Temat: Brak precyzji w materiale

Cześć Wszystkim!

Zacząłem poważnie rozważać weryfikację swojej wiedzy poprzez podejście do CFA.

Na dzień dzisiejszy bardzo niewiele wiem o tym egzaminie (tak przykładowo, na ich stronie przeczytałem o wymogach dotyczących wykształcenia lub praktyki w branży, czy dobrze rozumiem że wystarczy mieć wyższe wykształcenie aby podejść do egzaminu? Jak oni to weryfikują, okazuje się dyplom ze studiów???).

Wpadły mi w ręce materiały Schweser, zajrzałem do środka i mam mieszane uczucia. Wydaje mi się że w niektórych przykładowych pytaniach odpowiedzi nie są do końca jednoznaczne, czasem wiem "co poeta miał na myśli" i potrafię wskazać oczekiwaną odpowiedź ale uważam że inna też jest prawidłowa i szczerze mówiąc byłbym w stanie ją obronić... Co gorsza widzę niejednoznaczności w samej wiedzy, np. w jednym rozdziale Operating profit nie zawiera amortyzacji a w drugim Operating profit to EBIT (a z tego co mi wiadomo EBIT to już jest miara po odjęciu amortyzacji). Dalej widzę wzorek: debt-equity ratio = (total long-term debt)/(total equity), oczom nie wierzę i faktycznie w Investopedii jest to (total liabilities) / equity. Różnica dość istotna nieprawdaż?
I teraz, jak na egzaminie spotkam pytanie o debt-equity ratio czy operating profit to co ja mam rozumieć pod tymi pojęciami?
Jeśli takie niejednoznaczności są na poziomie tak banalnych pojęć, to co dalej.

Zatem pytanie do Was, jak sobie radzicie z tymi problemami, a może to nie jest wcale niejednoznaczne tylko mi brakuje wiedzy ;) Wtedy tym bardziej proszę o oświecenie ;)

konto usunięte

Temat: Brak precyzji w materiale

Musisz pamiętać, że materiały które przeglądałeś należą do firmy trzeciej i CFAI nie ma z nimi wiele wspólnego. Nie są one podstawą egzaminu.
Krzysztof Kajetanowicz

Krzysztof Kajetanowicz CFA. Wyceny i
modelowanie
finansowe

Temat: Brak precyzji w materiale

Po kolei.
Maciej Węgorkiewicz:
Zacząłem poważnie rozważać weryfikację swojej wiedzy poprzez podejście do CFA.

Ja bym to traktował bardziej jako okazję do nauczenia się czegoś - szczególnie od strony praktycznej - i zdobycia papieru.
Na dzień dzisiejszy bardzo niewiele wiem o tym egzaminie (tak przykładowo, na ich stronie przeczytałem o wymogach dotyczących wykształcenia lub praktyki w branży, czy dobrze rozumiem że wystarczy mieć wyższe wykształcenie aby podejść do egzaminu?

Wg tego co pisze na swojej stronie CFA Society of Poland, wystarczy skończyć trzy lata studiów.
Jak oni to weryfikują, okazuje się dyplom ze studiów???).

Podobno nie weryfikują. Na pewno nie "przed".

Ogólnie CFAI wydaje się dość mocno nastawiony na zarabianie pieniędzy i stara się nie piętrzyć przeszkód przed osobami chętnymi do płacenia za egzaminy (a potem do płacenia składki członkowskiej). Najistotniejszą barierą jest sam egzamin, którego trudności CFAI stara się nie zaniżać.
Wpadły mi w ręce materiały Schweser, zajrzałem do środka i mam mieszane uczucia. Wydaje mi się że w niektórych przykładowych pytaniach odpowiedzi nie są do końca jednoznaczne, czasem wiem "co poeta miał na myśli" i potrafię wskazać oczekiwaną odpowiedź ale uważam że inna też jest prawidłowa i szczerze mówiąc byłbym w stanie ją obronić...

Welcome to the real world. Chodzi o zdanie egzaminu. Autorzy programu CFA (oraz opracowań Schwesera) nie są nieomylni i nie są geniuszami. Ogólnie jednak są o lata świetlne przed autorami polskich podręczników, szczególnie jeśli chodzi o uczenie zastosowań nabytej wiedzy.
Co gorsza widzę niejednoznaczności w samej wiedzy, np. w jednym rozdziale Operating profit nie zawiera amortyzacji a w drugim Operating profit to EBIT (a z tego co mi wiadomo EBIT to już jest miara po odjęciu amortyzacji).

Tego typu niekonsekwencja w materiale CFAI się zdarza. Schweser stara się wyłapywać sprzeczności i zwracać na nie uwagę (jeśli pytanie będzie z dziedziny A, zastosuj wzór X, a jeśli z dziedziny B, zastosuj wzór Y). Ale dużo tego nie ma. Poza tym oczekujesz, że coś tak ogólnikowego jak "operating profit" będzie wyglądało zawsze tak samo?
Dalej widzę wzorek: debt-equity ratio = (total long-term debt)/(total equity), oczom nie wierzę i faktycznie w Investopedii jest to (total liabilities) / equity. Różnica dość istotna nieprawdaż?

