Wojciech Paździor

Wojciech Paździor team management |
leadership | HR |
work satisfaction |
c...

Temat: Doradztwo w Polsce

Witam,

Ostatnio trochę czytam i rozmyślam nt. DORADZTWA w Polsce. Doradztwa z perspektywy makro, czyli ogólnie, nie skupiając się na żadnej branży, zakresie czy rodzaju doradztwa.
Ciekawy temat a niezbyt często poruszany.

Jak oceniacie ten obszar w naszym kraju?
Jak można go podzielić?
Jak ma się on do nas maluczkich pracujących w doradztwie i jak do światowych trendów?

konto usunięte

Temat: Doradztwo w Polsce

Doradztwo dla doradztwa ?

Temat: Doradztwo w Polsce

Wojciech P.:
Jak można go podzielić?


Po pierwsze podzielilbym nastepujaco:

1. Polskie oddzialy wielkich miedzynarodowych (Big Four czy Five)
2. Wszystkie inne
Wojciech Paździor

Wojciech Paździor team management |
leadership | HR |
work satisfaction |
c...

Temat: Doradztwo w Polsce

Ja myślałem o podziale według różnych kryteriów.

I tak np.podział na:
-zagraniczne
-polskie
lub
-oferujące tylko szkolenia
-oferujące szkolenia i wsparcie wdrażanie rozwiącań
-oferujące propozycję rozwiązań (przychodzi konsultant, bada, patrzy i przedstawia decyzje)
-i jeszcze 2-3 poziomy
Bogusław Kowalski

Bogusław Kowalski Właściciel, Kowalski
Doradztwo

Temat: Doradztwo w Polsce

"czyste" szkolenia do chyba jednak inna branża - bo gdzie tu jest jakieś doradztwo.

Bardziej przemawia do mnie kierunek zaproponowany przez Andrzeja - z tym że bardzo istotne są także dziedziny doradztwa bo czym innym jest PWC, czym innym McKinsey, a czym innym np. Hay Group. Z czego tylko ta pierwsza firma należy do Wielkiej Czwórki, a trudno porównywać dwie ostatnie ze sobą czy małym firmami doradczymi - więc na pewno nie powinny być w jednej kategorii.

Może założyciel tej grupy, a jednocześnie (jak mi się wydaje) katalogujący firmy konsultingowe w Polsce, udostępniłby nam kategoryzację jakiej sam używa?

konto usunięte

Temat: Doradztwo w Polsce

dobre pytanie padło. doradztwo dla doradztwa? trzeba sobei odpowiedzieć jednak w czym chce się doradzać. Bo może byc doradztwo:

- strategiczne
- finansowe
- organizacyjne
- zarządzanie
- zasoby ludzkie
- informatyczne
- szkoleniowe
- gospodarcze
- psychologiczne
- marektingowe
- informacyjne
- prawne
- etc. etc. etc.

do tego trzeba stargetować potencjalny segment w którym chce się doradzać, np.

- korporacje
- SMESY
- firmy handlowe
- produkcyjne
- dystrybucyjne

- itp. itd.

można wymieniać w nieskończoność. Żeby sie parać doradztwem to trzeba być specjalistą w jakiejś dziedzinie, nawet kliku. Ale zwykle jest tak, że do konkretnej działki będziemy potrzebowali osobnego specjalisty. Czyli tworzymy firmę konsultingową. A to już wyzwanie i ciężka praca i trzeba tym bardziej się określić w czym się będziemy specjalizować. A doradzanie ogólne to co to ma być? Na zasadzie "ja Panu doradzę!"? Ale w czym? Nie wyobrażam sobie takiego podejścia "do wszystkiego i do niczego". I raczej żadna firma z takiej usługi "doradczej" nie skorzysta.
Radek W.

Radek W. Myśliwy.

Temat: Doradztwo w Polsce

Dariusz G.:
[...]
można wymieniać w nieskończoność. Żeby sie parać doradztwem to trzeba być specjalistą w jakiejś dziedzinie, nawet kliku. Ale zwykle jest tak, że do konkretnej działki będziemy potrzebowali osobnego specjalisty. Czyli tworzymy firmę


W pelni popieram ! Jednym slowem, .. kto ma być targetem.

