Michał T.

Michał T. Program Quality
Director,
Toastmasters
International,
Dis...

Temat: Doradztwo biznesowe?

Hej!

Do kogo powinienem się zwrócić z następującym problemem:

Wraz ze znajomymi programistami i grafikami pracujemy obecnie na etacie, jednak chcemy wspólnie założyć firmę i realizować zlecenia bezpośrednio od klientów. Nasze kwalifikacje jako programistów są raczej z górnej półki w skali umiejętności, ale również dlatego, że pracujemy w oparciu o systemy Microsoft - (ASP.NET, aplikacje desktopowe, itp). Rozwiązujemy skomplikowane problemy informatyczne takie jak np.: podpisy cyfrowe, oprogramowanie serwerów Exchange itp. Umiemy zrobić na prawdę dużo, "prawie wszystko".

I tu pojawia się problem. O ile ścisła specjalizacja jako grafik, czy webmaster, jasno określa kto jest potencjalnym klientem, o tyle dla nas takie konkretne określenie się jest bardzo trudne. Nawet nie wiem czy konieczne! Być może istnieją firmy, które są naszym naturalnym targetem?

No i powtarzając wstępne pytanie. Kto, pomaga w rozwiązaniu tego typu problemów? Czy to jest marketingowiec, który określa grupę docelową i tworzy strategię? Czy może jakiś doradca biznesowy? Może coach?
Katarzyna Stefanska

Katarzyna Stefanska stockwatch.pl -
redaktor, SGH-studia
doktoranckie

Temat: Doradztwo biznesowe?

Cześć,

Tak na dobrą sprawę to klientów znacie najlepiej Wy sami. Zastanówcie się, kto jest odbiorcą świadczonych przez Was usług dziś. I sprawdźcie, czy jesteście w stanie dotrzeć do nich sami bez pośrednictwa pracodawcy.

Pomoc zewnętrzna przydałaby się od konsultanta, który zajmuje się właśnie analizą rynku na przykład. Ale najpewniej zacznie swoją pracę od zadania takich właśnie pytań.

Pozdrawiam!
Michał T.

Michał T. Program Quality
Director,
Toastmasters
International,
Dis...

Temat: Doradztwo biznesowe?

No niby racje. Jednak mam pewne wątpliwości.

Przede wszystkim, umiejętności generyczne/ogólne, nasi pracodawcy wykorzystują do celów bardzo konkretnych/specyficznych. Innymi słowy mają swój konkretny target, swoje produkty itp. Ja mogę z dnia na dzień iść do pracy do zupełnie innego pracodawcy, obsługującego całkowicie innych klientów i wszystko będzie ok.

Co ponownie przywołuje pytanie: czy koniecznie musimy się wyspecjalizować czy działać generalnie. Jeżeli specjalizacja byłaby jedyną opcją to ok, wtedy faktycznie popatrzmy co robią nasi pracodawcy i/lub konkurencja i zróbmy to samo, tylko lepiej.

Jeżeli jednak pójść drogą bez specjalizacji, to nadal pozostaje pytanie: kto w takim przypadku może służyć za przewodnika.
Potrzebna byłaby osoba, doradca (?), konsultant (?), marketingowiec (?) ze znajomością rynku IT, trochę pewnie specyficznej jego części zajmującej się oprogramowaniem itp.
Paweł Styczyński

Paweł Styczyński Manager - PW
FLORTECH

Temat: Doradztwo biznesowe?

Witam,

Myślę, że najlepiej będzie jeżeli wy sami znajdziecie swój target bo prawdopodobnie dysponujecie największą wiedzą, doświadczeniem i kontaktami w tym biznesie. Dochodzi do tego kwestia strategii bo ona nieodłącznie wiąże się z klientem(targetem) którego będziecie obsługiwać. Jeśli mogę nieco naprowadzić na przebieg tego procesu:

