Marek Brzesik

Marek Brzesik właściel, Smartkomp

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

Jakie są koszty serwerów (gotowych rozwiązań) pod grę fleszową mającą np. 60-80tysięcy graczy grających w tym samym czasie na FB?

W ogóle czy istnieją rozwiązania na tyle elastyczne, że na początku instalujemy grę na serwerach z wydajnością np. 1000graczy w jednym momencie i następnie możemy upgradeować serwery do takich liczb jak pisałem powyżej?

Czy raczej jest jakiś pułap, po przekroczeniu którego wchodzą tylko dedykowane rozwiązania serwerowe w grę?

konto usunięte

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

Hmm może nie mam zbyt dużego doświadczenia w tym dziale, ale wydaje mi się, że wybór serwera zależy od rodzaju gry.

Jeżeli jest to gra, typu zręcznościówka z rankingiem, to wystarczy jakiś serwer z php.

Jeżeli gra ma umożliwić rozgrywkę multiplayer, to należy szukać serwera pod FMS (Flash Media Server) lub jakiś darmowy odpowiednik np. RED5.
Przemysław Kowalewski

Przemysław Kowalewski Flash/Flex developer

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

Jeżeli chodzi o FMS w wersji iteraktywnej (bo tylko taka by się do tego nadawała) nie uciągnie tylu jedoczesnych połączeń. Oczywiście można to skalować, ale będzie to droogie rozwiązanie.

Ja bym proponował NodeJs jako połączenie użytkowników - jest to tanie, bardzo wydajne, skalowalne rozwiązanie i bardzo szybko się rozwija:)

Oczywiście wszysko zależy od typu gry jaką ma to obsłużyć.

Przemek Kowalewski
Marek Brzesik

Marek Brzesik właściel, Smartkomp

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

Przemysław Kowalewski:
Jeżeli chodzi o FMS w wersji iteraktywnej (bo tylko taka by się do tego nadawała) nie uciągnie tylu jedoczesnych połączeń. Oczywiście można to skalować, ale będzie to droogie rozwiązanie.

Ja bym proponował NodeJs jako połączenie użytkowników - jest to tanie, bardzo wydajne, skalowalne rozwiązanie i bardzo szybko się rozwija:)

Oczywiście wszysko zależy od typu gry jaką ma to obsłużyć.

Przemek Kowalewski
Dzięki za odp.

Chodzi o grę mp w czasie rzeczywistym. Z opóźnieniami do 0,5s.

Z tego co się orientowałem to jednym z lepszych rozwiązań jest smartfox ale w cenniku mają: 5000ccu - 2500E / unlimited ccu - 3500E z tym, że logicznie myśląc to unlimited i tam musi być w jakiś sposób limitowane :) czy się mylę? Jeśli tak to przyjmijmy sytuacje - wpada zynga bierze pod każdą grę serwer unlimited za 3500E i co? smartfox plajtuje?

Odnośnie NodeJs czy to rozwiązanie nadaje się na taki rodzaj gdy jak pisałem powyżej?
Sławomir Ossowski

Sławomir Ossowski Think01, head of
strategy

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

500mS to nie czas rzeczywisty, sam smartfox jest dobrze skalowalny wertykalnie, zaś co do skalowalności horyzontalnej to raczej kwestia architektury oprogramowania - smartfox'owy backend może hulać na dowolnej liczbie klastrów, a sam loadbalancer można oprzeć np. na jakimś nginx'ie

NodeJS czy Tornado nie są najgorszym rozwiązaniem, ale jeśli mówimy o 80k symultanicznych graczy to imo żadne z tych rozwiązań nie podoła as-is i konieczne będzie rozwiązanie dedykowane, a w takim wypadku proponuje zainteresować się erlang'iem z uwzględnieniem projektowania architektury sprzętu i oprogramowania pod duży ruchSławomir Ossowski edytował(a) ten post dnia 12.07.11 o godzinie 10:37
Marek Brzesik

Marek Brzesik właściel, Smartkomp

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

Sławomir Ossowski:
500mS to nie czas rzeczywisty, sam smartfox jest dobrze skalowalny wertykalnie, zaś co do skalowalności horyzontalnej to raczej kwestia architektury oprogramowania - smartfox'owy backend może hulać na dowolnej liczbie klastrów, a sam loadbalancer można oprzeć np. na jakimś nginx'ie

NodeJS czy Tornado nie są najgorszym rozwiązaniem, ale jeśli mówimy o 80k symultanicznych graczy to imo żadne z tych rozwiązań nie podoła as-is i konieczne będzie rozwiązanie dedykowane, a w takim wypadku proponuje zainteresować się erlang'iem z uwzględnieniem projektowania architektury sprzętu i oprogramowania pod duży ruch
Dziękuję Ci za konkretną odpowiedź.

