Mirek Usidus

Mirek Usidus Head of
Communications,
Media Policy
Coordinator,
redakto...

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Wiadomo, że tradycyjne metody pomiaru skuteczności sprawdzają się tu nie najlepiej. To jest m. in. przyczyną rezerwy części branży.

Czy powinniśmy opracować nowe, oddzielne standardy dla nowych kampanii?
Anja Uba

Anja Uba Product Owner /
Project Manager/
Digital Strategist

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Twarde dane, które mogą być przekonujące dla klienta to na pewno PV, UU i interakcje. Natomiast, aby mieć pełny ogląd sprawy koniecznie trzeba by było pożenić je z badaniami jakościowymi, odpowiadającymi na konkretne pytania (wzrost świadomości marki, ocieplenie/oziębienie wizerunku itp).

konto usunięte

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Anna Uba:
Twarde dane, które mogą być przekonujące dla klienta to na pewno PV, UU i interakcje. Natomiast, aby mieć pełny ogląd sprawy koniecznie trzeba by było pożenić je z badaniami jakościowymi, odpowiadającymi na konkretne pytania (wzrost świadomości marki, ocieplenie/oziębienie wizerunku itp).

No ale właśnie o to jest pytanie. Jak to zmierzyć. PV i UU jest obecnie używane jako wyznacznik. Co nie znaczy, że skuteczne. Poza tym narzędzia będę z pewnością opracowywane skoro coraz więcej klientów chce rozliczać się w CPL, CPA czy też CPS i tego typu formach.
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Trzeba wiedzieć jakie mamy cele, a później zastanowić się nad tym jak to zmierzyć. Czasami będzie łatwo np. cel - zwiększyć ilość odwiedzin w serwisie, czasami trudniej np. cel - zwiększyć świadomość marki...

Najpierw cele, później mierniki.

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Social media to inny typ kanału komunikacji. Tutaj bardziej prowadzi się rozmowę z potencjalnymi klientami czy nawet już klientami, przenosząc np ich na inną platformę (stronę, bloga, youtuba), czy wręcz rozmawiając z nimi na facebooku, goldenlinie czy naszej-klasie, czy innych portalach o potencjale typu social. Tak robią to za oceanem. Oczywiście musi to być wplecione w całkowitą strategię komunikacji marketingowej firmy. Czy trzeba to mierzyć tak ale tradycyjne formy mierzenia tutaj chyba nie dają takiego rezultatu. Można zobaczyć ile było przekierowań, ctr, ale też można badać świadomość istnienia marki. Bo w marketingu trzeba być tam gdzie są twoi klienci... a teraz są akurat w social mediach.
Michał Stefanów

Michał Stefanów Hack The Planet

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Jako iż nikt nie zna odpowiedzi, sam też nie będę się wymądrzać. Te dwa linki są halo (przyjemnie się ogląda):
basics of social media ROI
Social Media ROI Examples

Dodatkowo 3 cytaty ze świetnego artykułu Socialistki (nie trzeba chyba dodatkowo przedstawiac) 5 rzeczy, które musisz wiedzieć o Social Media:
Dla wielu firm głównym argumentem przeciwko angażowaniu się w Social Media w ciągu ostatnich lat był brak możliwości zmierzenia przychodów z tego typu działalności, czy też obawy przez nieuzyskaniem zwrotu z inwestycji.

Ważnym faktem, o której należy pamiętać w przypadku próby szacowania wartości zysków z działań w mediach społecznościowych jest to, że części tego typu działań (zwłaszcza stricte wizerunkowych) nie da się przełożyć na wzrost sprzedaży bezpośrednio.

Dodatkowo należy zdawac sobie sprawę z tego, że Social Media Marketing to działanie długofalowe i na pewno nie można traktować go jako okazyjne wsparcie dla takiej czy innej kampanii.



Obrazek
Michał Stefanów edytował(a) ten post dnia 16.05.10 o godzinie 02:46
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Michał - odpowiedź jest znana i prosta: najpierw cele, a później mierniki, a ROI jest jednym z nich.

konto usunięte

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Tak. Najpierw cele a później w zależności od potrzeb..

Attentio.com, Ircenter.com

są Radian, Omniture, VMLSeer lecz gorzej tu z polskim rynkiem

Oraz dużo działań jakościowych na insightach z platform jak wewnętrzne statystyki każdej z nich ( YT, FB, GA itp itd)
Anna Miotk

Anna Miotk dyrektor ds.
komunikacji

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

sądzę, że model Dona Bartholomew to dobrze opisuje. na różnych etapach prowadzenia działań komunikacyjnych można mierzyć różne rodzaje efektów, odpowiadają im konkretne miary. więcej na ten temat na moim blogu http://annamiotk.pl/2010/05/13/533/

a listę narzędzi dostępnych w Polsce, którą podał mój przedmówca, chciałabym uzupełnić o NewsPoint Social Media (rozwiązanie mojej firmy). jest możliwość bezpłatnego testu.
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

A wszyscy zapominają o mierzeniu jakościowym...
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Michał Sławiński:
A wszyscy zapominają o mierzeniu jakościowym...

