Marcin Samiec

Marcin Samiec właściciel Softyn
(call center,
VoIP,.net,
outsourcing)

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Witam,
mam pytanie do adminów na tym forum - czy zajmujecie się w swoich firmach także centralami telefonicznymi?
Co sądzicie o centralach VoIP i czy wasze firmy myślą o przejściu na VoIP? Jakie są za a jakie przeciw wg was?

pozdrawiam
marcin samiec

konto usunięte

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Ja się trochę zajmowałem..

Jak wszystko.. ma swoje zalety i wady ale generalnie stara telefonia jest raczej dzisiaj dość mało awaryjna i niezawodna, ciężko więc znaleźć aż tak mocne argumenty, aby dokonywać poważnej rewolucji jaką jest przejście na VOIP.

Nie mniej jednak parę firm na rynku jest i chyba sobie radzą nieźle.

IMO główną zaletą VOIPA (Asterisk/Linux) jest możliwość bardzo prostej integracji z bazami danych i innymi aplikacjami, przez co można znacząco wpłynąć na optymalizaję procesów/workflow w danej firmie.

Np: w jeden dzień można przygotować automat, który z bazy danych pobierze klientów z zaległościami finansowymi, zadzwoni do nich i przypomni o opłaceniu faktur. Sekretarka ma 2-3 dni więcej wolnego czasu dla siebie w miesiącu ;) W tradycyjnej centrali PBX jest to raczej trudno wykonalne.

konto usunięte

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Marcin Samiec:
Co sądzicie o centralach VoIP i czy wasze firmy myślą o przejściu na VoIP? Jakie są za a jakie przeciw wg was?

W VoIP denerwuje mnie to, że jak rozmówca przestaje mówić to telefon przestaje nadawać i słyszy się w słuchawce totalną ciszę. Zawsze mam poczucie, że zerwało połączenie. W tradycyjnej telefonii można było przynajmniej słyszeć jego sapanie :)
Stanisław P.

Stanisław P. Software designer

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Krzysztof P.:
W VoIP denerwuje mnie to, że jak rozmówca przestaje mówić to telefon przestaje nadawać i słyszy się w słuchawce totalną ciszę. Zawsze mam poczucie, że zerwało połączenie. W tradycyjnej telefonii można było przynajmniej słyszeć jego sapanie :)

Tylko brzydkie aplikacje i tani dostawcy tak robią. Eliminację ciszy robi się tylko jak ktoś nie ma wystarczająco dużo pasma. W lokalnej sieci nigdy nie powinno się tego ciąć. Nawet wtedy telefony powinny dawać coś ciekawszego niż cisza. W specyfikacji RTP można znaleźć coś co się nazywa "comfort noise" o ile dobrze pamiętam.
Nawet kiedy ktoś zgubi pakiety, albo tani dostawca tnie ciszę, powinieneś słyszeć właśnie takie ciche "szzzzzzzzz" :)

A tak ogólnie, to VoIP jest przyjemny - ale nie powinni się nim zajmować ludzie, którzy nie znają protokołu na którym ich telefony pracują. Niestety większość protokołów wygląda jak poskładana na siłę przez małpy, a jeśli nie rozumiesz pakietów które dostają się do Twojego telefonu, to nie masz szans naprawić żadnych problemów. Wielu ludzi tego nie rozumie - próbują zmieniać opcje, aż "coś się zacznie działać" - i to jest straszne...
Michał Ł.

Michał Ł. Doświadczenie jest
czymś, co zdobywasz
wtedy, gdy
przesta...

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Ja dodam tylko że jeżeli masz wymagające środowisko, to administracją centralami VoIP może niemal całkowicie pochłonąc twój czas. Nawet profesjonalne rozwiązania Siemens, Alcatel czy Avaya to naprawdę sporo zabawy.

>A tak ogólnie, to VoIP jest przyjemny - ale nie powinni >się >nim zajmować ludzie, którzy nie znają protokołu na którym ich >telefony pracują

Tak ogólnie ludzie nie powinni się zajmować tym na czym się nie znają :)

MichałMichał Ł. edytował(a) ten post dnia 04.01.09 o godzinie 17:55
Stanisław P.

