konto usunięte
konto usunięte
Temat: POMOC W PISANIU BIZNES PLANU.
Jak zbudować prawidłowy biznes plan?Gdy podjąłeś już ostateczną decyzję o założeniu własnej firmy czas sporządzić biznesplan i wymyślić misję firmy.
Misja firmy
Misja, czyli hasło przewodnie w miarę możliwości powinna być unikatowa. Jeśli jesteś właścicielem księgarni to misja powinno być sprzedawanie książek czy też podnoszenie poziomu wiedzy klientów. Formułując misję powinieneś spróbować odpowiedzieć sobie na pytania: jakie rozwiązania będziesz oferować klientom?
Co trzeba zrobić, aby mieć pewność, że te rozwiązania będą skuteczne? Misja Twojej firmy powinna być skonstruowana w ten sposób, aby nie zamykała dalszej drogi rozwoju. Na przykład wspomniany właściciel księgarni może z czasem włączyć do sprzedaży płyty CD czy kasety magnetofonowe zgodnie z misją firmy podnoszenia wiedzy klientów. Po założeniu firmy postaraj się spopularyzować działalność firmy umieszczając hasło Twojej misji np. na ścianie siedziby firmy czy też w nagłówku biznesplanu.
Budowa biznesplanu
Biznesplan, który stworzysz będzie Ci służyć jako mapa oraz stanie się przepustką do otrzymania kredytu czy też przyciągnięcia inwestorów. Stworzenie go jest niezmiernie ważne, dzięki niemu nie pogubisz się i jasno, na papierze będziesz mieć sprecyzowane cele, do których należy dążyć. Poniżej przedstawiamy konstrukcję biznesplanu. Powinien on składać się z sześciu części.
Opis firmy - tu powinieneś zawrzeć ogólny zarys firmy, rodzaj przedsięwzięcia oraz to, w jaki sposób masz zamiar odróżniać się od konkurencji.
Misja - hasło przewodnie Twojej działalności
Podsumowanie wykonawcze - tu powinna zawrzeć się definicja Twojej firmy.
Osobowość prawna firmy - jaką firmę zamierzasz posiadać - jednoosobową działalność gospodarcza, czy może spółkę z ograniczona odpowiedzialnością itp.
Konkurencyjność oferty: określ tu, w jaki sposób zamierzasz odróżniać się od konkurencji, spróbuj odpowiedzieć sobie na następujące pytania: kim są Twoi konkurenci, jakie są ich atuty, jakie mają słabości, co odróżni oferowane przez Ciebie produkty/ usługi od oferty konkurencji? Co chciałbyś wyeksponować prowadząc własną firmę - usługi, jakość czy cenę? Wiedz jednak, że konkurowanie cenowe prowadzą potentaci na rynku.
Zarządzanie - ta część biznesplanu poświęcona jest profilowi organizacyjnemu firmy. Zaprezentuj tu najważniejsze osoby zarządzające firmą, przedstaw ich doświadczenie zawodowe, wykształcenie, osiągnięcia w karierze. Postaraj się sprzedać tu własne zalety oraz atuty innych członków zespołu.
Plan marketingowy - tutaj zanalizuj rynek, na którym będziesz działać, opisz potencjalnych klientów oraz sposób promocji, dystrybucji i sprzedaży wytworzonych przez Ciebie produktów czy usług.
Analiza rynku - uwzględnij usytuowanie geograficzne swojej firmy, możliwości konkurowania na rynku, rozwoju firmy, nisz rynkowych i liderów.
Identyfikacja klientów - ustal czy z Twoich usług będą korzystać inne podmioty gospodarcze czy raczej będziesz sprzedawać wytwór Twojej firmy bezpośrednio klientom.
Lokalizacja - określ planowany obszar działania firmy.
Dystrybucja - odpowiedz na pytanie, w jaki sposób zamierzasz dostarczać produkty na rynek (więcej o tym w artykule pt.: " Wybór strategii marketingowej"), to czy jesteś producentem, hurtownikiem, usługodawcą zależy, jakie kanały dystrybucji będziesz najczęściej wykorzystywać.
Reklama - określ, w jaki sposób zamierzasz pozyskiwać potencjalnych klientów, uwzględnij reklamę prasową, internetową, telemarketing itp.
Public relations - w jaki sposób zamierzasz tworzyć pozytywny wizerunek własnej firmy? Zaletą kontaktów z mediami jest fakt, że zwykle nic nie kosztują a niejednokrotnie mogą wpłynąć na popularność Twojej działalności.
