konto usunięte
Temat: Konferencja ORIGINAL PLAY
Dr Fred Donaldson i „Original Play”™ .W dniach 2-4.10.2007 w Szkole Podstawowej nr.92 im. Jana Brzechwy odbył się podstawowy kurs „Original Play”™. Dyrektor szkoły Pani Hanna Konwińska serdecznie przyjęła autora programu „Original Play”™- dr Freda Donaldsona.
Fred Donaldson i Jolanta Graczykowska –(Oficjalny Przedstawiciel i Koordynator „Original Play”™ w Polsce) zadbali o to, by wszyscy uczestnicy kursu byli zadowoleni. Doskonała atmosfera, liczne historie z życia wzięte oraz czas poświęcony na ćwiczenia pozwoliły poznać prezentowany przez Freda sposób pracy. Osobowość Freda i sposób, w jaki tłumaczył nam istotę swojego programu spowodowały, że niejedna osoba zmotywowana została do wprowadzenia zmian w pracy z uczniami oraz poprawy swoich relacji z innymi, zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym.
Czym właściwie jest „Original Play”™?
Gdyby ktoś ciekawski zajrzał na chwilę do pomieszczenia, gdzie odbywały się zajęcia z Fredem pomyślałby, że to, co robi tam grupa dorosłych osób, na czele z wesołym starszym panem, to jakaś forma lekcji wf-u połączona z wykładami pomiędzy ćwiczeniami. Gdyby poczekał do końca zajęć zapewne by osłupiał- dorośli zachowujący się jak beztroskie dzieci podczas zabawy na materacach – to widok wieńczący każde spotkanie.
I jeszcze- dlaczego biegający pomiędzy dorosłymi dwuletni Jaś nazywany jest „specjalistą tej metody”?
O „Original Play”™ stosunkowo trudno się mówi. Jest to przede wszystkim praktyka, ale i idea, której wyznacznikiem jest tzw. pierwotna, naturalna zabawa, pozbawiona elementów rywalizacji, a prezentowane na warsztatach ćwiczenia są jedynie drobnym narzędziem służącym lepszemu i głębszemu zrozumieniu procesu „Original Play”™.
„Original Play”™ jest propozycją wyboru innej postawy i zachowania ludzi w społeczeństwie, w sytuacji zagrożenia, innej niż tą, którą obserwujemy w codziennym życiu lub też jej doświadczamy, czyli ataku, ucieczki lub bycia ofiarą. „Original Play”™ uczy w sposób praktyczny jak zamiast walczyć lub bronić się, potraktować drugiego człowieka z szacunkiem, miłością i troską nawet wtedy, gdy stanowi dla nas potencjalne zagrożenie. Agresja, przemoc i brak szacunku dla drugiej osoby są wyrazem lęku, bezsilności lub nieznajomości innych sposobów reagowania niż te, które przyjęte zostały w środowisku stereotypowo; są one w istocie zachowaniem obronnym. Badania i obserwacje potwierdzają fakt, iż ludzie nie mają w sobie potrzeby bycia agresywnymi i chęci atakowania drugiego człowieka. Przemoc jest konsekwencją wielu mechanizmów, do których zalicza się wprowadzenie rywalizacji, ciągłe porównywanie, ocenianie oraz inne składowe kultury, w której żyjemy. Konsekwencje narzuconych kulturowo sposobów zachowania widzimy wszędzie wokół nas – blisko i daleko. Fred Donaldson od blisko 40 lat zajmował się obserwacją zachowań małych dzieci oraz dzikich zwierząt w zabawie. Odkrył, że chęć nieskrępowanej bliskości, czułego dotyku oraz kontaktu, którego podstawą nie jest rywalizacja, lecz ciepło, miłość i poczucie bezpieczeństwa jest immanentną częścią struktury każdej żyjącej istoty, a zwłaszcza człowieka. Taki rodzaj relacji nazwał „Original Play”™. „Original Play”™, choć jej nazwa sugeruje zabawę- „ Pierwotna Zabawa”- jest specyficznym podejściem do drugiego człowieka, podejściem, którego skuteczność Fred Donaldson i Jolanta Graczykowska sprawdzili w pracy z ludźmi o zróżnicowanym statusie społecznym ( dzieci ulicy, osoby w więzieniach, gangi), z dzikimi zwierzętami ( wilki, delfiny), z ludźmi w różnych zakątkach naszego globu, z różnych kultur, w rozmaitych konfliktach, z dziećmi, dorosłymi, osobami pełno- i niepełnosprawnymi. Mają, więc za sobą wiele doświadczeń, którymi dzielili się z nami podczas kursu. Jednak nie opowiadane historie są tu najważniejsze, znacznie bardziej istotne jest przeżycie, doświadczenie tego, o czym mówili Fred i Jola. Nie sposób nauczyć się choćby podstaw „Original Play”™, wyłącznie z książki, niezbędne jest doświadczenie.
