konto usunięte
Temat: Trochę historii
Usui Gyoho Mikao urodził się 15 sierpnia 1865 r. w Yago małymmiasteczku należącym do dystryktu Yamagata , prefektura Gifu.
Rodzina Usui należała do wysoko postawionej szlachty rycerskiej
tzw. Hatamoto. Godłem rodowym były gwiazdy i księżyc. Usui Gyoho
Mikao miał rodzeństwo siostrę i dwóch braci. W wieku czterech
lat Usui został posłany do klasztoru buddyjskiego tradycji Tendai.
Mając dwanaście lat rozpoczął naukę sztuk wojennych osiągając
wysoki poziom umiejętności, dzięki którym zdobył uznanie
ekspertów swoich czasów. W 1868r. nastał czas panowania cesarza
Meiji, który zerwał z izolacjonizmem Japonii. Unowocześniając
kraj wprowadził wzorce europejskie w wielu dziedzinach życia
społecznego i gospodarczego. Przez co przyczynił się do rozkwitu
mody na Zachodni styl życia. Wielu samurajów zamieniło kimona i
miecze na garnitury i skórzane teczki. Również Uzaemon ojciec
Usui podążył za nurtem modernizacji i piął się w górę po
szczeblach kariery. Usui darzył ojca wielkim szacunkiem i jak
przystało na dobrego syna poszedł w ślady ojca. Studiował
zachodnią medycynę, filozofię i religię, uzyskując wyższe
wykształcenie oraz doktorat z literatury. Znajomość języków
obcych również nie była mu obca. Jeśli chodzi o jego życie
osobiste ożenił się z Sadako Suzuki, z którą miał syna i
córkę. Jak podają różne źródła, w swoim życiu Usui imał
się wielu zajęć Między innymi miał być biznesmenem,
dziennikarzem, urzędnikiem państwowym. Usui utrzymywał kontakty z
przedstawicielami różnych szkół o charakterze duchowym w tym
chrześcijańskich. Jednak jak wynika z jego notatek nigdy nie
przeszedł na chrześcijaństwo, a wobec samej doktryny miał wiele
wątpliwości. Przełomową datą w życiu Usui był rok 1892. W tym
czasie zaraził się cholerą. Miał wówczas doświadczenia z
pogranicza śmierci tzn. wizje Buddy Wairoczana przekazującego mu
nauki.
Wizje te zrobiły na Usui wielkie wrażenie. Po powrocie do zdrowia
podzielił się swoimi doświadczeniami z rodziną i rodzinnym
kapłanem. Rodzina Mikao z niedowierzaniem potraktowała jego
opowieści, a kapłan wręcz wygonił go ze świątyni. Poszukując
odpowiedzi na pytania, dotyczące jego wizji, Usui trafił do
mistrza Watanabe, który praktykował buddyzm
ezoteryczny (Shingon). Mistrz Watanabe, widząc duchowy potencjał,
jaki drzemie w Usui Mikao, zgodził się przyjąć go na ucznia. W
1892 roku Usui wstąpił do buddyjskiej szkoły Shingon. Fakt ten
bardzo zbulwersował rodzinę Usui do tego stopnia, że Mikao
został wydziedziczony. Do dziś dnia mimo upływu czasu nikt z
potomków nie chce rozmawiać o odszczepieńcu, jakim w ich oczach
był Usui Mikao. Nawet jego córka wyraziła wolę, aby imię ojca
nigdy nie było wymawiane w jej domu. Mimo przeciwności losu Usui
nie oszczędza czasu i pieniędzy, podążając nowo obraną
ścieżką duchową. Większość swoich duchowych badań Usui
dokonał w Kyoto. W mieście tym znajdowało się wiele bibliotek i
klasztorów buddyjskich. To tutaj natrafił on na ważny jego
zdaniem tekst Tantry Olśniewającego blasku. Wiele lat poświęcił
Usui na studia buddyjskich tantr medycznych, których podstawę
stanowią nauki i medytacje Buddy Bhaishadzia Guru znanego na
Zachodzie jako Budda Medycyny. Z czasem Usui dał się poznać jako
wykształcony nauczyciel buddyjski. Zaczął skupiać wokół siebie
wielu uczniów, między innymi Watanabe Kyoshi Itami, syna jego
buddyjskiego mistrza, który był najbardziej oddanym uczniem Usui.
