Leszek Dąbrowski

Leszek Dąbrowski Financial Systems
Director at JLL

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Witam,

chociaż na tym forum rzadko widzę dyskusje na temat konkretnych spółek, to może uda mi się wywołać jakąś małą pogawędkę.

Mnie akurat interesuje Skotan, czyli spółeczeka ktora jakiś czas temu zamierzała zając sie bardziej biopaliwami, ale póki co na zamierzeniach się skończyło. Przyglądam się też notowaniom pod względem technicznym i widzę, że przed nami większy ruch, chociaż nie jestem pewien kierunku tego ruchu.

Macie jakieś opinie, za i przeciw?

konto usunięte

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Zawodowcem nie jestem, ale myślę że biopaliwa to kwestia czasu. I dlatego właśnie od dawna obserwuje Skotan, bo chyba miło nas zaskoczy.
Mateusz Kaim

Mateusz Kaim Looking for new job
opportunities

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

tez sam jestem zywo zainteresowany ta spolka. od dluzszego czasu obserwuje ta spolke i mysle ze w najblizszym czasie powinna wreszcie sie odbic po spadkach.
Conrad R.

Conrad R. rzeźbię światłem

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Spodziewacie sie jeszcze zbicia ceny poniżej 3.5 zł w najbliższym czasie, jeszcze przed publikacją danych ?
Tomasz Brysiak

Tomasz Brysiak Trader-WYNIKI Z
INWESTYCJI Z LAT
2010-2013. RESULTS
FROM...

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Właśnie dziś wszedłem w Skotana i Lubawę. Zastanawiam się nad Sfinksem.
pozd

konto usunięte

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Wątek bardzo na czasie :) ja już tradycyjnie wyszedłem trochę za wcześnie.
Conrad R.

Conrad R. rzeźbię światłem

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Mnie dzisiaj nie udalo sie wejsc ponizej 4 zl ... teraz tylko sobie obserwuje. Poczekam znów na 3.x
Tomasz Brysiak

Tomasz Brysiak Trader-WYNIKI Z
INWESTYCJI Z LAT
2010-2013. RESULTS
FROM...

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Tomasz Brysiak:
Właśnie dziś wszedłem w Skotana i Lubawę. Zastanawiam się nad Sfinksem.
pozd
Bingo ja załapałem się po 3,99.:)
Mateusz Kaim

Mateusz Kaim Looking for new job
opportunities

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

no to ladny zysk dzis sie szykuje jak udalo sie za taka cene kupic:) ja zaluje teraz iz tydzien temu nie kupilem po 3,7 i zdecydowalem sie wejsc w inna spolke...Mateusz Kaim edytował(a) ten post dnia 04.02.08 o godzinie 11:59
Krzysztof Kajetanowicz

Krzysztof Kajetanowicz CFA. Wyceny i
modelowanie
finansowe

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Paweł Piotr Lis:
Zawodowcem nie jestem, ale myślę że biopaliwa to kwestia czasu. I dlatego właśnie od dawna obserwuje Skotan, bo chyba miło nas zaskoczy.

Upowszechnienie biopaliw - owszem. Ale czy to oznacza, że będzie można zarobić na spółkach biopaliwowych? Skotan to jeden z wielu graczy na rynku, a tematem interesują się - i mają gotowe instalacje - rynkowi giganci (Lotos, PKN Orlen, w budowie instalacje J&S Energy - wszystko to informacje dostępne publicznie). Czy akcje Skotanu są niedowartościowane?
Tomasz Brysiak

Tomasz Brysiak Trader-WYNIKI Z
INWESTYCJI Z LAT
2010-2013. RESULTS
FROM...

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Sprzedałem Skotanka z fajnym zyskiem i Lubawkę z małą startą. Jutro tez jest dzień. :)
Leszek Dąbrowski

Leszek Dąbrowski Financial Systems
Director at JLL

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Nie wiedziałem, że tyle osób będzie zainteresowanych tematem.
Ja miałem SKT od 1,5 tygodnia (brałem po 3,80) i dziś wyszedłem. Trochę za wcześnie, ale chciwość nie popłaca więc nie ma co narzekać.

