Rafał S.

Rafał S. Nieruchomości,
Internet

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Witam,

poważnie myślę nad zdobyciem licencji uprawniającej do wydawania certyfikatów energetycznych. W moim przypadku będzie to prawdopodobnie szkolenie (coś około 50 godzin) plus egzamin państwowy. Koszty takiego przedsięwzięcia wyniosą około 3 tys. zł w najlepszym wypadku, tak więc jak dla mnie jest to spory wydatek.
Wobec tego waham się nad sensownością zdobywania tej licencji:
- czy liczba licencjonowanych audytorów nie będzie zbyt duża w stosunku do liczby klientów?
-czy posiadanie certyfikatu dla lokali na rynku wtórnym będzie jedynie martwym zapisem w prawie, czy też nakazem(brak możliwości sprzedaży i wynajmu lokali bez certyfikatu),
- czy certyfikaty będą sporządzane dla całego budynku czy dla pojedynczych lokali,
- czy ta dziedzina ma przyszłość i możliwości rozwoju,

te i wiele innych pytań kłębą mi się w głowie. Jeśli ktoś ma podobnie, a jeszcze lepiej-zna jakieś odpowiedzi na te pytania to proszę o wpisy :)

pozdrawiam
Dominik K.

Dominik K. właściciel, PHU
NET-CON

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Witam
Też się do tego przymierzam. Z tego co wiem to prędzej czy później będzie to musiało zaistnieć wynika to z dyrektyw unijnych, a nie z prawa naszego. Co do ilości audytorów tu trudno coś powiedzieć. Obecnie z tego co wiem robi się certyfikaty dla całych budynków nowo budowanych. To o czym tu rozmawiamy ma ponoć dotyczyć poszczególnych lokali. Jak będzie zobaczymy. Słyszałem o wersji, że certyfikat ważny będzie tylko 10 lat inna wersja, że będzie go trzeba zrobić przy każdej zmianie właściciela i bez tego notariusz nie zrobi aktu. Nie wiem jak tą drugą wersję wprowadzić ponieważ notariusz z zasady działa na oświadczeniach i to że przy transakcjach żąda dokumentów wynika raczej z przyjętych norm i zasad wykonywania zawodu. Raczej będzie to wyglądało tak jak wycena na potrzeby banku tzn. jedna stawka np. 500 pln i sztampa.
Rafał S.

Rafał S. Nieruchomości,
Internet

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

a konkurencja zapowiada się spora, bo z tego co wiem do robienia certyfikatów przygotowują się także pośrednicy typu Emmerson czy Home Broker. Jak myślicie jakie ceny za zrobienie certyfikatu ustali rynek?
Arkadiusz O.

Arkadiusz O. audyt, efektywność
energetyczna

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Powiedzcie jak w praktyce wyglada praca takiego audytora.

Czy taki człowiek mierzy dom , parametry itd fizycznie na miejscu, czy dostaje dokumentacje i w biurze za biurkiem robi obliczenia?

A tak ogólnie nawet jezeli agencje nieruchomości beda produkować masowo audytorów, to myśle ze nie bedzie źle.

Po pierwsze wielu własciciel i budynków unika jak ognia kontaktu z agentami nieruchomości , z powodów wiadomych. Po drugie przez 1-2 lata moze w dobrych przez 3 lata bedzie niedobór audytorów i nawet wolny strzelec zdoła uszczknać coś z tortu.

Zakłądajac ze 150 000 lokali zmienia właściciela i certyfikat kosztuje 1000zł to mamy do zgarniecia z rynku 150 000 000zł!!!!!!!!!!!!

Na rok albo dwa to bedzie super interes, potem bedzie wiecej audytorół niż absolwentów marketingu.
Dominik W.

Dominik W. Senior Engineer,
BREEAM International
Assessor, UK
BREEAM...

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Na rok albo dwa to bedzie super interes, potem bedzie wiecej audytorół niż absolwentów marketingu.

no na poczatku jak bedzie balagan to wiadomo ze kazdy bedzie mogl na tym skorzystac, a potem - na nieszczescie tych absolwentow - wygryza ich ludzie/firmy ktorzy sie na tym po prostu znaja...
Arkadiusz O.

Arkadiusz O. audyt, efektywność
energetyczna

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Potem to znajda sioe inteligentni ludzie kótrzy zrobia audyty on-line i wykosza knkurencje bo beda je sprzedawali za 300zł, a itak beda mieli niezła przebitke.
Arkadiusz O.