Stanisław P. Software designer

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Michał Ł.:
Tak ogólnie ludzie nie powinni się zajmować tym na czym się nie znają :)

Niektórym trzeba przypomnieć niestety :( Co chwilę na asterisk-users ML pojawia się jakiś nowy gość, który na przykład pracuje w firmie dostarczającej taką usługę, a pyta się jak ten {nat / transfery / inny standardowy ból} obsłużyć, bo przełączył to i tamto i dalej nie działa... Aaaaaarrrrrr :/ Na szczęście zwykle po domenie maila widać u kogo nigdy nie chcemy terminować ruchu :)
Tak - administracja centralą voip to nie jest zabawa - trzeba się tego nauczyć, albo oddać to komuś innemu.
Marcin Samiec

Marcin Samiec właściciel Softyn
(call center,
VoIP,.net,
outsourcing)

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Rozumiem.
Instalować, konfigurować powinni ci którzy się znają na tym.
Nie wystarczy umieć skonfigurować sieć na 100 kompów aby dobrać dobry sprzęt VoIPowy i go skonfigurować.
Ale czy Administratorzy nie boją się VoIPa?
Że im zatka, i tak niewielki transfer? Że będą musieli zostać po godzinach żeby całość dostosować razem z ekipą wdrożeniową?
Pytam bo chciałbym lepiej zrozumieć moich klientów.
Radek W.

Radek W. Myśliwy.

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Krzysztof P.:
Marcin Samiec:
Co sądzicie o centralach VoIP i czy wasze firmy myślą o przejściu na VoIP? Jakie są za a jakie przeciw wg was?

W VoIP denerwuje mnie to, że jak rozmówca przestaje mówić to telefon przestaje nadawać i słyszy się w słuchawce totalną ciszę. Zawsze mam poczucie, że zerwało połączenie. W tradycyjnej telefonii można było przynajmniej słyszeć jego sapanie :)


Trzeba bylo odpowiednio telefon IP ustawic wowczas slyszalbys rowniez sapanie po IP.
Michał Błaszczak

Michał Błaszczak Pentester / Linux
Administrator / VoIP
/ Blockchain /
Cry...

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Marcin Samiec:
Rozumiem.
Instalować, konfigurować powinni ci którzy się znają na tym.
Nie wystarczy umieć skonfigurować sieć na 100 kompów aby dobrać dobry sprzęt VoIPowy i go skonfigurować.
Ale czy Administratorzy nie boją się VoIPa?
Że im zatka, i tak niewielki transfer? Że będą musieli zostać po godzinach żeby całość dostosować razem z ekipą wdrożeniową?
Pytam bo chciałbym lepiej zrozumieć moich klientów.

Zatka? Dlaczego VoIP ma zatkać transfer?
Ogólnie transmisja głosu w VoIP nie zajmuje jakiejś dużej przepustowości.
Po dobraniu odpowiednich kodeków można mieć całkiem fajną jakość połączenia, a i pasmo zajmowane przez rozmowę będzie niewielkie

Popularne kodeki z podaną ilością wykorzystywanego pasma:
http://voipbilling.pl/slownik.pojecia.voip#kodeki
Tomasz Plewa

Tomasz Plewa mgr inż. nauk
zbytecznych ;)

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Pytanie tylko czy potrzebna jest centrala VOIP w firmie. Mozna spokojnie uzywac analogowej, a na linie miejskie wpiac bramki VOIP i calosc odpada. Najczesciej rozwiazanie 1 linia miejska, 2 GSM, 3 Bramka VOIP i rozkladanie ruchu jak najtaniej.

Chyba ze majac kilka oddzialow w kraju/miescie chce sie je spiac. Wtedy to ma jakis sens. Najprosciej to np. routerki Cisco 2600XM i mozna zaczac bawic sie w VOIP w wykonaniu Cisco :) spinasz oddzialy i spokojnie laczysz z jakims serwerem operatora w SIP

Asterisk-a mozna sobie cwiczyc nawet w domu bez jakichkolwiek inwestycji. Ale moim zdaniem stawianie Asteriska ma sens jak chcesz sobie wmiare tanio zaterminowac jakies E1 telekomunikacyjne...

