Piotr R.

Piotr R. główny księgowy,
Warszawa, BASF
Coatings Services
Sp. z o.o.

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Kupuję drukarkę od podmiotu zagranicznego (podatnika vat) oraz dodatkowo wykupuję na powiedzmy 3 lata gwarancję. Dostaję dwie odrębne faktury, jedną za drukarkę drugą za gwarancję na 3 lata. Czy Waszym zdaniem gwarancja powiększa wartość drukarki i rozliczam wnt w dacie wystawienia faktury (jest wystawiona przed 15stym kolejnego m-ca po dostawie) czy też jako import usług? A jeśli tak to rozliczać VAT w dacie płatności...
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Nie da się dostać gwarancji nie kupując towaru, jest to usługa tak ściśle związana z towarem, że raczej nie ma powodu rozbijać na towar i usługę.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Grzegorz P.:
Nie da się dostać gwarancji nie kupując towaru, jest to usługa tak ściśle związana z towarem, że raczej nie ma powodu rozbijać na towar i usługę.

Byłbym ostrożny.
Opcjonalna (jak mniemam) gwarancja związana jest nie tyle z nabyciem drukarki, co z jej późniejszą eksploatacją.
A gdyby gwarancję dokupiono kilka miesięcy później lub dokupiono przedłużenie gwarancji?
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Poza tym: Klient nasz Pan! :-))
Gdyby się uparł, że chce u mnie zakupić gwarancję na drukarkę (bez drukarki), to pewnie nie robiłbym mu wstrętów... ;-))
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Marek Gorzycki:
Poza tym: Klient nasz Pan! :-))
Gdyby się uparł, że chce u mnie zakupić gwarancję na drukarkę (bez drukarki), to pewnie nie robiłbym mu wstrętów... ;-))

Ale można będzie zarzucić brak kauzy :P

konto usunięte

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Sprawa nie jest jednoznaczna. Wartością początkową środka trwałego jest cena nabycia. Przepisy podatkowe definiują cenę nabycia jako kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Tak stanowi art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ii odpowiednio art. 16g ust. 3 ustawy o podatku od osób prawnych. Gwarancja jest zobowiązaniem sprzedawcy do usunięcia wad fizycznych sprzedanej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli te wady ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Zwyczajowo gwarancja zawiera się w cenie nabytego towaru. W tym przypadku jednak jest inaczej - sprzedawca odrębnie zafakturował należność za gwarancję. Można się domyślać, że w tym przypadku mamy do czynienia z wydłużonym okresem gwarancyjnym w stosunku do standardowo przyznawanego lub z rozszerzonym zakresem gwarancji.

Powstaje pytanie: czy należność z tytułu gwarancji potraktować jako część ceny zakupu lub koszt związany z zakupem, czy też uznać, że jest to zakup odrębnej usługi. Jeśli uznamy, że właściwa jest pierwsza z tych wersji, kwota zapłacona za gwarancję będzie elementem wartości początkowej drukarki i podlegać będzie amortyzacji. Jeśli prawidłowa jest druga wersja, kwota ta stanowi koszt uzyskania przychodów w momencie jej zapłaty. Wydaje się za prawidłowe przyjęcie, że zapłata za gwarancję jest elementem ceny nabycia sprzętu i wchodzi do jego wartości początkowej. Zasadne wydaje się zatem uznanie, że przedmiotem umowy był zakup sprzętu, a nie usług serwisowych i że cena gwarancji jest elementem całkowitej ceny sprzętu. Dlatego należy uznać, że gwarancja nie jest odrębną usługą, ale elementem ceny sprzętu.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Agnieszka J.:
>
Wydaje się za prawidłowe przyjęcie, że zapłata za gwarancję jest elementem ceny nabycia sprzętu i wchodzi do jego wartości początkowej. Zasadne wydaje się zatem uznanie, że przedmiotem umowy był zakup sprzętu, a nie usług serwisowych i że cena gwarancji jest elementem całkowitej ceny sprzętu. Dlatego należy uznać, że gwarancja nie jest odrębną usługą, ale elementem ceny sprzętu.

