Temat: Opracowanie dotyczące rynku doradztwa, ilości i...
Poszukaj w necie następującej publikacji:
J. Zysnarski: Rynek usług doradczych 2009 – strategia i zarządzanie, Gdynia, kwiecień 2010.
Na jej podstawie, oczywiście z odpowiednim przypisem, w zakresie konsultingu zarządczego pisałem w swej pracy magisterskiej:
Charakterystyka sektora.
Portal „Careers in Business” oceniał wartość rynku konsultingu zarządczego na 100 mld USD w roku 2008 na świecie. Ten sam portal ocenia, iż następuje rozkwit małych firm doradczych, co jest konsekwencją łatwiejszego dostępu do narzędzi elektronicznych oraz baz danych, a także ucieczki wykwalifikowanych konsultantów z wielkich firm. W 2008 roku Gartner przewidywał, że w latach 2008-2012 średnie tempo rozwoju rynku będzie sięgało 6% rocznie. Gartner w 2010 r. oszacował wartość rynku na 70 mld USD. Głównymi odbiorcami usług konsultingu zarządczego w Europie są firmy sektora przemysłowego oraz usług finansowych.
Rynek konsultingu zarządczego w Polsce szacuje się na 480 mln EUR, zatrudnienie wynosi około 15 tys. osób, roczne przeciętne przychody na zatrudnionego oscylują wokół 32 tys. EUR. Przyjmując, że połowa dni pracy polskiego konsultanta w roku jest fakturowana, średnia dzienna stawka wynosi niespełna 1100 PLN. Uwzględniając wyższe stawki w Top 30 firm konsultingowych, dzienne stawki dla mniejszych firm doradczych kształtują się poniżej 1000 PLN netto.
Ze względu na brak jakichkolwiek danych dotyczących wielkości rynku konsultingu zarządczego w województwie śląskim, rynek ten został oszacowany jako relacja ilości podmiotów gospodarczych w kraju i ilości podmiotów gospodarczych w województwie do wielkości rynku usług konsultingowych w kraju do wielkości rynku województwa śląskiego. W ten sposób udział rynek usług konsultingu zarządczego w województwie został oszacowany na 11,4% czyli 54,72 mln EUR. Dynamikę rozwoju rynku w ostatnich latach ocenia się na bardzo niską.
Czynnikami warunkującymi popyt jest poziom kwalifikacji kadr zarządzających w podmiotach gospodarki narodowej. Popyt na usługi jest stały, z wyjątkiem okresu wakacyjnego, kiedy spada z powodu urlopów osób odpowiedzialnych w firmach za projekty wdrożeniowe. Istotą usług doradztwa w zakresie zarządzania jest obiektywne i skuteczne wsparcie przedsiębiorstw w rozpoznawaniu problemów, planowaniu rozwiązań, podejmowaniu decyzji, uzyskaniu większej lub odzyskaniu rentowności działalności, zwiększaniu obrotów i udziału w rynku oraz poprawie funkcjonowania poszczególnych obszarów systemu zarządzania przedsiębiorstwem (np. HR, strategicznego, operacyjnego, marketingowego).
Sektor charakteryzują niskie bariery wejścia i wyjścia. W Polsce sektor podlega ciągłej ewolucji i przewiduje się jego dalszy rozwój. Firmy konkurują ze sobą głównie jakością usług. Kluczowymi czynnikami sukcesu w sektorze są wysoko wykwalifikowane i doświadczone kadry konsultantów w zakresie zarządzania, strategii, marketingu zorientowanych na tworzenie rozwiązań prawdziwych problemów klientów, wykreowanie zespołu konsultantów odpowiedniego do potrzeb klienta, zarządzanie komunikacją wewnętrzną, umiejętności komunikacji z klientem, analizy przyczynowo-skutkowej oraz rozpoznawalność.