Znowu - nie ma co fetyszyzować wzorków z investopedii. Musisz rozumieć, skąd się wziął dany wskaźnik i do czego jest potrzebny. Licząc WACC nie będziesz przecież brał D/E uwzględniającego zobowiązania handlowe...
I teraz, jak na egzaminie spotkam pytanie o debt-equity ratio czy operating profit to co ja mam rozumieć pod tymi pojęciami?
Jeśli takie niejednoznaczności są na poziomie tak banalnych pojęć, to co dalej.

Te pojęcia nie są banalne. Te pojęcia są ogólnikowe i w różnym kontekście można je rozumieć różnie. Autorzy pytań dobrze o tym wiedzą. Jeśli nauczysz się materiału, będziesz wiedział, co, kiedy i dlaczego. Na żadnym z dwóch egzaminów nie spotkałem się z niejednoznacznością taką, jak opisujesz.

pozdr

KK

Temat: Brak precyzji w materiale

Krzysiek Kajetanowicz:

Te pojęcia nie są banalne. Te pojęcia są ogólnikowe i w różnym kontekście można je rozumieć różnie. Autorzy pytań dobrze o tym wiedzą. Jeśli nauczysz się materiału, będziesz wiedział, co, kiedy i dlaczego. Na żadnym z dwóch egzaminów nie spotkałem się z niejednoznacznością taką, jak opisujesz.

pozdr

KK


Mogę tylko podpisać się pod słowami Krzyśka. Materiały są bardzo dobrze przygotowane. Cytując: "Lata świetlne przed polskimi podręcznikami"

konto usunięte

Temat: Brak precyzji w materiale

Nie ma co podchodzić do wskaźników finansowych doktrynalnie, rozbieżności w materiałach CFA wynikają właśnie z innej filozofii - gdzie wskaźnik jest narzędziem, które może być dowolnie modyfikowane przez analityka aby prawidłowo odzwierciedlić sytuację w analizowanym przedsiębiorstwie. Wskaźnik finansowy sam w sobie nie jest żadną wartością.

konto usunięte

Temat: Brak precyzji w materiale

po kilku latach też wracam :)

@Macieju - proponuję - nie walcz, nie kombinuj - to najgorsze co można zrobić przygotowując się do tego egzaminu - bierz materiał CFAI tak jak jest :)

Temat: Brak precyzji w materiale

Dzięki za świetną odpowiedź Krzysztof, samo sedno. Chyba nastąpiło zderzenie moich wieloletnich doświadczeń z IT i matematyką z realiami rachunkowości. Fragment który mnie zbił z pantałyku to Study Session 8 (Analysis of Financial Statements) z Book 3 Schwesera (Financial Statements Analysis) - zacząłem oglądać od tego tomu, bo akurat ta dziedzina jest wg mojej szkoły najbardziej potrzebna do inwestycyjnego rzemiosła.

No i tak jak pisałem wyżej, rozdział składa się z listy różnych wskaźników w konwencji mniej więcej takiej:

1. Definicja piłki: piłka to artefakt umożliwiający zdobycie bramki w meczu na podstawie ustawienia odpowiedniego kąta i przyłożenia wektora siły.

2. Totalna definicja piłki: w przypadku użycia do metalu, liczymy szybkość przecięcia mając grubość warstwy metalu, wartość pracy włożonej w cięcie oraz typu osłony piłki.

Jako że rozdział jest o piłkach ale nie ma nic o meczach ani obróbce metali, to chyba akurat ten rozdział książki nie należy do udanych. W innych jest dużo lepiej. W matematyce czy informatyce takie wieloznaczności są niedopuszczalne, stąd chyba trochę się gubię. Jeszcze operating profit to rozumiem że pojęcie ogólne, ale konkretne wskaźniki to jednak powinny mieć definicję, bo w przeciwnym przypadku nie rozumiem po co w ogóle nadajemy im nazwy.

Jeśli dobrze rozumiem, gdy będę chciał się do tego uczyć powinienem rozdział o piłkach zostawić na koniec, po przejrzeniu rozdziałów o meczach i warsztatach obróbki metali.

konto usunięte

Temat: Brak precyzji w materiale

znalazłem jeszcze coś takiego w FAQ na stronie CFAI:

On the exam, when trying to calculate a ratio that mixes income statement and balance sheet statement information, when should I use the average values of the balance sheet information as opposed to the beginning- or end-of-year values?

The way ratios are calculated depends on the availability of data and how particular ratios are going to be used. There is no "one size fits all" solution, and such differences are part of the nature of financial analysis. Candidates should be familiar with the assigned curriculum and be prepared to perform calculations and interpretations based on that curriculum. If it is relevant, the exam questions will normally specify how the calculation is to be performed (e.g., "use beginning-of-year balance sheet data for your calculations").

Następna dyskusja:

Brak motywacji ?




Wyślij zaproszenie do