konto usunięte

Temat: TEATR WIELKI: ROK KOBIET

Rok 2011 w Teatrze Wielkim w Poznaniu poświęcony będzie tematycznie kobietom.
Będzie to rok heroin operowych. Pokażemy, jak w różnych epokach kompozytorzy i różni autorzy widzieli postać kobiecą. Jaka była? Czy była bohaterką czy antybohaterką? Jakie były jej losy? Na te i inne pytania będziemy się starali odpowiedzieć prezentując wybitne dzieła literatury muzycznej.

Wśród spektakli premierowych znajdą się między innymi Maria Stuarda Gaetano Donizettiego, którą wyreżyseruje Dieter Kaegi; skomponowana na zamówienie teatru opera Ofelia Prasquala; The Fairy Queen Henry'ego Purcella - koprodukcja z Operą na Zamku w Szczecinie - oraz Lady Makbet mceńskiego powiatu Dymitra Szostakowicza w reżyserii Barbary Wysockiej. W czerwcu natomiast odbędzie się premiera mega produkcji plenerowej Turandot Giacomo Pucciniego w reżyserii Michała Znanieckiego.

Spektaklom premierowym towarzyszyć będą debaty organizowane we współpracy z naszymi partnerami.

MADDALENA

opera w I akcie (4 scenach)
libretto: kompozytor
prapremiera: Manchester, BBC, 25 III 1979
premiera sceniczna: 28 listopada 1981, Graz, Opernhaus

premiera 22 stycznia 2011
kierownictwo muzyczne Francesco Bottigliero
reżyseria, scenografia Tomasz Cyz
kierownictwo chóru Mariusz Otto
asystent reżysera Zuzanna Mikołajczak



OBSADA
MADDALENA Galina Kuklina, Maria Mitrosz
GENNARO Karol Bochański, Michał Marzec
STENIO Andrzej Bułło, Jerzy Mechliński

fortepian Marcello Giusto

Akcja opery rozgrywa się w XV wiecznej Wenecji. Tytułowa Maddalena zdradza swojego pięknego męża, z odrażającym alchemikiem. Kiedy prawda wychodzi na jaw, Gennaro i Stenio postanawiają zabić Maddalenę. Ona jednak zwraca ich przeciwko sobie, a zdradzeni mordują się wzajemnie w pojedynku. Anielsko – demoniczna Maddalena obserwuje to bez cienia emocji.
Libretto autorstwa Prokofiewa oparte zostało na sztuce Barona Livena (pseudonim Magdy Lieven – Orłowej), a wzorowanej na Tragedii Florentyńskiej Oscara Wilde’a.
Prokofiew komponował Maddalenę podczas pracy w Konserwatorium (1911-12), jednak nie dokończył dzieła. Tylko pierwsza scena istnieje w pełnym kształcie. Opera została dokończona przez Edwarda Downes’a, w oparciu o wskazówki kompozytora.


Szczegóły na opera.poznan.pl