Osobiście nie podoba mi sie dzisiejsza świeczka z długim górnym cieniem. No i nie pokonaliśmy luki z 14.01 w cenach zamknięcia. Obroty potwornie duże, ale technicznie nie jest najlepiej.

Jutro otwarcie może być w okolicach 4,20 (oczywiscie zalezy jak USA się zamkną i Azja rano).

Mam wrażenie, że jeszcze zaliczymy 3,60-3,80 i dopiero wtedy można mysleć o inwestycji na dłuższe tygodnie.

pozdrawiam.
Tomasz Brysiak

Tomasz Brysiak Trader-WYNIKI Z
INWESTYCJI Z LAT
2010-2013. RESULTS
FROM...

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Zielone światło dla biopaliw

Rok 2008 z pewnością w branży paliwowej będzie stał pod znakiem biopaliw. Czy uda się je wdrożyć bezboleśnie - zdania są podzielone. Być może najciekawiej będzie na biopaliwowym rynku dopiero w drugiej połowie roku, gdy okaże się, że nie jest łatwo ustawę realizować.
Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych została przegłosowana już ponad rok temu (pod koniec sierpnia 2006 roku), ale faktycznie weszła w życie dopiero w 2008 roku. Zgodnie z prawem, dopiero od tego roku na przedsiębiorców wytwarzających lub importujących benzyny i olej napędowy został nałożony obowiązek dodawania biokomponentów. Jeśli tego nie zrobią, zapłacą ogromne kary.

Boom na biododatki

Zgodnie z ustawą, w tym roku dolane do klasycznych paliw biokomponenty mają stanowić 3,45 proc. udziału ich całkowitej wartości energetycznej. Ze względu na różnice w wartości energetycznej estrów i alkoholu etylowego w porównaniu z olejem napędowym i benzyną pod względem objętościowym, udział biokomponentów będzie wyższy i sięgnie około pięciu procent. Czy mamy wystarczającą ilość biododatków?

- Jesteśmy dobrze przygotowani na wejście od stycznia obowiązkowego dolewania biokomponentów do paliw - uważa Henryk Zamojski, wiceprezes Krajowej Izby Biopaliw. Jego zdaniem, z dostępnością biopaliw nie będzie żadnego problemu. - W skali roku ilość biokomponentów jest stosunkowo znikoma. Już wcześniej na rynku benzyn i olejów napędowych paliwa ekologiczne stanowiły nawet dwa procent całości sprzedaży.

Wiceprezes nie obawia się także problemów z brakiem surowca. - Producenci mają zaspokojone potrzeby. Tak więc sytuacja jest pod kontrolą. W razie czego, duże ilości surowca mogą dostarczyć niektóre państwa byłego ZSRR. Tyle że na razie nie ma takich problemów - wyjaśnia Zamojski.

Także zdaniem ministra rolnictwa Marka Sawickiego z biokomponentami nie powinno być problemu. Zresztą nowy szef resortu rolnictwa jest zwolennikiem szerszego stosowania odnawialnych źródeł energii związanych z rolnictwem, np. biogazu. - Nie tylko biopaliwa są ważne, aczkolwiek 2008 rok będzie dla nich z pewnością kluczowy - wyjaśnia Sawicki.

Firmy zwarte i gotowe?

Eksperci szacują krajowe zapotrzebowanie na biokomponenty w 2008 roku na 600-700 tys. ton. Czy taka produkcja jest realna, czy też będzie potrzebny import?

- Do realizacji postanowień ustawy przygotowujemy się już od dwóch lat. Zrealizowaliśmy wiele inwestycji, dostosowaliśmy większość własnych baz do dozowania estrów do oleju napędowego oraz przygotowaliśmy logistykę dozowania etanolu do benzyn - mówi dyrektor Robert Gmyrek, odpowiedzialny w Orlenie za biopaliwa. - Odnośnie kwestii zabezpieczenia dostaw biokomponentów poczyniliśmy już wiążące przygotowania. Nie widzimy w tym obszarze zagrożenia.

