Marcin Reszka

Marcin Reszka Doradca Inwestycyjny
nr 335, prowadzę
serwisy edukacyjne
...

Temat: II etap - Maj 2014

II etap egzaminu na Doradcę Inwestycyjnego już za nami. Jakie wrażenia? Zaskoczyła czymś Komisja?

Polecam w ciągu kilku dni napisać na adres egzaminy@knf.gov.pl prośbę o przesłanie skanu pracy egzaminacyjnej. W prośbie podać pesel, lub numer rejestru. Przysyłają skan po 2-3 tygodniach. Może się przydać w ewentualnych odwołaniach.

Pozdrawiam
Marcin Reszka
Doradca Inwestycyjny nr 335
http://reszka.edu.pl
Mateusz K.

Mateusz K. specjalista ds.
finansów

Temat: II etap - Maj 2014

Zadanie 1. Głownie wycena aktywów i nieruchomości inwestycyjne.
Zadanie 2. Podobne do zadań z przeszłości - spółka z długiem i bez długu. W zadłużonej emisja akcji i dzięki temu zmniejszenie długu o połowę.
Zadanie 3 - tym razem to zadanie było zaskakujące i najtrudniejsze.
1. Podane trzy obligacje, cena kontraktu i polecenie by wskazać najtańszą w dostawie.
2. Podana obligacja i polecenie by obliczyć kurs kontraktu.
3. Podobne do powyższego - tylko dostawa fizyczna obligacji.
4. Zabezpieczenie portfela o podanym czasie trwania.
Zadanie 4. Obligacje zerokuponowe - do zrobienia.
Zadanie 5. Portfel Beta zero - było wiele podobnych zadań.

Trzeba czekać na skany i zobaczymy co tam dokładnie było w tych zadaniach:)

Pozdrawiam
B D

B D finanse

Temat: II etap - Maj 2014

Zad 1 MSR - myślę że 51 pkt można było spokojnie ze sprawozdania wyciągnąć
Zad 2, 4 i 5 to takie typowe drugo etapowe i ktoś kto przerabiał dobrze nawet tylko stare testy powinien wiedzieć jak je zrobić. Zadanie 4 z obligacji oparte na VAR i wartości punktu bazowego, bardzo podobne do tego ze stycznia 2014. Może Komisja chciała sprawdzić kto odrobił pracę domową?
Zad 3 też nie było trudne, trzeba tylko wiedzieć jak zrobić, nigdy nie było wcześniej na egzaminie więc stanowiło największy problem (tak na marginiesie: ułożone przez Przewodniczącego Komisji).Ten post został edytowany przez Autora dnia 19.05.14 o godzinie 15:17
Wiktor Doroszenko

Wiktor Doroszenko Szkoła Główna
Handlowa w Warszawie

Temat: II etap - Maj 2014

Czy uważacie że P. Szuszkiewicz będzie skłonny dać parę punktów (podpunkt za 40 pkt) za to że się pokazało formułę na stopę repo i na kurs forward oddzielnie. Podano stwierdzene że najtańszą w dostawie jest obligacja o najniższej stopie repo, ale przez to że się nie przypomniało hullowego sposobu liczenia współczynnika konwersji, nie doliczyło się zadania do końca. Skończyłem liczenie na tym poziomie przekształcenia wzoru na stopę repo, gdzie się zostawiło WK dla danej obligacji. Wstawiając WK, wyszłaby wartość końcowa stopy repo i pozostałoby posortować rosnąco. Zdarzały się takie cuda kiedy to za takie przedstawienie koncepcji dawało się punkty? Brakuje tylko 1 kroku do podania końcowej odpowiedzi.Ten post został edytowany przez Autora dnia 20.05.14 o godzinie 15:17
Marcin Reszka

Marcin Reszka Doradca Inwestycyjny
nr 335, prowadzę
serwisy edukacyjne
...

