konto usunięte

Temat: Po co nam ekonomia behawioralna w urzędach?

Po co nam ekonomia behawioralna w urzędach?

Obrazek

1 mld USD zaoszczędzony na rachunkach za prąd oraz o 6 mln ton CO₂ mniej. To bilans oszczędności amerykańskich gospodarstw domowych, które wygenerowane zostały z pomocą technik behawioralnych. Po ekonomię behawioralną coraz częściej sięga się również w naszym kraju. Najświeższe dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują, że rozwiązania behawioralne stosuje już co druga komórka organizacyjna rodzimych urzędów centralnych. Przykładem są tu m.in. usługa e-PIT oraz dodatkowe oszczędzanie w ramach PPK.


Ekonomia behawioralna to stosunkowo młoda nauka, której głównym zadaniem jest opisywanie przyczyn leżących u podstaw nieracjonalności naszych zachowań. Jej popularyzacji dokonał amerykański psycholog i ekonomista, Daniel Kahneman, którego osiągnięcia badawcze w tej dziedzinie uhonorowano w 2002 roku nagrodą Nobla. Wiedza behawioralna daje nam nie tylko możliwości upraszczania procesów i podnoszenia efektywności, ale również redukcji kosztów. Znajduje ona zastosowanie tak w działalności biznesowej, jak i w administracji publicznej.

Polska perspektywa ...
Dotychczas wiedzę odnośnie rozwoju innowacji natury behawioralnej w sektorze publicznym czerpaliśmy przeważnie z opracowań autorstwa Banku Światowego czy OECD. Na rodzimym rynku tego rodzaju analiz brakowało. Z tego też powodu Instytut Ekonomiczny postanowił zbadać, jak z zastosowaniem ekonomii behawioralnej radzą sobie polskie urzędy.

Ekonomia behawioralna dysponuje wieloma narzędziami. Najczęściej stosowane są różnego rodzaju uproszczenia. Jest to stosunkowo najmniej wymagające i najtańsze narzędzie. Z danych PIE wynika, że w Polsce sięga po nie aż 77% urzędów administracji centralnej, czego przykładem jest projekt obywatel.gov.pl oraz inicjatywa prostego języka. Istotą tych i podobnych przedsięwzięć jest porządkowanie i syntetyzowanie informacji, upraszczaniu procedur oraz umożliwienie obywatelowi wykonania kilku zwykle czasochłonnych czynności w jednym czasie. Aż 52% instytucji publicznych wykorzystuje technikę przybliżania konsekwencji - drugie najbardziej popularne narzędzie behawioralne stosowane w polskiej administracji publicznej. Polega ona na dostarczaniu ludziom adekwatnych informacji zwrotnych i uświadamianiu o odległych lub abstrakcyjnych konsekwencjach ich działań. Trzecim najchętniej wykorzystywanym narzędziem behawioralnym (50%) jest odwoływanie się do norm społecznych poprzez eksponowanie informacji o pożądanych zachowaniach otoczenia (sąsiadów, mieszkańców danego miasta czy kraju) i skłanianiu grupy docelowej do naśladowania ich dobrych praktyk. ...
...
http://www.egospodarka.pl/156816,Po-co-nam-ekonomia-be...