Magda
Skotnicka
coach, trener głosu
i tantry, pedagog
Temat: O poczuciu własnej wartości..
Jak pomóc dziecku zbudować poczucie własnej wartości.. Dać skrzydła!Po pierwsze AKCEPTACJA
to fundament, na którym człowiek buduje swój charakter, sposób myślenia i kontakty z rówieśnikami. Dziecko, które akceptuje siebie, potrafi o siebie dbać i dobrze o sobie myśli, nie porównuje się z innymi i nie zadręcza się tym, że inni są w różnych rzeczach lepsi. Dzieci akceptują siebie gdy czują się kochane.
Dzieci akceptowane:
- nie czują się winne, kiedy muszą o coś poprosić;
- nie manipulują otoczeniem, aby coś otrzymać;
- lubią kiedy się nimi opiekujemy i uczą się od nas, jak to robić;
- czują się dumne ze swoich osiągnięć;
- potrafią się koncentrować na zadaniu, tak by mieć z niego satysfakcję;
- nie tracą czasu na rozpamiętywanie własnych błędów i porażek;
- lubią robić to co sprawia im przyjemność.
Po drugie ZROZUMIENIE
To rozumienie, że każde uczucie jest czymś naturalnych, choć nie każde musi natychmiast znaleźć swój wyraz. Uczymy dzieci poznawać i rozumieć siebie, jesli rozmawiamy z nimi o tym co się z nimi dzieje.
Dzieci rozumiane:
- znają swoje mocne strony;
- znają swoje słabe strony, ale nie uważają ich za koniec świata;
- rosną z poczuciem, że są kimś niepowtarzalnym;
- rozwijają swoją hierarchię wartości, nie żyją w lęku, jak zostanie ocenione to, co zrobią;
- nie boją się krytyki, słuchają tego, co inni mówią na ich temat;
- potrafią przyjmować pomoc.
Po trzecie PRAKTYKA
Możemy pomóc, stawiając je w styuacjach, w których poczuje,że zrobiło coś samo (czego wczoraj nie umiało a dziś już to potrafi), że dokonało czegoś konkretnego. I z każdym dniem zdobywa coraz więcej nowych umiejętności, które sprzyjają jego samodzielności.
Dzieci samodzielne:
- czerpią przyjemność z robienia czegoś samemu;
- stawiają sobie konkretne cele i starają się je osiągać;
- mają dużo energii i entuzjazmu;
- wiedzą, że mogą na sobie polegać;
- chętnie służą pomocą innym;
- tolerują nawet żmudną drogę do atrakcyjnego celu;
- potrafią podejmować decyzje.
Po czwarte OPTYMIZM
Dzieci, które są pewne siebie, widzą przyszłość raczej w jasnych barwach. Optymizmu można się nauczyć:)
Dzieci optymistyczne:
- uważają, że ogólnie rzecz biorąc, świat idzie ku lepszemu;
- nie są podejrzliwe, widzą w innych ludziach głównie to, co dobre;
- wierzą, że większość problemów znajduje swoje rozwiązanie;
- nie tracą energii na martwienie się tym, co może się zdarzyć;
- lubią się uczyć;
- lubią marzyć o swojej dobrej przyszłości.
Źródło: "Dziecko" tekst Justyny Dąbrowskiej