Arkadiusz O. audyt, efektywność
energetyczna

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Będzie dokładnie jak na rynku ubuezpieczeń. Bedzie pzu , które sprzedaja polisy oc za 2000zł i operatorzy internetowi którzy robia to za 800zł i sa szczęśliwi.
Piotr S.

Piotr S. Elektroenergetyka

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Co do finansów do bym się raczej nie martwił...
Wg mnie pracę audytora energetycznego należy raczej traktować jako pracę dodatkową. Z tego co wiem, policzenie poszczególnych parametrów potrzebnych do wystawienia świadectwa o odpowiedniej klasie budynku zajmują trochę czasu, a programó "robiących to za nas" jest jak na lekarstwo. Przewidywane koszty takiego audytu mają się zawierać w przedziałach od 800-1900zł, w zależności od wielu czynników (np. brak dokumentacji technicznej). Inny taryfikator będzie również dla klientów instytucjonalnych niż dla odbiorców prywatnych.
Minusem jest to, że cennik ten zostanie narzucony odgórnie... ale sądzę, że warto wydać nawet i 5000zl, żeby później mieć możliwość zarabiać (mam nadzieje)
pzdr.

konto usunięte

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

jest mnóstwo osob, które z racji uprawianego zawodu będą uprawnieni do przeprowadzania takich audytów, do tego dojda ci którzy mają dobry kontakt z potencjalnym klientem (np pośrednicy nieruchommości) więc pozostałym chętnym może być trudno się przebić
Arkadiusz O.

Arkadiusz O. audyt, efektywność
energetyczna

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Jedna osoba faktycznie bedzie miałą trudności zeby utrzymać stały wysoki dochód z tej działalności.

Zauważ ze jak wszedziew gospodarce rynkowej za jakos czas nastapi "globalizacja" i wtej dziedzinie. Powstana kancelarie audytorskie, gdzie bedzie powiedzmy 1 lub 2 audytorów z uprawnieniami i powiedzmy 5 asystentów ,którzy beda dla nich obrabiali dane plus ewentualnie sieć akwizytorów w terenie poszukajacych klientów. Audytor bedzie co najwyzej sprawdzał pobieżnie poprawnośc wyników i przystawiał swoja pieczatke.
Po prostu produkcja taśmowa.
Takie model biznesowy moze generować stałe godziwe dochody.

Do tej pory nie interesowałem sie branża budowlana, a teraz przyznaje ze powaznie biore pod uwage zasponsorowanie kilku absolwentom politechniki kursu i egzaminu w zamian za prace w mojej firmie.
Pierwsze kilka lat to beda złote żniwa. Bedzie podobnie jak kiedyś ze montazem instalacji LPG w samochodach. Pamiętacie, przez kilka lat były zapisy na 2 tygodnie naprzód.Arkadiusz Ogonek edytował(a) ten post dnia 26.08.08 o godzinie 23:58

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

witajcie... mam pytanie, czy osoby z wykształceniem licencjackim też mają prawo do ubiegania się o uprawnienia audytora energetycznego, czy tylko po studiach magisterskich.
Marek J.

Marek J. Project manager

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Jarosław Wasilewski:
witajcie... mam pytanie, czy osoby z wykształceniem licencjackim też mają prawo do ubiegania się o uprawnienia audytora energetycznego, czy tylko po studiach magisterskich.


o tym już było:

http://www.goldenline.pl/forum/certyfikaty-energetyczn...
Piotr S.

Piotr S. Elektroenergetyka

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

jeśli chodzi o globalizacje... dlaczego to właśnie "my"nie mielibyśmy z czymś takim zacząć.. trzeba mieć inicjatywę.. od tego się wwszystko zaczyna..
parę osób, które mają pomsył i chęci.. do tego dochodzi niesamowita okazja jaką stworzyło nam prawo europejskie.... trzeba tylko być odpowiednio ukierunkowanym na sukces....

te słowa można znaleźć w każdej książce nt. "szkoła sukcesu"... tylko gdzie szukać ludzi odważnych na tyle żeby wspólnie to zrealizować...

pozdroofka
Arkadiusz O.

Arkadiusz O. audyt, efektywność
energetyczna

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Kto będzie mógł wystawić takie świadectwo?