Polityka cenowa- opisz swoją strategię cenową, w której umieścisz informacje o przewidywanych kosztach i oczekiwanych zyskach.
Warunki sprzedaży i kredytu - ustal warunki płatności zanim przeprowadzisz jakąkolwiek transakcję.
Plan organizacyjny - zamieść w tej części wszystkie kwestie związane z codzienną organizacją pracy, opisz wszystkie funkcje firmy.
Pracownicy - większość małych firm to firmy jednoosobowe, jeśli jednak planujesz zatrudniać innych ludzi w tej części biznesplanu umieść informacje, które będą odpowiadać na pytania: gdzie znaleźć pracowników, jaki zespół skompletować, w jaki sposób będziesz ich motywować i jaki będzie program szkoleń?
Dostawcy - z jakimi firmami zamierzasz współpracować? I jak zamierzasz nawiązać tą współpracę?
Księgowość - odpowiedz na kluczowe pytania:, jaki rodzaj księgowości będziesz prowadzić (kartę podatkową, księgę przychodów i rozchodów czy pełną księgowość)? Czy księgowość Twojej firmy będzie prowadzić firma zewnętrzna?
Analiza ryzyka - ryzyko w nieodłączny sposób łączy się z każdym biznesem, dlatego spróbuj je zminimalizować. Opisz zagrożenia, jakie mogą spotkać Twoje przedsięwzięcie.
Plan finansowy - ocena finansowej strony przedsięwzięcia jest najważniejszym punktem tego planu, dlatego weź pod uwagę trzy rodzaje sprawozdań finansowych:
Rachunek zysków i strat - zawiera przewidywane dochody i wydatki w jakimś okresie czasu, najlepiej uwzględniając perspektywę trzyletnią, plan ten rozbij na miesiące w pierwszym roku a w kolejnych na kwartały.
Arkusz bilansowy - czyli zestawienie Twoich aktywów z Twoimi zobowiązaniami.
Rachunek przepływu środków pieniężnych - jest to ilość gotówki, która przepływa przez firmę w formie wpływów oraz wydatków. Jako właściciel firmy przewiduj potrzeby finansowe po to żeby wiedzieć, jaki kapitał będzie Ci potrzebny.
Aktualizując biznesplan pewnie zdarzy się tak, że nie wszystkie zawarte w nim założenia będą zgodne z rzeczywistością, dawanie gwarancji, że wszystko powiedzie się z planem jest dość niebezpieczne. Jednak sporządzenie go pomoże Ci wystartować i rozjaśni drogę w zawiłościach prowadzenia firmy.
Elementy biznesplanu
Rola biznesplanu jest niepodważalna. Należy pamietać, że najważniejszym jego elementem jest pomysł, idea, bez której nie osiągniemy upragnionego sukcesu. Jednak nie należy bagatelizować innej istotnej kwestii, tj. umiejętności skutecznej konstrukcji biznesplanu, ponieważ piszemy go przede wszystkim po to, aby przekonać instytucję finansową lub decydenta do przeznaczenia środków finansowych w celu realizacji naszego pomysłu.
Streszczenie - nazywane też podsumowaniem menedżerskim
Streszczenie ma na celu przedstawienie tego, co zamierzasz zrobić, co jest napisane ogólnie i skrótowo, a co zostanie rozszerzone w kolejnych rozdziałach biznes planu. Cześć ta musi być solidna i efektowna, nie nazbyt rozbudowana, ale na tyle, aby zawrzeć fundamenty, na których oparta zostanie szczegółowa prezentacja przedsięwzięcia. Podsumowanie menedżerskie musi być skoncentrowane na najbardziej istotnych elementach projektu. Stanowiąc jednocześnie rozpoczęcie i kwintesencję biznes planu, powinno ukazać zalety operacji, a przez to zachęcać do dalszej lektury. Po krótkim wprowadzeniu należy przedstawić opis tego jak, gdzie, kiedy i przez kogo firma została założona. Napisać o jej osiągnięciach i gorszych okresach. Ustanowić bilans działalności na dzień dzisiejszy.
Streszczenie ma zajmować jedną lub dwie strony. Dlatego jedynie pokrótce należy opisać w nim informacje o przedsięwzięciu, przewidywanych kosztach i wiążących się z tym potrzebach finansowych, należy też zawrzeć skrócone najważniejsze prognozy finansowe.
