Marcin Wystrychowski

Marcin Wystrychowski General Manager at
BIG FOUR Group;
Owner at
BFAgencja.pl

Temat: Opracowanie wizji, strategii i planu działania - dla...

Witam,

chciałem zapytać, czy znacie w sieci jakies konkretne miejsca, gdzie można znależć best practices w zakresie metodologii pracy z małym klientem, firmą profesjonalną w zakresie opracowania wizji, strategii, planu działania przedsiebiorstwa.

Chetnie podziele się moim doswiadczeniem - zrobilem juz kilka takich projektów - ale metodologie tak naprawdę ustalilem i wypracowalem sam - zdecydowanie mam portzebe skonfrontowania jej z jakimiś wzorcami tego typu działania.

pzdr
marcin
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Opracowanie wizji, strategii i planu działania - dla...

Marcin Wystrychowski:
Chetnie podziele się moim doswiadczeniem - zrobilem juz kilka takich projektów - ale metodologie tak naprawdę ustalilem i wypracowalem sam - zdecydowanie mam portzebe skonfrontowania jej z jakimiś wzorcami tego typu działania.

Robię takie projekty dwa, trzy rocznie(praktycznie zawsze przed etapem analizy wymagań na jakiekolwiek oprogramowanie).

Nie stosuje wzorców nie licząc tego, za zawsze opieram się na Porterowskim łańcuchu wartości (w tym analiza pięciu sił) i analizie SWOT. Szczególnie małe firmy, jako bardzo zwinne byty gospodarcze, należy traktować bardzo indywidualnie, to nie ma nic wspólnego z dużymi firmami a już w szczególności z korporacjami i korporacyjnymi metodami analizy.

Jeżeli duże firmy to morskie tankowce które rozpędzają się i hamują kilometrami, tak małe firmy to raczej kutry i ścigacze.... tu decyduje kadra i dobra ale (i tu wzorzec) zrozumiała wizja swoich pozycji i miejsca na rynku. Kluczem w tych małych firmach jest moim zdaniem zrozumienie źródła zysku i w postaci strawnej dla ludzi udokumentowanie tego by pracowali na bazie "twardych danych" a nie "na nosa".

Temat: Opracowanie wizji, strategii i planu działania - dla...

Jeżeli duże firmy to morskie tankowce które rozpędzają się i hamują kilometrami, tak małe firmy to raczej kutry i ścigacze.... tu decyduje kadra i dobra ale (i tu wzorzec) zrozumiała wizja swoich pozycji i miejsca na rynku. Kluczem w tych małych firmach jest moim zdaniem zrozumienie źródła zysku i w postaci strawnej dla ludzi udokumentowanie tego by pracowali na bazie "twardych danych" a nie "na nosa".

Na "twarde dane" często może pozwolić sobie tylko korporacja, na fantazję - rzadko. W wielu małych firmach ten etap służy tylko do utrzymania się na rynku i pozyskania funduszy na przeżycie podczas oczekiwania na złoty strzał - produkt, który zmieni świat.

Większość produktów zmieniających świat powstało właśnie na nosa;)

Wracając do pytania - doradztwo dla małych firm moim zdaniem zawsze musi być oparte na indywidualnych potrzebach, tam nie ma co uogólniać czy naginać metodologię pod potrzebę małej konkretnej firmy.

Jeśli właściciel/manager w małej firmie, który powinien znać swój rynek jak własną kieszeń, znać branżę, możliwości, mieć wyczucie, know how etc. szuka pomocy u konsultanta to chyba pomału jego przygoda w branży się kończy.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Opracowanie wizji, strategii i planu działania - dla...

Rafał Krawczyk:
Jeżeli duże firmy to morskie tankowce które rozpędzają się i hamują kilometrami, tak małe firmy to raczej kutry i ścigacze.... tu decyduje kadra i dobra ale (i tu wzorzec) zrozumiała wizja swoich pozycji i miejsca na rynku. Kluczem w tych małych firmach jest moim zdaniem zrozumienie źródła zysku i w postaci strawnej dla ludzi udokumentowanie tego by pracowali na bazie "twardych danych" a nie "na nosa".

Na "twarde dane" często może pozwolić sobie tylko korporacja, na fantazję - rzadko.

"Twarde dane" to "zrozumienie zjawiska" a nie "kosztowne badania rynkowe", przepraszam za zbyt ogólną formę
Większość produktów zmieniających świat powstało właśnie na nosa;)

jeśli tu produkty powstają "przypadkiem" to wtedy byt firmy jest także przypadkiem, są jednak i takie firmy, które część środków poświęcają na rozwój oferty (takie małe wewnętrzne start-upy) a tu faktycznie (jak wszędzie) "czasami
coś wypali" ale "planowy" proces R&D a nie fuks.
Jeśli właściciel/manager w małej firmie, który powinien znać swój rynek jak własną kieszeń, znać branżę, możliwości, mieć wyczucie, know how etc. szuka pomocy u konsultanta to chyba pomału jego przygoda w branży się kończy.

tu się nie zgodzę, wiele z tych małych firm to biznesy przypadkowe, odziedziczone po tatusie itp. Wielu z tych ludzi (ich właścicieli) nie ma wiedzy "rynkowej czy marketingowej" ale swoja firmą, która mała jakieś tam swoje pięć minut (nie raz lata). Nagle wyrasta im konkurent i w tym momencie sobie z tym nie radzą (no bo zawsze żarło a tu nagle kiszka). To jest moment by sięgnąć po pomoc do osoby, która popatrzy z boku chłodnym okiem, zrozumie sytuację i wskaże źródła kłopotów (przekaże tę wiedzę). Czasem samo zrozumienie przyczyny (co zaszło) wystarczy by taki biznesmen zareagował i uratował firmę. Tu jednak nie ma miejsca na "najlepsze praktyki" i inne "recepty sukcesu": indywidualna ocena sytuacji.
Witold Sowilski

Witold Sowilski Doradztwo
Gospodarcze

Temat: Opracowanie wizji, strategii i planu działania - dla...

Całkowicie się z Wami zgadzam. Do małej firmy stosować trzeba indywidualne podejście. Ja najczęściej robię analizę stanu bieżącego a wnioski z reguły nasuwają się same. W praktyce często mam do czynienia z sytuacją gdy mała firma zarządzana od początku przez właściciela osiąga taki poziom rozwoju że nie da się już wszystkiego ogarnąć i dalsze sterowanie ręczne nie jest możliwe. Pojawia się problem delegacji uprawnień, sformalizowania struktury organizacyjnej, przemyślenia czy, jak i po co się dalej rozwijać itd. Stosuję oczywiście ogólnie przyjęte metody łańcuch wartości w tym SWOT ale najtrudniejsze jest uruchomienie procesu zmiany myślenia osób które formalnie lub nieformalnie kierowały dotychczas firmą. Najczęściej jest tak, że pojmują cel działania firmy jako produkcja wyroby xyz a nie zarabianie pieniędzy. Oni to oczywiście wiedzą ale nie jest to jednoznacznie powiedziane.
Paweł Styczyński

Paweł Styczyński Manager - PW
FLORTECH

Temat: Opracowanie wizji, strategii i planu działania - dla...

Może pomocne będą te pytania. Mają ciekawą "moc" wyciągania wizji i strategii. Wiele z nich odnosi się do istniejącego biznesu, inne wpasowują się dobrze w nowe projekty. Opracowane przez Jay Abrahama - człowieka który zamienia w złoto wszystko czego się dotknie. Gorąco polecam jego produkty. Mam nadzieję że coś z tego się przyda.

Najlepszego!

What initially got me started in my business (what motivation, occurrence, etc.)?
When I first started, where did my customers come from (what process, method or action did I use)?
Why did customers originally buy from me?
Why do customers buy from me now?
What primary method of generating customers was used to build my business?
Which of my marketing or sales efforts brought in the bulk of my sales/clients? What percentage of my business comes from this?
What ongoing sales efforts do I personally perform today? How do these functions differ from those I performed when I started my business?
Where do my customers come from specifically (demographics)?
What do I believe my greatest single competitive advantage is?
What aspects of my business, product or service am I most proud of?
If I had magic wand, would I rather attract more new customers or garner more money from my existing customers, and why?
How many of my suppliers would be motivated to help me grow my business more because it will directly benefit them at a very high level? Who are they?
When I create a new customer for my business or profession, who else have I indirectly created a new customer for?

