Leszek K.

Leszek K. Zarządzanie
bezpieczeństwem
informacji. Dane
osobowe.

Temat: Konkursy, loterie - przesłanka legalności

Konkurs wg art. 919 Kodeksu cywilnego to przyrzeczenie publiczne, które ma charakter jednostronnego zobowiązania przyrzekającego do spełnienia świadczenia. Nie da się oprzeć przetwarzania danych uczestników w celach konkursu o art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych, czyli prawnie usprawiedliwiony interes administratora danych. Twierdzi się więc, że przetwarzanie danych osobowych uczestników konkursu możliwe jest jedynie na podstawie zgody uczestnika konkursu.

Ja natomiast zastanawiam się, czy konkurs to nie jest umowa, wszak wiele konkursów posiada regulamin (wzorzec umowny), a wtedy podstawą przetwarzania danych osobowych jest ... no właśnie - umowa? Podobne zagadnienie tyczy się także rozmaitych loterii.

Jakie jest Państwa zdanie na ten temat?
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Konkursy, loterie - przesłanka legalności

Nie zgodzę się. Wygrywa tylko jeden. Z nim umowa - tak. Często z przekazaniem praw autorskich, co w regulaminie jest zawarte (ale wtedy leci dodatkowe oświadczenie).

Natomiast w przypadku uczestników, którzy nic nie wygrają, to umowa o co? Co otrzymuje w tym przypadku osoba, która przystąpiła i nie wygrała?

konto usunięte

Temat: Konkursy, loterie - przesłanka legalności

Leszek K.:
Nie da się oprzeć przetwarzania danych uczestników w celach konkursu o art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych, czyli prawnie usprawiedliwiony interes administratora danych.

Panie Leszku, nie zgodzę się. Jeżeli konkurs jest organizowany dla celów promocyjnych, to art. 23.1.5. uodo będzie przesłanką przetwarzania danych na cele konkursu.
Twierdzi się więc, że przetwarzanie danych osobowych uczestników konkursu możliwe jest jedynie na podstawie zgody uczestnika konkursu.

Kto i gdzie tak twierdzi?
Ja natomiast zastanawiam się, czy konkurs to nie jest umowa, wszak wiele konkursów posiada regulamin (wzorzec umowny), a wtedy podstawą przetwarzania danych osobowych jest ... no właśnie - umowa? Podobne zagadnienie tyczy się także rozmaitych loterii.

Problem jest wielowątkowy i wcale nie prosty do rozwiązania. Że udział w konkursie prowadzi do zawarcia umowy, tak twierdzi Prezes UOKiK i następnie SOKiK, kontrolując treść regulaminu przyrzeczenia publicznego na podstawie przepisów o klauzulach niedozwolonych. Moim zdaniem taki pogląd jest co najmniej dyskusyjny. Loteria to jeszcze co innego - tutaj jest umowa gry losowej. Więc podstawą przetwarzania danych na cele udziału w loterii jest art. 23.1.3 uodo. I to akurat nie jest dyskusyjny pogląd.

Temat jest skomplikowany i niedoceniany praktycznie. Po prostu zbiera się zgodę i już. A tymczasem taka zgoda nie zawsze jest wymagana.
Leszek K.

Leszek K. Zarządzanie
bezpieczeństwem
informacji. Dane
osobowe.

Temat: Konkursy, loterie - przesłanka legalności

http://www.e-ochronadanych.pl/a,1690,jaka-jest-podstaw...
Niektóre decyzje GIODO też by to potwierdzały np. http://www.giodo.gov.pl/309/id_art/1624/j/pl/

konto usunięte

Temat: Konkursy, loterie - przesłanka legalności

Przeczytałem decyzję i nie rozstrzyga ona kwestii podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych na cele konkursu. Dotyczy innej sytuacji - stan faktyczny jest taki, że organizator zbierał zgody i te zgody właśnie zostały uznane za wadliwe. Czyli klasyk przy konkursach, można by rzecz - zbieramy zgody, nie bardzo wiemy dlaczego i jeszcze robimy to wadliwie. I dlatego GIODO interweniował - ale nie przesądził w decyzji, jaka może być podstawa przetwarzania danych. Tu była nią zgoda i GIODO musiał działać w ramach tego stanu faktycznego. I oczywiście, zgoda może być podstawą przetwarzania danych przy konkursie - ale czy musi?

Pogląd z e-ochronadanych - cóż, pogląd jak pogląd. Nie uzasadniony w żaden sposób, oczywiście można z nim dyskutować. I ja akurat prezentuję pogląd inny - jeżeli konkurs jest organizowany we własnym celu marketingowym organizatora, to dane mogą być przetwarzane na cele takiego konkursu bez zgody, na zasadzie art. 23.1.5. uodo. Mogą też być na podstawie zgody - ale nie muszą.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Konkursy, loterie - przesłanka legalności

Panie Pawle, a nie pójdziemy tutaj w takim razie nieco za daleko? Jak oznaczyć granicę działań marketingowych?

Jeśli wyjdziemy z punktu widzenia zarządzania to praktycznie wszystkie działania można uznać za marketing produktów własnych, bo z definicji prowadzą do zapoznania klienta z naszym produktem i wytworzenia w nim potrzeby zakupu.

Dla przypomnienia, marketing mix to standardowe 4 P, Price, Promotion, Product, Place, a dodane do tego zostałe też 5P - People. I gdyby tak wyjść z takiego punktu widzenia, to np grupy focusowe, ankiety o akceptowalnej cenie etc można podpiąć pod marketing usług własnych. I tworzone na ich podstawie bazy danych, mocno segmentowane a potem wysyłka treści reklamowej (promotion) nadal będzie działaniem marketingowym. Przy czym treści reklamowe wraz z próbkami produktów i opiniami - nadal są działaniem marketingowym i to takim mocno podstawowym, bo celem jest poznanie preferencji i wytworzenie nowych - na nasz produkt.

Trochę bym się jednak obawiał.

Następna dyskusja:

Konkursy szkolne




Wyślij zaproszenie do