIL(R)? Wprowadzenie i ścieżka kwalifikacyjna.
Autor: Krzysztof Politowicz
ITIL – czym jest, dla kogo i jak może pomóc naszej organizacji
IT?

ITIL to najpowszechniej akceptowana na świecie koncepcja
zarządzania usługami informatycznymi (IT Service Management),
która w ostatnich kilkunastu latach stała się niepodważalnym
światowym standardem w tej dziedzinie.

ITIL jest zbiorem najlepszych praktyk dotyczących zarządzania
informatyką w administracji rządowej i samorządowej, ponadto
przedstawia zorientowane procesowo podejście dla organizacji
Biznesu. W metodologii ITIL przedstawiana jest koncepcja organizacji
IT jako dostawcy usług informatycznych. Zbiór zawiera porady,
sugestie i praktyki, mówiące jak efektywnie i skutecznie oferować
usługi, nie tylko informatyczne.
Podstawą koncepcji ITIL jest
zdefiniowanie procesów i funkcji, które powinny istnieć w
organizacji świadczącej usługi IT.

ITIL dedykowany jest zarówno organizacjom komercyjnym (np. firmy
komputerowe, programistyczne) jak i publicznym (agencje rządowe
itp.), niezależnie od wielkości, typu czy posiadanych narzędzi.
Każdy proces posiada zdefiniowane role i zakres odpowiedzialności.
Zawarte w ITIL kompleksowe rekomendacje dotyczące branży
informatycznej, dały początek międzynarodowej normie zarządzania
usługami informatycznymi – ISO/IEC 20000 Service
Management.


Prace nad pierwszą wersją rozpoczęto w połowie lat 80 w Wielkiej
Brytanii na zlecenie administracji rządowej. Pierwsza książka
dedykowana tej metodologii ukazała się w 1989 roku. Obecnie na
rynku, od 30 maja 2007, funkcjonuje wersja 3 metodologii. Wersja ta
składa się z 5 głównych publikacji poświęconych
kolejnym fazom życia usługi:
- Service Strategy – Strategia usług
- Service Design – Projektowanie usług
- Service Transition – Wdrożenie usługi
- Service Operation – Codzienne operacje
- Continual Service Improvement – Ciągły rozwój

W przypadku wersji 3 ITIL podejście do zarządzania usługami IT
zostało nieco zmienione i oparte jest na cyklu życia Usługi –
od planowania strategicznego aż do fazy produkcyjnej.
Położony został większy nacisk na integracje Departamentów
merytorycznych z informatyką, dynamice portfela usług IT i
holistyczności cyklu życia zarządzania usługami. Ponadto, o ile
wersja 2 modelu dostępna była tylko w języku angielskim, wersja 3
zakłada, że materiały szkoleniowe i egzaminy będą tłumaczone
na języki ojczyste uczestników, w tym również język polski.

Często pada pytanie: “Dlaczego ITIL?”. Korzystając z
praktyk ITIL przede wszystkim równamy się do najlepszych, nie
wywarzamy drzwi, które są już dawno otwarte i przede wszystkim,
uczymy się na błędach innych. Stosowanie się do zaleceń ITIL
pozwoli na:

- poprzez zarządzanie IT jak organizacją – redukcję kosztów
- poprzez wspólną koncepcję świata IT oraz struktury komunikacji
– lepszą komunikację
- poprzez patrzenie na informatykę oczami Klienta – polepszenie
relacji z całą organizacją
- poprzez ciągłe doskonalenie IT – zarządzanie jakością
- poprzez całościowe spojrzenie na informatykę –
uporządkowanie całej organizacji, a nie tylko wybrane jej elementy
- spójność koncepcji

Skuteczność usługowego modelu zarządzania informatyką
promowanego przez ITIL potwierdzają międzynarodowe badania i
praktyka.


Mówi się, że w pewne procesy opisane w ITIL powinny być
wspierane przez model zarządzania projektami PRINCE2
(Zarządzania zmianą, Zarządzanie wersją), jednak przyjrzawszy
się opisom tych procesów, zakresom działań, głównym celom i
głównym czynnościom, możemy śmiało stwierdzić, że ITIL
zawiera elementy metodologii PRINCE2, jak również wiele wskazówek
dotyczących samej tematyki zarządzania projektami. Zarówno
ITIL, jak i PRINCE2 opisują mechanizmy oceny zmiany i projektu.

Na przykład opisany w modelu zarządzania projektami PRINCE2
przegląd projektu jest tym samym, co "Po-wdrożeniowy przegląd
opisany w ITIL (…) pobierz cały artykuł PDF:
http://sqam.org/magazine/1823-czym-jest-itil-r-wprowad...