Małgorzata K. rzecznik prasowy
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
Może poprostu przeprowadź takie badanie ?Pytanie tylko jak na wyniki wpłynie fakt kompletnie różnej rekrutacji..Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 28.07.08 o godzinie 20:55
Marcin
Piwowarczyk
Szef badań online,
IMAS International
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
Dagmara D.:
Może poprostu przeprowadź takie badanie ?
Pytanie tylko jak na wyniki wpłynie fakt kompletnie różnej rekrutacji..
Można robić tylko jedną rekrutację i losowo dawać ludziom wskazanie - Ty robisz online, a Ty wypełniasz papieorwy kwestionariusz. Warunki czysto eksperymentalne.
Marcin
Piwowarczyk
Szef badań online,
IMAS International
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
Acha, ciekawe artykuły na temat efektów związanych z użyciem metody online na rezultaty badań można znaleźć w International Journal of Market Research. Nie mam pod ręką żadnego przykładu, ale polecam!Małgorzata K. rzecznik prasowy
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
dziękuję za podpowiedzi:) jak tylko skończę jedną pracę, zabiorę się za to... wszystkie problemy wyjdą w praniu. Na pewno zajrzę do International Journal of Market Research.Można robić tylko jedną rekrutację i losowo dawać ludziom
wskazanie - Ty robisz online, a Ty wypełniasz papieorwy
kwestionariusz. Warunki czysto eksperymentalne.
Nie wpadłabym na to - ciekawy pomysł, dziękuję:)
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
Pamiętaj tylko o zminimalizwaniu różnic w użytych technikach ( różnią się one nieco pomiędzy P&P i internetem). Na Twoim miejscu porównywała bym P&P self-completion i internetowy, bo wywiad papierowy wspomagany rzez audytora to zupełnie inna bajka i porównywanie takich metod to porównywanie jabłek i gruszek.Np. : w wywiadzie P&P (wspomaganym) możesz użyc kart, ich sortowania, szeregowania etc. a w internetowym musisz je wyślewtlić. Podobnie z np. top-of-mind. W p&P wspomaganym możesz zapytać o znajomość wspomaganą (gdzie ankieter ma listę prekodowaną), w self-completion to już musi być po prostu pytanie otwarte - tak jak w internetowym. To nieco zmienia sposób percepcji. Oczywiście wynikiem porównań może być właśnie wspomniana percepcja tylko porównują nieporównywalne zagniesz wynik na "dzień dobry":). Dlatego porównywałabym self-compl. i internetową.Dobrze by było, żeby kwestionariusz nie posiadał również błędów. Czasem sposób zadania pytania (czasem tylko jedno słowo :))jest generatorem problemu. Jeśli potrzebujesz pomocy - pisz.
Pozdro.
Dag
Marcin
Piwowarczyk
Szef badań online,
IMAS International
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
Dagmara D.:
(...) Dlatego porównywałabym self-compl. i internetową.
Racja, to będzie najlepsze wyjście.
Gosia, jak już będziesz miała wyniki, to podziel się na forum!
Małgorzata K. rzecznik prasowy
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
trochę to na pewno potrwa i mam nadzieję, że dojdzie do skutku:) Kiedy tak się stanie (bo raczej nie zakładam, że "jesli"), wtedy na pewno się podzielę.pozdrawiam!
konto usunięte
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
To jest problem, który nie jest dobrze rozwiązany. Zresztą sam dobór próby oraz idea jej reprezentatywności pomimo, że dość mocno badana nadal jest dalece niedoskonała.Ani dobór losowy ani celowy nie dają pewności, że uzyskane wyniki będą dobre, choć metodologicznie z pewnością jest to lepsze niż istniejący też dobór przypadkowy.
konto usunięte
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
Miałem okazję trochę się zajmować się sprawami związanymi z metodologią badań internetowych. Znam tylko jedne polskie badania nad różnicami w wynikach pomiędzy badaniami prowadzonymi on-line i off-line (robione parę lat temu w ramach pracy mgr na Wydziale Psychologii UW). Pokazały one, że zaobserwowane duże różnice w wynikach są efektem różnic w strukturze próby.Jeśli chodzi o ogólniejsze kwestie metodologiczne, to polecam:
Batorski D. i M. Olcoń (2006). Prowadzenie badań przez internet - podstawowe zagadnienia metodologiczne. Studia Socjologiczne, 3(182): 99-132.