Jako lokalna centralka w firmie to raczej przerost formy nad trescia :)

Co do zapychania lacza he he to raczej w druga strone :) ja najczesciej robie na routerach/switch-ach qos dla VOIP aby ktos nie zdlawil go jakims Emulem/Torrentem itp.Tomasz Plewa edytował(a) ten post dnia 09.04.09 o godzinie 10:17

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

U mnie mamy serwer Asteriska podłączony do centralki analogowej, a VoIPa używamy w drugim biurze do którego nie mamy doprowadzonego telefonu, mniej kabli do ciągnięcia

W sumie podstawowe zalety VoIPa to:
1.Funkcjonalność (skrzynki głosowe, podłączenie pod bazę itd bez dodatkowych kosztów sprzętowych
2.Skalowalnośc (serwer kupiony dla 5 userów może obsłużyć i 50, a i tak wyjdzie taniej niż centralka.. no chyba że dużo linii analogowych, karty są dosyć drogie)

Wady
1.aparaty są droższe niż analogowe (odpada gdy ktoś używa softphonów)
2.isniejące okablowanie analogowe staje sie bezuzyteczne
3.telefony w sumie tez no chyba ze ktos zamiast telefonow voip kupi "przejsciowki"
Tomasz Plewa

Tomasz Plewa mgr inż. nauk
zbytecznych ;)

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Owszem ma to zalety :) Ale...

Dodatkowe zajecie dla admina - nieraz na to nie ma czasu bo jest
kupe innej roboty. Inna sprawa jak juz koledzy wspomnieli, jak ktos jest nadgorliwy to narobi sobie wiecej krzywdy niz to warte psujac konfiguracje.

2. Jak ktos uzywa tak jak wspomnialem takiego 2600XM to tez kupujac telefony cisco zalatwia sprawe zmiana IOS-a :) Wiem wiem niezbyt legalne - ale nie oszukujmy sie takie routerki to uzywki, a nikt nie kupuje software w Cisco. Do tego tak samo za niewielkie pieniadze mozna do tego wpakowac poty analogowe jak i skrzynke glosowa.

Centrala "analogowa" (ma trakty ISDN) to tez nie jest straszny koszt, mozna kupic uzywane siemensy, alcatele. Taki sprzet nawet z kilkoma bazami DECT moze sie zamknac ponizej ceny firmowego serwerka 1U w prostej konfiguracji. A okoblowanie tez nam odpada :)

Wszystko kwestia podejscia. Owszem VOIP jest fajny, ale nie ma co go pchac na sile jesli jest to niekonieczne.

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Tomasz Plewa:
Centrala "analogowa" (ma trakty ISDN) to tez nie jest straszny koszt, mozna kupic uzywane siemensy, alcatele. Taki sprzet nawet z kilkoma bazami DECT moze sie zamknac ponizej ceny firmowego serwerka 1U w prostej konfiguracji. A okoblowanie tez nam odpada :)

Wszystko kwestia podejscia. Owszem VOIP jest fajny, ale nie ma co go pchac na sile jesli jest to niekonieczne.
Dokładnie ;] Ale jak np. mamy serwer linuksowy dzielący łącze to już sprawa wygląda inaczej, tylko dokupić kartę. W przypadku zawalenia robotą można zawsze poszukać gotowej wirtualki z tym. Ale w przypadku gdy telefonów będzie pare i liczba raczej się nie zwiększy rzeczywiście nie warto ;]
Marcin Przybyłek

Marcin Przybyłek Kierownik IT działu
wsparcia użytkownika
i utrzymania śr...

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

"...no chyba że dużo linii analogowych, karty są dosyć drogie)"

Jak już się ma kilkanaście linii analogowych to lepiej i "normalniej" jest wziąć całą PRA od operatora i taką też kartę do asteriska. Wtedy koszt linia/karta wychodzi tanio.
Jak planujemy rozwój to najlepiej kupić 1 kartę 4xPRA i mamy spokój do 128 linii miejskich.

Tomku, co do używanych centralek, dokupowania DECT itp to moim zdaniem jest to pchanie pieniędzy w błoto. Przyszłość to VoIP i to w rozwiązaniach open source. Zarabiać się będzie teraz na usługach a nie na "pudełkach" z możliwościami skalowania porównywalnymi do lodówki :-).
Stosując twoje rozwiązanie nie do końca wychodzi taniej.

