Mariusz Dzieża

Mariusz Dzieża hm.. a od czego
zacząć?

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Witam wszystkich:)
Ostatnim czasem w wielu wątkach na forum "Giełdy" pisze się o manipulacjach kursami i o ludziach, którzy byli za to sądzeni.. (niedawno ktoś pisał o emerycie który manipulował kursem spółek i ma za to sprawę w sądzie)

Szczerze to nie bardzo to rozumiem:)

Na spółkach z małą płynnością widzę następującą sytuację:
kurs spółki załóżmy wynosi 10 zł, po stronie K jest 10000x9,8zł, 5600x9zł, 900x8zł i 10000x0,10zł, 10000x0,01zł
chyba oczywiste jest że ktoś ma nadzieję, że wystraszy tłum posypią się akcje i jakimś cudem zgarnie pakiet za bezcen, kurs wróci do normy a on zarobi, lub scenariusz zbliżony do powyższego...
Pyt. Czy jeśli udałoby mu się wykonać taką operację dokonuje przestępstwa?

Jeśli TAK to DLACZEGO? skoro sprzedająca osoba robi to z własnej woli?(sprzedaje np za 1 gr akcję)

Co jest przestępstwem w kwestii manipulacji spółki a co nie?
podobnie jeśli ktoś ma duży pakiet akcji i wysypuje je średniej wielkości pakietami coraz niżej i niżej (ponosi nawet stratę)... kto i jak mu udowodni że chciał zaszkodzić spółce - może po prostu nie zna się na giełdzie(?)

Nie rozumiem tego o tyle bo przecież Parkiet to miejsce gdzie wygrywają sprytniejsi (z wiedzą bądź szczęściem), szybsi, lepiej doinformowani.. gdzie jest więc granica prawa?
Tomasz Bar

Tomasz Bar finanseosobiste.pl

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Mariuszu,
każdy przyzna, ze to temat rzeka.
Dopóki nikt nie siedzi w pace nic mu nie udowodnili.
To m.in na parkiecie dobrze sie maja tacy panowie jak M. Niebrzydowski (Elektrim, Gant, Jago) który ma sprawy w sądzie o manipulacje. Sprawy są i co z tego.
Gość kręci miliony i nic sobie z tego nie robi.
A czy ktoś zrobi zamęt wokól tego ze skupowano akcje spółek Krauzego (Bio i Petrolinvest) dzien przed tym jak ogłoszono ze zdjeto z niego podejrzenia i moze spać spokojnie.
Ktos zgarnał miliony bo o tym ze Krauze bedzie free wiedzialo pare osób juz 3 tyg wczesniej.
Ostatnio pisali o babce ktora miala kilka rachunków maklerskich i skladała zlecenia na kupna na akcje spółki XXX zarabiajac na futures i odwrotnie. Capnęli ja za sztuczne ruchy kursów ale czy zapadnie wyrok?
Granica co jest manipulacją jest strasznie cienka.

konto usunięte

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Mariusz Dzieża:
gdzie jest więc granica prawa?

To zależy kto w danej chwili jest ministrem sprawiedliwości :D
Mariusz Dzieża

Mariusz Dzieża hm.. a od czego
zacząć?

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

ale jeśli chciałoby się określić definicję "manipulacji kursem giełdowym" to jak ona by brzmiała? (skoro jest sprawa sądowa, to musi być jakaś ustawa która to reguluje(?)

konto usunięte

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Reguluje to "Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi"

Jest w tej ustawie cały oddział o manipulacji a właściwie o jej zakazie. Są artykuły od 39 do 43
Mariusz Dzieża

Mariusz Dzieża hm.. a od czego
zacząć?

