Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Spis Powszechny Patologii Organizacyjnych

Skoro czasami byt trenera określa świadomość uczestników i (do pewnego stopnia) zmiany w firmie, proponuję zabawę w Powszechny Spis Patologii Organizacyjnych.

Nie chodzi o to, żeby się na kimś specjalnie wyżywać, ale żeby spisać sytuacje i "casy", z którymi trenerzy muszą się zmagać, a często perspektywa "zewnętrzna" daje im lepszy ogląd. Żeby nie było chaosu, proponuję, żeby spis składał się z

1. Tytułu patologii
2. Przykładu (sytuacji), która dobrze ją ilustruje
3. Ewentualnej pigułki leczącej, którą trener może zaaplikować.

Dla przykładu:

KTO DECYDUJE? - syndrom komunikacji pełzającej

Sytuacja taka - mają być podejmowane ważne decyzje dla pracowników, dotyczące systemu motywacji, szkoleń czy ocen. Właściciel firmy prowadzi długie rozmowy z trenerami, menedżerami i związkami zawodowymi o zmianie. Przedstawiane oferty zdają się nie satysfakcjonować szefa. Sytuacja się przedłuża i narasta frustracja.
W końcu okazuje się, że strategiczne decyzje podejmuje nie właściciel, ale...jego żona, która boi się konfrontacji i woli działać "z drugiej linii".

Ewentualny środek zaradczy to oczywiście włączenie szarej eminencji w rozmowy.


To tak na rozgrzewkę. ZAPRASZAM!

konto usunięte

Temat: Spis Powszechny Patologii Organizacyjnych

MYSTERY (MISERY) SHOPPING - syndrom jajka mądrzejszego od kury

Sieć sprzedaży określonych produktów, aby zapewnić wysoką jakość obsługi korzysta z firm oferujących badania mystery shopping. W określonym dniu i godzinie, do punktu sprzedaży wchodzi "tajemniczy" i za pomocą specjalnej ankiety bada jakość obsługi. Jednym z pkt. ankiety jest analiza potrzeb klienta. By ją uprościć, sieć opracowała specjalną listę pytań zamkniętych, które upraszczają segregowanie informacji o kliencie. Ankieterzy mystery shopping niestety traktują ową nieszczęsną listę jako skrypt, który sprzedawca powinien wykuć na blachę i dzięki temu umieć zasypać klienta właściwymi pytaniami. Każde odstępstwo od listy traktowane jest jako wykroczenie przeciwko procedurom firmowym i surowo, jednoznacznie oceniane.
Zwykli klienci bardzo się dziwią, gdy pytając sprzedawców np. w taki sposób: "nigdy nie korzystałem z produktów X, choć podobny produkt Y mam od 3 lat. Czy mam szanse na produkt Z dla mojej firmy?" słyszą w odpowiedzi pytania, czy korzystają już z X, czy znają Y, czy produkt ma być dla firmy czy indywidualnie.

Remedium: oświecić tym oczywistym wnioskiem niedouczonych ankieterów, że rozmowa z klientem to nie przesłuchanie ani korzystanie z automatu fryzjerskiego (każdy ma inny kształt głowy - tak, ale tylko do pierwszego strzyżenia).
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Spis Powszechny Patologii Organizacyjnych

Nieformalna centralizacja decyzji

Kierownik deleguje pracownikowi zadania, uprawnienia oraz odpowiedzialność.

Pracownik konsultuje z przełożonym swoją decyzję, co sprowadza się do tego, że to szef podpisuje się pod decyzją.

W takich sytuacjach szefowie zapominają, że również odpowiedzialność wraca do nich.

Wskazówka dla kierownika: naprowadzać, wspierać, ale nie podejmować decyzji za pracowników
Maciej Sasin

Maciej Sasin trener, coach,
konsultant ds.
szkoleń, Akademia
Rozwoju K...

Temat: Spis Powszechny Patologii Organizacyjnych

Zmiana systemów motywacyjnych, gdy okazuje się, że pracownicy zarabiają więcej, niż oczekiwano (sic!)

...wyjaśniać nie trzeba jak to może wpłynąć na postawę pracowników,

remedium? proste wyliczenia matematyczne, trzeba pokazać koszty: rekrutacji, straty wynikające z rotacji, biernego oporu pracowników, zaniżania wydajności, rozbijania zespołu, uff... nie piszę więcej bo mnie aż trzęsie:) wiadomo o co chodzi

konto usunięte

Temat: Spis Powszechny Patologii Organizacyjnych

tu się nie chciałbym powtarzać, więc hurtem:

http://forum.gazeta.pl/forum/71,1.html?f=279

http://www.unitedmedia.com/comics/dilbert/

Następna dyskusja:

Narzedziownia 2.0 - spis dz...




Wyślij zaproszenie do