Ze względu na dużą konkurencyjność istotnym jest, aby właśnie to streszczenie zachęciło, a być może przekonało inwestorów. Dlatego trzeba mieć na uwadze fakt, że streszczenie może stać się sednem sprawy.
Pomysł, czyli szczegółowy opis produktu lub usługi
Jest to element, w którym należy wykazać się unikalnością pomysłu, usługi czy produktu, który proponujemy. Jednak nie sam pomysł wystarczy. Należy także pokazać, że wykorzystując technologię zastaną w przedsiębiorstwie uda się zrealizować ten pomysł. Ważne są również nowe technologie, ale ze względu na koszt ich wdrożenia inwestorzy niechętnie przykładają się do takich pomysłów. Aby ich przekonać do włączenia sprawdzonej technologii bądź zainwestowania w nową, najlepiej jest wszelkie badania, które kiedyś były przez nie podejmowane w tej dziedzinie i prognozy co do dalszych prac badawczych. Kładąc duży nacisk na badanie rynku.
W tej części należy przedstawić produkt. Wykazać się znajomością środowiska, z którym jest on związany, itp. Po przedstawieniu produktu należy wyraźnie zaznaczyć potrzebę jego zaistnienia na rynku, lub poszerzenia skali jego obecności na nim. W sytuacji, kiedy produkt niesie ze sobą specyficzne wymagania wobec sprzedaży czy też używania, należy zawrzeć w tym rozdziale stosowną informację, załączając wszelkie uregulowania mogące mieć wpływ na produkcję lub handel towarem tego typu.
Rynek, czyli dokładne opisanie otoczenia
Na rynek składają się konsumenci, producenci (często konkurencja) oraz warunki ekonomiczne, kulturowe i geograficzne kupna i sprzedaży. W rzeczywistości to wspomniani konsumenci warunkują istnienie pozostałych elementów. Dlatego tak ważnym jest, aby wchodząc na rynek poznać jego prawa, a przede wszystkim potencjalnych klientów. To, kim oni są i jak są rozmieszczeni na rynku ma ogromny wpływ na popyt na dany produkt czy usługę. Ale to od wprowadzanej innowacji zależy na ile będą nią zainteresowani. Należy przekonać inwestorów o gwarantowanym zbyci produktu. Aby to uczynić powinno się zamieścić analizy dotyczące wielkość rynku w znaczeniu terytorium, typu klientów, proponowanych cen oraz konkurencji i wad jej produktów. Jeżeli konkurencja nie istnieje, to może niedługo powstać. Zwłaszcza po udanym sukcesie produktu, które zamierza się wypuścić.
W tej części należy skoncentrować się na klientach, danej gałęzi przemysłu oraz na porównaniach z innymi firmami (produktami).
Należy opisać klientów, którzy są odbiorcami twojego produktu, gdzie można ich znaleźć, dlaczego będą woleli nowy produkt od innych i czy są to jednostki czy też całe grupy. Istotne są też dane na temat zasięgu rynku. Czy jest on lokalny, regionalny, narodowy czy międzynarodowy.
Należy przedstawić obraz gałęzi przemysłu, aktualne trendy, przeszłość i przyszłość właściwej przedsięwzięciu gałęzi przemysłu. Najlepiej do tego celu nadają się statystyczne wyliczeniami dotyczące produkcji i sprzedaży. Czytelne wykresy i tabele stworzą przejrzysty i zachęcający widok.
Należy podkreślić zalety ceny, jakości, wyboru, serwisu i dystrybucji towaru, który jest efektem końcowym przedsięwzięcia. Należy ukazać też prawdopodobną jego przewagę nad innymi podobnymi produktami dostępnymi na rynku. Przedstawienie mocniejszych i słabszych stron projektu będzie świadczyło o jego rzetelności.
Marketing, czyli strategia działania
Możliwości pozyskania funduszy od inwestorów jest wiele, ale w każdym przypadku najważniejsze jest przekonanie tych instytucji czy osób prywatnych o słuszności naszego pomysłu, czyli o tym, że na pewno nasza technologia i produkt będą z chęcią nabywane przez rynek. A więc najprostszą strategią jest umiejętne wprowadzenie produktu na rynek. I o tym również chcą wiedzieć potencjalni inwestorzy. Są zainteresowani tym, jak produkt czy usługa będą odebrane na rynku. Zanim zdecydują się wziąć udział w przedsięwzięciu, będą chcieli wiedzieć jakie klient odniesie korzyści i co go zmobilizuje do kupna.
