konto usunięte

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Krzysztof Kalbarczyk:

Ale to chyba nic złego? To właśnie małe firmy napędzają naszą gospodarkę najbardziej.
Wątpię aby ideą główna ich właścicieli było: pozostaniemy mali, nie rozwijamy się.
A tak już na temat, to dobry admin potrafi być dobrym helpdeskiem jak i dobrym kierownikiem, jeśli jest potrzeba.
Truizm, obalany chociażby na wątku gdzie ścierają się PM'owie/HR/IT. I nagle okazuje się że 'dobry admin' niekoniecznie jest 'dobry kierownikiem' lub 'dobrym kolegą'.

konto usunięte

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

U nas niestety mało szefów rozumie, że administrator to nie osoba produkcyjna, która musi co dzień wyrobić jakąś normę. To, że siedzi i czyta jakiś artykuł to często znak sygnał, że można mu dowalić jakieś nikomu niepotrzebne zadanie, tylko po to, aby go serce nie bolało, że się rozwija, a nie produkuje firmie kasy.

A ze zboczonych rzeczy, to ja lubię obserwować logi poczty i reagować, na problemy z nią zanim, user się kapnie, że jakiś problem był :)

konto usunięte

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Poświęć nieco czasu i poczytaj jakie problemy są bolączką adminów IT:
http://www.dsoi.pl/

Osobiście zaś - póki nic nie się nie s*#@^%~! to słuchawki na główkę i czytanie co w branży piszczy z drobnymi przerwami gdy... zabraknie komuś tonera albo klient zadzwoni ;).
Krzysztof K.

Krzysztof K. Lider ds. DataCenter
i Sieci. Change
Manager.

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Wątpię aby ideą główna ich właścicieli było: pozostaniemy mali, nie rozwijamy się.

Proponuję zejść na właściwy temat i pozostawienie tego dylematu "małym" :)
I nagle okazuje się że 'dobry admin' niekoniecznie jest 'dobry kierownikiem' lub 'dobrym kolegą'.

No cóż, każdy człowiek jest inny. Na szczęście głównie trafiam na tych "dobrych" :)

konto usunięte

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Czyli podsumowujac watek:

1. W normalnej firmie (liczba pracownikow == 1, admin)
tail -f /var/log/messages

2. W typowej malej firmie:
"Panie Mareczku...! Pan zresetuje tego ynterneta bo mi [tu wstawic nazwe ulubionego portalu spolecznego] nie dziala!"

3. W typowej duzej firmie:
Codziennie cos nowego, chyba, ze masz rote w helpdesku. Wtedy patrz #2.

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Jak jeszcze robiłem "9-17" (ostatnio głównie robię zdalnie... chbya czas wrócić do roboty full-time) dzień wyglądał tak:
* kawa (WAŻŃE, logowanie się na roota będąc wpół obudzonym ma tragiczne skutki)
* rzut okiem na monitoring
* sprawdzenie maili od cronów i backupów.
* przejrzenie snorta
* bugtraq, RSS i inne "site'y" o security
* jak coś wyskoczy to zupgradować, chyba że bug jest w stylu "ktoś się przejęzyczył w pisowni komunikatu z błędem", wtedy nie warto
* looknać na todo
* porobić taski

zwykle 3h i reszta dnia "wolna" chyba że właśnie jakiś projekt jest.
a w "wolnym czasie" zwykle albo automatyzowałem co się da (żeby mieć jeszcze więcej wolnego czasu ;p ) albo implementowałem coś przydatnego (centralne logowanie, wyciąganie przydatnych rzeczy z monitoringu) albo bawiłem się czymś znalezionym na RSSie

Tak m.in. postawiłem honeypot, który dostarczał mi zawsze świeżej kolecji robaków, trojanów i wirusów do testowania skuteczności programów antywirusowych. Poza tym ilość ataków/sek wyglądała ciekawie, największa aktywność tylko w niektórych cześciach dnia.