Warto podkreślić, że PKN musi zaspokoić nie tylko potrzeby rodzimego rynku. Biokomponenty musi bowiem dolewać na dwóch innych rynkach: w Czechach i na Litwie, gdzie w sumie Orlen sprzedaje paliwa na około 350 stacjach.

Do największego krajowego gracza na rynku paliw należy rafineria w Trzebini. Jej zdolności produkcyjne sięgają około 100 tys. ton estrów. Nowoczesna instalacja (oddana do użytku w 2004 roku) jednak nie wystarczy. Orlen kontraktuje więc dostawy biokomponentów z innych źródeł - przyznaje Gmyrek. Firma zorganizowała kilka przetargów. Biododatki dostarczą m.in. Niemcy.

Także drugi co do wielkości dostawca paliw na rodzimy rynek, Grupa Lotos, intensywnie przygotowuje się do sprzedaży biopaliw. W skali roku zapotrzebowanie Lotosu na biokomponenty (przy założeniu 25-proc. udziału w rynku) sięgnie około 150-175 tys. ton. Gros z tego ma dać instalacja z Czechowic.

Budowana kosztem ok. 80 mln zł fabryka w Czechowicach-Dziedzicach zostanie uruchomiona na początku drugiego kwartału. Jej projektowa zdolność produkcyjna to 100 tys. ton biokomponentu FAME (z ang. Fatty Acid Methyl Ester) rocznie. Już w październiku ub.r. spółka Lotos Biopaliwa - właściciel i operator nowo budowanej instalacji FAME - zawarła z firmą Komagra umowę na dostawy surowego oleju rzepakowego. Wart 0,5 mld zł kontrakt ma na celu zapewnienie dostaw podstawowego surowca dla powstającej na Górnym Śląsku fabryki.

Zdaniem prezesa Lotosu Pawła Olechnowicza, Lotos nie będzie miał kłopotów z wypełnieniem narodowego celu wskaźnikowego.

Nadzieje i obawy

Ustawa daje szansę na zarobek także firmom, które same nie produkują lub nie importują klasycznych paliw. Ktoś w końcu musi dostarczyć biokomponenty na rynek, sami paliwowi potentaci nie dysponują wystarczającymi mocami.

Prawdziwym potentatem jest na rynku produkcji biokomponentów Grupa Brasco. Należąca do Aleksandra Gudzowatego firma może rocznie wyprodukować około 150 tys. ton estrów oraz ponad 130 tys. ton bioetanolu.

- Liczymy, że rynek będzie się rozwijał, choć na początku dla zwykłego klienta nic się nie zmieni - uważa Sławomir Grining, jeden z menedżerów Brasco.

Na profity z produkcji biopaliw liczy także ElstarOils. Kierowana przez Stanisława Rosnowskiego spółka może rocznie wyprodukować około 100 tys. ton estrów. Zdaniem prezesa ElstarOils, w pierwszych miesiącach obowiązku stosowania biopaliw nastąpi dopiero rozruch rynku.

- Wszyscy będziemy się uczyć jego funkcjonowania - mówi prezes Rosnowski. Mogą też wystąpić lekkie problemy, np. natury logistycznej. Stąd nie zdziwiłbym się, gdyby w pierwszych miesiącach roku na stacjach sprzedawano paliwo jeszcze z minimalną ilością dodatków lub nawet w ogóle bez biokomponentów - uważa Rosnowski.

Rosnowski o perspektywach finansowych swojej firmy nie chce jednak mówić. Sporo będzie bowiem zależało od ostatecznych cen biokomponentów.