Who is my target market and how did I arrive at it?
Describe what my business does completely (what I sell, how I sell it, and who I sell to by industry, commercial category or specific niche).
What is my business philosophy as it relates to my customers?
How have my methods for doing business, or the product or service line(s) I market Changed since the inception of my business?
What is my vision for my business for the next: 6 months, 1 year, 3-5 years and 10 years and beyond?
What or where is my biggest opportunity that will help me achieve this vision?
What is my greatest strength, and is it consistent with this opportunity?
What is the “lifetime value” of my typical customer (i.e. how much revenue will he/she generate for me over the entire period he/she does business with my company?
What is my Unique Selling Proposition or USP (why do my customers buy from me – what is it that my product and/or service that distinguishes me from my competition? I may have more than one for different product/service lines or segments of my business?
Is my USP a consistent theme in all of my marketing and sales efforts? If yes, how, and if no, why not?
Briefly describe my marketing program or marketing mix (all the different types of marketing I use and how they interrelate – i.e; yellow pages, spot advertisements, direct mail, direct sales, telemarketing, etc.).
Who are my biggest competitors and what do they offer that I do not?
What steps do I take to offset their advantage? Are they working? If not, what needs to be changed?
What is my competition’s biggest failing, and how do I specifically fill that void?
Do I use direct response marketing concepts (those designed to induce an immediate and measurable response)? If no, why not?
Do I have a written marketing plan that I adhere to? If so, explain it:
What do my customers really want (be specific, don’t just answer “a quality product or service”)? How do I know?
Do customers buy from me exclusively or do they also patronize my competitors? What steps can I take to get the main portion of their business?
What’s my market potential (universe) and my current share of that market?
What does it cost me to get a new customer?
What is the average sales and profits generated from a new customer in the first year, and how is that information useful in my overall marketing strategy?
What is my biggest and best source of new business, and am I doing everything possible to secure this business? If no, why not?
What has been my biggest marketing success to date (defined as a specific promotion, advertising campaign, telemarketing script, etc.) and am I still using it?
What is my biggest marketing problem or challenge today? Describe it in its entirety as candidly and directly as possible, including personal, financial, and transactional implications it may impose.
How many better ways could I reduce the risk of transaction, lower the barrier of entry or reduce the hurdle for my customer, client or patient to make it easier for that person to do business with me?
After the initial sale, are there systematic, formal methods I use to communicate and resell my customers? If so, what are they? If not, should there be?
Do I have a systematic back-end (selling my own or others’ products to existing customers)? Describe how it works:
What problem does my product or service solve for the customer? Describe my customers’ needs and the positive results my product/service provides?
Are there other ways or different products/services I could be selling but am not?
Do I need to make money on first-time buyers, or am I satisfied with only making it on the back-end (reorders)? Explain:
Does 80% of my sales come from 20% of my customers? What are the implications of my particular ratios?

Joanna Wiejak

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Joanna Wiejak

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Opracowanie wizji, strategii i planu działania - dla...

no wlasnie, np. produkcja lodow (i to caly rok!) to jes to :)) ..
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Opracowanie wizji, strategii i planu działania - dla...

Marcin Wystrychowski:
Chetnie podziele się moim doswiadczeniem - zrobilem juz kilka takich projektów - ale metodologie tak naprawdę ustalilem i wypracowalem sam - zdecydowanie mam portzebe skonfrontowania jej z jakimiś wzorcami tego typu działania.

Może skoro zrobiłeś Marcinie, już kilka takich projektów, to w ulepszaniu Twojej metodologii dużo wyniósłbyś po prostu z ich ewaluacji po czasie? Chociażby tworzonej na podstawie prostych trzech kroków: co miało być? co było? skąd ta różnica pomiędzy dwoma pierwszymi?

Z best practices wyciągniesz to "jak może być".
A z ewaluacji "co mogłem zrobić lepiej".

Następna dyskusja:

Nazwa dla firmy konultingowej




Wyślij zaproszenie do