konto usunięte

Temat: BĘDZIE ŁATWIEJ BUDOWAĆ ?

Każdy, kto budował dom, wie jak kłopotliwy i długotrwały jest proces pozyskania w urzędach dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia budowy. Problem dodatkowo utrudnia brak aktualnych planów zagospodarowania przestrzennego. Szczególnie dużo czasu zajmuje uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy. Proces ten często trwa wiele miesięcy, zwłaszcza, że niewiele gmin ma uchwalone plany zagospodarowania przestrzennego, które pozwalają ustalić, co i gdzie można zbudować.

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje zmianę ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, mającą na celu uproszczenie sporządzania dokumentów planistycznych, co powinno się zwiększyć obszary gmin objęte planami miejscowymi.

Najważniejsze proponowane w projekcie nowelizacji zmiany w przepisach dotyczących planowania przestrzennego:

Ustawa znacząco skraca i porządkuje tryb sporządzania dokumentów planistycznych, np. procedura sporządzania studium gminnego skróci się o ok. 4 miesiące, a procedura planu miejscowego o ok. 3 miesiące, co w stosunku do trybu trwającego obecnie średnio 12 miesięcy wydaje się być rewolucyjna zmianą. Ponadto projekt przewiduje maksymalny czas na wydanie decyzji przez gminę, który wynosić ma maksymalnie 65 dni, a przekroczenie tego terminu spowoduje naliczenie kary w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki, którą gminy będą musiały zapłacić na rzecz budżetu państwa.

Ustawa określa i doprecyzowuje zakres opiniowania i uzgadniania projektów dokumentów planistycznych. Istniejącą obecnie listę organów opiniujących i uzgadniających te projekty uzupełniono o te, które dotychczas ujęte były w odrębnych ustawach, odnoszących się do tej procedury. W ten sposób powstała pełna lista wszystkich wymaganych w procedurze sporządzania planu uzgodnień.
Wprowadza się stałą, ustawową wysokość renty planistycznej w przypadku wzrostu wartości nieruchomości w wyniku wejścia w życie planu miejscowego. Ułatwi to gminom finansowanie infrastruktury na terenach objętych planami, a także sfinansowanie dalszych prac planistycznych. Według projektu opłata ma wynosić 25 procent wzrostu wartości nieruchomości. Ta jednorazowa opłata będzie pobierana wówczas, gdy w wyniku uchwalenia planu albo jego zmiany, wartość nieruchomości wzrośnie, a właściciel zbędzie ją. Gmina będzie mogła odstąpić od pobierania renty tylko w sytuacji, gdy koszty związane z ustaleniem opłaty przewyższą jej wysokość. Natomiast, jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmiana, wartość nieruchomości uległa obniżeniu, właściciel lub użytkownik wieczysty, może żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchomości.

Projekt ustawy daje możliwość objęcia planowaniem przestrzennym terenów kolejowych w granicach administracyjnych miast. Nowelizacja znosi wymóg uzyskiwania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na inne cele w granicach administracyjnych miast.

Projekt nowelizacji przewiduje również, że tereny kolejowe, położone w administracyjnych granicach miast, będą mogły być objęte planowaniem przestrzennym. Grunty rolne, leżące w obrębie miast, z mocy ustawy zostaną przekwalifikowane na tereny pod budownictwo mieszkaniowe.

Na wszystkich etapach przygotowywania studium oraz planów miejscowych terminy zostaną skrócone. Zgodnie z propozycją, projekt studium będzie wyłożony do publicznego wglądu przez co najmniej 21 dni (obecnie 30 dni), a plan miejscowy 14 dni (obecnie 21). Skrócono też terminy składania uwag do obu dokumentów z 21 (obecnie) do 14 dni. Nowelizacja przewiduje także, że sądy administracyjne będą miały 90 dni na rozpatrzenie skargi gminy, w przypadku gdy wojewoda orzekł nieważność uchwały rady gminy w sprawie uwarunkowań studium lub planu miejscowego.

Przyspieszeniu procedur ma też służyć ograniczenie możliwości zawieszania postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy. Gmina będzie mogła to uczynić jedynie w przypadku wystąpienia sprzeczności planowanej inwestycji ze studium gminnym.

Proponowane przepisy określają także warunki zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego. Decyzja o warunkach zabudowy będzie wydawana wówczas, gdy dana inwestycja wymaga pozwolenia na budowę. Dotyczyłoby to także zabudowanej działki w sytuacji, gdy zmieniona zostanie linia zabudowy oraz gabaryty budynku od frontu parceli. Natomiast decyzja ta nie będzie wymagana w przypadku niewielkiej jej rozbudowy (zwiększenie do 15 procent).

Nowelizacja wprowadza przepisy ułatwiające i przyspieszające wprowadzanie do studiów gminnych inwestycji o znaczeniu ponadlokalnym, dając wojewodzie, w przypadku bezczynności gminy w tym względzie, możliwość wykonania studium gminnego poprzez zarządzenie zastępcze.

Projekt wprowadza zasadę jawności postępowania poprzez wymóg wyłożenia decyzji do publicznego wglądu. Przewiduje się również, że decyzja o warunkach zabudowy wygasa, jeżeli w terminie dwóch lat od dnia, w którym stała się ostateczna, nie złożono wniosku o pozwolenie na budowę.
Planowane zmiany nie rozwiążą wszystkich problemów związanych z zagospodarowaniem terenów budowlanych. Zapewne jednak przyspieszą realizację inwestycji publicznych (głównie dróg i autostrad), co w konsekwencji ma wpłynąć na lepsze wykorzystanie środków z funduszy unijnych.