Czy wejście biopaliwowego obowiązku nie wywoła perturbacji? Część naszych rozmówców uważa, że najsłabszą częścią rynku biopaliw będzie logistyka, czyli np. dodawanie biokomponentów do paliw.

- W pierwszym roku spodziewamy się głównie problemów natury logistycznej. PKN w obszarze usług logistycznych współpracuje m.in. z Operatorem Logistycznym Paliw Płyn¬nych (Spółka Skarbu Państwa), który obraca znacznym wolumenem paliw należących do Koncernu. Obecnie OLPP nie jest przygotowany do dozowania biokomponentów do paliw i mamy poważne obawy, czy potwierdzi swoją gotowość z początkiem 2008 roku. W takim przypadku będziemy mieli poważne problemy z realizacją narodowego celu wskaźnikowego - przyznaje dyrektor Gmyrek.

O stronę logistyczną całego zagadnienia martwi się także Jacek Wróblewski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. - Obawiam się, że niektóre firmy będą miały problem z wypełnieniem narodowego celu wskaźnikowego (NCW). Powód jest prosty, OLPP nie zaspokoi wszystkich potrzeb. Np. sama liczba baz magazynowych, które są przygotowane na blendowanie, jest stanowczo zbyt mała - tłumaczy Wróblewski.

Dyrektor ds. handlowych OLPP Robert Kantek mówi: - Będziemy przygotowani do blendowania w sześciu bazach OLPP począwszy od stycznia do lutego 2008. Następne bazy będą gotowe w połowie roku 2008.

Jak przyznaje, część firm z branży o obowiązku dodawania biokomponentów przy¬pomniało sobie dopiero jesienią 2007 r., a proces inwestycyjny trwa jednak dłużej niż 3 miesiące.

- Tymczasem my już na wiosnę ub.r. wysłaliśmy pisma do firm z branży, potencjal¬nych klientów z pytaniem, czego będą od nas oczekiwali w kwestii biopaliw. Odezwał się tylko Orlen - dodaje Kantek.

Zdaniem Wróblewskiego, sytuacja w OLPP to nie wina samego operatora. - Po prostu OLPP nie miał wystarczających środków na wszystkie potrzebne inwestycje. Należy się zastanowić nad rolą państwa. Z jednej strony wymaga, a z drugiej nie daje pieniędzy na inwestycje firmie, która realizację tych wymagań może pomóc spełnić. To dowód na to, że prywatyzacja OLPP byłaby korzystna - mówi.

Pewnym rozwiązaniem dla koncernów zachodnich może być import benzyn i olejów napędowych już z zawartością biokomponentów. Tyle że tutaj nie popisali się nasi decydenci. Certyfikat jakości może wystawić tylko... warszawski Instytut Lotnictwa.

- Mamy absurdalną sytuację, że paliwo dopuszczone na rynku jednego z krajów UE jest ponownie zatwierdzane na rynku innego. To niezgodne z prawem UE i może budzić spory prawne - powiedział nam przedstawiciel jednego z potencjalnych importerów.

Na jesień kłopoty?

Jak więc w pierwszych miesiącach 2008 roku będzie wyglądał rynek biopaliw? Według Zamojskiego, nijak, bo ruszy dopiero na wiosnę albo nawet później. Wszyscy bowiem będą się starali uruchomić go powoli, tak aby nie popełnić błędów, które zraziłyby kierowców, np. do słabej jakości paliw.

- Raczej nic się nie zmieni. Nie zdziwiłbym się, gdyby w pierwszych miesiącach na stacjach z zawartością biokomponentów były sprzedawane tylko benzyny. W przypadku olejów napędowych z estrami koncerny mogą zwlekać, obawiając się ewentualnych skutków zimy - uważa Wróblewski.

Wszyscy nasi rozmówcy podkreślają, że rynek na masową skalę ruszy dopiero w drugiej połowie roku. Tyle że wówczas ze spełnieniem NCW mogą być problemy. Narażeni na kłopoty będą zwłaszcza importerzy zdani na domieszanie biokomponentów w nie swoich instalacjach. Ponieważ kary są bardzo wysokie, mogą nawet zrezygnować z importu paliw. A to oznacza, że jesienią może na rynku brakować paliwa dieslowskiego - bo benzyny problem mniej dotyczy (dodawanie biokomponentów zacznie się już od początku roku).

