Temat: zaangażowanie operatorów w problem solving
Witam
Sam spotkałem się z podobnym problemem kilkakrotnie.
Niestety nie jesteśmy mentalnie podobni do Japończyków, którzy czują te tematy w nieco inny sposób.
Śmieszy mnie natomiast fakt powoływania się niektórych ludzi w kraju na japońskie techniki, japońskie narzędzia, japońskie podejście itd. itp. - nikt z tych, którzy twardo stoją po stronie Azjatów nie jest w stanie odpowiedzieć - w jaki sposób zaszczepić w naszych realiach to co jest przez nich tak mocno i często podkreślane jako ideał czy wzór.
Tak więc biorąc pod uwagę Twoje pytanie...to odpowiedź jest prosta.
Jeśli firma twardo działa w oparciu o MTM i na linii masz mocno okrojoną załogę:
- bo wielkość produkcji jest taka,
- bo kryzys,
- bo wydajność
- lub inny aspekt.
Żaden z operatorów zasuwając 8 godzin na linii nie zaangażuje się po godzinach jeśli nie będzie widział dla siebie konkretnego argumentu. Tutaj kłania się często trudne pytanie o niefinansowy sposób motywacji.
Moim zdaniem warto w pierwszej kolejności:
1. przedstawić o co chodzi z Problem Solving - operatorzy nie poruszją się często w podobnych zagadnieniach
2. uświadomić ich, że takie akcje nie są skierowane przeciwko nim - niestety w naszym kraju panuje obawa przed przykręceniem śruby, jeśli coś się dzieje wokół stanowisk pracy, robi się reorganizację stanowiska lub inne akcje zawsze z ich strony jest jakaś obawa (nie ma sie co oszukiwać w tym aspekcie)
3. szukać konkretnych ludzi (konkretny = chętny)
4. znaleźć złoty środek - co im zaproponować w zamian za "pozostanie nadgodzin"
5. wsparcie ze strony kierownictwa (patrz pkt 4) - jest grupa osób, które się w to zaangażują bezinteresownie ale miej świadomość, że większą grupa będzie grupa osób oczekująca czegoś w zamian.
Nie znam Twoich realiów w jakich musisz działać ale jeśli mogę podpowiedzieć to warto:
- wprowadzić podziękowania w formie certyfikatu imiennego w którym będzie opisane co zostało rozwiązane, ile na tym zyskał zakład lub inne informacje.
- wprowadzić na hali produkcyjnej dużą tablicę na której będą widniały harmonogramy spotkań grupy, zakres działań, opis problemu, fotografię osób z grupy, cele - jest to ruch mający na celu zainteresować pozostałych pracowników do działania, do zainteresowania się całą akcją.
- wprowadzić nagradzanie (bilet do kina, voucher do restauracji itp) mało kosztowne dla firmy wydatki (bilet 50zł . restauracja 100zł)
- wprowadzić t-shirt z dużym napisem np Grupa Problem Solving w innym kolorze rzucającym się w oczy (wydatek 30zł)
- poruszanie tematu problem solving na spotkaniach np miesięcznych z operatorami.
Wrzuciłem tutaj tylko parę punktów, które były wdrożone, przetestowane i były/są aktualnie używanie - co najważniejsze działają.
Pozdrawiam