Temat: II etap - Maj 2014

Z tego co widzę po skanach osób, które zdawały egzamin w przeszłości to punkty są przyznawane mimo tego, ze podpunkt nie został zrobiony do końca, Jeżeli wzory są dobre i pomocne w rozwiązaniu to kilka punktów dostaniesz.

Napisz o skan pracy. Przyda się w ewentualnym odwołaniu.

Pozdrawiam
Marcin
http://reszka.edu.pl/
B D

B D finanse

Temat: II etap - Maj 2014

Wiktor D.:
Podano stwierdzene że najtańszą w dostawie jest obligacja o najniższej stopie
repo, ale przez to że się nie przypomniało hullowego sposobu liczenia współczynnika konwersji, nie doliczyło się zadania do końca. Skończyłem liczenie na tym poziomie przekształcenia wzoru na stopę repo, gdzie się zostawiło WK dla danej obligacji. Wstawiając WK, wyszłaby wartość końcowa stopy repo i pozostałoby posortować rosnąco. Zdarzały się takie cuda kiedy to za takie przedstawienie koncepcji dawało się punkty? Brakuje tylko 1 kroku do podania końcowej odpowiedzi.

Z tego co ja się orientuję to najtańszą do dostarczenia jest obligacja o NAJWYŻSZEJ stopie repo. Ja nie zauważyłem żeby było powiedziane gdzieś w zadaniu że ta o najniższej stopie repo to najtańsza...

W tym podpunkcie komisji chodziło o policzenie KOSZTÓW DOSTAWY i z tego wziąć najtańszą do dostarczenia. Też oczywiście brakowało tych wsp konwersji, których też nie wyznaczyłem bo nie było YTM bazowej obligacji a innego sposobu nie kojarzyłem. Ja sobie przyjąłem dla dalszych celów że współczynniki wynoszą jakieś liczby (np. 0,99, 0,95 i 0,9) w zależności jak obligacja podobna do tej skarbowej pod względem kuponu

Jak mamy współczynniki konwersji to koszty dostawy obliczymy wg formuły:
kurs obligacji - kurs futures bazowej x współczynnik konwersji hipotetycznej

dla Z np. 99,6 - 98,25 x jej współczynnik konwersji
Wiaczesław Pawłowski

Wiaczesław Pawłowski Student, Szkoła
Główna Handlowa w
Warszawie

Temat: II etap - Maj 2014

Jak pamiętam, był podany kurs obligacji, co oznaczało, że nie musimy mieć YTM, wystarczyło podzielić cenę brudną (kurs + odsetk*(t/T)) i podzielić ten licznik przez nominał obligacji (w założeniu powinno się znaleźć, że nominał obligacji równy 100) i to jest nasz współczynnik. Tak przynajmniej policzone jest w Hull'u. Najwyższa IRR dawała nam najtańszą obligację (CTD). Jak zrobiliście zadanie 2 (podpunkt 1-4) i zadanie 5?

pozdrawiam
Wiaczesław Pawłowski

Wiaczesław Pawłowski Student, Szkoła
Główna Handlowa w
Warszawie

Temat: II etap - Maj 2014

Najtańszą obligację wyszła obligacja Y (środkowa)
Marcin Reszka

Marcin Reszka Doradca Inwestycyjny
nr 335, prowadzę
serwisy edukacyjne
...

Temat: II etap - Maj 2014

Zatrzymajmy się jeszcze przy zadaniu 3 punkt 1.

Według mnie można wyznaczyć współczynnik konwersji tak jak Hull na stronie 133.
Tam gdzie Hull przyjmuje 8%, tam my powinniśmy przyjąć 6,26.

a potem już:
Kurs obligacji-(Aktualny kurs terminowy * Współczynnik konwersji)

i tam gdzie najniższa wartość to jest najtańsza obligacja do dostarczenia.

Dzisiaj zrobię całe zadanie 3 i umieszczę tutaj linka. Jeżeli ktoś będzie miał komentarze to proszę pisać.

Dziękuję za Wasze skany prac!