Nic więc dziwnego, że firmy już teraz przygotowują się na taką możliwość.

- W realizacji NCW Orlen przewiduje się od 2008 roku wprowadzenie na rynek nowego biopaliwa, czystych estrów przeznaczonych do zasilania silników Diesla, pod handlową nazwą Bioester. Bioester będzie dostępny w detalu sieci stacji brandu Bliska oraz w sprzedaży hurtowej - mówi dyrektor Gmyrek.

Inne firmy także szukają już klientów flotowych, którzy zgodziliby się kupować czysty biodiesel.

- Nieważne, w jaki sposób, ważne, aby spełnić ustawowy wymóg. Dla wielu firm jedyną realną szansą na wypełnienie ustawy będzie więc sprzedaż czystego biodiesla - uważa jeden z naszych rozmówców.
Leszek Dąbrowski

Leszek Dąbrowski Financial Systems
Director at JLL

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Pomimo osatnich słabych sesji, SKT trzyma sie dzielnie i nie ma zamiaru spadać.
Obroty też bardzo wysokie.

Ktoś coś wie? czy to tylko spekulacje po ostatnich mocnych spadkach.

Dla mnie wygląda to na bardziej trwałą zmianę trendu.

pozdr.

konto usunięte

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Skotan to czysta spekulacja. Jeśli na wgpw będzie "ocieplenie klimatu" to i Skotan poleci w góre jak i wspomniana Lubawa.
Leszek Dąbrowski

Leszek Dąbrowski Financial Systems
Director at JLL

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Dawid Stefaniak:
Skotan to czysta spekulacja. Jeśli na wgpw będzie "ocieplenie klimatu" to i Skotan poleci w góre jak i wspomniana Lubawa.

ALe jest jeden czynnik, który przeczy tezie, że to czysta spekulacja.
Mam na myśli obroty. W ostatnich dwóch tygodniach są wieksze niż przez minione miesiące razem wzięte :)

Czy sami spekulanci wchodziliby tak poważnie? Dla mnie wygląda to na skupowanie papierka przed większym odbiciem.

konto usunięte

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

http://www.picattic.com/viewer.php?file=siy6pprcw8jqga...

W lutym/marcu 2007 też były większe obroty i jeśli wtedy ktoś kupiłby Skotan to wyszedłby słabo, więc trzeba mieć to na uwadze. Oczywiście zawsze może być inaczej :-)Dawid Stefaniak edytował(a) ten post dnia 06.02.08 o godzinie 20:03
Michał Tomaszewski

Michał Tomaszewski
Geschäftsführer/Mana
ging Director at
Vesta Logistik GmbH

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

A, co myślicie o ELSTAR OILS?
Jakub Czerwiński

Jakub Czerwiński Organizacja firmy,
przeprowadzanie
restrukturyzacji,
pozy...

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

Kiedyś wystarczyło , że spółka zapowiedziała, że będzie zajmowac się internetem, żeby od razu jej kurs wzrósł.
Teraz widzę , że ekologia i biopaliwa pełnią taką rolę.
Skotan nie przedstawia żadnych konkretów. Nie wiadomo nawet jak chce zarobić.
To raczej spółka dla tych kórzy lubią hazard na giełdzie- czyli szybko kupić szybko sprzedać.
Inwestując długoterminowo poszukałbym innej spółki.

konto usunięte

Temat: SKOTAN - przyszłość biopaliw

ku przestrodze mój kolega napisał wszystko o skotanie.
http://ifutures.pl/viewtopic.php?t=759&highlight=skota...

życzę miłej lektury

Następna dyskusja:

Dom Development - jaka przy...




Wyślij zaproszenie do