Albo "adblock" bezpośrednio na snorcie + podmiana reklam w GG na logo firmy, ale szefostwo z niezrozumiałego dla mnie powodu chciało mieć reklamy więc to poszło do kosza

Edit: i tak, dobry admin albo ma sporo wolnego, albo robi projekty zamiast naprawiać ;]. No chyba że ma dedyki w OVH i coś znowu zdecydowało "eksplodować"Mariusz Gronczewski edytował(a) ten post dnia 04.10.10 o godzinie 17:21
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Andrzej Zieliński:
Pod warunkiem że szef jest mało ambitny i nie ciśnie na wdrożenia nowości...

To zależy jak duża jest firma i co to znaczy nowości. Im większa firma tym bardziej naczelną zasadą staje się że "nie naprawia się tego co działa". Na nowości można sobie pozwolić w ramach testów, nauki, czy po prostu dla zaspokojenia ciekawości. Ale nie ma mowy o "nowościach" w zakresie np. systemu ERP (ten się kupuje na 7-10 lat), systemu operacyjnego na końcówkach (XP Prof do dzisiaj rządzi i przestanie rządzić za kto to wie ile lat), .... Nawet taki detal jak wymiana drukarki na nową może być nie lada wyzwaniem. Bo trzeba przeszkolić użyszkodników, dostarczyć im instrukcje i procedury, przygotować dla działu BHP instrukcje stanowiskową, do systemu zamówień wprowadzić nowe materiały eksploatacyjne, i wykonać milion operacji dla osób postronnych, dziwnych, niezrozumiałych czy wręcz idiotycznych a pojmowalnych jedynie dla kogoś kto otarł się o tzw. "kulturę korporacyjną".

Krzysztof

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

W taki sposób powstają "święte krowy" IT, jakiś stary serwer na którym chodzi "coś", nikt nie wie jak to przeinstalować (bo poprzednik poprzednika zainstalował to raz i nie zostawił żadnych instrukcji a net świeci pustkami), albo router robiący za bramę do netu do którego nikt nie potrafi się dostać (bo albo to jakiś stary cisco a kabel szeregowy się zgubił) albo hasło zaginęło. A że raz na tydzień trzeba takiemu serwerowi zrobić reboot bo się coś zapycha....

I potem leżą takie "czarne skrzynki" bo admin boi się zrobić parę godzin zaplanowanego downtime a jak się w końcu zepsuje to płacz i zgrzytanie zębów bo nikt nie wiem co tam naprawdę było i admin siedzi 3 dni rekunstrując to/

Co do reszty rzeczy wymienionych przez Krzysztofa, zgadza się generalnie zmiana drukarek/OSów czy softu który używają userki to generalnie sporo roboty nawet w 20 osobowej firmie, już nie mówiąc o dużych firmach. Ale zmiany typu np. przerzucenie VPNów z jakiegoś PPTP na OpenVPN czy wprowadzenie nowego środowiska testowego dla devów można spokojnie robić stopniowo, po prostu całkowite przejście zajmie 3 miechy a nie tydzień
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Mariusz Gronczewski:
Co do reszty rzeczy wymienionych przez Krzysztofa, zgadza się generalnie zmiana drukarek/OSów czy softu który używają userki to generalnie sporo roboty nawet w 20 osobowej firmie, już nie mówiąc o dużych firmach.

Tu nawet nie chodzi o czas pracy związany z instalacją tego czy koszty związane na przykład z zakupem licencji. Problem jest w mentalności użytkowników i potem taka Pani X z działu Y potrafi zatruć życie pytaniami, mailami, telefonami, skargami do swojej szefowej, do szefa szefowej, do zarządu i tak dalej czemu "przez 10 lat jak tu pracuje drukowało się przez F2 a teraz Ctrl+P" i czemu nie chcemy (my w sensie dział IT) jej zrobić drukowania przez F2. Nie pomoże tłumaczeniem, wyjaśnianie, nie, zrobiliśmy tak "bo jej nie lubimy, bo jesteśmy złośliwi, bo naszą rolą jest utrudniać ludziom życie przez wymuszanie zmiany haseł, przez blokowanie stron, przez brak CD-ROM'u w komputerze czy zakaz słuchania radia on-line". I ta zmiana klawisza z F2 na Ctrl+P to jest dalszy ciąg tych naszych złośliwości i "pewnie jakbyśmy chcieli to byśmy mogli przepisać ten nowy kupiony od firmy trzeciej system ERP i zrobić jej drukowanie pod F2".