Pozdrawiam
Marcin
http://reszka.edu.pl/

Wiaczesław P.:
Jak pamiętam, był podany kurs obligacji, co oznaczało, że nie musimy mieć YTM, wystarczyło podzielić cenę brudną (kurs + odsetk*(t/T)) i podzielić ten licznik przez nominał obligacji (w założeniu powinno się znaleźć, że nominał obligacji równy 100) i to jest nasz współczynnik. Tak przynajmniej policzone jest w Hull'u. Najwyższa IRR dawała nam najtańszą obligację (CTD). Jak zrobiliście zadanie 2 (podpunkt 1-4) i zadanie 5?

pozdrawiam
B D

B D finanse

Temat: II etap - Maj 2014

A chciałem przyjąć te 6,26 i policzyć:- ) ale stwierdziłem że jest ryzyko że założenie jest błędne i czas tylko stracę, który przyda się w innym miejscu :- )

drugą część też robiłem tak jak Marcin pisze
Kurs obligacji-(Aktualny kurs terminowy * Współczynnik konwersji) i to gdzie najniższe koszty dostawy to jest CTD

Wg mnie taka klasyka że jak nie masz jednej części a drugą tak tylko ze złymi danymi (które zależą od poprawności tej pierwszej de facto) nie powinna być punktowana za zero punktów tylko z 40 np 15...
Marcin Reszka

Marcin Reszka Doradca Inwestycyjny
nr 335, prowadzę
serwisy edukacyjne
...

Temat: II etap - Maj 2014

Bartosz - sądzę, że za swoje 3.1 dostaniesz około 15-20 punktów.

Ostatecznie przyjąłem stopę 8 % - tak jak w Hullu. Dlatego, że jest to stopa dochodu, a nie stopa kuponowa.

Moje rozwiązanie tutaj: http://reszka.edu.pl/uploads/Zadanie%203%20%20II%20eta...

Jak ktoś ma uwagi to będę wdzięczny za komentarz.

Jutro kolejne zadanie.

Pozdrawiam
Marcin Reszka
Doradca Inwestycyjny nr 335
http://reszka.edu.pl
Wiaczesław Pawłowski

Wiaczesław Pawłowski Student, Szkoła
Główna Handlowa w
Warszawie

Temat: II etap - Maj 2014

Marcin,

Mam pytanko, jeśli ja założyłem, że kursy już są podane (założyłem, że są to ceny czyste, wzięte z giełdy). Jeśli mamy już kurs to ja to podzieliłem przez tylko przez 100? Otrzymujemy w ten sposób współczynnik konwersji. Ja niestety w późniejszym etapie policzyłem trochę jak w Fabozzim (IRR, zamiast kosztu dostawy w USD), ale jednak koncepcja pozostaje ta sama. IRR jest uzależniona od WK, co moim skromnym zdaniem policzenie jako (kurs terminowy - (WK * Kurs obligacji wystawiony przez giełdę))/(WK * Kurs obligacji wystawiony przez giełdę) = IRR, i to nam daje obligację Y. Marcin, czy ten sposób rozumowania jest właściwy?
Marcin Reszka

Marcin Reszka Doradca Inwestycyjny
nr 335, prowadzę
serwisy edukacyjne
...

Temat: II etap - Maj 2014

W celu wyboru najtańszej do dostarczenia mogłeś też obliczyć stopę repo tak jak w zadaniu numer 2 z 2007. Im wyższa stopa repo tym obligacja tańsza do dostarczenia.

>jeśli ja założyłem, że kursy już są podane (założyłem, że są to ceny czyste, wzięte z giełdy). Jeśli mamy już kurs to ja to >
>podzieliłem przez tylko przez 100? Otrzymujemy w ten sposób współczynnik konwersji.

Według mnie to zrobiłeś błąd tak obliczając współczynnik konwersji.

Pozdrawiam
Marcin
http://reszka.edu.pl
B D

B D finanse

Temat: II etap - Maj 2014

Było pytanie o 5 zadanie.

