Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Hong Kong, Chiny i Azja: Nowe trendy w biznesie.

Hong Kong, Chiny i Azja: Nowe trendy w biznesie.

Nowe kierunki biznesu?

http://info.hktdc.com/lifestyleexpowarsaw/index_polski...

W ostatnich latach mieliśmy okazję obserwować koncentrację
polskich producentów i eksporterów na rynkach krajów
europejskich. Dziś okazuje się, że nie jest to jedyny kierunek
międzynarodowej ekspansji. Droga do uzyskania statusu marki
globalnej coraz częściej wiedzie przez Azję.

Z rankingu Instytutu Globalizacji wynika, że w roku 2010 - 5
krajów, które uzyskały największy wzrost gospodarczy,
reprezentowało ten kontynent. Co ciekawe Polska, z PKB o 1,2%
większym niż w roku poprzednim zajęła 6 pozycję. Pierwszym
miejscem poszczycić się mogą Chiny notując wzrost PKB na
poziomie 8,7%. Potencjał tego rynku ciekawie zobrazował Maciej
Wilk – reprezentant Rady Rozwoju Handlu Hongkongu w Polsce,
mówiąc: „Wczoraj Chiny były fabryką świata. Dziś Chińczycy
nie muszą już niczego udowadniać. [...] Jest to olbrzymi rynek
konsumencki i taka sytuacja utrzymywać będzie się na pewno przez
najbliższych kilkadziesiąt lat. W roku 2010 Chiny były drugim pod
względem wielkości rynkiem dóbr luksusowych na świecie.
Prognozuję, że już niedługo będzie to pierwsza pozycja. Dla
Mercedesa czy Porsche to dziś jeden z największych rynków. Jutro
Chiny będą źródłem globalnego kapitału.”

Kluczem do chińskiego rynku okazuje się być Hongkong, który
dzięki statusowi Specjalnego Regionu Administracyjnego Chin ma
zapewnioną suwerenność ekonomiczną i prawną, ale jednocześnie
łączą go z Państwem Środka zarówno ścisłe więzy biznesowe,
kulturowe jak i historyczne. Umowa o wolnym Handlu z Chinami –
CEPA, pozycja pierwszego i największego centrum offshore dla
chińskiego Yuana, kluczowa rola w transferze technologii do Chin.
Na uwagę zasługuję również fakt, że ponad 65% chińskich
inwestycji zagranicznych trafia lub przepływa przez Hongkong a
ponad 22 miliony turystów z Chin Kontynentalnych w 2010 roku
odwiedziło to miasto w poszukiwaniu m.in. markowych produktów. Te
statystyki zdają się potwierdzać tezę o kluczowej roli Hongkongu
w dostępie do chińskiego rynku oraz pozycji wiodącego
trendsettera dla całego regionu Azji Południowo-Wschodniej.
Szczególną pozycję Hongkongu na arenie międzynarodowej
potwierdzają również wysokie miejsca w wielu światowych
rankingach gospodarczych jak na przykład siedemnasty z rzędu
tytuł najbardziej wolnej gospodarki na świecie czy najbardziej
konkurencyjny system gospodarczy w 2010 roku zgodnie z Globalisation
Index. Łatwy dostęp do rynku, prosty system podatkowy, ograniczona
do minimum biurokracja, niskie podatki, sprawny system prawny,
swoboda przepływy informacji, dóbr i kapitału przyczyniły się
do szybkiego rozwoju gospodarczego Hongkongu.

Nawiązanie współpracy z korzyścią dla polskich
przedsiębiorców

Również polskie firmy, które coraz odważniej podchodzą do
międzynarodowej ekspansji zaczynają otwierać się na rynek
chiński. Po klucz do globalnej wymiany co rok sięga coraz więcej
rodzimych przedsiębiorców. W 2007 roku ogół obrotów handlowych
między Polską, a Hongkongiem oscylował na poziomie 684 mln
dolarów. W ciągu trzech lat wartość ta wzrosła o niemal 24%. Na
dzień dzisiejszy najczęściej współpraca ta dotyczy branży
urządzeń i części telekomunikacyjnych – 14,5%; urządzeń
elektrycznych i elektronicznych – 10,6%; maszyn elektrycznych i
części do nich – 8,4%; zabawek, gier, akcesoriów sportowych i
dziecięcych 6,9%.