Krzysztof

konto usunięte

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Marcin Bojko:
krótko i zwięźle podsumowane, dobry admin w małej firmie potrafi przyczyniać się do jej rozwoju, choćby przez proponowanie rozwiązań które oszczędzą czas reszcie i pozwolą na rozwój. (w dużej zresztą też).
A jak zajęty jest bieganiem, i spełnianiem zachcianek userów to na nic pożytecznego nie ma czasu.
Dokładnie tak.
i tak jest w moim przypadku
dochodzi jeszcze do tego - projekty ambitnego dyra ktore jak sa juz wdrozone okazuje sie ze sa zupelnie nikomu nie potrzebne np: tak bylo z dms'em - tzn fajnie to wygladalo na papierze, w rzeczywistosci tez, ludzie snuli plany ale jak doszlo co do tego to wszyscy sie wypieli i projekt umarl smiercia natuyralna. Tak samo z crm, ze wewn poczta, smsami itd, zajebany rok pracy i nic z tego nie wyszlo.
Teraz wdrozenie nowego systemu i nikt nie slucha zadnego admina z zadnej spolki holdingowej, a po wdrozeniu przyjda i powiedza ze nie dziala ale teraz my admini jestesmy zabezpieczeni!!Rafał Włodarczyk edytował(a) ten post dnia 05.10.10 o godzinie 09:17
Marcin Gryga

Marcin Gryga Administrator
Systemów i Sieci,
ATM S.A.

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

typowy dzień pracy :

1. śniadanie :D
2. kawa :D ;-)
3. poczta
4. backupy
5. kawa cd. :)
6. wszystko działa ? tak... to się siedzi i myśli co by tu zj.... :>
7. jak coś nie działa... przechodzimy w tryb "repair now"
8. kawa :)
9. do domu !

:-)
Łukasz Myszor

Łukasz Myszor IBM AIX Certified
System Administrator

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Marcin: nie ma wolnych etatów w tym atmie ?? :)

konto usunięte

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Utopia admina to pić kawę i oglądać statystyki.

W dużych firmach nie masz kontaktu z end-userem za co chwała dużym firmom. Najlepiej się ustawić tak, aby firmowe tickety przyjmowali na klatę inni admini, bo to przeważnie pierdoły, które zajmują dużo czasu i po całym dniu czujesz się styrany jak murzyńska trzoda.

Osobiście lubię projektować i perlować ;)

Oczywiście możesz podchodzić do pracy na dwa sposoby:
1. nie przyjmować na siebie zbyt dużej odpowiedzialności, bo jeszcze zaczną dzwonić do ciebie po nocach, że coś przestało działać. A poza tym jak spieprzysz to będą nadgodziny. Najbezpieczniej przed naciśnięciem Enter zapytać szefa 10 razy "czy na pewno chcesz, abym usunął indeksy ze wszystkich tabel?"

2. dajesz z siebie wszystko, proponujesz zmiany, robisz rewolucje. Albo będzie działać 10 razy szybciej, albo przestanie działać. Ale co najmniej ktoś cię zauważy.

Najważniejsze z tego wszystkiego to pamiętać, że ludzie niezastąpieni nie awansują. ;) I przy okazji zadaj sobie ważne pytanie, czy na pewno chcesz być przez całe życie adminem?Marcin Hłybin edytował(a) ten post dnia 05.10.10 o godzinie 14:22

konto usunięte

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Marcin Hłybin:
Oczywiście możesz podchodzić do pracy na dwa sposoby:
1. nie przyjmować na siebie zbyt dużej odpowiedzialności, bo jeszcze zaczną dzwonić do ciebie po nocach, że coś przestało działać. A poza tym jak spieprzysz to będą nadgodziny. Najbezpieczniej przed naciśnięciem Enter zapytać szefa 10 razy "czy na pewno chcesz, abym usunął indeksy ze wszystkich tabel?"