Zadanie 5 moje rozwiązanie:
1.1 wg inwestora X portfel rynkowy to 2/3A i 1/3B
przy podanych danych wyliczona wariancja rynkowego 0,1144
Liczymy Betę A = cov(A,M)/ VarM
Beta A=0,095/0,1144=0,83
ryzyko systematyczne to Ba^2*VarM=0,83^2 * 0,1144=0,0789

pkt 1.2 liczymy analogicznie tylko że rynkowy wg inwestora Y to 50% A i 50% B
Var M wyszło mi 0,1375
cov (B,M)=cov(B; 0,5A, 0,5B)=0,5*VarB + 0,5*cov(A,B)=0,1775
Beta B=0,1775/0,1375=1,29
ryzyko niestystematyczne to wariancja resztowa z modelu jednowskaźnikowego
VarB=BBb^2*VarM + Se^2
0,25=1,29^2*0,1375+Se^2 +> Se^2=0,0209

podpunktu 1.3 nie będę tu umieszczał bo za dużo obliczeń, wystarczyło liczyć udziały portfela Beta zero i z tego stopa zwrotu portfela Beta zero podstawiać do SML przy danych portfelach rynkowych X i Y w obu przypadkach

podpunkt 1.4 za 45 pkt
Liczymy udziały portfela, wiemy że udział A = udział B. Dochodzi nam instrument wolny od ryzyka. Ma to wszystko mieć stopę zwrotu 6%

układ równań:
0,1*Ua+0,14*Ub+0,02*Urf=0,06
Ua+Ub+Urf=1

wiemy że Ua=Ub, więc zostaje nam układ równań z dwoma niewiadomymi. Z tego
Ua=0,2
Ub=0,2
Urf=0,6

współczynniki Beta wg inwestora Y policzone we wcześniejszych podpunktach. Mi wyszły:
Ba=0,71
Bb=1,29
Beta wolnego od ryzyka to zero

Więc beta takiego portfela to
0,2* 0,71+0,2*1,29+0,6*0= 0,4
Marcin Reszka

Marcin Reszka Doradca Inwestycyjny
nr 335, prowadzę
serwisy edukacyjne
...

Temat: II etap - Maj 2014

Dzisiaj zadanie 5 na tapecie.
Ja zrobiłem ostatni punkt inaczej niż Bartosz. Nie wiem skąd założenie, że udział A = udział B.
Miałem problem z tym czy przyjąć za wolną stopę od ryzyka stop 0,02 czy stopę wynikającą z portfela o becie zero. Przyjąłem stopę z portfela o becie zero, bo gdyby oczekiwana stopa zwrotu była wyższa to nie obyłoby się bez krótkiej pozycji w instrumencie o becie zero.

Oceniam, że zadanie do zrobienia, ale bardzo czasochłonne.

Moje rozwiązanie tutaj: http://reszka.edu.pl/uploads/Zadanie5II%20etapMaj2014r...

Jeśli u kogoś pojawią się wątpliwości co do mojego rozwiązania to proszę pisać.

Pozdrawiam
Marcin Reszka
Doradca Inwestycyjny nr 335
http://reszka.edu.plTen post został edytowany przez Autora dnia 23.05.14 o godzinie 18:12
B D

B D finanse

Temat: II etap - Maj 2014

Wyglada na to ze masz racje. Źle doczytałem w takim razie tresc zadania... serce mi stanęło w gardle jak to zobaczyłem teraz. Ale na szczescie pozostale podpunkty sa chyba jednoznaczne i powinno byc pewnie zaliczone nawet bez tego piątego podpunktu chyba...
Marcin Reszka

Marcin Reszka Doradca Inwestycyjny
nr 335, prowadzę
serwisy edukacyjne
...

Temat: II etap - Maj 2014

Trzeba czekać Bartosz na wyniki. Czasem zawyżają, czasem zaniżają. Nie zawsze jest tak ocenione na ile przewiduje.

Nie wiem jak ocenią Tobie to, że nie zastąpiłeś w 3 podpunkcie wolnej stopy od ryzyka - stopą zwrotu z bety zero.

