Temat: Ocena pracy analityka IT
Chciałbym poznać Wasze doświadczenia z miarami/metodami oceny, które się sprawdziły w > praktycznym zastosowaniu.
Praktyczne zastosowanie to nieco inna działka.
O ile w takiej systemowej ocenie można ustalić reguły i zasady i jak sam piszesz jest tego na pęczki, o tyle praktyczne zastosowanie mają oceny subiektywne, acz dokonywane przez bardziej doświadczonych w danej działce pracowników.
Sam rzut oka na dokumentacje młodszego analityka, sposób albo rozwiązania jakiegoś zagadnienia, albo podejście do tegoż i sam sposób myślenia pozwalają ocenić potencjał i zdolność do efektywnego nabywania wiedzy wraz z czasem, zarówno na poziomie posługiwania się narzędziami, jak i sposobach podchodzenia do zagadnień.
W przypadku starszych analityków liczy się ocena efektu końcowego (przy założeniu, że ma dobrze wypracowany warsztat na poziomie czysto technicznym), głownie w opinii klienta, który w samej fazie zbierania wymagań mógł wprowadzać jakieś sprzeczności albo poważniejsze zmiany, nad którymi (i samym klientem) starszy analityk powinien zapanować.
Dobre scenariusze testowe można zdefiniować przez ich przeciwieństwo. Przerabiałem przypadki, że aplikacja przechodziła przez testy, przy czym klient był w stanie sam dobrać taki zestaw danych wejściowych, który wykazywał jakiś błąd. Im szybciej mu się to udawało- tym gorzej świadczyło to o scenariuszach testowych :)
Nie wiem na ile specyfika projektów bankowych pozwala rozdzielić ocenę pracy samego analityka od pracy całego zespołu i efektu końcowego, ale w projektach, którymi ja się zajmowałem jako analityk i PM w jednym liczyła się wypadkowa zdolności do modelowania rozwiązań i projektowania jakichś funkcjonalności z jednoczesnym wpływaniem na użytkowników kluczowych na kilku różnych poziomach.
W każdym razie świetnie zaprojektowana aplikacja nie zawsze jest sukcesem po wdrożeniu- no i pytanie czy to świadczy o analityku źle czy nie..