Aleksander
Łamek
Wesoły przewodnik po
Warszawie
Temat: Śmiech w miejscu pracy
Każdy szef i właściciel firmy chce, aby jego pracownicy pracowali jak najwydajniej, jak najmniej chorowali, byli jak najbardziej zadowoleni z pracy i nie myśleli o jej zmianie. Istnieje wiele metod osiągania tych celów. Jedną z nich, w Polsce właściwie jeszcze nie znaną, jest wykorzystywanie w pracy humoru i śmiechu. Powszechnie uważa się u nas, że śmiech jest banalny, a przede wszystkim nieproduktywny. Jednak badania przeprowadzone m.in. w Stanach Zjednoczonych pokazują, że jest to błędne założenie. Pracownicy amerykańskich firm, które wprowadziły humor do pracy, rzadziej chorują, mają większą satysfakcję z pracy i po prostu lepiej pracują.
Według badań 97 proc. kierowników firm w USA zgadza się ze stwierdzeniem, że humor jest cenny w biznesie. A 60 procent wierzy, że poczucie humoru może być decydującym czynnikiem determinującym jaki sukces dana osoba osiąga w pracy.
Problemy
W jaki sposób firmy mogą stosować humor w miejscu pracy? Najpierw przyjrzyjmy się wybranym problemom z pracownikami, na jakie napotykają firmy.
W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie, jak nigdy dotąd pracownicy działają w dużym stresie. Nienaturalne tempo pracy powoduje też, że uskarżają uskarżają się na wiele schorzeń, takich jak bóle kręgosłupa, bóle głowy, depresje, osłabienie systemu immunologicznego, wysokie ciśnienie krwi i choroby serca.
Kolejnym problemem (związanym z wymienionym wyżej) jest absencja pracowników. Ten problem jest szczególnie odczuwalny przez firmy w naszym kraju, gdzie uzyskanie zwolnienia lekarskiego jest rzeczą bardzo prostą.
Następny problem to brak satysfakcji pracownika z wykonywanej pracy. Gdy wykonuje on pracę, której nie lubi, to jakim sposobem ma osiągać wysoką produktywność? Co więcej, w takiej sytuacji znacznie wzrasta ryzyko, że odejdzie on z pracy. W przypadku specjalistów i wyższej kadry, negatywne konsekwencje z ich odejścia mogą być dla firmy dotkliwe.
Kolejna kwestia to stosunki między pracownikami, w tym i z przełożonymi. Nie zawsze układają się one prawidłowo. A wtedy firma może mieć kłopoty.
Rozwiązania
Dzięki śmiechowi i humorowi można ograniczyć przyczyny powodujące kłopoty zdrowotne pracowników. A mniej kłopotów zdrowotnych, to mniejsza absencja w pracy. Aby pracownik mógł cieszyć się pracą, warto pomyśleć nad takimi zmianami w środowisku pracy, aby zaczął on czerpać radość z przebywania w pracy. Oczywiście można do tego celu wykorzystać humor, który pomoże wprowadzić bardziej swobodną atmosferę do miejsca pracy. Można w tym celu np. nadawać śmieszne nazwy różnym stanowiskom pracy, projektom, itd.; wypożyczać komedie na wideo i oglądać je wspólnie jedząc popcorn; powiesić zabawne obrazki; organizować dni zmiany strojów; stworzyć internetowy e-zin z dowcipami dla pracowników; można też kolekcjonować zabawne historyjki z gazet i wieszać na gazetkach ściennych.
Wspólny śmiech jest doskonałym sposobem na integrację pracowników. Humor solidaryzuje grupę i tworzy więź między pracownikami. Humor może być również pomocny w sytuacjach konfliktowych. Ponadto dzięki śmiechowi pracownicy są mniej onieśmieleni w pracy.
Pracownicy firmy w codziennej pracy kontaktują się z kontrahentami (klientami i dostawcami). W kontaktach z nimi także można wykorzystać humor, gdyż udoskonala on jakość obsługi klientów (radosne osoby lepiej obsługują klientów), zwiększa on efektywność komunikacji z nimi, przyciąga uwagę i ułatwia perswazję.
Dlatego warto zatrudniać osoby o dużym poczuciu humoru. Osoby takie mają większą pewność siebie, są bardziej kreatywne, mają lepsze relacje ze współpracownikami i łatwiej adoptują się do zmian. Według badań amerykańskich poczucie humoru pomaga w karierze. 96 procent kierowników amerykańskich bardziej wierzy ludziom z dużym poczuciem humoru, niż tym z małym, lub bez poczucia humoru. Kto wie, być może za jakiś czas w ogłoszeniach o pracę, wśród wymagań stawianych pracownikom, pojawi się duże poczucie humoru.
W Stanach Zjednoczonych 29 procent pracodawców dodaje humor do swojej kultury. A 8 procent ma politykę wykorzystywania humoru jako sposobu łagodzenia stresu w pracy oraz przyciągania i zatrzymywania pracowników.
Miejmy nadzieję, że moda na humor w pracy dotrze i do nas.
Aleksander Łamek edytował(a) ten post dnia 23.01.09 o godzinie 20:43