O zwiększenie świadomości takiej współpracy wśród
polskich przedsiębiorców dba m.in. Rada Rozwoju Handlu Hongkongu,
organizując od 3 lat w Warszawie targi Lifestyle Expo. Kolejna
edycja tej imprezy, na którą przybędzie do Warszawy ponad 200
producentów i przedsiębiorców z Hongkongu i Kantonu, odbędzie
się między 21 a 23 września, na terenie Warszawskiego Centrum
EXPO XXI. Celem targów jest tworzenie przestrzeni dla współpracy
między Hongkongiem, prowincją Kanton (Guandong) oraz
przedstawicielami polskiego biznesu. Rada jest również
organizatorem szeregu międzynarodowych imprez handlowych w
Hongkongu, które co roku odwiedza ponad 400 tysięcy
przedsiębiorców z całego świata.

Polskie również oznacza „światowe”

Sukces w międzynarodowym handlu może osiągnąć
wielu rodzimych przedsiębiorców, gdyż jak twierdzi Winchell
Cheung, dyrektor Rady Rozwoju Handlu Hongkongu na Niemcy i Europę
Środkową, „dla każdej firmy, która chciałaby zacząć
działalność w Hongkongu wystarczy kapitał wynoszący jednego
dolara.” Łatwy dostęp do rynku uzasadnia on m.in.
nieskomplikowanym systemem prawno-podatkowym: „podatki od
przedsiębiorstw wynoszą max 16,5%, max 15% podatku zapłacimy od
dochodów osobistych. Nie ma natomiast podatku VAT oraz podatku od
przychodów kapitałowych czy sprzedaży. […] Firmę założyć
można przez Internet i jeszcze w tym samym dniu rozpocząć
działalność”.

Przykładem owocnej współpracy z przedstawicielami świata
biznesu z Hongkongu jest m.in. firma CDRL, właściciel marki
Coccodrillo. „Od samego początku istnienia firmy, Hongkong był
dla nas przysłowiowym oknem na świat. Stał się bramą wjazdową
na rynki międzynarodowe. To na targach w Hongkongu pozyskaliśmy
najwięcej zagranicznych odbiorców, a mamy ich dziś m.in. w
Australii, Nowej Zelandii czy Arabii Saudyjskiej” - mówi
Mieczysław Andersz, dyrektor w CDRL. Firma działa w branży
odzieży dziecięcej oferując swoje produkty w 145 butikach w
Polsce i kilkudziesięciu poza granicami kraju, głównie w Europie
Środkowej. Cały czas otwierają się kolejne zarówno na starym
kontynencie, jak i bardziej odległych destynacjach. Wszystko
wskazuje na to, że to właśnie na rynkach azjatyckich firma
planuje dalszą ekspansję „W ubiegłym roku zyskaliśmy
kontrahenta, który będzie pomagał nam promować markę w
Hongkongu. Dziś mamy wiadomość, że znaleźliśmy lokalizację
pod pierwszy sklep.” Otworzenie w Hongkongu pierwszego salonu pod
szyldem Coccodrillo jest poprzedzone wieloletnią współpracą
właścicieli tego brandu z partnerami z Chin. Historia kontaktów
marki Coccodrillo z tym rynkiem trwa kilkanaście lat:
„Działalność naszej firmy jest nierozerwalnie związana z
Chinami od lat 90tych, kiedy byliśmy importerem. Później
zaczęliśmy tworzyć własne kolekcje […] Jeden z naszych
producentów, z którym współpracujemy od kilkunastu lat, ma
siedzibę w Hongkongu, gdzie tworzy 25% naszej produkcji.
Współpracujemy też z producentami z innych chińskich
ośrodków.” Wprowadzanie marki na azjatycki rynek rozpoczęto
m.in. poprzez udział w targach Fashion Week w Hongkongu, na
których dwa razy do roku, począwszy od 2006, firma prezentuje
swoje kolekcje. „Zyskaliśmy tym samym prestiż marki i
świadomość istnienia brandu w środowisku biznesowym.” -
twierdzi Mieczysław Andersz.
Jak się okazuje czasy, kiedy szanse współpracy na rynkach
międzynarodowych mieli tylko najwięksi gracze mamy już za sobą.
Obecnie niezwykle cenny jest pomysł na biznes i otwartość na nowe
rynki. Polacy zaczynają szukać nowych rynków na spełnianie
swoich biznesowych ambicji. Może nadszedł już czas, żeby
pomyśleć o współpracy z kontrahentami z Azji?

http://info.hktdc.com/lifestyleexpowarsaw/index_polski...

-------------------------------------------------
http://Dropshoper.com Modne Zakupy Online