R.

Temat: Doradztwo w Polsce

Bogusław K.:
z tym że bardzo istotne są także dziedziny doradztwa bo czym innym jest PWC, czym innym McKinsey, a czym innym np. Hay Group.

Klasyfikacja napewno trudna, bo branza rozwinela sie w ostatnich 20-latach bardzo, mowie to tez z perspektywy Niemiec gdzie spedzilem duzo czasu. Kiedys nazywalo sie to np. "Management Consulting / Unternehmensberatung", przyszli i doradzili jak cos zrobic, za drogie pieniadze ale zrobic/ wdrozyc musial ktos inny.

Z rozwojem specjalizacji firmy zaczely doradzac w wezszych zakresach, poczynajac od IT, bo ta branza najbardzie rozwinela sie w ostatnich latach. Potem doradztwo "przemieszalo" sie z wdrazaniem, bo klienci nie byli w stanie sami wdrozyc wspanialych rad otrzymanych od konsultantow. Rownolegle rozwijala sie dalej specjalizacja konsultantow (np w dziedzinie Supply Chain, na ktorej przypadkowo znam sie troche).

Polecam nastepujaca wspaniala ksiazke, nie wiem czy byla wydana po polsku:
http://www.amazon.co.uk/Rip-off-Scandalous-Management-...Andrzej P. edytował(a) ten post dnia 29.03.07 o godzinie 14:00

Temat: Doradztwo w Polsce

Podsumowujac ja widze nastepujace trendy:

1. Doradzac mozna w bardzo wielu dziedzinach, szczegolnie w tych gdzie firmie nie oplaca sie zatrudniac stalego pracownika na zadanie opgraniczone w czasie

2. Oprocz klasycznego doradztwa coraz wieksza role odgrywa doradztwo polaczone z wdrazaniem. To z kolei powoduje, ze powstaja nowe firmy, ktore przestaja byc klasycznymi doradcami, bo maja wlasny "produkt".Andrzej P. edytował(a) ten post dnia 29.03.07 o godzinie 14:09

Temat: Doradztwo w Polsce

Radoslaw A. W.:
W pelni popieram ! Jednym slowem, .. kto ma być targetem.

Wspomnialem powyzej, w sumie moze byc kazdy / firma / instytucja, ktora ma wyjatkowe zadanie nie wymagajace zatrudniania kogos na stale.

konto usunięte

Temat: Doradztwo w Polsce

Andrzej P.:
Radoslaw A. W.:
W pelni popieram ! Jednym slowem, .. kto ma być targetem.

Wspomnialem powyzej, w sumie moze byc kazdy / firma / instytucja, ktora ma wyjatkowe zadanie nie wymagajace zatrudniania kogos na stale.

Zgadzam się, tylko pozostaje jeszcze drobna kwestia jak daną firmę/instytucję przekonać do tego, że to właśnie nasze usługi doradcze są godne zakupu. To dość ciężki i nasycony rynek, szczególnie w niektórych segmentach. Dodatkowo w Polsce wciąż wiele firm woli coś zrobić samemu niż zlecić na zewnątrz, szczególnie gdy trzeba za to zapłacić. Innymi słowy albo się znajdzie niszę albo może być ciężko się przebić na początku ;)
Radek J.

Radek J. Quidquid latine
dictum sit, altum
videtur.

Temat: Doradztwo w Polsce

Dariusz G.:
Andrzej P.:
Radoslaw A. W.:
W pelni popieram ! Jednym slowem, .. kto ma być targetem.

Wspomnialem powyzej, w sumie moze byc kazdy / firma / instytucja, ktora ma wyjatkowe zadanie nie wymagajace zatrudniania kogos na stale.

Zgadzam się, tylko pozostaje jeszcze drobna kwestia jak daną firmę/instytucję przekonać do tego, że to właśnie nasze usługi doradcze są godne zakupu. To dość ciężki i nasycony rynek, szczególnie w niektórych segmentach. Dodatkowo w Polsce wciąż wiele firm woli coś zrobić samemu niż zlecić na zewnątrz, szczególnie gdy trzeba za to zapłacić. Innymi słowy albo się znajdzie niszę albo może być ciężko się przebić na początku ;)


Obserwuję coraz większe zainteresowanie usługami doradztwa telekomunikacyjnego i dlatego postanowilem wyjaśnić kilka zagadnień:
1. Czy to się opłaca?