Wypowiadałem się, Agnieszko, w kwestii ustaleniu podstawy opodatkowania wnt.
Grzegorz również - jak mniemam? :-)

Skoro jesteśmy przy wartości początkowej śt - zgadzam się, że "Sprawa nie jest jednoznaczna (...)" (BTW - bardzo podobną opinię gdzieś już czytałem).
Sprawa nie jest jednoznaczna, bo - przykładowo - z zasad udzielania dodatkowej (rozszerzonej) gwarancji może wynikać, że jest to usługa związana bardziej z posiadaniem drukarki niż jej nabyciem. :-)
Ponadto - nie bardzo widzę w wartości początkowej śt usługi świadczonej przez określony czas (swego rodzaju ubezpieczenia - nasuwa mi się porównanie z ubezpieczeniem komunikacyjnym); nie rozumiem też (podatkowo) odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości usługi po jej wygaśnięciu (np. w 4-tym roku amortyzacji drukarki...
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Agnieszka J.:
Wydaje się za prawidłowe przyjęcie, że zapłata za gwarancję jest elementem ceny nabycia sprzętu i wchodzi do jego wartości początkowej. Zasadne wydaje się zatem uznanie, że przedmiotem umowy był zakup sprzętu, a nie usług serwisowych i że cena gwarancji jest elementem całkowitej ceny sprzętu. Dlatego należy uznać, że gwarancja nie jest odrębną usługą, ale elementem ceny sprzętu.

Wszystko OK, ale o tym, czy na gruncie VAT mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, nie powinny chyba rozstrzygać przepisy dotyczące podatku dochodowego. W takim razie co? Z pomocą przychodzi nam orzecznictwo i... zdrowy rozsądek.

Problem w tym, że analizując orzecznictwo w zakresie VAT możemy znaleźć wprawdzie szereg wskazówek, którymi można się kierować rozstrzygając tego typu przypadki, ale nie każdy problem w zakresie świadczeń kompleksowych może być w ten sposób rozwiązany. Im orzecznictwo będzie bogatsze, tym powinno być, w zasadzie, lepiej. Z drugiej strony - orzecznictwo może być niespójne i wtedy zamiast rozwiązań problemów, pojawią się nowe dylematy.

Ja w każdym razie z niecierpliwością czekam na orzeczenie ETS w sprawie refakturowania kosztów ubezpieczenia przy leasingu. Myślę, że to orzeczenie może rzucić jakieś nowe światło na problematykę świadczeń kompleksowych.

W mojej ocenie zasadniczy problem jest taki:
Załóżmy że mamy dwa świadczenia (podstawowe i dodatkowe) powiązane ze sobą funkcjonalnie. Czy sam fakt, że świadczenie podstawowe można hipotetycznie nabyć niezależnie od świadczenia dodatkowego, przesądza o tym, że świadczenie podstawowe i świadczenie dodatkowe są świadczeniami odrębnymi? Chyba raczej nie. A skoro nie, to w takim razie jakie inne kryterium w takich przypadkach może być rozstrzygające?

A może jest tak, że dla uznania kilku świadczeń za jedno kompleksowe świadczenie wystarczy aby:
- świadczenia były ze sobą powiązane funkcjonalnie w określony sposób,
- któreś ze świadczeń miało charakter dominujący?

W tym ostatnim przypadku oczywiście problemem będzie ustalenie na czym polega "określony sposób" powiązania funkcjonalnego pomiędzy świadczeniami.Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 24.06.11 o godzinie 13:48
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Dawid Milczarek:
A może jest tak, że dla uznania kilku świadczeń za jedno kompleksowe świadczenie wystarczy aby:
- świadczenia były ze sobą powiązane funkcjonalnie w określony sposób,
- któreś ze świadczeń miało charakter dominujący?

Ja wychodzę z założenia, że zazwyczaj bedzie to przesądzające. Ręki sobie za to obciąć nie dam, ale jakoś trzeba problemy rozwiązywać...