Zając J.M. i D. Batorski (2007). Jak skłonić do udziału w badaniach internetowych: Zwiększanie realizacji próby. Psychologia Społeczna.
Tomasz
Szopiński
immoclick.pl |
szopinski.eu.org |
doktorzyfirm.pl
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
na poniższej stronie znajdziesz bogaty zbiór artykułów związanych z metodologią badań internetowych.http://www.websm.org/
Małgorzata K. rzecznik prasowy
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
jeszcze raz dziekuję za podpowiedzi:)
Tomasz
W.
Badania społeczne i
marketingowe
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
Dominik B.:
Miałem okazję trochę się zajmować się sprawami związanymi z metodologią badań internetowych. Znam tylko jedne polskie badania nad różnicami w wynikach pomiędzy badaniami prowadzonymi on-line i off-line (robione parę lat temu w ramach pracy mgr na Wydziale Psychologii UW). Pokazały one, że zaobserwowane duże różnice w wynikach są efektem różnic w strukturze próby.
Podobny efekt jak z sondażami wyborczymi i różnicą w strukturze próby (a co za tym idzie w wynikach) w badaniu pod lokalem wyborczym i za pomocą wywiadu telefonicznego.
Tak, więc trzeba postawić sobie pytanie zasadnicze: Jaki sposób dotarcia będzie lepszy do grupy docelowej? Małgorzata niestety nie napisała jaki jest cel badania, grupa docelowa i sposób doboru próby.
Ostatnio robiłem ankietę on-line (1000 respondentów) wśród użytkowników portalu e-learnigowego, próba dotarcia do nich z ankietą papierową mijałaby się z celem ;)
pzdr
TomekTomasz W. edytował(a) ten post dnia 12.10.10 o godzinie 14:25
Radosław
Kucko
INTERIA.PL, Członek
Zarządu
Temat: ankieta internetowa a bezpośrednia - różnice w wynikach
Droga Gosiu,Sa dwa aspekty ktore mozesz miec na mysli:
1. Sam sposob metody i jej wplyw na badanie (nie wchodzi w to charakterystyka zwiazana z doborem)
2. Ogolnie badania internetowe at all vs P&P
Jezeli interesuje cie pierwsze zaganienie, musisz ankiete w necie wyemitowac w jak najkrotszym czasie. Wtedy masz zwiekszone prawdopodobienstwo, ze zebrana proba bedzie charakteryzowala sie tym, ze poszczegolne jednostki badane beda mialy rowne szanse dostania sie do proby. Jezeli ankieta bedzie szla dluzej niz 1 dzien, to w probie zieksza sie prawdopodobienstwo ze niektorzy respondenci dostana kilka zaproszen, co jest w sprzecznosci z zalozeniami losowosci. Oczywiscie istotnym elementem jest charakterystyka sezonowa dnia pod katem profilu czlowieka ktory mial w tym czasie dostep do komputera i mogl trafic na ankiete - chodzi o ludzi ktorzy np w ten dzien pracuja lub nie. Nie wiem czy ciekawym rozwiazaniem nie byloby puszczenie ankiety w godzine i w ankiecie offline jako pytania filtrujacego zalozenie ze ludzie ci mieli w tym czasie dostep do netu.
Drugim rozwiazaniem jest badanie na panelu - ale tutaj nie bedzie dobrego porownania z offline, chyba ze ci sami ludzie to wypelnia ale to i tak wnioski beda nie w pelni interpretowalne.
A jezeli drugie - to w pracy powinnas miec caly rozdzial poswiecony zagadnieniom technicznym zwiazanycm z charakterystyka zycia cookie jako identyfikatora czlowieka, sposobach korzystania z kiku przeglarek, temat korzystania przez jednego czlowieka z kilku urzadzen i kilku ludzi z jednego urzadzenia - a to raczej sie nadaje na prace doktorska lub profesure - nikt tego jeszcze nie opanowal :)
Pozdrowienia i powodzenia
Radek KuckoRadosław Kucko edytował(a) ten post dnia 20.10.10 o godzinie 23:21
Podobne tematy
Następna dyskusja: