Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Witajcie,

Ciekawy jestem w jaki sposób szanowne grono członków grupy, poszerza swoje kompetencje, które są przydatne w konsultingu.

Czytacie w tym celu regularnie prasę, jakieś czasopisma, książki?
Spotykacie się z osobami z innych firm na konferencjach czy też innych spotkaniach?
Organizujecie spotkania wewnątrz firmy, mające na celu wymianę doświadczeń/narzędzi/wiedzy?
Śledzicie jakieś serwisy www/blogi?
Korzystacie ze szkoleń?

Coś innego jeszcze może? Jakaś współpraca międzynarodowa? Studia MBA czy też podyplomowe?

Jestem obecnie zaangażowany w organizację projektu Szkoły Konsultantów, skierowanej do działaczy społecznych, tak by transferować kompetencje konsultingowe do sektora organizacji pozarządowych i szukam kolejnych inspiracji, narzędzi, ciekawych tropów do wykorzystania w rozwoju kompetencji konsultingowych. Robimy pierwszą, pionierską edycję, więc tym bardziej jestem nastawiony na słuchanie doświadczeń innych.

Pozdrawiam i zapraszam wszystkich do podzielenia się swoimi doświadczeniami i punktem widzenia :)
Marcin
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Witam,
Konsulting traktuję jako poboczną dziedzinę, z którą może zapoznam się za około miesiąc, ponieważ może być on przydatny w zarządzaniu działem IT. Stawiam na książki wprowadzające do konsultingu.
Pozdrawiam
Piotr
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Co rozumiesz pod pojęciem kompetencje przydatne w konsultingu? Bo ja kompletnie nie rozumiem co to jest?

Miłego
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Artur Kucharski:
Co rozumiesz pod pojęciem kompetencje przydatne w konsultingu? Bo ja kompletnie nie rozumiem co to jest?

Miłego
Zaliczyłbym do kompetencji przydatnych w konsultingu: rozumienie biznesu klienta, na które składają się: wiedza o biznesie i wymaganiach klienta, wiedza prawna, w tym dotycząca kontraktów,zarządzanie relacjami z klientami.
Natomiast dodatkowo mogą być przydatne kompetencje: komunikacyjne, coachingowe, językowe jako wsparcie.
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Piotr obawiam się, że mylisz procesy z wiedzą i umiejętnościami.

Bo to proces analizy daje ci w konsultingu wiedze o biznesie klienta.

Umiejętności komunikacyjne pozwalają ci prowadzić np. analize a Twoje kompetencję pozwalają ci byc konsultantem.

Zatem warto się zdecydować o czym dyskusja ma być bo w innym przypadku będzie niezrozumiała.

Miłego
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Artur Kucharski:
Co rozumiesz pod pojęciem kompetencje przydatne w konsultingu? Bo ja kompletnie nie rozumiem co to jest?

Innymi słowy, współprowadzę Szkołę Konsultantów dla młodych działaczy społecznych i szukam/szukałem inspiracji do tego czego jeszcze można ich nauczyć. W większości to studenci lub młodzi absolwenci i prowadzą mini-projekty konsultingowe dla organizacji pozarządowych.

Szukałem, bo semestr zajęć dobiega już końca i zostały nam dwa wolne (nie umówione) terminy na szkolenia. Szukam, bo przewiduję kolejny jeden lub dwa semestry zajęć.

http://szkolakonsultantow.wordpress.com

Czego ich nauczyć?

Co może im się przydać?Marcin Maserak edytował(a) ten post dnia 04.05.10 o godzinie 12:23
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Czym sie zajmują lub czym mają sie zajmować owi konsultanci?

Miłego
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Mają, czy też raczej już to robią, doradzać organizacjom pozarządowym. Mamy obecnie cztery zespoły projektowe i każdy z nich doradza jednej z organizacji:
- Fundacja Dobrze Że Jesteś, organizująca wolontariuszy na onkologicznych oddziałach szpitalnych, oddział wrocławski
- Bank Żywności we Wrocławiu
- Miejski Ośrodek Socjoterapii w Oławie
- Stowarzyszenie Semper Avanti, organizujące międzynarodowe wymiany młodzieży i studentów

Najpierw sami pozyskiwali te organizacje, potem badali ich potrzeby, obecnie są na etapie generowania rozwiązań i potem zostanie wsparcie wdrożenia.

konto usunięte

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Marcinie, wydaje mi się, że dla niektórych (np. dla mnie) nadal może nie być jasne o jakim rodzaju konsultingu mówisz. Czy chodzi może o naukę "organizacji i zarządzania" dla zaproponowania usprawnień operacyjnych we wspomnianych NGO-sach, czy też o pozyskiwanie funduszy? A może o coś jeszcze innego (np. decyzje strategiczne)? W każdym z tych przypadków ewentualna odpowiedź na postawione przez Ciebie pytanie będzie inna.

Problemem chyba jest to, że grupa "Business Consulting" stała się przyczółkiem "doradztwa wszelakiego", co sprawiło, że zaczynamy mieć trudności z rozumieniem podstawowych pojęć - w tym przypadku pojęcia "konsulting".
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Ok. Chodzi o zaproponowanie usprawnień operacyjnych w tych NGOsach (non-government organization). Tak więc zespoły nie mają jednego czy też kilku obszarów w jakich mają się poruszać (HR/finanse/itp.) tylko mieli zidentyfikować problemy, wybrać któryś z obszarów problemowych a potem wypracować lepsze rozwiązania od tych istniejących.

Jedna grupa wybrała obieg dokumentów; inna proces rekrutacji i komunikacji z wolontariuszami; inna organizację pracy, delegowanie zarządzanie czasem i kompetencje menedżerskie; a jedna ma problem jeszcze w znalezieniu obszaru, ale prawdopodobnie zajmie się procesem pozyskiwania wolontariuszy.

W każdym razie chodzi mi raczej o względnie uniwersalne kompetencje, bardziej niż twardą fachową wiedzę z jakiejś dziedziny. Może spytam tak:

Jakie kompetencje i narzędzia, przydają się Wam w największym stopniu w pracy doradcy/konsultanta?

Największy stopień można rozumieć np. jako to, że najczęściej ich używacie, albo dzięki nim udaje Wam się wytworzyć największą wartość w pracy. Wiem, że oddzielenie tego czy umiejętność nawiązywania kontaktów bardziej się przydaje od swojej kreatywności czy znajomości branży, jest trudna, ale może widzicie, takie swoje kluczowe kompetencje, które są najistotniejsze dla Was.

Jako kompetencje rozumiem: wiedzę (tu wchodzą też narzędzia), umiejętności i postawy.

Uczestnicy mieli już zajęcia o tematyce: wprowadzenie do konsultingu, ustalanie swojej ścieżki rozwoju, teorie przywództwa, warsztat umiejętności liderskich, warsztat kreatywnego myślenia i burza mózgów, budowanie oferty, przeprowadzanie spotkań biznesowych, budowanie relacji w biznesie, tworzenie ankiet i arkuszy wywiadów, narzędzia: SWOT, SMART, Ishikawa, 5Why, mapa procesu, one point lesson, kanban; sztuka prezentowania, dzielenie się wizją. Będą jeszcze mieli na pewno: budowanie autorytetu, zarządzanie zmianą i jakieś dwa kolejne w tym semestrze. Przyszły semestr jest cały jeszcze elastyczny i Wasze wskazówki, mam nadzieję, będą przydatne przy planowaniu programu szkoleń.Marcin Maserak edytował(a) ten post dnia 05.05.10 o godzinie 23:22

konto usunięte

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Polecam uwadze książkę "Flawless consulting" - nie wiem czy doczekała się jakiegoś polskiego wydania. Pozycja nie jest nowa, ale moim zdaniem bardzo solidnie traktuje o sztuce doradztwa biznesowego. Lektura obowiązkowa dla każdego stawiającego pierwsze (a może i kolejne) kroki w konsultingu.

Natomiast co do umiejętności konsultanta, które należy rozwijać i budować, moim zdaniem to:
- z jednej strony kombinacja umiejętności analitycznych (twardych i miękkich), interpersonalnych (w szczeólności komunikacyjnych i prezentacyjnych), kreatywności i twórczego podchodzenia do rozwiazywania problemów, umiejętności budowania relacji z klientami i partnerami biznesowymi,
- z drugiej strony wiedza merytoryczna o dziedzinie którą sie zajmujesz oraz wiedza branżowa, a także elastyczność wstosowaniu tej wiedzy i otwarty umysł pozwalający na szybkie nadrobienie braków w tejże wiedzy,
- z trzeciej strony taka nieuchwytna i pojawiająca się po latach pracy w konsultingu cecha jak intuicja i wyczucie podsuwające czasami dobre rozwiązania i odpowiedzi,

czyli jednym słowem twarda szkoła życia i przetrwania w świecie biznesu ;)

konto usunięte

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Marcin, bardzo ciekawy projekt. I potrzebny. W Polsce kształcenie konsultantów nie jest jakimś szczególnie częstym (i szczególnie zrozumiałym) tematem.

Na naszej stronie (Advisio) umieściliśmy listę ważnych książek dotyczących konsultingu, które są dostępne w Amazonie. Są tutaj: http://www.advisio.biz/pl/wiedza.html w ramce po lewej stronie. Ale to jest taki specyficzny konsulting OD i HR. Nie zbieraliśmy literatury z konsultingu bardziej "restrukturyzacyjnego" czy "wdrożeniowego". Może coś Ci się przyda.
Z polskich pozycji polecam pana Chrościckiego, być może znasz: http://merlin.pl/Konsulting-w-zarzadzaniu-Doradzac-czy...