Aby ich o tym przekonać, należy przedstawić sposób w jaki będzie się docierało do klientów. Porównanie produkt z istniejącymi na rynku pozwoli oszacować jego możliwości. Należy jak najmocniej podkreślić korzyści wynikające dla inwestorów z przyjęcia twojej oferty, wyrażające się w oszczędności czasu i/lub pieniędzy klientów, a w zysku dla stron biorących udział w przedsięwzięciu.
W tym punkcie trzeba przedstawić to, jak będzie wyglądała kampania informacyjna dla klientów. Aby się powiodła należy najpierw scharakteryzować grupę klientów, dla których przeznaczamy dany produkt czyli tych, którzy powinni być w szczególny sposób zainteresowani nabywaniem twoich produktów. Należy tu również określić kanały informacyjne, którymi zamierzamy się kierować. Trzeba więc zidentyfikuj te formy reklamy (radio, telewizja, prasa, foldery), które ma się zamiar zastosować. Przy tym najlepiej na początku określić budżet, jaki trzeba będzie przeznaczyć na kampanię reklamową. Kampania reklamowa powinna zostać opisana, choć bardzo prawdopodobne jest, że zmieni się jej schemat. Ważne jest, aby pokazać pewne innowatorstwo, np. w reklamie proszku do prania. Kampania powinna odnosić się do określonej grupy. Jeżeli produkt przeznaczony jest dla szerszego kręgu odbiorców, to można podać przykłady kampanii reklamowych dla każdej z grup wiekowych czy kulturowych.
Istotnym elementem kampanii reklamowej jest podanie przewidywanej ceny produktu. Cena nowego produktu nie powinna odbiegać od poziomu cen konkurencji. Kiedy produkt zdobędzie swoich klientów na rynku i wyrobi swoją markę, wówczas można zmienić poziom ceny i dostosować go do takiego, który zapewni zysk firmie. Po wybraniu strategii cenowej kolej na wybranie formy i kierunków dystrybucji produktu. W tym przypadku liczy się znajomość najbliższego rynku i najlepszych, a nie najdroższych kanałów dystrybucji. Trzeba tu przedstawić kanały i metody (np. przedstawiciele handlowi, dealerzy itd.) dystrybucji, które zamierza się stosować.
Przeanalizowanie sytuacji, jaką prowadzony przez nas marketing wytworzy na rynku jest bardzo ważnym elementem. Być może dzięki dobrej analizie zdoła się przekonać inwestorów o naszym poważnym i wszechstronnym podejściu do przedsięwzięcia (zbyt "różowa" może wcale nie okazać się najlepszą, wiadomo, że każda, nawet najlepsza, firma ma wzloty i upadki w sprzedaży produktu, więc dziwnym byłoby, gdyby nowo wprowadzony produkt odnosił same sukcesy). W momencie, kiedy przewiduje się spadek sprzedaży, należy pokazać mechanizmy, które wykorzysta się do polepszenia sytuacji. Właściwa ocena reakcji rynku może okazać się bardzo przydatną w przyszłości. Plan rozwój produkcji i sprzedaży w zależności od potencjalnej sprzedaży też nada powagi całemu projektowi. Należy zaznaczyć, czym wyróżnia się nowy produkt wśród innych, obecnych już na rynku oraz jakie cechy wspólne posiada on w porównaniu z tymi, które odniosły już sukces rynkowy.
Poza reklamą i dystrybucją należy sporządzić kosztorys sprzedaży opisując metody i koszty dostarczania produktu do rąk klienta.
W tym punkcie należy przedstawić referencje firmy, poprzez ukazanie jej licencji, patentów i świadectw jakości.
Realizacja przedsięwzięcia
W tym punkcie biznes planu należy przedstawić to, co może przyczynić się do powstania produktu. Nie należy jednak skupiać się tu jedynie na wątku finansowym, bez którego praktycznie niewiele przedsięwzięć ma szanse na powodzenie. Powinno się tu raczej skupić na możliwościach produkcyjnych firmy, włączając w to cały cykl powstawania produktu łącznie z grupą pomysłodawców. Bardzo ważne jest w tym przypadku przedstawienie grupy ekspertów, którymi można się posłużyć w razie potrzeby zmiany wizerunku produktu. Należy też pokazać technologie, którymi się dysponuje. Po prostu należy przedstawić w jaki sposób, przy pomocy jakich narzędzi (w tej sytuacji są nimi również ludzie), uda nam się zrealizować wcześniej opisany pomysł.
