Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa
Autostrada A4 na pewno nie będzie gotowa przed Euro 2012. W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z wykonawcą odcinka od Brzeska do Wierzchosławic. W czwartek zwolniony wykonawca, polsko-macedońskie konsorcjum, ogłosił, że to on wypowiedział umowę. O tym, kto ma rację, prawdopodobnie zdecyduje sąd.

GDDKiA zarzuciła wykonawcy liczne zaniedbania, olbrzymie opóźnienia i brak odpowiedniej liczby pracowników oraz sprzętu. W czwartek firma NDI SA, która należy do konsorcjum, zaprezentowała swoje racje. W piśmie przesłanym do Generalnej Dyrekcji Jerzy Gajewski, prezes NDI, wylicza winy GDDKiA. Jego zdaniem, działający w imieniu Dyrekcji inżynier kontraktu opóźniał wydawanie decyzji, a jeśli je wydawał, to były one "nierozsądne" i "sprzeczne z zasadami sztuki". Według NDI SA, w trakcie prac pojawiły się okoliczności, których kontrakt nie przewidywał. Za przykład podaje linie energetyczne biegnące przez budowę, które nie były zaznaczone w projekcie.

Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, ocenia, że wybrano nie najlepszego wykonawcę. - NDI to mała firma, która nie ma doświadczenia w realizacji tak dużych inwestycji - mówi. Dodaje, że wadliwe prawo nakazuje zamawiającemu - w tym przypadku GDDKiA - wybrać wykonawcę, który składa najtańszą, a nie najlepszą ofertę.

Jeśli sprawa trafi do sądu, to - zależnie od wyroku - jedna ze stron będzie musiała wypłacić drugiej zapisaną w kontrakcie karę w wysokości 10 proc. wartości całego kontraktu, czyli 62 mln zł. Bez względu na to Dyrekcja będzie teraz musiała rozpisać nowy przetarg na budowę odcinka A4. A to opóźni zakończenie prac co najmniej o pół roku.

Polska Gazeta Krakowska, Piotr Odorczuk
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Zacytowałem artykuł. Kto ma wg. was rację, wykonawca, czy Zamawiający?
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Podstawowe pytanie: poznaliśmy już dobrze fakty, żeby móc formułować opinie o nich i obiektywnie przyznawać rację ?

---
Zauważmy, że to już druga* w niedługim czasie sprawa, gdzie dochodzi do sporów i rozwiązania umowy między zamawiającym a wykonawcą na budowanych trasach szybkiego ruchu -> vide: casus Alpine Bau i A1 odc. Świerklany - Gorzyczki.

Pytanie zasadnicze, jakie ja bym postawił:
co należałoby wg Was zmienić w procedurach/prawie, aby występowanie ryzyka ( więcej niż marginalne, jak widać ) w projektach minimalizować ?

---
*nie licząc sprawy S-8 / obwodnicy Augustowa
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Po pierwsze- urzędnicy muszą ponosić odpwiedzialność za swoje zaniechania.
Obecnie decyzje nie są podejmowane, albo decyzje są kompletnie nieprzemyślane.
Jak można dotrzymywać jakichkolwiek terminów jeżeli Zamawiający nie podejmuje decyzji, które blokująbudowę przez miesiące?
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

cyt.
NDI nie wyklucza, że pójdzie w ślady Alpine i może starać się o kontrakt na dokończenie rozpoczętego przez siebie odcinka. Sejm dopiero wczoraj uchwalił ustawę, która w przyszłości ma nie dopuścić do powtórek takiego scenariusza. Według nowych zapisów firma, która dopuści się opóźnień w harmonogramie prac sięgających więcej niż 5 proc., straci prawo do udziału w kolejnych publicznych przetargach, jeśli z powodu opóźnień zostanie zerwana umowa z nią.

Decyzję sejmu skrytykowali eksperci ekonomiczni, bowiem ustawa nie daje przedsiębiorcom prawa do obrony przed decyzją urzędników w sądzie; mogą oni podejmować ją wyłącznie na podstawie własnej oceny.
...