Podstawą nauczania Usui były zebrane przez niego teksty. Obok
studiowania i nauczania Usui regularnie oddawał się różnorodnym
ćwiczeniom duchowym. Odbywał również odosobnienia medytacyjne. W
1914 roku udał się na świętą górę Kurayama celem odbycia
odosobnienia. W ostatnim dniu doświadczył strumienia energii
Reiki. Sam Usui opisuje to wydarzenie w bardzo opanowany sposób:
„W czasie postu dotknąłem silnej energii i w mistyczny sposób
zostałem zainspirowany, tzn. otrzymałem Reiki”. Początkowo Usui
sprawdza działanie Reiki na sobie i swoich bliskich, a ponieważ
efekty były więcej niż zadowalające, postanowił podzielić się
swoim odkryciem z innymi. Praktyka początkowo była wyłącznie
intuicyjna. Jednak z czasem pojawiło się Reiju i Hatsurei Ho,
Gokai Meiji, które do dziś stanowią podstawę tradycyjnego Usui
Reiki Ryoho. Z czasem Usui wprowadzał nowe techniki i opracował
podręcznik metody „Usui Reiki Hikkei”. Pierwsze spotkania i
zabiegi odbywały się w domu Usui. Z powodu coraz większego
zainteresowania metodą, w kwietniu 1922 roku Usui Mikao założył
stowarzyszenie Usui Reiki Ryoho Gakkai oraz otworzył klinikę w
Harajuku Aoyama w Tokio. Warto zaznaczyć, że Usui Mikao nauczał
bezpłatnie i otwarcie, choć nie pozwalał na reklamę czy inne
chwyty, mające przyciągnąć ludzi do Usui Reiki Ryoho. We
wrześniu 1923 roku Tokio zostało nawiedzone przez trzęsienie
ziemi. Mikao wraz ze swymi uczniami z zaangażowaniem pomagał
ofiarom. W miarę, jak rosła sława Usui Mikao jako wspaniałego
nauczyciela duchowego i uzdrowiciela, jego klinika stawała się za
mała, by pomieścić wszystkich chętnych. Tak więc, w lutym 1925
roku w Nakao pod Tokio powstała nowa, większa klinika. Mikao
podróżował po całej Japonii dzieląc się z innymi radością
Reiki. Bywał w prowincjach Hiroshima, Saga, Kure i Fukuyama. W dniu
9 marca 1926 roku podczas pobytu w Fukuyama Mikao zmarł w wieku 62
lat na wylew. Został pochowany na cmentarzu przy świątyni Saihoji
w Toyotoma (Tokio). W ciagu zaledwie paru lat Miako Usui nauczył
Usui Reiki Ryoho ponad 2000 osób. Przy czym tylko ok. 30-50
osiągnęło poziom Okuden, a tylko ok. 17 poziom Shinpiden.
Stowarzyszenie Usui Reiki Ryoho Gakkai istnieje do dnia
dzisiejszego. Jego pierwszym przewodniczącym był sam Usui Mikao.
Następcą Usui został Juzaburo Ushida. Oto lista sukcesorów Usui
Reiki Ryoho:
1. Usui Mikao
2. Juzaburo Ushida
3. Kanichi Taketomi
4. Yoshiharu Watanabe
5. Hoichi Wanami
6. Kimiko Koyama
7. Masaki Kondoh (aktualny przew. stow.)
W tym miejscu warto wspomnieć o jednym z wielu uczniów Usui Mikao,
Chujiro Hayashi, który poziom Shinpiden (nauczycielski) otrzymał
w 1925 roku. W parę miesięcy później po tragicznej śmierci Usui
M. Hayashi wraz z Kanichi Takeomi i Juzaburo przenieśli klinikę do
Shinanomachi. W 1931 roku Hayashi odchodzi z Gakkai. Prawdopodobnie
powodem odejścia były istotne zmiany, które wprowadził do
systemu stworzonego przez Usui. Między innymi sformalizował metody
nakładania rąk oraz procedury inicjacyjne, usunął buddyjskie
nauki ezoteryczne, położył większy nacisk na zastosowanie
symboli. Założył własną klinikę i szkołę pod nazwą Hayashi
Reiki Kenkyukai. Należy podkreślić, że jego techniki były w
większym stopniu oparte na rytuale i ceremonii, niż na intuicji.
Przed swoją śmiercią w 1941 roku jako spadkobiercę wyznaczył
swoją żonę Chie Hayashi.
Znana na Zachodzie Hawayo Takata była uczennicą Hayashi w latach
1935-1938. Była jedną z trzynastu w pełni wykwalifikowanych
nauczycieli Hayashi Reiki Kenkyukai. Swój certyfikat nauczycielski
otrzymała 21 lutego 1938 roku w Honolulu terytorium Hawaje. Od tego
czasu Takata nie utrzymywała kontaktów z organizacjami w Japonii.
W USA rozpoczęła naukę pod nazwą Usui Shiki Ryoho. Jej system
uległ poważnemu uproszczeniu w stosunku do tego, czego nauczał
ją Hayashi. Nie mniej powinniśmy być wdzięczni Takacie za
przeniesienie błogosławieństwa Reiki na Zachód .H. Takata
wyszkoliła 22 nauczycieli. Po śmierci H. Takata 12 grudnia 1980r.
jej wnuczka Phyllis Lei Furumoto ogłosiła się spadkobierczynią
linii przekazu doprowadzając do kolejnej mutacji Usui Reiki Ryoho
tym razem pod nazwą The Reiki Alliance.
Nie wszyscy nauczyciele wykształceni przez Takata zgodzili się na
ową decyzję. Na przykład Barbara Webber-Ray nie uznając P.L
Furumoto za spadkobierczynię H. Takata założyła własną
organizację pod nazwą The American International Reiki Association
( AIRA). Organizacja ta rozwinęła własny system szkolenia i
przekazu inny od tego, który wprowadziła H.Takata a następnie
jej wnuczka P.L Furumoto.