Tak o ile współpracujemy z firmą której zapłacimy za rzeczywiste efekty a nie za hipotetyczne symulacje typu "co by było gdyby"

2. Dlaczego Doradca zrobi cos lepiej odemnie??

Prowadząc równolegle kilkanaście lub kilkadziesiąt projektów firma doradcza zna rzeczywiste możliwości rynkowe operatorów zarówno te cenowe jak i formalno-prawne

3. Ile zaoszczędzimy??

to jest najtrudniejsze pytanie. odpowiedź jest jednak bardzo prosta: nie wiadomo dlatego właśnie doradca powinien rozliczyć się z nami na podstawie rzeczywistych oszczędności

4. kto powinien skorzystać z takich usług?

każdy kto ma telefony w firmie

5. kiedy powinniśmy zdecydować się na współpracę??

tak naprawdę każdy moment do oszczędzenia jest dobry.

to byly chyba najważniejsze pytania jakie nam zadają klienci. a jak jest w innych branżach consultingu?
Radek W.

Radek W. Myśliwy.

Temat: Doradztwo w Polsce

Radosław J.:
>
Obserwuję coraz większe zainteresowanie usługami doradztwa telekomunikacyjnego i dlatego postanowilem wyjaśnić kilka zagadnień:

[...]

Ale to juz bylo !
Bogusław Kowalski

Bogusław Kowalski Właściciel, Kowalski
Doradztwo

Temat: Doradztwo w Polsce

Radoslaw A. W.:
Radosław J.:
>
Obserwuję coraz większe zainteresowanie usługami doradztwa telekomunikacyjnego i dlatego postanowilem wyjaśnić kilka zagadnień:

[...]

Ale to juz bylo !

spamu nigdy za wiele ;)
Wojciech Paździor

Wojciech Paździor team management |
leadership | HR |
work satisfaction |
c...

Temat: Doradztwo w Polsce

Andrzej P.:
Podsumowujac ja widze nastepujace trendy:
....
2. Oprocz klasycznego doradztwa coraz wieksza role odgrywa doradztwo polaczone z wdrazaniem. To z kolei powoduje, ze powstaja nowe firmy, ktore przestaja byc klasycznymi doradcami, bo maja wlasny "produkt".

A jak myślicie/ widzicie, która forma doradztwa jest coraz bardziej poszukiwana i doceniana: doradztwo klasyczne czy właśnie to połączone z wdrażaniem? Bo Napisał Pan, że wdrażanie pełni coraz większą rolę a jednak firmy coraz więcej wydają na szkolenia i to często otwarte. I zastanawiam się czy to jest spowodowane tylko brakiem pieniędzy czy właściwie niechęcią do wydawania więcej na większy zakres usług szkoleniowych i doradczych?

Z trendu usług wdrażania rozwiązań będzie musiała wyniknąć znaczna specjalizacja firm doradczych, bo trzeba być dobrym specjalistą żeby móc coś wytłumaczyć i jeszcze umieć uruchomić korzystanie z tego.Wojciech Paździor edytował(a) ten post dnia 31.03.07 o godzinie 13:31
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Doradztwo w Polsce

W naszym radosnym kraju panuje przekonanie - "zrobie se sam" więc duży nacisk powinien być położony na edukowanie.

Sam mam pomysł, zamysł i plan na uruchomienie specjalistycznego doradztwa, co zresztą wynika z obserwacji rynku w swoim otoczeniu (swojej branży), ale cóż - obawa przed natykaniem się albo na małe budżety, albo na wielkie, natychmiastowe czekiwania rezultatowe - zniechęca.

Mimo to myślę, że ten rynek - własnie w kontekście usług doradczych, czy może bardziej - outsourcingowych, musi się rozwijać.

Temat: Doradztwo w Polsce

Wojciech P.:
Bo Napisał Pan, że wdrażanie pełni coraz większą rolę a jednak firmy coraz więcej wydają na szkolenia i to często otwarte.