Kolejny bubel urzędniczy, który chcą przepchnąć w Sejmie.
Ustawa powinna zawierać kary dla Zamawiającego za błędy i zaniechania inaczej musi iść do kosza.
Rafał Z.

Rafał Z. projektant torów
kolejowych

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Kolejny bubel urzędniczy, który chcą przepchnąć w Sejmie.
Ustawa powinna zawierać kary dla Zamawiającego za błędy i zaniechania inaczej musi iść do kosza.
Wymagasz od urzędników, żeby sami sobie ustalili kary za swoje uchybienia. Jednym słowem chciałbyś, żeby byli profesjonalni i kompetentni. W większości przypadków słowa "urzędnik" i "profesjonalista" się wykluczają więc taka ustawa byłaby strzałem we własne kolano. Sam więc rozumiesz, że pomysł nie przejdzie.
Pozdrawiam
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

I tak będzie strzałem, bo ceny muszą radykalnie wzrosnąć.
Wzrosną, bo każdy kontrakt będzie groził wykluczeniem z przetargów publicznych.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Uważam, że wykonawca powinien ponosić odpowiedzialność za ewidentne opóźnienia w harmonogramie i uchybienia w jakości, leżące po jego stronie.
Analogicznie zamawiający.

Rozgraniczenie odpowiedzialności nie jest aż tak strasznie trudne, o ile się odpowiednio przeprowadza całą procedurę oczywiście. A z tym ostatnim to różnie bywa.

---
Inna rzecz, wg mnie kluczowa - to owe słynne : 100% cena.
Kryteria jakościowe w projekcie budowy drogi są zupełnie poza zainteresowaniem głównych interesariuszy ?
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Jakość jest opisana specyfikacją na straży której stoi niezależny inżynier.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

To wiemy, a przy najmniej - powinniśmy wiedzieć. Chodzi o to, że kryterium wyboru wykonawcy jest sama cena.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

cena jest problemem, zwłaszcza gdy rosną ceny materiałów, a 2-3 letni kontrakt nie przewiduje indeksacji
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Kłaniają się procedury i zarządzanie projektem, szczególnie ryzykiem w projekcie.

Pytanie czy jak ceny istotnie spadną w ciągu trwania kontraktu to też powinna być odpowiednia indeksacja, czy tylko wtedy jak wzrosną?
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Dobrze by było by ceny spadły.

Ale nie byłoby problemu , gdyby umowy umożliwiały sprzedaż materiału przed wbudowaniem. Niestety wiele umów nie dopuszcza takiej możliwości, co podraża kontrakt.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Przemysław Cieślik:
Dobrze by było by ceny spadły.

To nie tylko teoria.
Kontrakty zawarte w szczycie cenowym 2007-2008
już następnego roku (2009) były mocno przewartościowane.

Obecnie też jeszcze zdarza się, że kosztorys inwestorski (GDDKIA) jest znacznie wyższy niż ceny oferentów wystawiane w przetargach.
Ale nie byłoby problemu , gdyby umowy umożliwiały sprzedaż materiału przed wbudowaniem.
Proszę o rozwinięcie tematu.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Przy drogich materiałach, koszt kredytu jest znaczny.
Gdy umowa dopuszcza procentowe rozliczenie materiału można ten koszt ograniczyć. I na odwrót , jeśli umowa powoduje iż od momentu zakupu sprzedaż jest po pół roku lub jeszcze dalej to trzeba założyć iz bank nie będzie instytucją charytatywną.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

Covec poszedł w ślady NDI. Tylko przyczyny nieco inne.
Teraz mamy już dwie dziury na A2, jedną na A4 i Alpine w sądzie.
Jak budowy zbiżą się ku końcowi, to dopiero będzie wrzało.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kłótnia o kontrakt na budowę A4 trwa

na A1 problem z Irlandczykami



Wyślij zaproszenie do