1.Odpowiedzcie dokładnie(w odniesieniu do swojej dotychczasowej działalności) na pytania które zamieściłem na samym dole aby zidentyfikować swój potencjał i szanse w otoczeniu(możecie zrobić to dla różnych potencjalnych odbiorców aby zobaczyć która opcja jest najlepsza). Nie trzeba po kolei, należy uzupełniać odpowiedzi w miarę jak odsłania się obraz.
1b. Zbierzcie absolutnie wszystkie dostępne informacje (zróbcie badanie jeśli to konieczne) o swoim docelowym kliencie i napiszcie o nim wielki esej. Od tej pory koncentrujecie się tylko na tym targecie(choć może być szeroki to musi być dokładnie określony).
2. Gdy uzyskacie klarowny obraz sytuacji, opracujcie i zacznijcie wdrażać strategię,
wg Jakcka Welcha wygląda to tak:

How to do STRATEGY in 3 steps:
1.Come up with a big „AHA!” for your business – a smart, realistic, relatively fast way to gain sustainable competitive advantage.
2.Put the right people on the right jobs to drive the big “aha” forward.
3.Relentlessly seek out the best practices to achieve your big aha(inside and out). Adapt them and continually improve them.

Ze strategią wiąże się od razu wasze pozycjonowanie i USP(Unique selling proposition). Czy jesteście, powiedzmy: Najszybsi w branży, wtedy możecie robić masowo podobne projekty, czy może macie najlepszą obsługę systemów które wdrażacie i pozyskujecie jedynie kilku strategicznych klientów, a może jeszcze inaczej – możliwości jest wiele, ale to wy musicie zdecydować jaką strategię obieracie i w jaki sposób będziecie się przestawiać klientom.
Konsultant zrobi zapewne coś podobnego(choć każdy ma nieco inną metodologię) ale nie będzie w stanie ocenić waszych atutów i odpowiedzieć na te pytania tak dobrze jak ktoś kto od dłuższego czasu związany jest z branżą. Nie neguję tutaj umiejętności konsultantów, ale ciężko byłoby znaleźć takiego który zrobiłby to, na tym etapie, lepiej niż wy, a zapłacić trzeba zawsze.

Jay Abraham- ponoć najdroższy konsultant w USA(Polecam jego książki i programy!), zaleca odpowiedzieć na te pytania:

What primary method of generating customers was used to build my business?
Which of my marketing or sales efforts brought in the bulk of my sales/clients? What percentage of my business comes from this?
How well-connected or how involved am I with my customers at the sales or transaction level (do I still sometimes take orders, or sell, or follow-up)?
What ongoing sales efforts do I personally perform today? How do these functions differ from those I performed when I started my business?
Where do my customers come from specifically (demographics)?
What do I believe my greatest single competitive advantage is?
What aspects of my business, product or service am I most proud of?
If I had magic wand, would I rather attract more new customers or garner more money from my existing customers, and why?
Who else benefits from my success; excluding my customers, my employees and my family members?
How many of my suppliers would be motivated to help me grow my business more because it will directly benefit them at a very high level? Who are they?
When I create a new customer for my business or profession, who else have I indirectly created a new customer for?
Who is my target market and how did I arrive at it?
Describe what my business does completely (what I sell, how I sell it, and who I sell to by industry, commercial category or specific niche).
What is my business philosophy as it relates to my customers?
How have my methods for doing business, or the product or service line(s) I market changed since the inception of my business?
What is my vision for my business for the next: 6 months, 1 year, 3-5 years and 10 years and beyond?
What or where is my biggest opportunity that will help me achieve this vision?
What is my greatest strength, and is it consistent with this opportunity?
What is the “lifetime value” of my typical customer (i.e. how much revenue will he/she generate for me over the entire period he/she does business with my company?
What is my Unique Selling Proposition or USP (why do my customers buy from me – what is it that my product and/or service that distinguishes me from my competition? I may have more than one for different product/service lines or segments of my business?
Who are my biggest competitors and what do they offer that I do not?
What steps do I take to offset their advantage? Are they working? If not, what needs to be changed?
What is my competition’s biggest failing, and how do I specifically fill that void?
Do customers buy from me exclusively or do they also patronize my competitors? What steps can I take to get the main portion of their business?
What’s my market potential (universe) and my current share of that market?
What is the average sales and profits generated from a new customer in the first year, and how is that information useful in my overall marketing strategy?
What is my biggest and best source of new business, and am I doing everything possible to secure this business? If no, why not?
What has been my biggest marketing success to date (defined as a specific promotion, advertising campaign, telemarketing script, etc.) and am I still using it?
What is my biggest marketing problem or challenge today? Describe it in its entirety as candidly and directly as possible, including personal, financial, and transactional implications it may impose.
Do I have a systematic back-end (selling my own or others’ products to existing customers)? Describe how it works:
What problem does my product or service solve for the customer? Describe my customers’ needs and the positive results my product/service provides?
Are there other ways or different products/services I could be selling but am not?
Do I need to make money on first-time buyers, or am I satisfied with only making it on the back-end (reorders)? Explain:
Does 80% of my sales come from 20% of my customers? What are the implications of my particular ratios?