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Dziękuję bardzo, właśnie je znalazłem i dla porządku dyskusji (dla ciekawych) zamieszczam je poniżej:

Oddział 3
Zakaz manipulacji

Art. 39.
1. Zakazana jest manipulacja instrumentem finansowym, zwana dalej
"manipulacją".
2. Manipulację stanowi:
1) składanie zleceń lub zawieranie transakcji wprowadzających lub mogących
wprowadzić w błąd co do rzeczywistego popytu, podaży lub ceny instrumentu
finansowego, chyba że powody tych działań były uprawnione, a złożone
zlecenia, lub zawarte transakcje nie naruszyły przyjętych praktyk
rynkowych na danym rynku regulowanym;
2) składanie zleceń lub zawieranie transakcji powodujących nienaturalne lub
sztuczne ustalenie się ceny jednego lub kilku instrumentów finansowych,
chyba że powody tych działań były uprawnione, a złożone zlecenia lub
zawarte transakcje nie naruszyły przyjętych praktyk rynkowych na danym
rynku regulowanym;
3) składanie zleceń lub zawieranie transakcji, z zamiarem wywołania innych
skutków prawnych niż te, dla osiągnięcia których faktycznie jest
dokonywana dana czynność prawna;
4) rozpowszechnianie za pomocą środków masowego przekazu, w tym internetu,
lub w inny sposób fałszywych lub nierzetelnych informacji albo pogłosek,
które wprowadzają lub mogą wprowadzać w błąd w zakresie instrumentów
finansowych:
a) przez dziennikarza � jeżeli nie działał z zachowaniem należytej
staranności zawodowej, albo jeżeli uzyskał z rozpowszechniania takich
informacji bezpośrednią lub pośrednią korzyść majątkową lub osobistą dla
siebie lub innej osoby, nawet działając z zachowaniem tej staranności,
b) przez inną osobę � jeżeli wiedziała lub przy dołożeniu należytej
staranności mogła się dowiedzieć, że są to informacje nieprawdziwe lub
wprowadzające w błąd;
5) składanie zleceń lub zawieranie transakcji przy jednoczesnym
wprowadzeniu uczestników rynku w błąd albo wykorzystanie ich błędu, co do
ceny instrumentów finansowych;
6) zapewnianie kontroli nad popytem lub podażą instrumentu finansowego z
naruszeniem zasad uczciwego obrotu lub w sposób powodujący bezpośrednie
lub pośrednie ustalanie cen nabycia lub zbycia instrumentów finansowych;
7) nabywanie lub zbywanie instrumentów finansowych na zakończenie notowań
powodujące wprowadzenie w błąd inwestorów dokonujących czynności na
podstawie ceny ustalonej na tym etapie notowań;
8) uzyskiwanie korzyści majątkowej z wpływu opinii dotyczących instrumentów
finansowych lub ich emitentów wyrażanych w środkach masowego przekazu w
sposób okazjonalny lub regularny, na cenę posiadanych instrumentów
finansowych, jeśli nie został publicznie ujawniony w sposób pełny i
rzetelny występujący konflikt interesu.
3. Przepisów ust. 2 nie stosuje się do:
1) nabywania akcji własnych przez spółkę publiczną lub podmiot działający
na jej rachunek lub w jej imieniu, pod warunkiem że nabywanie to odbywać
się będzie w trybie, terminie i na warunkach określonych w przepisach
rozporządzenia Komisji (WE) nr 2273/2003 z dnia 22 grudnia 2003 r.
wykonującego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w
odniesieniu do zwolnień dla programów odkupu i stabilizacji instrumentów
finansowych (Dz.Urz. WE L 336 z 23.12.2003);
2) transakcji służących realizacji ustawowych zadań w zakresie polityki
pieniężnej lub dewizowej państwa albo zarządzania długiem publicznym,
zawieranych przez osoby uprawnione do reprezentowania właściwych organów
państwowych, lub Narodowego Banku Polskiego, a także przez Europejski
System Banków Centralnych;
3) nabywania instrumentów finansowych w celu stabilizacji ich ceny w
obrocie na rynku regulowanym, pod warunkiem że nabywanie to odbywać się
będzie w trybie, terminie i na warunkach określonych w przepisach,
o których mowa w pkt 1.
4. Zakazy i wymogi, o których mowa w ust. 1-3, mają zastosowanie do:
1) zachowań zaistniałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego
państwa członkowskiego, dotyczących instrumentów finansowych dopuszczonych