Zarządzanie przedsięwzięciem
Ten punkt ma za zadanie pokazanie, że stoimy "twardo na ziemi" i wiemy dokąd chcemy zmierzać, co chcemy osiągnąć. W tym przypadku musimy przedstawić całą machinę zarządzającą przedsięwzięciem, poczynając od właściciela firmy, a na pracownikach bezpośrednio realizujących zadanie kończąc. Dla każdego przedsięwzięcia należy wybrać zarząd, w którym znalazłyby się osoby z doświadczeniem, wiedzą i wzajemnym zrozumieniem dla profesjonalnej sylwetki i sprawowanych funkcji pomiędzy typowanymi na określone stanowiska osobami. Do biznes planu należy dołączyć ich CV przedstawiające kompetencje kierownictwa firmy. Następnie określić prawa i obowiązki zarządu. Oprócz danych na temat zarządu, podaje się dane osobowe kluczowego personelu.
Opinia potencjalnych inwestorów może być w znacznej mierze uzależniona od jakości kierownictwa, które często determinuje potencjalny sukces firmy. Ten dział powinien być poświęcony dotychczasowym osiągnięciom pracowników, zajmowanym przez nich pozycjom i rezultatom ich pracy. Przekonanie inwestorów o zgranym i skutecznym zespole może być bardzo pomocne. Stąd potrzeba opisu tego, jak załoga współpracowała ze sobą w przeszłości. Należy przy tym przedstawić wszystkich dyrektorów konsultantów, doradców i innych pracowników, którzy będą zaangażowani w to przedsięwzięcie.
Najczęściej dołącza się jeszcze schemat organizacyjny. W tym dziale należy udowodnić, że w firmie, która będzie zarządzała przedsięwzięciem pracują dobrze wykwalifikowani ludzie, sprawdzający się w trudnych sytuacjach.
Harmonogram
Harmonogram jest przedstawieniem opisywanych wcześniej pomysłów w formie zadań i terminów ich realizacji. W tym przypadku należy określić co i kiedy zamierza się zrealizować.
W harmonogramie powinny zostać zamieszczone najważniejsze przedsięwzięcia, które rzeczywiście zamierzamy zrealizować. Nie jest to tylko warunek, którego wymagać będą od nas inwestorzy, ale jest to także kontrola samego siebie i wydatków firmy. Jeżeli będziemy chcieli zrealizować zbyt wiele inwestycji naraz, to może się okazać, że fundusze, które przeznaczyliśmy na to mogą się zbyt szybko skurczyć i nie sprostamy postawionym sobie wcześniej założeniom. Dlatego przestrzeganie terminów pozwoli na zebranie w czasie innych środków, np. od sponsorów, ze sprzedaży itp.
Finansowanie
W tym punkcie należy dokładnie sprecyzować, jakiego rzędu inwestycji oczekuje się od inwestorów. Dobrze wygląda, jeżeli deklarujemy chęć skorzystania z dogodnego i niskooprocentowanego kredytu bankowego. Najlepiej jeżeli formalne kwestie możliwości przyznania tego kredytu zostały załatwione. Świadczy to wówczas o płynności finansowej firmy, a jednocześnie stanowi gwarancję dla potencjalnych inwestorów.
W tej części należy udowodnić, że wie się dokładnie jak przekonać bank do współfinansowania pomysł. Zarówno bank, jak i inwestorzy będą chcieli dokładnie poznać rodzaj i wielkość funduszy potrzebnych do zrealizowania pomysłu. W tym celu przedstawia się szczegółowy plan finansowy.
W planie tym należy podać całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia, wymieniając poszczególne pozycje kosztorysu. Następnie trzeba określić spodziewane źródła finansowania, w tym własne. Własny wkład, a także inne źródła zachęcają do inwestowania w takie przedsięwzięcie. Niemile widziane są biznes plany, które oczekują od inwestorów całkowitego pokrycia kosztów i to często niezbyt pewnych przedsięwzięć. Przy kosztorysie należy zwrócić uwagę czy koszty całkowite równoważą się z całkowitym finansowaniem.