Powodzenia!
Katarzyna Stefanska

Katarzyna Stefanska stockwatch.pl -
redaktor, SGH-studia
doktoranckie

Temat: Doradztwo biznesowe?

Coś jeszcze przyszło mi do głowy. Jeśli zakładacie firmę, to może warto po prostu zatrudnić dyrektora finansowo - ekonomicznego. Będziecie mieć kogoś zorientowanego biznesowo na miejscu.
Kamila Karaś

Kamila Karaś HR, Księgowe24.pl

Temat: Doradztwo biznesowe?

Moim zdaniem warto przed założeniem samej firmy, zebrac się, pogłówkować, poukładać podstawowe procesy (oferta, wzór umowy, negocjacje z klientem, sprzedaż, realizacja projektu, helpdesk)oraz próbować zdobyć i zrealizować jakieś zlecenie. Warto sięgnąć do znajomych lub do ich znajomych z róznych dziedzin (ksiegowość, sprzedaż, marketing, prawnik itd.). A wszystko powinno mieć swój mianownik: po co, dlaczego, z kim! Powodzenia!

konto usunięte

Temat: Doradztwo biznesowe?

a najlepiej jes, komus zalozenie zlecic :))
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Doradztwo biznesowe?

Spiszcie co potraficie w ofercie a rynek sam zadecyduje.

Joanna Wiejak

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Temat: Doradztwo biznesowe?

walka o klienta jest sztuka, i kazdy ma swoje sposoby oczywiscie zgodne ze standardami. male firmy ogolnie moga sie utrzymac na zleceniach od kilku stalych klientow zazwyczaj
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Doradztwo biznesowe?

Michale,
Piszesz dosłownie: możemy zaprogramować prawie wszystko.
Piszesz między wierszami: nie znamy się na zarządzaniu.

Rada: znajdźcie sobie kogoś/ktosiów z podejściem mocno biznesowym i backgroundem mocno biznesowym, najlepiej skierowanym na sprzedaż i marketing, bo z tego co rozumiem to główną bolączką jest pozyskiwanie klientów, których już będziecie potrafili informatycznie obsłużyć.Marcin Maserak edytował(a) ten post dnia 16.11.10 o godzinie 04:25
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Doradztwo biznesowe?

Co do coachingu, to jest to uniwersalna metoda, mogłaby być może więc i Wam pomóc, jednak lepiej działa w sytuacjach, gdy coachee (klient coachingu) ma pojęcie o obszarze, a nie jest on dla niego zagadką.
Paweł Styczyński:
Z całym szacunkiem Pawle, do Ciebie i Pana Abrahama, ale ta lista przeraża i jest absolutnie niepotrzebna w tej sytuacji. Uniwersalna lista pytań nie istnieje w konsultingu, inaczej nie byłoby sensu istnienia zawodu konsultanta i na pewno konsultanci nie zarabialiby tak dużo.

Proponowałbym zastanowić się ile czasu straciłby Michał, by przebrnąć przez to wszystko? Do tego ile czekałoby go przy tym trudności, frustracji, stresu itd. by dojść jedynie do tego, że potrzeba im kompetencji z zarządzania/marketingu, które to najłatwiej jest kupić, zatrudniając kogoś lub zapraszając do spółki.

A """"cudowne rady"""" typu...
How to do STRATEGY in 3 steps:
1.Come up with a big „AHA!” for your business – a smart, realistic, relatively fast way to gain sustainable competitive advantage.
2.Put the right people on the right jobs to drive the big “aha” forward.
3.Relentlessly seek out the best practices to achieve your big aha(inside and out). Adapt them and continually improve them.

