Temat: Ustalanie celów
Cele ustala zarząd przedsiębiorstwa. Wyznacza on tzw. cele strategiczne. Pozostałe cele są pochodną celów strategicznych a więc nie powinny być "ustalane" lecz "kaskadowane" w dół na poszczególne obszary działalności. Najpierw na tzw. strategiczne jednostki biznesu (SJB) a następnie na poszczególne zespoły i poszczególne zadania do wykonania.
Cele powinny być szczegółowe, mierzalne, akceptowalne, rzeczywiste i terminowe (SMART).
Najczęściej popełniane błędy przy zarządzaniu przez cele (ZPC) to brak kontroli oraz niewłaściwy przepływ informacji od zarządu do pracowników. Brak zrozumienia celów głównych powoduje, że nie są one kaskadowane a "ustalane" wg niespójnych założeń. Powoduje to niepotrzebne konflikty i obniża motywację pracowników.
Vice versa. Niewłaściwy przepływ informacji od pracowników do zarządu jest często przyczyną zbyt powolnej reakcji tego organu na zachodzące zmiany (weryfikacji celów głównych).
Kiedyś bazowano wyłącznie na celach finansowych. Później przedsiębiorstwa zauważyły, że warto stawiać cele w innych perspektywach takich jak klienta, procesów wewnętrznych oraz rozwoju pracowników. Podejście to prowadzi do bardziej zrównoważnonego rozwoju firmy (zob. Balanced scorecard).