Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: 22.09.07 ChinaNews.pl - Lenovo - Liu Chuanzhi Ojciec...

Lenovo - Liu Chuanzhi Ojciec chrzestny chińskiego przemysłu informatycznego
Historia Lenovo rozpoczyna się w roku 1984, kiedy Liu Chuanzhi, 40-letni inżynier Instytutu Nauk Komputerowych Chińskiej Akademii Nauk założył w Pekinie firmę komputerową. Z kilkoma kolegami i niewielkim kapitałem zaczął on sprzedawać importowane komputery. Firma, pod nazwą "Lianxiang" (po chińsku) i "Legend" (po angielsku) osiągnęła swój pierwszy sukces dzięki rozwojowi karty z chińskimi znakami, przy pomocy której, można tłumaczyć angielskie oprogramowania operacyjne na język chiński.

Podczas imprezy zorganizowanej przez Lenovo, Ling Zhijun, starszy edytor gazety People's Daily, przedstawił dramatyczny rozwój Lianxiang-Legend. Na początku firma stała się największą chińską marką komputerów, później firmą, która znalazła swoje miejsce na giełdzie w Hongkongu. W końcu, poprzez zakup Dywizji Komputerów Personalnych IBM, Lenovo stało się marką globalną.

Chociaż Lenovo jest trzecią największą na świecie firmą produkującą komputery personalne, firma ta wciąż jest mało znana na rynkach światowych. Tylko niewiele osób zauważyło, jak nagle Lenovo stało się gigantem globalnym.

Szczegółowe spojrzenie na jedną z najbardziej udanych firm chińskich dostarcza rzadkie informacje o ekonomicznym systemie Chin.

Ling podkreśla ważny związek pomiędzy wydarzeniami historycznymi i politycznymi, do jakich doszło w Chinach w ostatnich dziesięcioleciach. Opisuje on jak zmiany w polityce rządu wpłynęły na rozwój firmy i działania, które Liu Chuanzhi musiał wykonać, aby pokonać wiele przeszkód, takich jak m.in. brak funduszy.

Liu, który często jest nazywany "ojcem chińskiego przemysłu informatycznego", przedstawiony jest jako przywódca z determinacją. Jednak jego droga do sukcesu nie była łatwa. Podczas Rewolucji Kulturalnej (1966 - 76) rozwinął on w sobie niezniszczalną wolę i zdolność do dawania sobie rady z kompleksowymi relacjami międzyludzkimi. Ling opisuje go, jako człowieka, który znał swoje braki naukowe, ale który chciał zamienić technologię w zysk.

Dla Liu Chuanzhi największym wyzwaniem było operowanie w obrębie restrykcji systemu Chin. Zaskakujące jest, że spotkał się on z wieloma trudnościami podobnymi do tych, z którymi spotykają się firmy zagraniczne, takimi jak brak legalnego prawa patentowego, chaotyczny system w celu otrzymania licencji na import i eksport oraz przestarzałe systemy finansowe.

Impreza zorganizowana przez Lenovo wypełniła lukę w zrozumieniu roli Chin w nowoczesnym świecie biznesu. Dodatkowo była on ostrą pobudką dla tych, którzy myślą, że Chiny są jedynie wielkim, niewykorzystanym rynkiem dla firm zagranicznych. Sukces Lenovo pokazał, że firmy chińskie także mają aspiracje, aby stać się graczami globalnymi i przyjęcie do spółek to tylko jedna z dróg dotarcia do rynków światowych.

2007-03-20 10:20:03 CRI

http://polish.cri.cn/281/2007/03/20/2@58144.htm

http://www.bizneschiny.pl/index.php?option=com_content...Marcin Nowak edytował(a) ten post dnia 22.09.07 o godzinie 11:00