Można przetłumaczyć:
Jak zrobić strategię w 3 krokach:
1. Wymyśl duże "AHA!", sprytny, realistyczny i relatywnie szybki sposób by zdobyć konkurencyjną przewagę.
2. Zatrudnij właściwe osoby, by zrealizowały Twoje "aha".
3. Zawzięcie szukaj najlepszych przykładów by osiągnąć Twoje duże "aha". Dostosowuj i ulepszaj to.

Przecież to jest jakiś totalny truizm i idiotyzm zarazem. Takie rady kojarzą mi się z radami, jakie słyszałem od studentów zarządzania odnośnie usprawnienia przedsiębiorstwa: "zmniejszyć koszty, zwiększyć sprzedaż". ;)

Jaki jest sens dawać komukolwiek takie rady? Jak ktoś sam nie wpadnie na to, że musi zatrudnić kogoś do pracy, to czy sam wpadnie na cokolwiek innego?

I raz jeszcze powtórzę. Konsulting nie polega na kopiuj wklej.Marcin Maserak edytował(a) ten post dnia 16.11.10 o godzinie 04:36
Zbigniew Fałek

Zbigniew Fałek Dyrektor Generalny

Temat: Doradztwo biznesowe?

Kto, pomaga w rozwiązaniu tego typu problemów?

Doradca z zakresu strategii i częściowo oprogramowanie (Strategy Manager)
Czy to jest marketingowiec, który określa grupę docelową i tworzy strategię? Czy może jakiś doradca biznesowy? Może coach?

Dobry "marketingowiec" nawet jeżeli zrobi badanie rynku to za mało. Musicie opracować całą strategię waszej firmy. Począwszy od struktury właścicielskiej (udziały lub akcje), poprzez analizę strategiczną, określenie celów strategicznych i projekcję przepływów finansowych. Minimum tego to biznesplan.

Jeżeli zajdzie taka potrzeba zapraszam na prv.

Temat: Doradztwo biznesowe?

Zbigniew Fałek:
Kto, pomaga w rozwiązaniu tego typu problemów?

Doradca z zakresu strategii i częściowo oprogramowanie (Strategy Manager)
Czy to jest marketingowiec, który określa grupę docelową i tworzy strategię? Czy może jakiś doradca biznesowy? Może coach?

Dobry "marketingowiec" nawet jeżeli zrobi badanie rynku to za mało. Musicie opracować całą strategię waszej firmy. Począwszy od struktury właścicielskiej (udziały lub akcje), poprzez analizę strategiczną, określenie celów strategicznych i projekcję przepływów finansowych. Minimum tego to biznesplan.

Zdecydowanie tak.
Zarówno problemy jak też i szanse mogą znajdować się gdzie indziej niż w "marketingu"
Michał T.

Michał T. Program Quality
Director,
Toastmasters
International,
Dis...

Temat: Doradztwo biznesowe?

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

Chciałbym jednak doprecyzować, że nie chodzi mi o założenie wielkiej korporacji zatrudniającej setki programistów - choć byłoby ciekawie. Mówię o małej, 2 osobowej firmie. Ciężko w takiej sytuacji zatrudnić dyrektora finansowego, tabun handlowców i dział marketingu.

Podążając za tymi bardziej przyziemnymi - i co za tym idzie bliższymi realiom -- radami, zdecydowaliśmy się opłacić człowieka, który opracuje za nas te elementy, z którymi my nie wiemy co zrobić. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
Paweł Styczyński

Paweł Styczyński Manager - PW
FLORTECH

Temat: Doradztwo biznesowe?

Przecież to jest jakiś totalny truizm i idiotyzm zarazem. Takie rady kojarzą mi się z radami, jakie słyszałem od studentów zarządzania odnośnie usprawnienia przedsiębiorstwa: "zmniejszyć koszty, zwiększyć sprzedaż". ;)

Przyznasz że mieli chyba jednak trochę racji... :)
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Doradztwo biznesowe?

Absolutnie nie, nie przyznam.

Napiszę ponownie, doradztwo biznesowe i konsulting to nie jest kopiuj wklej, jak Pan sugeruje. Te rady to truizmy, dla kogoś kto nie ma pojęcia o biznesie chyba i przespał ostatnie 20 lat transformacji ustrojowej w jakiejś kwarantannie.
Maria Kompanowski

Maria Kompanowski Dyrektor, Kauram
Limited

Temat: Doradztwo biznesowe?

Joanna ma racje.

