Tomasz Cudzich

Tomasz Cudzich Prowadzenie
projektów, Analiza
Biznesowa,
Zarządzanie Tes...

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Witam,
A ja przewrotnie rzucę (do Was) w "eter" pytanie: "Jakie błędy popełniamy (lub popełniają inni) w trakcie prowadzonej analizy biznesowej? Postarajcie się Siebie uderzyć w pierś (lub innych) i podajcie jakie Waszym zdaniem rażące błędy popełniamy.
Pozwoli to tym, którzy ich nie widzą w końcu dojrzeć, a niektórych z nas (mi na pewno) zmusi do zastanowienia się i próbą znalezienia rozwiązania problemu.
Co Wy na to??Tomasz C. edytował(a) ten post dnia 05.12.12 o godzinie 08:45
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

uleganie Klientom na prośby "zróbmy to szybciej, może coś uprościć..." ;) uodparniam się
Tomasz Cudzich

Tomasz Cudzich Prowadzenie
projektów, Analiza
Biznesowa,
Zarządzanie Tes...

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Jarek Żeliński:
uleganie Klientom na prośby "zróbmy to szybciej, może coś uprościć..." ;) uodparniam się

Fakt, też staram się nie prowadzić takich eksperymentów. Szczególnie, że takie "uproszczenia" często są tak samo pracochłonne (lub bardziej) niż oryginalny pomysł :) A coś jeszcze? Jak pozostali uczestnicy forum :) ??

konto usunięte

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Jarek Żeliński:
uleganie Klientom na prośby "zróbmy to szybciej, może coś uprościć..." ;) uodparniam się

W celu tzw. "przyspieszenia" czasem można usłyszeć od Klienta, że szybciej byłoby jeśli przyjechałby programista i od razu zacząłby programować :)
Tomasz Cudzich

Tomasz Cudzich Prowadzenie
projektów, Analiza
Biznesowa,
Zarządzanie Tes...

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Monika B.:
Jarek Żeliński:
uleganie Klientom na prośby "zróbmy to szybciej, może coś uprościć..." ;) uodparniam się

W celu tzw. "przyspieszenia" czasem można usłyszeć od Klienta, że szybciej byłoby jeśli przyjechałby programista i od razu zacząłby programować :)

To takiego pomysłu ze strony Klienta jeszcze nie miałem... ale zawsze są ułatwienia, przyspieszacze, rozwiązania "połówkowe", gdzie kończy się zwiększeniem pracochłonności ;)
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Monika B.:
Jarek Żeliński:
uleganie Klientom na prośby "zróbmy to szybciej, może coś uprościć..." ;) uodparniam się

W celu tzw. "przyspieszenia" czasem można usłyszeć od Klienta, że szybciej byłoby jeśli przyjechałby programista i od razu zacząłby programować :)

Tak, tego unikamy, unikamy także tezy że czterech analityków zrobi to cztery razy szybciej bo nie ma czasu...
Pawel Hadam

Pawel Hadam Experienced IT
consultant, PRINCE2

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Półśrodki dają w efekcie ćwierćrezultaty.
:)

konto usunięte

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

A no i mój hit w porozumieniu z Klientem. Po przeczytaniu wymagań biznesowych zmapowaniu ich na wymaganie okazuje się, że są przecież: "oczywiste oczywistości", i jak można było się nie "domyśleć", że przecież o to chodzi.

I na nic zdają się godziny spędzone z Klientem na tłumaczeniu dlaczego precyzja jest taka ważna i nie ma tzw. oczywistości. Bo jeśli coś nie jest napisane to znaczy, że tego nie ma.

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Temat niby do analityków i ich błędów, ale ja powiem, co mnie drażni w otoczeniu.

Nie miałem okazji pracować z takim "prawdziwym analitykiem biznesowym", ale często widzę w firmie podejście "Przyklejmy plaster, nie myślmy o przyszłości, jak coś się sypnie będziemy kombinować". Oczywiście ubrane to wszystko w otoczkę polityczno-dyplomatycznej poprawności.

Czyli po prostu brak porządnej analizy.Maciej Popławski edytował(a) ten post dnia 06.12.12 o godzinie 13:14
Maciek Drewniany

Maciek Drewniany
PM/Projektant/Analit
yk

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Odgrzebie temat, bo fajny:)
Dużo by pisać, ale jak dla mnie to: Klient chce mieć dosłownie wszystko odwzorowane w systemie, a potem cena go przeraża:) - czyli obsługa możliwie jak największej ilości wyjątków w procesie (co czyni go automatycznie kosztowniejszym)
ostatnio moje ulubione stwierdzenie "zaszyjecie sobie Państwo tutaj taki mechanizm, który policzy..."
oraz twarde trzymanie się analizy na etapie wdrożenia, jak się klientowi raz czy dwa popuści to wtedy już jest pozamiatane.

