Temat: ranking szkoleń (krajowych/zagranicznych) / studiów...
Mały update - miałem okazję prywatnie uczestniczyć w szkoleniu MT&DC 'How to gather user requirements'. Prowadzący: Darryl W. Booker, link do szkolenia
tutaj.
Wrażenia:
in plus
* Darryl to człowiek z dużym doświadczeniem praktycznym, chyba nie zdarzyło się, żeby nie odpowiedział na jakieś pytanie i przy okazji nie poparł go jakąś anegdotą, potrafi poprowadzić szkolenie (4 dni!) w sposób nie nużący dla uczestników, dobrze nawiązuje kontakt z grupą. Podobało mi się, że Darryl często mówił jak to jest "u nas w Stanach" - wydaje mi się, że dużo dobrych praktyk przychodzi do nas z US of A i fajnie posłuchać z pierwszej ręki co się tam ciekawego dzieje. Good job Darryl!
* Darryl odpowiadał również na pytania nie będące w zakresie szkolenia - co z mojej perspektywy było szczególnie istotne - yet again, good job Darryl! ;)
* szkolenie prowadzone było w języku angielskim - ale z tłumaczem, który na bieżąco tłumaczył wypowiedzi Darryla/grupy tak więc komunikacja przebiegała sprawnie
* doskonale przygotowane materiały (od razu w języku polskim i angielskim), do tego masa narzędzi gotowych do użycia - uczestnicy otrzymują książkę formatu książki telefonicznej gdzie szczegółowo opisane są wszystkie zagadnienia poruszane w mniejszym lub większym stopniu na szkoleniu. Bardzo ułatwia to robienie notatek i pozwala nam wrócić do tematu np. miesiąc po szkoleniu ;)
* merytorycznie poziom szkolenia oceniam bardzo w porządku - dla początkujących AB. Wyjaśnione różne aspekty analizy biznesowej - począwszy od procesu, ról, odpowiedzialności a skończywszy na technikach i narzędziach. Ten punkt pojawia się jednak również w "minusach" - wyjaśnię później dlaczego.
* poszczególne moduły zakończone krótkim sprawdzianem podsumowującym wiedzę z danego obszaru (praca zespołowa)
* ogólnie bardzo dobra organizacja - duży nacisk położony na zbieranie informacji zwrotnej w celu poprawy jakości szkolenia. Infrastruktura OK: miejsce w centrum Warszawy, trener, tłumacz, posiłki, materiały, egzamin... a na koniec nawet pamiątkowe zdjęcie! ;)
* duża i zróżnicowana grupa (biznes, IT, project mgmt) - dla mnie to plus ponieważ udało mi się poznać kilka ciekawych osób oraz pozwoliło na ciekawą wymianę opinii. Fajnie było posłuchać jak "to" się robi w innych firmach
in minus
* czas trwania szkolenia - rozumiem, że większość może uważać, że im dłuższe szkolenie tym lepiej bo można się zerwać z pracy. Tylko że później ta praca wróci do nas i to ze zdwojoną siłą. 4 dni to dla mnie zdecydowanie za długo, wolałbym mieć to rozbite na 2 tygodnie po 2 dni - wtedy impakt na życie zawodowe byłby mniejszy. Oceniam to pod kątem swoim oraz z perspektywy osoby zarządzającej zespołem.
* jak wspomniałem powyżej: szkolenie pokrywało całość tematu - role, terminologię, procesy, podstawy oraz techniki i narzędzia. Z jednej strony to fajnie, z drugiej rozumiem dlaczego część ludzi może być niezadowolonych - np. jednych interesuje tylko proces, rola AB i zarządzanie tym obszarem, drugich tylko techniki i narzędzia. Suma sumarum: część grupy może się nudzić przez pierwsze 2 dni, część może się nudzić przez kolejne 2 dni. Z mojej perspektywy to kolejny powód, żeby rozbić to na 2 szkolenia lub podzielić na 2 moduły z możliwością wyboru czy chce się uczestniczyć w całości czy tylko w części.
* wydaje mi się, że powinno być położone trochę więcej nacisku na wyniki zespołów przy podsumowaniu modułów. Bardzo często rozwiązania znacznie się różniły ale zawsze była to "dobra robota". Rozumiem, że tak mogło być ale fajnie byłoby gdyby trener porównywał najbardziej odbiegające od siebie rozwiązania.
* egzamin - poziom trudności - OK (zdawalny ;)), mimo to wolałbym, żeby był prowadzony i sprawdzany przez niezależną organizację ds. Analizy Biznesowej. W ten sposób certyfikat byłby poważniejszy.
Podsumowując: są plusy i są minusy. Biorąc pod uwagę podejście MT&DC do tematu prowadzenia szkoleń spodziewam się, że minusów będzie coraz mniej. Polecam skorzystać każdemu kto będzie miał okazję wybrać się na szkolenie tej firmy. Dla pewności najlepiej wcześniej zasięgnąć opinii kogoś kto już na nim był a w ogóle rewelacyjnie byłoby zerknąć w materiały ze szkolenia, żeby upewnić się, że to jest to o co nam chodzi (szkolenia nie są tanie - więc po co później mieć do kogoś pretensje :().
Pozdrawiam,
DP.