Dlaczego uważasz, że zapominają?
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Bo nikt nic na ten temat nie napisał.. Jak mierzyć stopień zaangażowania ludzi w daną markę? Charakter interakcji z marką? Ogólny odbiór marki przez klientów/fanów? Jak zmienia się klimat wypowiedzi, nastrój fanów marki? Jakie komunikaty ze strony marki jak są odbierane, jaki styl komunikacji jest najlepszy? Itd. I nie chodzi mi tutaj o "zimne" wskaźniki w stylu średnia ilość komentarzy do wpisu czy ilość "like it", ale o zbadanie całego obrazu marki w oczach użytkowników kanałów tej marki na serwisach społecznościowych..
Anja Uba

Anja Uba Product Owner /
Project Manager/
Digital Strategist

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Michał Sławiński:
A wszyscy zapominają o mierzeniu jakościowym...

Absolutnie nie zapominamy! Myślę, że SM badane jakościowe dadzą bardziej rzetelne informacje niż badania ilościowe.

Metod zaś jest wiele. Przede wszystkim fokusy i grupa kontrolna - to na pewno pozwoli zmierzyć świadomość marki i jej odbiór. W zależności od tych wyników można by było pokusić się o pogłębiony wywiad indywidualny.

Generalnie badania jakościowe idealnie nadają się do mierzenia tak delikatnych zmiennych, jak świadomość, wizerunek i komunikacja, ich wadą jest czasochłonność i nakład pracy, którego wymaga przeprowadzenie ich.

Tu znowu kwestia po raz kolejny rozbija się o model biznesowy, jaki firma realizuje poprzez istnienie w SM.

Pytanie nie, jak mierzyć efekty kampanii SM, ale jaką metodologię badań zastosować do konkretnego realizowanego modelu biznesowego.Anna Uba edytował(a) ten post dnia 19.05.10 o godzinie 10:42
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Michał Sławiński:
Bo nikt nic na ten temat nie napisał.. Jak mierzyć stopień zaangażowania ludzi w daną markę? Charakter interakcji z marką? Ogólny odbiór marki przez klientów/fanów? Jak zmienia się klimat wypowiedzi, nastrój fanów marki? Jakie komunikaty ze strony marki jak są odbierane, jaki styl komunikacji jest najlepszy? Itd. I nie chodzi mi tutaj o "zimne" wskaźniki w stylu średnia ilość komentarzy do wpisu czy ilość "like it", ale o zbadanie całego obrazu marki w oczach użytkowników kanałów tej marki na serwisach społecznościowych..

Na część z Twoich pytań da odpowiedź dobry monitoring internetu i analiza wypowiedzi internautów. Dzięki temu możesz spokojnie badać np. to jak zmienia się sentyment do marki, w jaki sposób jest odbierana, co o niej sądzą etc.

konto usunięte

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Formę pomiaru zależy chyba od celów jakie stawia się przed akcja?
- Ilość pozyskanych fallowersów (w danym targecie)
- Ilość zarejestrowanych użytkowników na stronie konkurs
- Ilość przekierowań na stronę konkursową / promocyjną
- Ilość pozyskanych adresów e-mail przez formularz
- Czy ilość sprzedanych przedmiotów.

Chyba tak ogólne pytanie jest lekko bez sensu. Bo na różne efekty można uzyskać używając różnych społeczności. Inaczej będzie a flakerze inaczej na twitterze a jeszcze inaczej na spinaczu.

Chyba, że sprawdzamy social marketing do wklejania newsów, informacji i innych ciekawostek na flakera czy facebooka - to wtedy faktycznie... ciężko zmierzyć efekt, jak nie wiadomo co się chce uzyskać.Konrad Latkowski edytował(a) ten post dnia 19.05.10 o godzinie 16:32
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Anna Uba:
Michał Sławiński:
A wszyscy zapominają o mierzeniu jakościowym...

Absolutnie nie zapominamy! Myślę, że SM badane jakościowe dadzą bardziej rzetelne informacje niż badania ilościowe.

Metod zaś jest wiele. Przede wszystkim fokusy i grupa kontrolna - to na pewno pozwoli zmierzyć świadomość marki i jej odbiór. W zależności od tych wyników można by było pokusić się o pogłębiony wywiad indywidualny.