Adrian Stolarski

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

1. Najważniejsze - to nie ma rzeczy oczywistych z jednej jak i z drugiej strony.
2. Zestaw punktów analitycznych musi być bardzo szczegółowy, nie można sobie nic dopowiedzieć.
3. Przygotowane procesy, funkcjonalności, itd.... muszą być bardzo szczegółowo opisane, aby klient nie mógł sobie nic dopowiedzieć.
4. Przygotowana analiza musi być zrozumiała w jednakowy sposób dla obydwu stron.

Dla mnie największy błąd to wyjście poza powyższe ramy komunikacyjne.

Pozdrawiam wszystkich
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Na ogół klient nie wie czego chce. To jest naczelna zasada.

jestem wrogiem tej tezy, klient doskonale wie czego chce, ale są to cele biznesowe lub jego wyobrażenia o oprogramowaniu
Analityk musi mu podpowiedzieć.

analityk musi zrozumieć cele biznesowe i wskazać narzędzie, które pomoże je realizować i zalecane miejsce jego użycia.
Na ogół klient napisze coś na 17 stron....

ma prawo, to dobry wstęp do analizy (ale nie są to wymagania)

Rozkład MoSCoW zrobi z tego błyskawicznie 2-3 strony na Must, 2-3 na Should, 7 na Could i reszta pójdzie jako Want.

to pozory, taki opis ma sens jako całość bo daje kontekst, traktowanie go jako listy wymagań jest błędem...
Must przeważnie powstaje w pierwszych sprintach, etc etc i dopiero potem jak klientowi starczy czasu i pieniędzy się robi Want.

bez analizy i projektu całości nie znamy wzajemnego wpływu poszczególnych "wymagań", to co widuje regularnie to po "kilku sprintach" mamy fakturę, super magazyn i zarządzanie umowami, a na sam koniec okazuje się, że zrobienie podstawowego raportu z podziałem pracy na trzy zmiany wymaga dużego przerabiania (koszt klienta) bo "w pierwszych sprintach" nikt wpadł na to, że ważne jest nie tylko data faktury ale także godzina... pewną firmę dużo kosztowało to zwinne programowanie...

Druga rzecz, ja nie mam z klientami problemów. Przeważnie umawiamy się tak, jak z tandem seven. Sami robią rozkład moscow i przysyłają główne historie w danej funkcjonalności, którą należy zrobić.

bez wiedzy jakie to projekty nic to nie znaczy ...a śmieszny rozkład "moscow" jest często śmieszny i szkodliwy, bo bardziej złożone projekty to procesy biznesowe, a te są łańcuchami wydarzeń (przypadków użycia), a łańcuch jak to łańcuch każde ogniwo ma to samo znaczenie i decyduje o całości, można mówić o priorytetach procesów nie nie odrębnych przypadków użycia...

największym błędem analizy jest jej niekompletność.... owszem, można zacząć budować fundament i parter nie mając jeszcze pomysłu i projektu na kolejne piętra, ale tak się buduje kurniki a nie biurowce..

konto usunięte

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Popieram przedmówcę.

Klient doskonale wie jak prowadzić swój biznes. Bardzo często są to lata doświadczeń.
Problemy, które istnieją bardzo często są tworzone przez ograniczenia dotychczasowymi systemami.
Klient może nie mieć świadomości co do narzędzi, które mogą poprawić prowadzenie tego biznesu i w jaki sposób to robią.

Pozdrawiam wszystkich,

Adrian Stolarski

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Cele biznesowe można osiągać różnymi metodami, nie zawsze funkcjonalności wprowadzane w systemach mają swoje uzasadnienie. Bywa tak, że cel przesłania zdrowy rozsądek i jak się klient na coś uprze żadnym sposobem nie można go przekonać, że koszt obsłużenia danego przypadku jest niewspółmierny do problemu, który można załatwić np. organizacyjnie.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Błędy przeprowadzonej analizy?

Bogdan P.:
Cele biznesowe można osiągać różnymi metodami, nie zawsze funkcjonalności wprowadzane w systemach mają swoje uzasadnienie. Bywa tak, że cel przesłania zdrowy rozsądek i jak się klient na coś uprze żadnym sposobem nie można go przekonać, że koszt obsłużenia danego przypadku jest niewspółmierny do problemu, który można załatwić np. organizacyjnie.

dlatego tak ważna, a najczęściej pomijana (agile nie ma czegoś takiego) jest analiza biznesowa "computation independent", poprzedzająca jakiekolwiek wymagania wobec np. oprogramowania

Następna dyskusja:

ABC Analizy




Wyślij zaproszenie do