03.06.200811:18

Beata, zmiana Zbigniew

Świadectwo energetyczne jest dokumentem przygotowywanym przez specjalistę, niezależnego eksperta, ważnym 10 lat. Świadectwa energetycznego dla konkretnego budynku nie może przygotowywać jego projektant, kierownik budowy czy zarządzający tym budynkiem, a także jego właściciel. Do sporządzania świadectw uprawniona będzie automatycznie zgodnie z ustawą grupa osób posiadających uprawnienia budowlane do projektowania - około 80 tys. osób. Do tego dojdzie grupa osób które przeszkolą się i zdadzą egzamin. Ponadto w II połowie 2009 r. zakończy się pierwsza edycja studiów podyplomowych (na uczelniach z zatwierdzonym przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego programem) uprawniających do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej zgodnie z art. 5 ust. 11 ustawy Prawo Budowlane.

A tutaj dla jasności link do źródła
http://www.mi.gov.pl/2-48203f1e24e2f-1786505-p_1.htm

Wszyscy martwia sie ze brakować będzie ludzi z uprawnieniami a tu pisza ze na dzień dobry będzie ich 80000?
Czegoś w tym nie rozumiem. Przy takiej populacji cały ten interes nie ma najmniejszego sensu.

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Według raportu GUS w latach 1991-2007 oddano do użytku 1 mln 700 tyś. mieszkań co daje średnią ponad 100 tyś. lokali na rok

dodać należy teraz rynek wtórny - sprzedaż, wynajem...
Arkadiusz O.

Arkadiusz O. audyt, efektywność
energetyczna

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Marcin Cierpisz:
Według raportu GUS w latach 1991-2007 oddano do użytku 1 mln 700 tyś. mieszkań co daje średnią ponad 100 tyś. lokali na rok

dodać należy teraz rynek wtórny - sprzedaż, wynajem...

OK, zaożmy ze bedzie 1600 000 lokali do obsłużenia. Przy 80 000 uprawnionych to wychodzi 20 certyfikatów na rok.
A z moich wyliczeń zeby pracownicy zarobili na siebie i na mnie to kazdy z nich musi zrobić 20 miesięcznie.

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

160 000 - to pesymistyczny wariant, wg mnie.

Problem może być w pierwszych miesiacach, potem bedą zarabiac Ci do ktorych bedzie latwo dotrzec, oraz Ci ktorzy maja znajomych np. w spoldzielniach, wspolnotach.. itd. ;)

a w sumie to nie wiem...
Arkadiusz O.

Arkadiusz O. audyt, efektywność
energetyczna

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Marcin Cierpisz:

Problem może być w pierwszych miesiacach, potem bedą zarabiac Ci do ktorych bedzie latwo dotrzec, oraz Ci ktorzy maja znajomych np. w spoldzielniach, wspolnotach.. itd. ;)

a w sumie to nie wiem...


CZyli sugerujesz silne smarowanie w celu zmniejszenia tarcia hahaha ?

Co do pierwszych miesiecy obowiazywania ustawy to myśle ze raczej beda zatory w pracy a nie jej brak, pytanie co dalej.Arkadiusz Ogonek edytował(a) ten post dnia 28.08.08 o godzinie 10:00

konto usunięte

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

certyfikaty będą potrzebne przy sprzedaży nieruchomości - w nowo budowanych obiektach wejdą one zapewne w zakres projektu lub wykonawstwa a koszty deweloper wliczy w cene mieszkań. Na rynku wtórnym większosć umow podpisywana jest w agencjach nieruchomości więc i tu będzie tak że agencje albo wyśla pracownika na szkolenie albo będa zlecać miejscowym biurom (pracy w pracowniach projektowych jest sporo ale napewno znajdzie się jedna czy druga która chętnie zajmie się tym i niejako wyspecjalizuje więc pozostaje tylko jakis niewielki procent ludzi sprzedających indywidualnie - ci znów trafią do takich co się w tym będa specjalizować tyle że będzie to bardziej losowe.
Arkadiusz O.

Arkadiusz O. audyt, efektywność
energetyczna

Temat: Audyt, czy to się opłaca?

Zgodnie z prawem osoba, firma projektujaca budowle nie moze wystawić dla niej certyfikatu. To utrudnia sprawe develeperom, czywiś→će można to łatwo obejsc ale to juz inna historia.

Następna dyskusja:

czy trzeba miec mgr zeby mo...




Wyślij zaproszenie do