Pozdrawiam
Marcin

konto usunięte

Temat: II etap - Maj 2014

Cześć Marcin
Też od egzaminu ciagle rozmyslam nad zadaniami i przeglądam fora tu na GL i Maklersa.
Ogólne wnioski mam nastepujące.
1.Zad 1 do zrobienia w zasadzie na podstawie SF.
2. Zad 2.Gajdka bardzo zamieszany i nie znalazłem jednoznacznej prawidłowej metody rozwiązania na forach a opinie raczej są rozbieżne -sam zrobiłem po swojemu na pewno koncepcyjnie inaczej niż powinno być ale za to do końca - moze profesor Gajdka weźmie to pod uwagę.
3. Zad. 3 to z kolei matematycznie żle , ale za to koncepcyjnie dobrze tzn. wyszło mi że najtańsza jest obl. Z, podpunkt 2 zrobiony tak na 50-60%, podpunkt 3 zabezpieczenie portfela dokładnie jak u ciebie w rozwiązaniu.
4. Zad.4 Obligacje wydawało sie proste i teraz nie wiem czy było w nim jakis podtekst czy poprostu było stosunkowo łatwe bo w zasadzie zgadzam się z rozwiazaniem jakie jest na maklersie.
5. Zad 5. I tu ożyła moja nadzieja bo Marcinie tę ostatnią część koncepcyjnie zrobiłem tak jak ty czyli wyciagnąłem wniosek z treści , że waga A nie równa się wadze B ( co udowadniają na maklersie że wa=wb) jednak nie dokończyłem wyliczeń tzn. ułozyłem układ 3 równań i utknąłem w wyliczeniach. Podpunkt 1 i 2 jak u ciebie , niestety w trzecim policzyłem SLM dla zwylłej a nie dla B=0, choć cov i B-ty zostały policzone wg. mnie prawidłowo.
Tak że w 2,3 i 5 zależy czy oceniający wezmą pod uwagę koncepcję i ciąg logicznego rozumowania i że zadanie jest (choć z błedem )ale kontynuowane do końca, czy poprostu nie dadza punktów i nie zaliczą .
Jak sądzisz?
Marcin Reszka

Marcin Reszka Doradca Inwestycyjny
nr 335, prowadzę
serwisy edukacyjne
...

Temat: II etap - Maj 2014

W sytuacji gdy koncepcja jest dobra, a obliczenia matematyczne są złe to Komisja przyznaje za to punkty.

Robienie zadań do końca też, według mnie, ma znaczenie. Wdziałem dużo pracy egzaminacyjnych i zdarzało się, że ktoś koncepcje miał kulawą, ale zrobił do końca i zaliczali na 51 punktów.

Jutro wezmę się za zadanie numer 2, bo słyszę, że też zdania są podzielone.
Zadania drugie z reguły są wysoko oceniane. Profesor Gajdka ma miękkie serce:)

Co do zadania 5 i tych wag to chyba w błąd wprowadziło to, że inwestor Y uznaje, ze portfel rynkowy ma równą wagę A i B. Na 45 punktów to byłoby za proste.
Komisja pyta o portfel efektywny - czyli najniższe ryzyko za podaną stopę zwrotu.

Pozdrawiam
Marcin
http://reszka.edu.pl/
B D

B D finanse

Temat: II etap - Maj 2014

Nie wiem jak ocenią Tobie to, że nie zastąpiłeś w 3 podpunkcie wolnej stopy od ryzyka - stopą zwrotu z bety zero.

Pozdrawiam
Marcin

Zastąpiłem :- ) W trzech podpunktach w tym piątym się zgadzamy

Co do podpunktu ostatniego tego 1.4, zgodzę się teraz że nie powinno się przyjmować że Ua=Ub, to faktycznie byłoby za proste na 45 pkt... Ale to prawie piąta godzina egzaminu i te dane o inwestorze Y trochę mylące...

Następna dyskusja:

II Etap - Maj 2014




Wyślij zaproszenie do