Jakie jest znaczenie dotyku, które Fred podkreśla w „Original Play”™?
Wbrew powszechnej ostatnio tendencji do unikania dotyku we wzajemnych, codziennych kontaktach, według Donaldsona dotyk ma kolosalne znacznie w tworzeniu atmosfery bezpieczeństwa i właściwej relacji opartej na wspólnocie, więzi i wzajemnym szacunku. Dotyk wynikający ze świadomości i poczucia granic własnego i czyjegoś ciała. Dotyk pełen szacunku, niewymuszony, nienarzucany, nieprzekraczający naturalnych barier.
Takim oto dotykiem możemy posługiwać się w szkole. I choć program „Original Play”™ wymaga kształcenia się, poznawania sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i niewątpliwie odwagi to już pewne jej elementy można wprowadzić w pracy z uczniami od zaraz.
Fred Donaldson zachęca by:
* Choć drobnymi gestami serdeczności obdarowywać swoich uczniów. Zauważać okazje do obdarowania uczniów pełnym szacunku dotykiem.
* Obserwować relacje w klasie. Starać się, by każdy z uczniów czuł się bezpiecznie w środowisku szkolnym, by eliminować zachowania prowadzące do ostracyzmu, przemocy słownej, fizycznej, czy izolacji.
* Wyjaśniać uczniom mechanizmy zachowań polegające na tym, że w sytuacji zagrożenia najczęściej wybieramy atak, ucieczkę lub poddanie się. Nauczyć wybierania innej drogi, w której brak ataku nie oznacza jednoznacznie bycie ofiarą.
* Niwelowania źródeł i obszarów, w których niepotrzebnie korzysta się z mechanizmów rywalizacji
np. zastąpienie tradycyjnych zasad gier zespołowych „postawionymi na głowie” ( podczas gry w koszykówkę drużyna A wrzucając piłkę do kosza zbiera punkty dla drużyny przeciwnej, zmiana osób z drużynach tak by każdy był choć raz w każdej z drużyn),
np. kładzenie nacisku na pracę w zespołach wieloosobowych, w których każdy może wykazać się swoimi indywidualnymi umiejętnościami,
np. eliminowanie faworyzacji i defaworyzacji.
* Z cierpliwością i zrozumieniem pochylać się nad sprawami każdego ucznia, a zwłaszcza tego, który okazuje się być „problemowy”. Uczeń nie stanowi problemu, jedynie go nakreśla, sygnalizuje- dla nas zachowanie danego ucznia może urosnąć do rangi problemu, ale to naszym zadaniem jest dotarcie do przyczyny tego zachowania i znalezienie wyjścia z trudnej sytuacji.
* Pamiętać o priorytetach. Stworzenie pełnej bezpieczeństwa atmosfery dla uczniów jest ważniejsze niż realizowanie danej lekcji. W atmosferze lęku, stresu i konfliktu efektywne nauczanie dzieci jest niemożliwe. Realizacja planu ze świadomością tego, że do wszystkich uczniów nie dotrzemy z materiałem i traktowanie tego faktu jako sytuacji normalnej jest przejawem braku profesjonalizmu.
* Traktować trudne sytuacje niestandardowo, jako wyzwania a nie kłopoty. Taka postawa i towarzyszące jest uczucie zrozumienia, tolerancji i szacunku wobec ucznia pozwala rozwiązać więcej konfliktów skuteczniej i szybciej.
Fred Donaldson zachęca wszystkich, by żyjąc i pracując w atmosferze miłości, wzajemnie się szanując, pamiętając o potrzebie dobrego dotyku, pamiętać również o tym, czego uczą nas małe dzieci (zanim swoimi przekonaniami zburzymy ich naturalne spojrzenie na świat):
NATURALNA, PIERWOTNA ZABAWA, W KTÓREJ WSZYSCY JESTEŚMY SOBIE RÓWNI I KAŻDY JEST JEDNAKOWO WAŻNY, TO KWINTESENCJA TEGO JAK POWINNY WYGLĄDAĆ RELACJE MIĘDZYLUDZKIE, ABY ŻYŁO NAM SIĘ LEPIEJ, PRZYJEMNIEJ I ŁATWIEJ.
Zabawa niesie ze sobą twórczość, naturalną inwencję, naukę i spontaniczność. Zabawa to klucz do właściwych relacji w szkole, w domu, w pracy. To uśmiech na twarzy i radość z wysiłku oraz wspólnie spędzonego czasu.
Zuzanna Taraszkiewicz- absolwentka kursu „Original Play”™
Więcej na temat „Original Play”™ oraz kontakt, pod którym można zapisać się na kurs, na stronie http://originalplay.pl
Odpowiedzi na pytania: jola@originalplay.pl
Centrum Promocji ORIGINAL PLAY
mgr Jolanta Graczykowska
0-602-318-464