Mówie o 500ms gdyż z tego co się dowiedziałem budowa gry mająca opóźnienia prawie niezauważalne np. 100ms jest bardzo trudna i bardzo kosztowna.
Taki tetris battle na fb ma opóźnienia właśnie liczące gdzieś 300-500ms (z moich obserwacji tak wynika-chyba,że się mylę) a gra się naprawdę dobrze.

Sławku proszę powiedz mi do mniej więcej jakiego ruchu takie gotowe rozwiązania dadzą radę dotrwać? Bo jeżeli gra będzie mieć już 80k jednoczesnych graczy to powinna przynosić już takie przychody, aby było ją stać na dedykowane rozwiązanie.
Sławomir Ossowski

Sławomir Ossowski Think01, head of
strategy

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

Marek Brzesik:
Sławku proszę powiedz mi do mniej więcej jakiego ruchu takie gotowe rozwiązania dadzą radę dotrwać?

bardzo trudno oszacować bo zależy to od wielu czynników ( np. protokołu transmisji, gęstości danych per user czy algorytmiki po stronie serwera ) ale 5000ccu to jest naprawdę dużo - z mojej praktyki wynika, że jest to równoważne jakiemuś 0.5mlnuq / dzień więc myślę, że w zupełności wystarczy na sfinansowanie instancji smartfoxa, a dalej jak pisałem ngnix i wiele instancji na wielu klastrach - dopóki nie będziesz potrzebował mieć wszystkich "w jednym świecie" pociągniesz tak całkiem dalego :)
Marek Brzesik

Marek Brzesik właściel, Smartkomp

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

Sławomir Ossowski:
Marek Brzesik:
Sławku proszę powiedz mi do mniej więcej jakiego ruchu takie gotowe rozwiązania dadzą radę dotrwać?

bardzo trudno oszacować bo zależy to od wielu czynników ( np. protokołu transmisji, gęstości danych per user czy algorytmiki po stronie serwera ) ale 5000ccu to jest naprawdę dużo - z mojej praktyki wynika, że jest to równoważne jakiemuś 0.5mlnuq / dzień więc myślę, że w zupełności wystarczy na sfinansowanie instancji smartfoxa, a dalej jak pisałem ngnix i wiele instancji na wielu klastrach - dopóki nie będziesz potrzebował mieć wszystkich "w jednym świecie" pociągniesz tak całkiem dalego :)

Jeśli rzeczywiście jest taka zależność między tymi liczbami to bardzo mnie to cieszy:)
Co masz na myśli pisząc "potrzebował mieć wszystkich "w jednym świecie""?
Marek Brzesik

Marek Brzesik właściel, Smartkomp

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

>5000ccu to jest naprawdę dużo - z mojej
praktyki wynika, że jest to równoważne jakiemuś 0.5mlnuq / dzień

Jeszcze jedno pytanie, co oznacza skrót uq? wcześniej przeczytałem jako UU. my bad.
Sławomir Ossowski

Sławomir Ossowski Think01, head of
strategy

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

Not yours - mine :))) litowka, chodzilo o uu

1 swiat = 1 pokoj z 80k graczy, alternatywa jest np 80 pokoi po 1000 graczy
Marek Brzesik

Marek Brzesik właściel, Smartkomp

Temat: Jakie serwery pod grę fleszową na FB z dużą ilością...

Sławomir Ossowski:
Not yours - mine :))) litowka, chodzilo o uu

1 swiat = 1 pokoj z 80k graczy, alternatywa jest np 80 pokoi po 1000 graczy
hehe :) tak myślałem, bp później próbowałem wyguglować i nic sensownego nie mogłem znaleźć.
Oczywiście mowa tutaj o 1pokój/2-3graczy, czyli duża ilość rozgrywek:)

Jeszcze mam pytanie tak z ciekawości, taki tetris battle to jest rozgrywka w czasie rzeczywistym czy nie?
Bo jak np. gram w 6osób i wysyłając komuś poziom, w tym samym momencie dostaje 'znak' że to zrobiłem, albo, że ktoś mi to zrobił i dopiero po sekundzie ten poziom jest dodawany, czyli logicznie myśląc ni ejst to czas rzeczywisty, ale może się mylę..

Następna dyskusja:

Niewidoczny flash pod IE os...




Wyślij zaproszenie do