Jeśli chodzi o kompetencje konsultingowe rozwijane w projekcie to myślę, że masz 2 drogi:

- Albo robisz "kiosk" i pokazujesz ludziom różne typy konsultingu. Do takiego rozwiązania potrzebne jest podłoże typu właśnie Chrościcki. Żeby umieć te różne nurty i podejścia umiejscowić gdzieś i pokazać jak się mają jedne do drugich. I wtedy moduły być poświęcone poszczególnym podejściom i pokazywać z 1-2 metody/narzędzia, które są dla nich charakterystyczne.

- Albo uczysz "wgłąb" jednego podejścia/ metodologii. Ważne jednak żeby zdać sobie sprawę jakie rozumienie organizacji i roli konsultanta jest podłożem tego co robicie i jakoś to dookreślić. Strasznie dużo w konsultingu zależy od takich metodologicznych, czy wręcz paradygmatycznych założeń. One nie są nawet na poziomie "tematu" konsultingu (tak jak piszesz, to może być HR, moga być finanse, może być cokolwiek innego) tylko na poziomie metodologii pracy konsultanta (a ta determinuje potrzebne kompetencje, metody, narzędzia, styl pracy, sposób interakcji z klientem, sposób budowania autorytetu itd).

Wydaje mi się, że na Wasze potrzeby sensowniejsze byłoby działanie na zasadzie "kiosku". Żeby uczestnicy mieli szersze spektum możliwości do wyboru. Ale skoro tak, to pewnie najważniejsze co możecie zrobić, to ułożyć program kursu wg nurtów/metodologii konsultingowych. I wtedy łatwo Wam będzie podejmować decyzje o potrzebnych kompetencjach i tematach szkoleń.
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Poszerzanie kompetencji przydatnych w konsultingu

Dzięki Macieju i Marto. Na pewno poszukam polecanych przez Was pozycji, a Wasze rady zainspirowały mnie do wprowadzenia paru zmian w zamierzeniach.

Aktualna, ogólna wizja jest taka:

1) Pierwszy semestr - zdobywanie klientów (org. pozarządowe), podstawowe i uniwersalne narzędzia w konsultingu, parę specjalistycznych obszarów krótko przedstawionych (czyli gdzie można stosować konsulting i jak wtedy wygląda) m.in. na podstawie case study (prowadzone przez uczestników), garść umiejętności interpersonalnych i przywódczych, pierwsze krótkie zespołowe projekty konsultingowa w organizacjach pozarządowych

Obecnie kończy się pierwszy semestr pierwszej edycji.

2) Drugi semestr - silniejsze ugruntowanie poznanych narzędzi w praktyce, osoby pracują dwutorowo po pierwsze nad swoją indywidualną specjalizacją (case study, współpraca z firmami z danej branży na zasadzie wolontariatu) a po drugie zespołowo nad większym i dłuższym projektem konsultingowym w organizacji pozarządowej z pierwszego semestru, solidne podstawy pracy zespołowej, więcej wzajemnej wymiany doświadczeń pomiędzy zespołami w zakresie projektów oraz case study z zakresu specjalizacji.

3) Trzeci semestr - specjalistyczne narzędzia bardziej szyte na miarę konsultingu w specjalistycznych branżach, kontynuowanie projektów w organizacji pozarządowej z badaniem efektywności, ostatecznym wdrożeniem i zamrażaniem wypracowanych zmian przez te 3 semestry, pogłębiona specjalizacja i prowadzenie drugiego (obok tego w org. pozarz.) projektu indywidualnego lub w parach, solidne podstawy przywództwa, wzajemna wymiana doświadczeń odnośnie konsultingu w NGOsach i mentorowanie i przewodzenie kolejnej edycji projektu, która to będzie się wtedy zaczynać (osoba z 3-ciego semestru, przewodzi projektowi osób z 1-szego semestru).

Semestry nieparzyste będą zawsze na wiosnę, tak by się wtedy zazębiały dwie kolejne edycje i była dzięki temu możliwa wymiana doświadczeń, a także ciągłość kontaktów pomiędzy edycjami.

Może forma wypisania jest trochę mało czytelna, ale generalna tendencja jest taka by pierwszy semestr dawał solidne podstawy dotyczące narzędzi i pierwsze drobne doświadczenia (NGO). Drugi rozpoczyna już specjalizację, a projekty praktyczne mają już dużo większy rozmach (NGO). Trzeci skupiony bardziej na "dopinaniu" wdrażanych zmian (NGO) i na zdobywaniu pierwszych doświadczeń specjalizacyjnych w biznesie.Marcin Maserak edytował(a) ten post dnia 25.05.10 o godzinie 23:19

Następna dyskusja:

Maraton Konsultingu




Wyślij zaproszenie do