konto usunięte

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Pomocne może okazać się orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (C-231/94) w sprawie Faaborg-Gelting Linien A/S v. Finanzamt Flensenburg (Niemcy). Przedmiotem sporu były posiłki serwowane na pokładzie promu kursującego między Danią a Niemcami. W powyższej sprawie Trybunał uznał, że o uznaniu transakcji w świetle VI Dyrektywy za dostawę towarów czy świadczenie usług, powinny decydować wszystkie okoliczności zawarcia tej transakcji.Inny wyrok Trybunału, również dotyczący opodatkowania świadczeń kompleksowych, w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank przeciwko Staatssecretaris van Financien. Wcześniejsze orzecznictwo Trybunału (m.in. wyrok w/s Faaborg Gelting Linien) wskazuje, że jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja celem określenia, czy są to świadczenia odrębne- czy też jest to jedne świadczenie. Z art. 2 ust. 1 VI Dyrektywy (obecnie art. 2 ust. 1 lit. a i c Dyrektywy 2006/112/WE) wynika, iż każda czynność powinna być uznawana za odrębną i niezależną. Jednak jeżeli czynność jest złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu VAT. Aby odpowiednio zakwalifikować daną transakcję, należy określić jej cechy charakterystyczne. Istotne w tym wypadku wydaje się orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-34/99 Commissioners of Customs and Exise przeciwko Primback Ltd.z tego orzeczenia wynika, że w przypadku, gdy transakcja składa się z kilku elementów, stanowią one jedną dostawę, w szczególności w przypadku, gdy jeden element należy postrzegać jako stanowiący usługę podstawową, podczas gdy pozostałe należy traktować jako usługi pomocnicze, traktowane pod względem podatkowym tak jak usługa podstawowa; usługę należy traktować jako pomocniczą do usługi głównej, gdy usługa ta nie stanowi dla klientów celu sama w sobie, a jedynie umożliwia lepsze wykonanie podstawowej świadczonej usługi.Podobna sytuacja wystąpi, gdy dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozerwanie miałoby charakter sztuczny. Sprawa przed Trybunałem- brytyjska spółka Gillian Beach v. Ministre de l'Economie, des Finances et de l'Industrie (C-114/05) również potwierdza tę tezę. Tak więc widać wyraźnie na podstawie powyższych wyroków, że linia orzecznicza jest jednolita w tym zakresie, jednak wiadome jest że każda sprawa wymaga indywidualnego podejścia.Agnieszka J. edytował(a) ten post dnia 24.06.11 o godzinie 17:07
Piotr R.

Piotr R. główny księgowy,
Warszawa, BASF
Coatings Services
Sp. z o.o.

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

nie wiem czy porównanie tego do autocasco przy samochodzie jest właściwe, ale taka analogia wydaje mi się dosyć snensowna...zatem bez autocasco samochód będzie funkcjonował i trudno powiedzieć, aby autocasco zwiększało wartość śr. trwałego...dla mnie to import usług.

nawet jak będzie źle to kwestia reklasyfikacji w deklaracji VAT między WNT a importem usług...głowy za to nie ucinają :]
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Piotr R.:
nie wiem czy porównanie tego do autocasco przy samochodzie jest właściwe, ale taka analogia wydaje mi się dosyć snensowna...zatem bez autocasco samochód będzie funkcjonował i trudno powiedzieć, aby autocasco zwiększało wartość śr. trwałego...dla mnie to import usług.

nawet jak będzie źle to kwestia reklasyfikacji w deklaracji VAT między WNT a importem usług...głowy za to nie ucinają :]


Zmiksowałeś to trochę... :-)
Nie łączmy podstawy opodatkowania wnt z wartością początkową środka trwałego. Obie te kwestie powinny być rozpatrywane oddzielnie.
Na gruncie ustawy vat należy rozstrzygnąć czy w konkretnym przypadku sprzedaży/zakupu drukarki i dodatkowej gwarancji, będziemy mówić o świadczeniach rozłącznych, czy też o jednym świadczeniu kompleksowym.
IMO - warto byłoby - odnośnie świadczenia kompleksowego - wiedzieć, jak tę transakcję wykaże "nasz" unijny sprzedawca (całość jako wdt czy też - rozbije?). Przyjrzyj się fakturze za gwarancję - może znajdziesz podstawę prawną reverse charge... :-)

Odnośnie wartości początkowej śt - nie widzę przeszkód, aby wartość importu usług (rozpoznanego na gruncie ustawy vat) powiększała wartość początkową środka trwałego. Wyraziłem jedynie sceptycyzm w przypadku niektórych usług (usług, o określonym charakterze)...

konto usunięte

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Świadczenia kompleksowe były swego czasu nieźle przewałkowane przy okazji usługi montażu okien w budownictwie mieszkaniowym - pewnie wszyscy pamiętają.
Pomimo jednak możliwości zakupu takiej kompleksowej usługi, nic nie stało (i nadal nie stoi) na przeszkodzie, by u tego samego sprzedawcy osobno zakupić okno i osobno usługę jego montażu - nawet, jeśli z przyczyn ekonomicznych wybór takiego rozwiązania jest mało prawdopodobny.