Zapomniałeś o jednym - najlepiej to jeszcze mieć na piśmie czy w mailu potwierdzone żeby się potem sianem nie wykręcił gdzie są indeksy :D.
Marcin Gryga

Marcin Gryga Administrator
Systemów i Sieci,
ATM S.A.

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Arkadiusz Z.:
Marcin Hłybin:
Oczywiście możesz podchodzić do pracy na dwa sposoby:
1. nie przyjmować na siebie zbyt dużej odpowiedzialności, bo jeszcze zaczną dzwonić do ciebie po nocach, że coś przestało działać. A poza tym jak spieprzysz to będą nadgodziny. Najbezpieczniej przed naciśnięciem Enter zapytać szefa 10 razy "czy na pewno chcesz, abym usunął indeksy ze wszystkich tabel?"

Zapomniałeś o jednym - najlepiej to jeszcze mieć na piśmie czy w mailu potwierdzone żeby się potem sianem nie wykręcił gdzie są indeksy :D.

true, dupochron rzecz święta :-)
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Marcin Hłybin:
2. dajesz z siebie wszystko, proponujesz zmiany, robisz rewolucje. Albo będzie działać 10 razy szybciej, albo przestanie działać. Ale co najmniej ktoś cię zauważy.

Zauważy i ....... zredukuje (to takie modne słowo żeby nie mówić WYWALI NA ZBITY PYSK). A to dlatego że taki ambitny to koszty generuje, pracy ludziom przysparza, inni przy nim muszą się uczyć i podciągać, średnią zawyża, jeszcze awansuje i szefa zastąpi, ...... Po co komu te nieszczęścia. Przecież dobry pracownik to bierny i wierny pracownik.

Dla jasności to powyżej nie prezentuje moich poglądów. To raczej takie przemyślenia z autopsji. Patrząc z dołu do góry. Bo to mnie zatrudniają i zwalniają.

Krzysztof

konto usunięte

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Arkadiusz Z.:
Marcin Hłybin:
Oczywiście możesz podchodzić do pracy na dwa sposoby:
1. nie przyjmować na siebie zbyt dużej odpowiedzialności, bo jeszcze zaczną dzwonić do ciebie po nocach, że coś przestało działać. A poza tym jak spieprzysz to będą nadgodziny. Najbezpieczniej przed naciśnięciem Enter zapytać szefa 10 razy "czy na pewno chcesz, abym usunął indeksy ze wszystkich tabel?"

Zapomniałeś o jednym - najlepiej to jeszcze mieć na piśmie czy w mailu potwierdzone żeby się potem sianem nie wykręcił gdzie są indeksy :D.
No i jeszcze by trzeba tego maila wydrukować, bo zawsze może się niechcący "skasować".
Admin K.

Admin K. Administrator
IT/szukam

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Marcin Hłybin:
Utopia admina to pić kawę i oglądać statystyki.

W dużych firmach nie masz kontaktu z end-userem za co chwała dużym firmom. Najlepiej się ustawić tak, aby firmowe tickety przyjmowali na klatę inni

Tak chwała ludzią z Help/Service Desku za to. Nic tak nie ułatwia pracy jak izolacja od userow.... można wypić więcej kawy ;)
Andrzej Zieliński

Andrzej Zieliński Administrator
Systemów
Informatycznych, Sp.
z.o.o

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Krzysztof Kania:
Ale nie ma mowy o "nowościach" w zakresie np. systemu ERP (ten się kupuje na 7-10 lat)

... i wdraża przez 7-10 lat, więc jest co robić.

konto usunięte

Temat: Typowy dzień pracy administratora sieci lub systemu...

Mariusz Gronczewski:
Albo "adblock" bezpośrednio na snorcie + podmiana reklam w GG na logo firmy, ale szefostwo z niezrozumiałego dla mnie powodu chciało mieć reklamy więc to poszło do kosza

Nie wiem jaka to firma, ale jeśli to była firma, która reklamuje się w Internecie, to zrozumiałe, że chcieli mieć możliwość zobaczenia własnej kampani reklamowej ;)

Następna dyskusja:

Administratora systemu powo...




Wyślij zaproszenie do