Sylwia Chałasiewicz

Sylwia Chałasiewicz energetyka wiatrowa

Temat: Drogi dojazdowe

Witam,

mam pytanie dotyczące dróg dojazdowych do poszczególnych turbin. Jakie pozwolenia są wymagane i jaką minimalną szerokość powinny zachować. Z góry dziękuje za informacje.
Mirosław W.

Mirosław W. Inżynier projektu /
Inside sales

Temat: Drogi dojazdowe

Witam,

co do pozwoleń to niestety nie pomogę, jedynie wiem, że każdy inwestor chce zrobić jak najwęższe drogi bo za każdy metr płaci się potem podatek.

Minimalna szerokość drogi po linii prostej 4m. Oczywiście z zakrętami nie jest tak prosto. Zależy od terenu, długości śmigieł, rur oraz od producenta. Większość wymagań jest przestawionych w dokumentach dotyczących dróg dojazdowych oraz placów montażowych przekazywanych przez producentów.

Pozdrawiam
Tomasz Wójcik

Tomasz Wójcik PMP Certified

Temat: Drogi dojazdowe

drogi dojazdowe to zasadniczo element farmy wiatrowej więc ujęte są w całej procedurze uzyskiwania pozwolenia budowlanego na farmę wiatrową (m.in. MPZP, decyzja środowiskowa, pozwolenie budowlane). W szczególności wymagają uzyskania pozwolenia budowlanego, a więc związanej z nim procedury.
Wojciech Jędrasik

Wojciech Jędrasik Python Developer,
certyfikowany przez
Future Collars,
otw...

Temat: Drogi dojazdowe

Mirosław W.:
Witam,

co do pozwoleń to niestety nie pomogę, jedynie wiem, że każdy inwestor chce zrobić jak najwęższe drogi bo za każdy metr płaci się potem podatek.

O jakim metrze piszesz? Jakoś byłem pewien, że drogi to budowla, i że podatek płaci się jako od % od jej wartości, a nie od powierzchni jak przy budynkach...

Temat: Drogi dojazdowe

"z zakrętami nie jest tak prosto"

:-)
Krzysztof Jaroniec

Krzysztof Jaroniec GEODETA- obsługa
farm wiatrowych

Temat: Drogi dojazdowe

Z punktu geodezyjnego, drogi dojazdowe są istotnymi elementami, na które trzeba uważać od strony prawnej. Na 90% drogi, które widzimy w terenie i na mapach nie odpowiadają stnowi prawnemu, tzn. własność gruntu może być kogo innego. Tylko i wyłącznie odszukanie i wskazanie granic może uchronić proces inwestycji od katastrofy. Wiem jak to brzmi, ale dokumenty w urzędach nie są ścisłe - ewidencja gruntów to nie mapa tylko rysunek, a geodeci nie mają odwagi powiedzieć inwestorowi co przekazują bo liczy się przecież cena, a oni robią zgonie z przepisami, bo starosta odpowiada za ewidencję gruntów.
Mirosław W.

Mirosław W. Inżynier projektu /
Inside sales

Temat: Drogi dojazdowe

Niestety nie wgłębiałem się w ten temat. Zawsze inwestorzy od używanych siłowni wiatrowych chcą aby droga była jak najwęższa. Za każdy metr drogi zaprojektowanej na stałe (nie demontowana) muszą płacić za każdy dodatkowy metr kwadratowy. Może jest to potem przeliczane za wartość gruntu, niestety nie jestem specjalistą w tej dziedzinie. Dla nich im węższa droga tym lepiej dla mnie nie koniecznie (problemy logistyczne).

O jakim metrze piszesz? Jakoś byłem pewien, że drogi to budowla, i że podatek płaci się jako od % od jej wartości, a nie od powierzchni jak przy budynkach...
Thomas Burzynski

Thomas Burzynski Area Sales Engineer,
Nordex Energy GmbH

Temat: Drogi dojazdowe

Krzysztof Jaroniec:
Z punktu geodezyjnego, drogi dojazdowe są istotnymi elementami, na które trzeba uważać od strony prawnej. Na 90% drogi, które widzimy w terenie i na mapach nie odpowiadają stnowi prawnemu, tzn. własność gruntu może być kogo innego. Tylko i wyłącznie odszukanie i wskazanie granic może uchronić proces inwestycji od katastrofy. Wiem jak to brzmi, ale dokumenty w urzędach nie są ścisłe - ewidencja gruntów to nie mapa tylko rysunek, a geodeci nie mają odwagi powiedzieć inwestorowi co przekazują bo liczy się przecież cena, a oni robią zgonie z przepisami, bo starosta odpowiada za ewidencję gruntów.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że faktycznie projekt może odbiegać od stanu faktycznego. W praktyce drogi utwardzone rzadko są w tym miejscu, gdzie miały być według mapy. Mi się już zdarzyły przypadki, gdzie droga, która miała być rozbudowana była przesunięta o 5 metrów. A wcześniejsze błędy przy wytyczaniu granic sprawiły, że działka rolna (wraz z odcinkiem drogi gminnej) została sprzedana. Dodatkowo, gdyby przywrócić faktyczny przebieg drogi, na jej środku stałby słup SN, którego trzeba by było przenieść. I takie rzeczy zdarzały się w trakcie budowy drogi dojazdowej...
Krzysztof Jaroniec

Krzysztof Jaroniec GEODETA- obsługa
farm wiatrowych

Temat: Drogi dojazdowe

Cały ten bałagan spowodowany jest ARMIRem. Pieniądze z Państwa są kierowane na ich opracowania, które nie mają podstawy ujawnienia w ewidencji gruntów. Gdyby te same pieniądze poszły na zrobienie stanu prawnego, każdy byłby zadowolony, a tak stać nas na płacenie co roku kar do Brukseli za niezgodności. A włąsciwie to 90% wydawanych decyzji dla rolników jest nie ważna jak można kogoś karać za dopłaty jak się nie wie gdzie ma on ziemię.
Powracając do dróg spotkaliśmy się z różnymi sytuacjami. Gospodarz postawił sobie głaz na kamieniu aby inni za nim skręcali, a okazało się, że skręcali przed nim i po paru latach droga była w innym miejscu. Co do szerokości dróg to przyjmuje się, że nie węższa niż 5m, często 6m. A drogi gminne mają nawet 4 m i trzeba je poszerzyć
Aleksander Knoll

Aleksander Knoll Project Manager
Gestamp Eolica
Polska Sp. z o.o.

Temat: Drogi dojazdowe

Dyskusja była o drogach dojazdowych do turbin a nie o drogach ogólnie:))

Odpowiedź dał Pan Tomasz ,że drogi dojazdowe są częścią projektu budowlanego i ich szerokości, łuki ,nachylenia, odwodnienia i standard nawierzchni określają wytyczne producenta turbin, podobnie jak wielkość i kształt placów montażowych.

Następna dyskusja:

Drogi dojazdowe




Wyślij zaproszenie do