Michał
Stopka
Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl
Temat: Macierz BCG, krzywa doświadczenia, konkurencja w czasie...
Witam serdecznieDzisiaj chciałem poruszyć kwestię macierzy BCG, którą po raz pierwszy zastosowała, jak sama nazwa wskazuje, firma konsultingowa Boston Consulting Group.
Myślę, że ta prosta analiza może być stosowana praktycznie na każdym etapie rozwoju biznesu. Zarówno w fazie planowania, czyli jaką branżę wybrać i jakie cele sobie postawić, jak również, jeżeli już firma działa od jakiegoś czasu, ma parę produktów i zastanawia się, jaką strategię wybrać.
Dokładny opis tej analizy można znaleźć u „samych źródeł”, czyli na stronie BCG, link poniżej:
http://www.bcg.com.pl/bcg/strategiczne/macierz/index.html
Warto też przeczytać część o „Krzywej doświadczenia”, link:
http://www.bcg.com.pl/bcg/strategiczne/krzywa/index.html
„Krzywa doświadczenia” wskazuje, dlaczego tyle firm dąży do jak największego udziału w rynku (może to być zarówno nisza rynkowa jak i duży rynek). Po prostu te firmy, które mają największy udział w rynku mają też często najniższe koszty produkcji.
Może to być związane z „efektem skali”, czyli przy dużej produkcji koszty jednostkowe produkcji spadają, (bo koszty stałe rozkładają się na większą liczbę produktów), ale co dla mnie równie ciekawe, to fakt, że przy dużej liczbie wyprodukowanych produktów, na co zazwyczaj firma potrzebuje dłuższej historii funkcjonowania, po prostu jest wprowadzanych wiele „ulepszeń”. Nowo wchodzące firmy, nawet, jeżeli mogą w jakiś sposób zdobyć technologię, to po prostu nie mogą tak szybko obniżać kosztów, jak „ten największy” konkurent, bo nie mają po prostu doświadczenia, które zdobywa się przez praktykę.
Ta koncepcja jest ciekawa w połączeniu z „prawem pierwszeństwa”, które opisałem jakiś czas temu, link:
http://www.goldenline.pl/forum/biznes-czego-robic-nie-...
Ciekawy jest też artykuł: „Konkurencja w czasie”, link:
http://www.bcg.com.pl/bcg/strategiczne/konkurencja/ind...
Wskazuje on, że jak to zazwyczaj bywa, każde prawo można złamać. W tym wypadku prawo „Krzywej doświadczenia” stosowane prze amerykańskie firmy samochodowe, zostało złamane przez firmy japońskie, które wprowadziły produkcję „just-in-time”.
Warto tez zapoznać się z „łańcuchem wartości”, link:
http://www.bcg.com.pl/bcg/strategiczne/dekompozycja/in...
Pozdrawiam Michał Stopka
P.S. W tym kontekście ciekawa jest też strategia „blue ocean”, o której wspomniałem w artykule:
http://www.goldenline.pl/forum/biznes-czego-robic-nie-...