lub będących przedmiotem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku
regulowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) zachowań zaistniałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
dotyczących instrumentów finansowych dopuszczonych lub będących
przedmiotem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym na
terytorium któregokolwiek z innych państw członkowskich;
3) instrumentów finansowych wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 40.
1. Podmioty nadzorowane, o których mowa w art. 5 pkt 1-3 oraz pkt 12 i 13
ustawy o nadzorze, są obowiązane do niezwłocznego przekazania Komisji �
jeżeli jest właściwa ze względu na udzielone temu podmiotowi zezwolenie na
prowadzenie działalności podlegającej nadzorowi, siedzibę podmiotu lub
siedzibę jego oddziału � informacji o każdym uzasadnionym podejrzeniu
manipulacji, zawierającej, z zastrzeżeniem ust. 2:
1) szczegółowe dane dotyczące podejrzanej transakcji, ze wskazaniem:
a) instrumentu finansowego będącego przedmiotem transakcji,
b) rodzaju transakcji i trybu jej zawarcia,
c) daty i miejsca transakcji,
d) ceny i wolumenu transakcji,
e) rodzaju rynku i systemu notowań instrumentów finansowych, których
dotyczy transakcja,
f) opisu zlecenia dotyczącego instrumentów finansowych, których dotyczy
transakcja, w tym jego typu i wielkości,
g) osoby, która złożyła zlecenie lub zawarła transakcję, z określeniem w
szczególności czy działała ona na rachunek własny czy na rzecz osoby
trzeciej;
2) powody uzasadniające podejrzenie;
3) informacje pozwalające na identyfikację osób, na rachunek których
zlecenie zostało złożone lub transakcja zawarta, oraz innych osób mających
związek z zawieraną transakcją;
4) określenie związku podmiotu nadzorowanego z podejrzaną transakcją i
osobami, o których mowa w pkt 3, wynikającego z charakteru wykonywanych
przez ten podmiot czynności, w szczególności określonych w art. 69 ust. 2
pkt 2 lub 3;
5) inne informacje, które w ocenie podmiotu nadzorowanego, o którym mowa w
art. 5 pkt 1-3, 12 lub 13 ustawy o nadzorze, mogą mieć istotne znaczenie
dla weryfikacji podejrzenia;
6) datę i miejsce sporządzenia informacji oraz podpis osoby przekazującej
informację.
2. W przypadku gdy wykonując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, podmiot
nadzorowany nie posiada wszystkich informacji, przekazuje te informacje,
które są mu znane, co najmniej ze wskazaniem powodu powzięcia podejrzenia
manipulacji. Pozostałe informacje, w posiadanie których podmiot nadzorowany
wszedł później, podmiot ten przekazuje niezwłocznie po ich uzyskaniu.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być sporządzane i
przekazywane przez podmiot nadzorowany w inny sposób niż na piśmie, w
szczególności na nośnikach elektronicznych lub przy użyciu środków
porozumiewania się na odległość, z zachowaniem poufności tych informacji.
W takim przypadku podmiot nadzorowany, na żądanie Komisji, przedstawia
dokument potwierdzający na piśmie fakt przekazania informacji.
4. Po otrzymaniu informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, Komisja niezwłocznie
przekazuje je właściwemu organowi nadzoru w innym państwie członkowskim,
właściwemu dla rynku regulowanego, z funkcjonowaniem którego informacja ta ma
związek.
5. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, spoczywa również na innych, niebędących
podmiotami nadzorowanymi, bankach krajowych i oddziałach instytucji
kredytowych, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. � Prawo
bankowe.
6. Podmiot wykonujący obowiązek, o którym mowa w ust. 1, zarówno o fakcie
dokonania notyfikacji jak i jej treści nie może informować podmiotów innych
niż Komisja, w szczególności osób na których rachunek transakcje
przeprowadzono lub podmiotów powiązanych z tymi osobami, z wyłączeniem
przypadków, w których obowiązek przekazania tych informacji wynika z
przepisów innych ustaw.

