Tomasz
Pelc
dlabiegaczy.pl -
wysokiej klasy
odzież dla aktywnych
Temat: Zarządzanie telekomunikacją w firmie – czy outsourcing...
W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw bardzo rzadko zatrudnia się osoby zajmujące się wyłącznie sprawami telekomunikacji w firmie.To zrozumiałe, bo nierzadko koszty wynagrodzenia dla takiego pracownika przekraczałyby koszty ponoszone na opłaty telekomunikacyjne. Również dlatego, że nie codziennie psują się telefony, nie codziennie należy wykonać modyfikację w konfiguracji centrali albo poszukać dodatkowych oszczędności.
W takiej sytuacji osoby zarządzające stają przed wyborem: albo zlecić powyższe prace jako zadanie dodatkowe pracownikowi, który wykonuje już inne obowiązki w firmie (zwykle opiekę nad telekomunikacją otrzymują informatycy, bywa że też „dochodzący” albo na niepełnym etacie) albo zlecić zadania firmie zewnętrznej.
Pojawia się pytanie: co bardziej się opłaca ?
Na rynku jest dziś mnóstwo firm świdczących usługi ochroniarskie, sprzątania biura, pracy czasowej (wynajem pracowników), księgowo-podatkowe, usług sekretarskich. Można by zbudować dużą firmę nie zatrudniając praktycznie ani jednego pracownika.
Dlaczego powstają firmy zajmujące się outsourcingiem ? Bo to opłaca się obu stronom.
Pracodawcy ponoszą zwykle niższe koszty, skupiają się na podstawowym profilu działalności, mogą wybrać firmę outsourcingową spośród kilku działających na rynku itd.
A firmy outsourcingowe mogą specjalizować się w wąskim profilu działalności podnosząc jakość usług, mogą świadczyć usługi wielu podmiotom równocześnie, są elastyczniejsze.
Coraz szybszy rozwój usług telekomunikacyjnych, większa konkurencja na rynku operatorów spowodowały, że na rynku pojawiły się firmy zajmujące się outsoourcingiem telekomunikacyjnym.
Z powodów o których mówiliśmy wcześniej tj. przede wszystkim:
- wąskiej specjalizacji pozwalającej na szybkie i sprawne podnoszenie kwalifikacji,
- wyższej elastyczności i możliwości dostosowania oferty do konkretnego Klienta,
- stałego monitorowania rynku i bycia „na bieżąco” z usługami telekomunikacyjnymi
warto skorzystać z usług firm zajmujących się outsourcingiem telekomunikacyjnym.
Często też pracownicy wewnątrz firmy, którym zlecono zajmowanie się sprawami telekomunikacyjnymi, mają dość innych obowiązków, a czasem wręcz nie znają się na telekomunikacji (np. działy księgowości, marketingu). To sprawia, że dobór dobrego rozwiązania dla firmy odsuwany jest w czasie lub zmiany zachodzą przypadkowo, bez przemyślanego harmonogramu i celu.
Kolejne pytanie jakie się nasuwa: jaką firmę wybrać ?
Na rynku mamy firmy o różnych obszarach działania (specjalizacji):
1. firmy zajmujące się sprzedażą sprzętu telekomunikacyjnego lub teleinformatycznego– są to zwykle firmy zajmujące się sprzedażą central telefonicznych, sprzętu sieciowego lub budujące sieci strukturalne. Usługi telekomunikacyjne jakie mają ww. firmy w ofercie jest to zwykle uzupełnieniem oferowanego porftolio produktów i usług.
2. firmy będące partnerem Operatora – firmy będące przedstawicielami danego operatora. Mają podpisaną umowę na sprzedaż gamy produktów, co w pewnym stopniu ogranicza zakres oferty.
3. firmy będące tzw. resellerami - firmy oferujące „tańsze” połączenia telefoniczne dzięki podpisanej umowie z danym operatorem i hurtowemu zakupowi ruchu u tegoż operatora. Klient decydując się na rozwiązanie oferowane przez resellera podpisuje umowę nie z operatorem, tylko z resellerem, od niego dostaje umowę, faktury, do niego zgłasza ewentualne awarie itp.
4. brokerzy telekomunikacyjni – tworząca się grupa firm oferująca usługi i rozwiązania kilku operatorów. Zaletą tych firm jest możliwość podpisania umowy z jedną osobą na rozwiązania kilku różnych operatorów.
5. integratorzy telekomunikacyjni – firmy skupiające się na budowaniu rozwiązań dla Klientów w ramach posiadanych umiejętności, możliwości oraz w zakresie podpisanych umów z operatorami czy dostawcami sprzętu. Firmy te skupiają się przede wszystkim na dużych Klientach, choć coraz częściej zaglądają do sektora MSP.
W zależności od posiadanej oferty firmy telekomunikacyjne mogą:
- przedstawić analizę posiadanego rozwiązania (od jednostronicowego opisu aż po audyt),
- dostarczyć informacje o „wąskich gardłach” w użytkowanym systemie telekomunikacyjnym,
- dostarczyć usługi danego operatora,
- pomóc przy modyfikacji rozwiązania,
- zamontować i serwisować sprzęt telekomunikacyjny oraz okablowanie sieciowe,
- usuwać awarie pojedynczych telefonów (w sieci wewnętrznej Klienta) oraz całych central PABX,
- szkolić pracowników z obsługi systemów telekomunikacyjnych,
- prowadzić długoterminowe działania w zakresie ewolucji zasobów telekomunikacyjnych w firmie,
- zarządzać i refakturować podnajemców w budynkach Klientów
oraz wiele innych zadań.
Oczywiście decydując się na outsourcing warto zastanowić się nad doborem takiej firmy, która potrafi poruszać się w co najmniej kilku wskazanych powyżej obszarach.
Wynika to z prostego rachunku ekonomicznego: im więcej prac zlecimy jednej firmie, tym większe mamy pole do negocjacji ceny i otrzymania opustów.