Tomasz Brysiak

Tomasz Brysiak Trader-WYNIKI Z
INWESTYCJI Z LAT
2010-2013. RESULTS
FROM...

Temat: Baltic Exchange Dry Index (BDI) & Freight Rates -będzie...

http://www.investmenttools.com/futures/bdi_baltic_dry_...

Wykresy przedstawiające BDI, CRB idą w górę. BDI mają kształt spodka a to może stutkować dość znacznym odbiciem w gospodarce w najbiższym okresie.????? Giełdy już w zasadzie pod to rosną wyprzedzając realną gospodarkę. Pewnie też sporą inflacją w wyniku podaży pustego pieniądza na świecie. hmm?Tomasz Brysiak edytował(a) ten post dnia 18.03.09 o godzinie 09:13
Mariusz S.

Mariusz S. IT Infrastructure
Administrator,
Teradata Poland

Temat: Baltic Exchange Dry Index (BDI) & Freight Rates -będzie...

Indeks BDI http://www.bloomberg.com/apps/cbuilder?ticker1=BDIY%3AIND
zakręca już na południe :)

Temat: Baltic Exchange Dry Index (BDI) & Freight Rates -będzie...

z bloga Kuczyńskiego
---------------------------------
# Kodiak | 2009-03-18 16:15 | IP: 83.24.119.*

@Wszyscy

Z uwagi na fakt, że historia myśli ekonomicznej ma luźny związek z treścią aktualnego wpisu Autora, który komentujemy, chciałbym jednak wrócić do meritum i poruszyć, omawianą swego czasu sprawę indeksu BDI i wniosków płynących z analizy tego wskaźnika wyprzedzającego koniunkturę, który Autor wymienia w scenariuszu optymistycznym.

Największą wagę w tym indeksie zajmują towary przewożone przez supermasowce o pojemności ponad 100 tys. DWT zwane fachowo capesize (są tak duże, że nie mogą pływać przez Kanał Sueski ani Panamski). Statki te stanowią tylko 10% światowej floty pływającej, ale za to mają aż 62% udział w indeksie BDI obliczonym jako tonaż ładunków x liczba pokonanych mil morskich.

70-80% przestrzeni ładunkowej tych statków (oznaczanych fachowo VLOC lub ULOC - http://en.wikipedia.org/wiki/Bulk_carrier) zajmują rudy, w tym głównie ruda żelaza, a ta jak wiadomo jest głównym surowcem do produkcji stali. Teza jaką stawia analityk zaproszony przez cnbc (link na dole) jest następująca: BDI będzie jeszcze niżej do końca roku, bo niedawny wzrost był tylko pochodną oczekiwań na pakiet stymulacyjny w Chinach, co nie przełożyło się w ogóle na wzrost popytu na stal i wykorzystania mocy produkcyjnych. Za jakiś czas jest szansa, że ten pakiet może podziałać, ale póki co nie ma co liczyć na cuda.

Mój wniosek: dopóki nie usłyszymy, że ponownie rozpalane są piece martenowskie w Chinach, czy bliżej nas na Ukrainie i w hutach Mittal Steel na Śląsku, to nie łudźmy się na wzrost tego wskaźnika i nie wróżmy na tej podstawie, że gospodarka się ożywi.

Do tego należy pamiętać, że wzrost BDI do 11.700 w II poł 2008 r. był częściowo spowodowany dość powszechnym przerabianiem supertankowców na supermasowce, bo stawki frachtu na te ostatnie były 10x wyższe od tych pierwszych, a więc BDI nie jest do końca wskaźnikiem opartym tylko i wyłącznie na wzroście popytu na surowce, co może oznaczać ożywienie gospodarcze, bo równie ważną rolę odgrywają takie właśnie pozaekonomiczne czynniki, do których można również zaliczyć: ilość statków i ich wiek, warunki pogodowe, sytuację na najważniejszych szlakach wodnych świata (głównie w cieśninach), czy stan infrastruktury portowej, która ma wpływ na szybkość załadunku i rozładunku towarów.