Nie ma zwyczaju, by przy sprzedaży towarów objętych gwarancją wystawiać na gwarancję odrębna fakturę także, gdy z tytułu jej udzielenia wzrasta cena towaru. W tym przypadku stawka jest jedna, więc łączenie, czy nie jest możliwe i teoretycznie już równie prawdopodobne.

Moim zdaniem w przedstawionej sytuacji nie można pominąć faktu wystawienia odrębnych faktur. Jeśli jedna z nich jest wystawiona tytułem dostawy drukarki, a druga tytułem udzielenia gwarancji, to uważam, że nie ma podstaw, by całość traktować jako WNT.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Piotr W.:

Moim zdaniem w przedstawionej sytuacji nie można pominąć faktu wystawienia odrębnych faktur. Jeśli jedna z nich jest wystawiona tytułem dostawy drukarki, a druga tytułem udzielenia gwarancji, to uważam, że nie ma podstaw, by całość traktować jako WNT.

Inaczej postrzegasz, Piotrze, dwie pozycje na jednej fakturze, a inaczej te same pozycje rozpisane na dwóch fakturach? :-)

konto usunięte

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Powiedziałbym raczej, że inaczej patrzę na sytuację, gdyby te dwie czynności były zafakturowane pod jedną pozycją, a inaczej, gdy są z jakiegoś powodu rozdzielone.

Nie wykluczam oczywiście, że powód byłby wskazany w umowie i na jej podstawie trzeba by rozliczyć oba świadczenia łącznie, jednak w tej sprawie nic na to nie wskazuje.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Piotr W.:
Powiedziałbym raczej, że inaczej patrzę na sytuację, gdyby te dwie czynności były zafakturowane pod jedną pozycją, a inaczej, gdy są z jakiegoś powodu rozdzielone.

Gdyby zafakturowano pod jedną pozycją - jasne byłoby stanowisko sprzedawcy, co do kompleksowości świadczenia, jasny byłby sposób, w jaki sprzedawca wykaże transakcję przed swoim fiskusem. Nie przesądza to jednak, że transakcję wykazano/rozliczono zgodnie z zasadami daniny vat / stanem faktycznym / brzmieniem umów. Sposób fakturowania (w jednej pozycji, w kilku pozycjach, na kilku fakturach) o niczym nie przesądza. W różnych krajach UE mogą funkcjonować różne zwyczaje (praktyki) fakturowania... :-)

konto usunięte

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Oczywiście, jeśli takie funkcjonują, to należało by je wziąć pod uwagę. Masz jakieś przykłady takich praktyk?
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Dodatkowa gwarancja na sprzęt - import usług czy wnt?

Marek Gorzycki:
Grzegorz P.:
Nie da się dostać gwarancji nie kupując towaru, jest to usługa tak ściśle związana z towarem, że raczej nie ma powodu rozbijać na towar i usługę.

Byłbym ostrożny.
Opcjonalna (jak mniemam) gwarancja związana jest nie tyle z nabyciem drukarki, co z jej późniejszą eksploatacją.
A gdyby gwarancję dokupiono kilka miesięcy później lub dokupiono przedłużenie gwarancji?


wydaje mi się, że sposób potraktowania gwarancji będzie uzależniony od momentu jej wykupienia.
posiłkowo oparł bym się tutaj na starym wyroku ETS w sprawie C-281/91 pomiędzy Muys"en De Winter"s Bouwn-en Aannemingsbedrijf BV a Staatssecretaris van Financien (Holandia)
jeśli zatem gwarancja jest udzielana do czasu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy (WNT), to wówczas należałoby potraktować kwotę za dodatkową gwarancję jako część podstawy opodatkowania dla zakupu sprzętu; poza tym, wówczas okoliczności też świadczą o tym, że z punktu widzenia klienta, gwarancja nie jest odrębnym świadczeniem, lecz ulepszeniem świadczenia głównego (zakupu towaru z przedłużonym okresem gwarancyjnym)
jeśli gwarancja byłaby udzielana później, to wówczas mamy do czynienia z odrębnym świadczeniem; może to skutkować importem usług



Wyślij zaproszenie do