Zaletami rozwiązań VoIP jest sama technologia ( brak dodatkowego okablowania ) ale i możliwości. Możesz spinać się z operatorem SIP'em, podpinać ruch z bramek GSM różnych operatorów przez internet/WAN/LAN, udostępniać mobilność i pracę zdalną swoim pracownikom włącznie z telefonem ( czy to fizycznym czy przez aplikacje softphone ). Nie wspomnę już o IVR'ach, voice recording, książkach telefonicznych, integracja kontaktów z serwerami pocztowymi, voice mail, połączeniach oddziałów za darmo itp itd...

Tego wszystkiego nie da ci centralka z odzysku za pieniądze niższe niż serwer 1U. No chyba że nie masz wiedzy jak to się konfiguruje ale wtedy i tak uważam iż lepiej to zlecić firmie zewnętrznej ale mieć rozwiązanie na miarę 2009 roku z zaletami które chętnie wykorzystają w swojej pracy głównie działy sprzedaży, marketingu jak i zwykli pracownicy.

Wszędzie tam gdzie uruchomiliśmy takie rozwiązanie klienci byli bardzo zadowoleni z uzyskanych możliwości. Często klient nie ponosi nawet kosztów samego serwera a jedynie musi zakupić aparaty SIP które to podpinamy do naszych dedykowanych klientowi central telefonicznych.Marcin Przybyłek edytował(a) ten post dnia 10.04.09 o godzinie 11:33

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Jedynym sensem trzymania centralek analogowych jest "mam juz centralke mam linie, mam telefony i nie potrzebuje nic więcej", we wszystkich innych przypadkach asterisk jest win.;] Tak samo nie ma sensu wg mnie inwestowania w sprzętowe centralki, to się nie skaluje ;]
Skype kiedyś (http://share.skype.com/sites/en/2008/09/skype_for_aste...) ogłosił że napiszą natywny moduł do asteriska, coś takiego byłoby świetne ;)
Tomasz Plewa

Tomasz Plewa mgr inż. nauk
zbytecznych ;)

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

w sumie malo kiedy tutaj bywam dlatego odpowiedz z taka zwloka.

Nie do konca :) Tak jak wspomnialem :) poprawne skonfigurowanie Asteriska nie jest latwa sprawa :) Owszem tak aby dzialalo mozna i tak ma wiele "profesjonalnych" firm swiadczacych uslugi ale z poprawna konfiguracja VOIP ma to malo wspolnego - ot dziala.

Kolejna sprawa to nie zawsze jest potrzebne i tak jak wspomnialem moze generowac zbedne koszty - nawet terminujac telefony w jakiejs zewnetrznej firmie nie jest to darmowe :)

Do tego majac strukture w firmie analog, ISDN, VOIP itd. nie jest problemem. Ot problemem moze byc przy VOIP np. brak PoE na switchach... a jak ma sie np. juz nawet bidne Cisco 2960 czyli podstawowe dostepowki to wymiana slono bedzie kosztowac.

Kolejna sprawa to zapewnienie odpowiedniego QOS-a dla VOIP-a w wielu firmach moze to byc trudne jesli siec opiera sie na sprzecie sieciowym z "Tesco".

VOIP jest fajny i owszem przyszlosciowy, ale nie jest lekarstwem na wszystko zwlaszcza w fiermach gdzie potrzeba kilku lini wewnetrznych.

Mimo wszystko centrale telefoniczne z drugiej reki sprzedaja sie bdb - akurat znajomy tym sie bawi. Wiec jak widac rynek pokazuje na co jest zapotrzebowanie. I co by nie bylo razem ze znajomym oferujemy tez duze jak i male rozwiazania VOIP...

Poprostu 99% malych i srednich firm nie zauwazy rozniczy czy to analog czy VOIP - poprostu nawet nie bedzie uzywac tego co daje stara centrala z odzysku :)

konto usunięte

Temat: admin kontra centrala telefon. VoIP- 1-wsze starcie

Witam, mam mały problem, otóż telefon na VoIPie tak jakby nie działał dobrze, internet i wszystkie programy łączące się z serwerem współgrają dobrze, czy może być to wina urządzenia DFL-200 na którym postawione są tunele VPN łączące się z jednym serwerem? Próbując dodzwonić się słyszę często sygnał zajętości. Proszę o pomoc jeśli ktoś miał taki już problem z VoIPem.

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

Admin zdalny do wynajęcia




Wyślij zaproszenie do