Art. 41.
1. Komisja oraz uczestnicy rynku rozważając, czy składanie danych zleceń lub
zawieranie danych transakcji może stanowić manipulację, o której mowa w art.
39 ust. 2 pkt 1 i 2, biorą pod uwagę w szczególności:
1) jak znaczący udział w dziennym obrocie określonym instrumentem
finansowym na danym rynku regulowanym mają dane zlecenia lub transakcje, a
w szczególności, czy powodują one istotną zmianę ceny instrumentu
finansowego;
2) na ile zlecenia, które mają znaczący udział w ofertach kupna lub
sprzedaży albo transakcje, które mają znaczący udział w kupnie lub
sprzedaży określonego instrumentu finansowego, powodują istotną zmianę
ceny:
a) tego instrumentu finansowego lub
b) instrumentu pochodnego od instrumentu, o którym mowa w lit. a, lub
c) określonego prawa będącego podstawą wystawienia instrumentu
finansowego, które jest dopuszczone do obrotu na danym rynku
regulowanym;
3) czy dane transakcje wpływają na zmianę faktycznego stanu posiadania
określonego instrumentu finansowego dopuszczonego do obrotu na danym rynku
regulowanym;
4) na ile zmieniający się w krótkich odstępach czasu udział zleceń lub
transakcji w ofertach kupna lub w kupnie na udział w ofertach sprzedaży
lub w sprzedaży albo odwrotnie, które to zlecenia lub transakcje mają
znaczący udział w dziennym obrocie określonym instrumentem finansowym na
danym rynku regulowanym, powoduje w sposób bezpośredni lub pośredni
istotną zmianę ceny tego instrumentu finansowego;
5) na ile składanie w krótkich odstępach czasu zleceń lub zawieranie w ten
sam sposób transakcji wywołuje krótkotrwałą zmianę ceny instrumentu
finansowego, która następnie powraca do poziomu sprzed jej zmiany;
6) na ile dane zlecenia odwołane przed ich realizacją powodują zmianę w
zakresie najlepszych pod względem ceny ofert kupna lub sprzedaży albo
pozostałych ofert kupna lub sprzedaży instrumentu finansowego
dopuszczonego do obrotu na danym rynku regulowanym;
7) na ile zlecenia składane w okresie, który stanowi podstawę do określenia
ceny rozliczeniowej, ceny wykonania, ceny odniesienia lub wyceny wartości
danego instrumentu finansowego, lub w czasie poprzedzającym ten okres albo
transakcje zawierane w tym samym czasie, wpływają na cenę danego
instrumentu finansowego na podstawie której ustala się cenę rozliczeniową,
cenę wykonania, cenę odniesienia lub dokonuje wyceny.
2. Przy rozważaniu, czy składanie zleceń lub zawieranie transakcji następuje
przy jednoczesnym wprowadzeniu uczestników rynku w błąd albo wyzyskaniu ich
błędu, co do ceny instrumentów finansowych Komisja oraz uczestnicy rynku
biorą pod uwagę w szczególności:
1) czy składanie zleceń lub zawieranie transakcji przez określone osoby
następuje w okresie poprzedzającym lub następującym po rozpowszechnieniu
przez te osoby lub osoby z nimi powiązane, fałszywych lub wprowadzających
w błąd informacji;
2) czy składanie zleceń lub zawieranie transakcji przez określone osoby
następuje w okresie poprzedzającym lub następującym po sporządzeniu lub
rozpowszechnieniu przez te osoby lub osoby z nimi powiązane błędnych,
stronniczych lub w sposób wyraźny podyktowanych zamiarem osiągnięcia
korzyści majątkowej lub osobistej rekomendacji.