Generalnie badania jakościowe idealnie nadają się do mierzenia tak delikatnych zmiennych, jak świadomość, wizerunek i komunikacja, ich wadą jest czasochłonność i nakład pracy, którego wymaga przeprowadzenie ich.

Tu znowu kwestia po raz kolejny rozbija się o model biznesowy, jaki firma realizuje poprzez istnienie w SM.

Pytanie nie, jak mierzyć efekty kampanii SM, ale jaką metodologię badań zastosować do konkretnego realizowanego modelu biznesowego.Anna Uba edytował(a) ten post dnia 19.05.10 o godzinie 10:42

Moim zdaniem żadne fokusy czy wywiady pogłębione nie są konieczne, najlepszym fokusem jest często sama ściana Facebooka. Mamy swoich klientów jak na dłoni, z ich wszystkich wypowiedzi można stworzyć pełną mapę wartości przypisywanych marce.

Sama liczba followersów czy komentarzy moim zdaniem nie jest żadną wytyczną popularności, na takim Facebooku można zdobyć setki osób "lubiących" naszą markę poprzez zwykłe spamowanie.. Badania jakościowe przeprowadzone w rzetelny sposób i prowadzone systematycznie pozwolą na szybkie i sprawne dostosowywanie komunikacji do sytuacji.. To brzmi ogólnie, ale mam wrażenie, że liczba fanów dla wielu jest jedyną wytyczną sukcesu lub porażki..

konto usunięte

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Michał Sławiński:

Moim zdaniem żadne fokusy czy wywiady pogłębione nie są konieczne, najlepszym fokusem jest często sama ściana Facebooka. Mamy swoich klientów jak na dłoni, z ich wszystkich wypowiedzi można stworzyć pełną mapę wartości przypisywanych marce.

Sama liczba followersów czy komentarzy moim zdaniem nie jest żadną wytyczną popularności, na takim Facebooku można zdobyć setki osób "lubiących" naszą markę poprzez zwykłe spamowanie.. Badania jakościowe przeprowadzone w rzetelny sposób i prowadzone systematycznie pozwolą na szybkie i sprawne dostosowywanie komunikacji do sytuacji.. To brzmi ogólnie, ale mam wrażenie, że liczba fanów dla wielu jest jedyną wytyczną sukcesu lub porażki..

Tak, jestem podobnego zdania: w przypadku mediów społecznościowych najlepszym fokusem są treści, które pojawiają się w kontekście danej firmy, marki - na wallu FB, forach, blogach itp. Pytanie tylko, jak je jakościowo analizować? Jakimi kryteriami się kierować, jak przeliczać ich wpływ np. na znajomość marki? Jak mierzyć zaangażowanie użytkowników? Social media wymuszą/już wymuszają powstanie nowych metod badawczych, bo jedna sprawa to liczenie i sprawdzanie liczby interakcji i ocenianie zabarwienia emocjonalnego wypowiedzi, a zupełnie inna - wsadzenie tego w algorytm, którym sprawdzimy zaangażowanie w markę.
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Anita W.:

Tak, jestem podobnego zdania: w przypadku mediów społecznościowych najlepszym fokusem są treści, które pojawiają się w kontekście danej firmy, marki - na wallu FB, forach, blogach itp. Pytanie tylko, jak je jakościowo analizować?

Analiza treści?
Marcin I.

Marcin I. Koordynator
projektów

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Ajaj. Analiza treści słusznie ale to jest stricte badanie jakościowe więc IMHO nijak ma się do badania efektywności, które w moim rozumieniu powinno opierać się jednak na danych ilościowych. Wg mnie kluczem do badania efektywności kampanii w social media jest jakaś forma analizy SNA. Zatem nie proste liczenie followersów/fanów lecz kombinacja ich ilości i ich jakości. Fan/follower fanowi/followersowi nierówny. Trzeba by nadać każdej osobie różną "wartość", ale bynajmniej nie tylko poprzez wielkość jej sieci znajomych ale także jej jakość. Dorzućmy jeszcze typologie użytkowników (autorytety, łącznicy pomiędzy grupami, trendseterzy) i mamy zgrabną analizę efektywności.
:-)

ps. abstrahując rzecz jasna całkowicie od tego, że moim nieskromnym zdaniem marki opierając się na konkursach w celu przyciągnięcia 'fanów' przyczyniają się do rozwydrzenia konsumentów: "Kubek? Już mam, to się nie dołączę. Macie jakiś fajny t-shirt? Nie? To spadajcie".
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Jak mierzyć efekty kampanii socialmediowych

Też nikt nie twierdzi, że same dane jakościowe wystarczą. Jak zwykle najlepszy jest mix i "big picture".. :)

Następna dyskusja:

Jak wam sie podoba ten proj...




Wyślij zaproszenie do