Temat: Mleko pić, czy nie pić?
Witam:) proponuje "zawieszenie broni" i wspólne dotarcie do wszystkich plusów i minusów:)
Może zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia KAMPANII SPOŁECZNEJ i marketingu społecznego, ktorych przykładem jest "Pij mleko!Będziesz wielki!"
Wg znawczyni tematu Pani Woynarowskiej ("Edukacja zdrowotna",2008)
"Marketing społeczny jest strategią zmian zachowań i postaw społecznych w pożądanym kierunku, za pomocą metod stosowanych w marketingu komercyjnym. Celem jest poprawa dobrostanu jednostek i kondycji społecznej(...)Do promocji wykorzytuje sie komunikaty reklamowe i inne sposoby wykorzystania mediów.
Jednym z rodzajów marketingu społecznego jest KAMPANIA SPOŁECZNA.Punktem wyjścia do kampani społecznej jest zidentyfikowanie problemu spłecznego (np.niskie spożycie mleka i przetworów)"
Problem społeczny...
W 2006 roku Zakład Epidemiologii i Norm Żywienia IŻŻ postanowił zbadać sytuację w grupie dzieci w wieku przedszkolnym. Badanie przeprowadzone zostało we współpracy z Instytutem Matki i Dziecka. Okazało się, że już w wieku 4 lat dzieci te odżywiane są niewłaściwie, co stanowi czynnik rozwoju wielu groźnych cywilizacyjnych chorób w wieku dojrzałym.
Badana grupa obejmowała 188 chłopców i 212 dziewczynek, z czego 27% dzieci uczęszczało do przedszkola. Przyjęta metoda badawcza to zapis 7-dniowej diety. Badanie obejmowało również przeprowadzenie wśród matek wywiadów z zakresu wiedzy, postaw żywieniowych oraz zasad żywienia dzieci stosowanych przez nie w praktyce. Miało ono uszczegółowić i pogłębić wcześniejsze doniesienia dotyczące niedoborów w dietach składników mineralnych i witamin, w tym wapnia i witaminy D.
Wyniki badania jednoznacznie potwierdziły te przypuszczenia. Przewlekłe niedobory wapnia stwierdzono w diecie 51 % dzieci, przewlekłe niedobory witaminy D w diecie 99% dzieci. Niedobory te można a nawet trzeba uzupełniać – wapń występuje w mleku i mlecznych napojach fermentowanych (obecnie spożycie jest o połowę mniejsze od zalecanego), witamina D zaś zawarta jest w m.in. w tłustych rybach morskich oraz margarynach wysokiej jakości, które zawierają właściwe proporcje kwasów tłuszczowych wielonienasyconych i są bardzo dobrym źródłem witaminy D. Warto przy tym zaznaczyć, że spożycie ryb - podstawowego naturalnego źródła wielonienasyconych kwasów EPA i DHA mających wpływ na rozwój umysłowy dziecka, jest wśród dzieci w wieku przedszkolnym zdecydowanie za małe.
http://mediweb.pl/nutrition/wyswietl.php?id=1349
Skoro mamy już problem społeczny, to teraz coś zalożeniach kampanii społecznej:
Organizator: IAA w Polsce (czy to źle,że reklamę zaprzęga się do pozytywnej działalności na rzecz poprawy stanu zdrowia?)
Problem społeczny: małe spożycie mleka, niewystarczające u dzieci w Polsce.
CEL: PRZEŁAMANIE stereotypu niedobrego smaku mleka,które kojarzy się dzieciom z przymusem lub karą.
grupa docelowa: 5-13 lat
Formy kampanii: spoty reklamowe, reklamy w prasie, tv itd. 100 partnerów medialnych, którzy nieodpłatnie udostępnili czas i powierzchnie reklamowe.
Droga Patrycjo, artykuły które przytaczas są bardzo ciekawe i wiarygodne. Systematycznie będę się odnosic do każdego. Jeśli chodzi o:
http://hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-shoul...
I cytat:
"Clearly, although more research is needed, we cannot be confident that high milk or calcium intake is safe."
No właśnie...o ile dobrze przeczytałam badania były z ilością 2000-5000 mg Ca na dobę. Normy zalecaja mniejsze wartości. Odwołując się do zasad tolerancji Shelforda: zarówno niedobór, jak i nadmiar różnych czynników wpływa na organizm limitująco. Nadmiar szkodzi tak samo jak niedobór.
Punktem wyjścia jest niedobór, czyli działania zmierzają do poprawienia tego wskaźnika.
Jeszcze kilka słów o witaminie D, ostatnio ruszyła następna kampania społeczna "Ryba wpływa na wszystko"..doskonałe uzupełnienie "pij mleko..", "za chwile" bedziemy mieć nagonkę na nadmiar ryb i kwasów tłuszczowych w pożywieniu..albo zarzut o ukryte zamiary zwiększenia sprzedaży ryb.