Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl
Temat: Zakup przez pracownika okularów, faktura na pracodawcę
Standardowa sytuacja - pracownik kupuje okulary. Pracodawca "refunduje" częściowo zakup. Pracownik odbiera od sprzedawcy fakturę wystawioną na rzecz pracodawcy.W takiej sytuacji możliwości są dwie:
1) zakupu dokonuje tak naprawdę pracodawca, przy czym pracownik odbiera okulary i fakturę oraz uiszcza zapłatę w imieniu pracodawcy;
2) zakupu dokonuje tak naprawdę pracownik, a pracodawca zwraca mu tylko część kosztów; w takim przypadku faktura powinna być wystawiona na pracownika, nie na pracodawcę.
Jeżeli uznajemy, że miejsce ma sytuacja numer 1, to chyba (?) jest to konstrukcja zakupu świadczenia na rzecz osoby trzeciej (pracodawca kupuje okulary na rzecz pracownika). To sprawiałoby, że pracodawca ma prawo odliczyć VAT od zakupionych okularów, ale jednocześnie powinien wystawić refakturę na pracownika w takiej części, w jakiej ze strony pracownika następuje zapłata?
Inaczej mówiąc, czy jak pracodawca kupuje okulary na rzecz pracownika, to miejsce ma jedno świadczenie (dostawa pomiędzy sprzedawcą okularów i pracodawcą) czy też dwa świadczenia (dostawa pomiędzy sprzedawcą okularów a pracodawcą oraz dostawa pomiędzy pracodawcą a pracownikiem)? Raczej jestem zdania, że mają tutaj miejsce dwa odrębne świadczenia i w związku z tym powinna być refaktura.Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 19.07.11 o godzinie 15:47