Art. 42.
1. Osoby sporządzające rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich
emitentów lub wystawców, przeznaczone do rozpowszechniania wśród inwestorów,
oraz osoby zajmujące się rozpowszechnianiem takich rekomendacji, są obo
wiązane do zachowania należytej staranności, zapewnienia rzetelności sporzą
dzanych rekomendacji oraz ujawnienia słusznego interesu, a także konfliktów
interesów istniejących w chwili ich sporządzania lub rozpowszechniania.
2. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych może określić, w drodze
rozporządzenia, rodzaje informacji stanowiących rekomendacje dotyczące
instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców, sposób sporządzania i
rozpowszechniania takich rekomendacji oraz szczegółowe warunki, jakim powinny
odpowiadać te rekomendacje, przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia ich
rzetelnej prezentacji i ujawniania słusznego interesu oraz istnienia
konfliktu interesów oraz bezpieczeństwa obrotu na rynku i zapobieżenia
naruszeniu interesu jego uczestników.
3. Zakazy i wymogi, o których mowa w ust. 1, oraz wynikające z przepisów
wydanych na podstawie ust. 2 mają zastosowanie w przypadkach określonych w
art. 39 ust. 4.

Art. 43.
1. Przepisy niniejszego oddziału mają zastosowanie do instrumentów finansowych
dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej lub któregokolwiek z innych państw członkowskich lub będących
przedmiotem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na takim rynku,
niezależnie od tego czy transakcje, których przedmiotem jest dany instrument
są dokonywane na tym rynku, z uwzględnieniem ust. 2.
2. Przepis art. 39 ust. 2 pkt 4 lit. b stosuje się również do papierów
wartościowych będących przedmiotem oferty publicznej, które mają podlegać
dopuszczeniu do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzeniu do
alternatywnego systemu obrotu.
Mariusz Dzieża

Mariusz Dzieża hm.. a od czego
zacząć?

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

no i dla mnie to dalej bzdurny, nic nie znaczący tekst, bo co znaczy np.

"[..]2. Manipulację stanowi:
1) składanie zleceń lub zawieranie transakcji wprowadzających lub mogących wprowadzić w błąd co do rzeczywistego popytu, podaży lub ceny instrumentu finansowego[..]"

to również można interpretować tak, że kiedy ustawię zlecenie kupna na 10% poniżej ceny obecnej i zlecenie zostanie zrealizowane - a inni uważają że papier jest warty +5% od ceny aktualnej to już zmanipulowałem kursem(?)

troszkę to dla mnie nie teges...

choć są elementy z którymi się zgadzam i które są oczywiste, np
"[..]
5) składanie zleceń lub zawieranie transakcji przy jednoczesnym
wprowadzeniu uczestników rynku w błąd albo wykorzystanie ich błędu, co do ceny instrumentów finansowych;[..]"Mariusz Dzieża edytował(a) ten post dnia 19.12.07 o godzinie 17:56

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Mariusz Dzieża:
no i dla mnie to dalej bzdurny, nic nie znaczący tekst, bo co znaczy np.

Na szczescie dla mnie sensowny. Pamietasz jak ze trzy lata temu jezdzili po stopach na futach? Po prostu tego nie wolno robic i dazyc do tego. Czyli nie mozesz ustawic sie z koszykiem na dole i trzepnac podaza po PKC, zeby sie stopy aktywowaly, a ty bys nalapac darmo towaru ze stopow.

KUMASZ CZACZE?:D

Pozdrawiam
Przemek

konto usunięte

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Witam,
Pozwole dorzucic swoje 3 grosze.
Dla mnie GPW to szulernia jakich malo. Dlaczego? Ci co ogladali wczoraj teatr na kontraktach to wiedza o czym mowie! Pytanie gdzie jest KNF? A juz daje odpowiedz. Otoz ta komisja sciga biedaka, ktory sprzedal jedna akcje Hogi ze strata.