Kiedy zaczyna sie firme, lub cokolwiek waznego w naszym zyciu. Przedewszystkim trzeba sobie odpowiedziec na jedno zasadnicze pytanie:

DLACZEGO????

Czyli, dlaczego chce robic to co zamierzam, czy tak naprawde czuje sie silnym i moim marzeniem zawsze bylo pracowac dla siebie, czy tez, chcesz byc w biznesie i robic praktycznie to samo co twoj pracodawca, bo myslisz, ze on zarabia o wiele wiecej niz ty i chcialbys miec kawalek jego chleba?

Jako pracownik, masz ograniczony czas pracy.Jako wlasciciel firmy, pracujesz 24/7 .

Jestes na to gotowy? Czy twoi koledzy/ biznes partnerzy sa na to gotowi?

A moze wasze DLACZEGO, jest powodem do zalozenia firmy i zrobienia czegos zupelnie innego?

Kiedy znajdziesz szczera odpowiedz na to pytanie, wtedy, bedziesz mogl dzialac.

Zycze sukcesow

Joanna Wiejak:
Michał T.:
I tu pojawia się problem. O ile ścisła specjalizacja jako grafik, czy webmaster, jasno określa kto jest potencjalnym klientem, o tyle dla nas takie konkretne określenie się jest bardzo trudne. Nawet nie wiem czy konieczne! Być może istnieją firmy, które są naszym naturalnym targetem?
Michale, nie jesteście jeszcze gotowi.
Nie rzucajcie się jeszcze na głęboką wodę, tylko przygotujcie do działania.
Kompetencje zawodowe to jedno, a umiejętność zdobywania klienta i utrzymania się na rynku to zupełnie co innego.

Zapotrzebowanie na usługi informatyczne z jednej strony jest duże, ale dobry klient i dobre zlecenia, to trudna sztuka. Można mieć szczęście, ale można też szybko położyć biznes.

Mój znajomy doradca zwykł przekornie mawiać do klientów: jeśli mówisz "jakoś to będzie", nie dawaj mi swojej wizytówki. Jutro nie spotkamy się już w biznesie.

Dlatego warto najpierw rozpracować biznes. Określić kierunek, w którym wasz wspólny biznes ma się rozwijać i cele, do których osiągnięcia będziecie dążyć. Trzeba też określić wasze role w zespole oraz obszary kompetencji i odpowiedzialności. Pomyślcie, kogo jeszcze potrzebujecie do zespołu, aby prawidłowo funkcjonować lub jakie zadania zlecić w outsourcingu (obsługa księgowa, finansowa, prawna, sprzedaż, marketing, obsługa klienta, logistyka). Dla wszystkich tych stanowisk rozpiszcie zakresy zadań i odpowiedzialności.

Druga sprawa to zaplecze, tj. lokal, zasoby, sprzęt, środki finansowe.
Kolejna to oferta i sposób jej prezentacji.

I jeszcze tak ważne rzeczy, jak prawa autorskie do powstaego oprogramowania, podział zysków, prawa na jakich można przystąpić lub odejść z biznesu (dla udziałowców, bo co innego, jeśli chodzi o zatrudnianych pracowników lub współpracowników).

Czy poradzicie sobie z tym wszystkim na tym etapie?
To wszystko jest oczywiście do ogarnięcia, ale wymaga solidnych przygotowań, jeśli nie macie jeszcze doświadczenia w samodzielnym prowadzeniu biznesu.

Konstruując ofertę, trzeba pamiętać, aby była ona z jednej strony wyrazista (abyście byli rozpoznawalni i aby klient was mógł znaleźć), z drugiej elastyczna (aby reagować na zapotrzebowanie rynku). W pierwszym elemencie uwzględnijcie wasze kompetencje, preferencje i cele. W drugim znajomość trendów w branży oraz tego, co się sprzedaje lub oceniacie, że będzie dobrze szło na rynku.

Pozdrawiam serdecznie
Joanna Wiejak
http://akademia-doradcy.pl

Temat: Doradztwo biznesowe?

Spokojnie mogę polecić Ci http://inventity.net Firma ta oferuje kompleksowe usługi z zakresu doradztwa biznesowego. Zdecydowanie polecam współpracę z nimi.

Następna dyskusja:

doradztwo biznesowe i IT




Wyślij zaproszenie do