Szkolenie to w sumie tez forma doradztwa, firmy wydaja na to pieniadze azeby "doskonalic umiejetnosci" pracownikow w dziedzinach, waznych dla dzialalnosci firmy. Poza tym Unia pomaga bardzo wlasnie przy szkoleniach. Mentalnosc "zrobimy sami", byc moze dalej pokutuje ale nie ma wielkiego uzasadnienia ekonomicznego.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Doradztwo w Polsce

Andrzej P.:
Podsumowujac ja widze nastepujace trendy:

1. Doradzac mozna w bardzo wielu dziedzinach, szczegolnie w tych gdzie firmie nie oplaca sie zatrudniac stalego pracownika na zadanie opgraniczone w czasie

Ja bym to nazwał okresowym wynajmem ekspetrów
2. Oprocz klasycznego doradztwa coraz wieksza role odgrywa doradztwo polaczone z wdrazaniem. To z kolei powoduje, ze powstaja nowe firmy, ktore przestaja byc klasycznymi doradcami, bo maja wlasny "produkt".

Tu znowu mamy okresowe wynajmowanie kompetencji.

__
Moim zdaniem nie istnieje coś takiego jak doradztwo. Jeżeli ktoś potrzebuje nabyć pewnych kompetenji to się szkoli. Jeżeli ktoś nie ma potrzeby nabycia nowych kompetencji a potrzebuje ich na określony czas to wynajmuje okresowo właściwego eksperta. Na końcu ktoś może chcieć podjąć jakąś ważną decyzję i żeby zminimalizować ryzyko jej podjęcia zasięga jednej lub kilku opinii od ekspetów.Jarosław Żeliński edytował(a) ten post dnia 31.03.07 o godzinie 19:29

Temat: Doradztwo w Polsce

[author]Jarosław
Radek J.

Radek J. Quidquid latine
dictum sit, altum
videtur.

Temat: Doradztwo w Polsce

Bogusław K.:
Radoslaw A. W.:
Radosław J.:
>
Obserwuję coraz większe zainteresowanie usługami doradztwa telekomunikacyjnego i dlatego postanowilem wyjaśnić kilka zagadnień:

[...]

Ale to juz bylo !

spamu nigdy za wiele ;)


SPAMU???

Spam to niechciane elektroniczne wiadomości. Najbardziej rozpowszechniony jest spam za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w Usenecie. Zwykle (choć nie zawsze) jest wysyłany masowo.

Istotą spamu jest rozsyłanie dużej liczby informacji komercyjnych o jednakowej treści do nieznanych sobie osób. Nie ma znaczenia, jaka jest treść tych wiadomości. Aby określić wiadomość mianem spamu, musi ona spełnić trzy następujące warunki jednocześnie:

1. treść wiadomości jest niezależna od tożsamości odbiorcy,
2. odbiorca nie wyraził uprzedniej, zamierzonej zgody na otrzymanie tej wiadomości,
3. treść wiadomości daje podstawę do przypuszczeń, iż nadawca wskutek jej wysłania może odnieść zyski nieproporcjonalne w stosunku do korzyści odbiorcy.

Masowe e-maile dzielą się na dwie kategorie:

* Unsolicited Commercial Email (UCE) – niezamawiana oferta handlowa, spam komercyjny o charakterze reklamowym, zakazany przez prawo polskie i dyrektywę UE.
* Unsolicited Bulk Email (UBE) - niezamawiana poczta masowa, maile o charakterze często niekomercyjnym, takie jak apele organizacji społecznych i charytatywnych czy partii politycznych, prośby o pomoc czy masowe rozsyłanie ostrzeżeń np. o wirusach komputerowych.

A ja nijak mam sie do definicji\. Istota meila dotyczyla rzeczywistej sytuacji na runku consultingu gdzie wiekszosc firm (byc moze tez twoja) wystawia FV klientom za raporty ktorych przydatnosc lub mozliwosc wdrozenia stoi pod wielkim znakiem zapytania.
Wiec w tym poscie informacja o podejsciu do klienta i systemie rozliczen jest chyba wartosciowa

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

Konsulting Ekonomiczny w Po...




Wyślij zaproszenie do