Tyle słowem wyjaśnienia dla wszystkich, którzy z przyszłych ruchów BDI będą chcieli prognozować wzrost indeksów giełdowych……

Osobiście wydaje mi się, że nieprędko niedźwiedzie pójdą sobie znów pospać na kilka lat.

Pozdrawiam

Link do analizy BDI przez specjalistę zaproszonego dziś w nocy czasu polskiego do studia cnbc w Hong Kongu
http://www.cnbc.com/id/15840232/?video=1064340963&play=1
---------------------------------------------------------
# artur | 2009-03-18 19:58 | IP: 89.58.179.*

@Kodiak :

Dobry wpis. Daje kolejne szczegoly na temat BDI.
Pozwole sobie dodac pare komentarzy.

1. “BDI będzie jeszcze niżej do końca roku, bo niedawny wzrost był tylko pochodną oczekiwań na pakiet stymulacyjny w Chinach”

Przy niewykorzystanym capacity znaczacy wzrost BDI musi byc zwiazany ze wzrostem
popytu na surowce. Nie ma popytu to cena transportu nie rosnie, nie wiazal bym tego
oczekiwaniami. BDI rosl wg. mnie bo rosl popyt na przewozy.

Na BDI widac teraz ze chinczycy calego swiata nie pociagna do gory (7% world PKB), BDI
spada 5 dzien. Byc moze chinczycy sami odpuscili bo poprawila sie sytuacja w USA,
a byc moze po prostu zabraklo juz chinskiego paliwa do wzrostu BDI.

Generalnie linkowany wywiad potwierdza ze BDI byl ciagniety przez CHiny.
W szczegolnosci przez surowce do produkcji stali.

2. BDI nie musi miec wiele wspolnego z produkcja stali. Surowce mozna kupowac na
magazyn tak jak to robily ostatnio chiny. Oczywiscie jak zaczna zalaczac piece
to bedzie to dobry sygnal ale nie wiazal bym bezposrednio produkcji stali z BDI
(wiem, wiem w normalnych czasach powinien byc proporcjonalny, ale teraz nie byl normalny czas).

3. “Tyle słowem wyjaśnienia dla wszystkich, którzy z przyszłych ruchów BDI będą chcieli prognozować wzrost indeksów giełdowych……”

Wg. mnie BDI jest bardzo dobrym wskaznikiem wyprzedzajacym koniunkture.

Faktem jest ze BDI od 5 dni spada i wyszedl z kanalu wzrostowego co zapowiada wieksza
korekte spadkowa. USA sie spoznily o kilka tygodni (i to wlasnie widac na BDI).

4. wg. linkowanego wywiadu niewykorzystane moce przewozowe wynosza 11%.
Do konca roku ma zostac dodane dodatkowe 14% nowych “statkow” co lacznie
da na koniec roku 25% wolnych mocy (capacity utilisation). Jest to argument
za tym ze BDI moze miec trudnosci ze wzrostem. Zwiekszenie transportu surowcow
pojdzie czesciowo w zmniejszenie capacity.Lechu Kwiatkowski edytował(a) ten post dnia 18.03.09 o godzinie 21:22

konto usunięte

Temat: Baltic Exchange Dry Index (BDI) & Freight Rates -będzie...

http://researchreloaded.com/content/baltic-dry-index-r...

Temat: Baltic Exchange Dry Index (BDI) & Freight Rates -będzie...

Mariusz S.:
Indeks BDI http://www.bloomberg.com/apps/cbuilder?ticker1=BDIY%3AIND
zakręca już na południe :)


Ja widzę, że idzie na północ.

konto usunięte

Temat: Baltic Exchange Dry Index (BDI) & Freight Rates -będzie...

Tylko że Baltic ostatnio nieadekwatnie pokazuje sytuację

konto usunięte

Temat: Baltic Exchange Dry Index (BDI) & Freight Rates -będzie...

Tomasz B.:
Tylko że Baltic ostatnio nieadekwatnie pokazuje sytuację


tez mam takie dziwne wrazenie

Następna dyskusja:

PGF - będzie odbicie?




Wyślij zaproszenie do