Wiec ktora z tych dwoch rzeczy jest przestepstwem?

Pozdrawiam serdecznie wszytskich inwestorow ktorzy walcza na GPW! A jeszcze bardziej pozdrawiam tych ktorzy na niej zarabiaja:)
Mariusz Dzieża

Mariusz Dzieża hm.. a od czego
zacząć?

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

hehe sęk w tym że Czaje Czacze;)kwestia w tej Czaczy to to, że oczywiście duże instytucje bądź prywatnych inwestorów z zasobnym portfelem należy "pilnować" ale żeby dojeżdżać kogoś za "ugranie" 90 zł albo jakiegoś emeryta? ŚMIECH NA SALI

(http://www.trystero.salon24.pl/4669,index.html)

konto usunięte

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Ot cala GPW! Chyba sie przeniose do Usiakow albo Herbaciarzy. Tam chyba takich walkow nie ma.

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Ja mysle, ze wszedzie sa problemy. Przeciez to jest walka o kase.

konto usunięte

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Przemyslaw Zambrzycki:
Ja mysle, ze wszedzie sa problemy. Przeciez to jest walka o kase.

Pewnie, ze sa. Ale tam nikt z gieldy nie robi szulerni!

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Jasne, a jak komputery handluja na gieldzie w ramach zarzadzania funduszami to slabo. Chyba ciezko z nimi wygrac?

konto usunięte

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Taki systemik by mi sie przydal:P
A tak powaznie, rozumiem, ze sa komputery handluja, ale jakos nie slyszalem, aby u kowbojow w ciagu kilkudziesiu minut indeks spadl o 150 puntow, a potem w ciagu 10. odrobil 70:)
Ale moge sie mylic.
Pozdrawiam

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

tez ostatnio nie slyszalem, hehe, ale i nie specjalnie szukalem. Wydaje mi sie, ze dziadek dow jak sama nazwa wskazuje jest indeksem szerokiego rynku, a nie jak w20 20 spolek. Wiec ciezej nim trzepnac. Kwestia co sie porownuje. Zmiennosc samych spolek duzo wieksza.

Inna sprawa, ze jeszcze jakis czas temu mozna bylo szorcic spolki tylko na upticku wiec tez sie zabezpieczali, bo takie jazdy mieli.

Albo inna akcja. Kiedys jakis bank poprzez fundusze mial akcje firmy transportujacej rope. Jak przytapiali na pochodnych na rope to znalezli sposob. Lagodna perswazja do CEO, zeby te tankowce sie tak nie spieszyly:)

Takze... nie ma latwej kasy:)

Ale o przestepstwach mialo byc...

Jakbym mial system to wsiorbalbym cala kase swiata, hehe
Damian Jędrusik

Damian Jędrusik Szukam możliwości
rozwoju zawodowego.

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Konradzie na kilka minut przed 9 kurs na kontraktach H8 był ustawiony bardzo wysoko w okolicach 3500 pkt. Pewnie wielu dało się nabrać i rzuciło się ze sprzedażą po PKC. Gość w ostatniej chwili wycofał wysokie zlecenie kupna i kurs ustawił się nisko. Snuje domysły, że tak było. Sam widziałem to i byłem zdzwiony tak wysokim ustawieniem kursu minutę przed otwarciem na kontraktach H8 na Wig20

konto usunięte

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

No właśnie, pytanie czy takie zachowanie jest przestępstwem? Norma jest takie zachowania na akcjach. Przed otwarciem spadają albo rosną o 40-50%, ale o 9.30 otwieraja sie w granicach normy.Konrad Muzyka edytował(a) ten post dnia 21.12.07 o godzinie 22:47

Temat: Co jest przestępstwem a co nie?

Manipulowanie TKO nie jest - wg mnie oczywiscie -, bo transakcje nie sa zawierane:)

Następna dyskusja:

Nie rozumiem co to jest inf...




Wyślij zaproszenie do