Dla banku, jak i dla inwestora, priorytetową informacją jest wielkość zaangażowanych środków własnych. Nie wystarczy jednak deklaracja chęci pokrycia części całego pomysłu. Należy rzetelnie udokumentować pochodzenie kapitału własnego. Jeżeli twój zgromadzony kapitał okaże się niewystarczający, to zapewne struktura finansowania (a najpewniej bank) przewiduje udział środków obcych. Najlepiej jest przedstawić i dokładnie opisać sposób, w jaki zamierzmy je pozyskania. Bank zanim zaangażuje swoje środki, musi wiedzieć w jaki sposób zamierza się wykorzystać dodatkowe fundusze. Można zatem dołączyć harmonogram przedsięwzięcia z wyszczególnieniem kolejnych etapów i tego, kto w zamyśle będzie je finansował.
Większość przedsiębiorstw dla uzyskania dofinansowania przedstawia różnego rodzaju finansowanie uwzględniając zarówno wierzytelności i zobowiązania. Należy w tym celu przedstawić proponowaną strukturę kapitałową zaznaczając od tego, kto posiada jaką część udziałów przedsiębiorstwa na kolejnych etapach. Początkowo należy przedstawić szczegółowy plan rozdysponowania funduszami a pod koniec przedstawić ogólnie cały zarys.
Dla podkreślenia płynności finansowej i odpowiedzialności powinno się zaprezentować aktualną sytuację finansową swojej firmy. Opisuje się tu wszelkie zobowiązania i terminy ich uregulowania. Jeśli firma liczy się z zamiarem wejścia na giełdę lub już na niej jest, to należy przedstawić prognozowany rozwój sytuacji na giełdzie w aspekcie własnej firmy. Mile widziane są w takiej sytuacji dotychczasowe osiągnięcia na giełdzie.
W opisie sytuacji finansowej powinno znaleźć się miejsce na przedstawienie aktualnych i przyszłych struktur płacowych zarówno dla obecnych pracowników, jak i dla tych, których zamierza się przyjąć do pracy w związku z nowym projektem. Należy opisać wszystkie projekty dotyczące przepływu gotówki. Opracowanie to powinno zostać przedstawione w rocznym cyklu. Wyjątek stanowi pierwszy rok, w którym planowane jest przedsięwzięcie. Tutaj stosuje się cykl miesięczny.
Prognozy finansowe
Prognoza finansowa ma na celu oszacowanie rezultatów działalności, starającej się o dofinansowanie, firmy w najbliższej przyszłości.
Prognoza finansowa to zestawienie przychodów i wydatków, jakie będą generowane w przyszłości. Aby oszacować przychody i wydatki trzeba wykorzystać dane z innych firm, działających już na rynku, które są z tej samej gałęzi przemysłu bądź też utrzymują na rynku podobny produkt. Najważniejszą pozycją jest oszacowanie wielkości sprzedaży. Powinna się ona zgadzać z danymi, oszacowanymi w rozdziale o marketingu. Następnie powinieneś oszacować koszty sprzedaży i koszty administracji, czyli zarządzania całym projektem. Tutaj zawiera się koszty płac pracowników, opłat dystrybucji, reklamy, marketingu i produkcji.
Projekt, który zostanie przygotowany musi być dokładnie przemyślany i rzeczywiście powinien odpowiadać możliwościom firmy i realiom rynkowym. Istnieją programy komputerowe, dzięki którym można taką prognozę sporządzić. Ale zanim skorzystamy z takich udogodnień techniki, to trzeba sprawdzić na ile możemy zawierzyć takiemu programowi, jeżeli chodzi o to indywidualne przedsięwzięcie. Wyliczenia komputerowe mogą stanowić uzupełnienie dla tej prognozy. Dobre uzasadnienie swoich racji jest milej widziane niż zapisane liczbami i procentami strony.
Przedstawiając prognozowane koszty nie należy zapominać o nowych wydatkach związanych z dodatkowo zatrudnianym personelem. Łączą się z tym nie tylko wydatki w postaci pensji czy ubezpieczeń, ale to także kwestia stworzenia miejsca pracy, a nie tylko etatu. Należy więc liczyć się z kolejnym biurkiem, dodatkowym komputerem czy większymi funduszami na służbowe wyjazdy. To wszystko należy umieścić w każdym rozliczanym okresie.
W prognozie nie należy zanadto liczyć na zyski ze sprzedaży, bowiem one pojawią się dopiero po kilku miesiącach. Nie należy więc pokrywać kosztów reklamy zwiększonymi dochodami ze sprzedaży. Zazwyczaj najpierw trzeba wydać na reklamę, a później oczekiwać zysków z niej. Stąd na koszty związane z promocją trzeba być przygotowanym znacznie wcześniej niż będzie się podejmowało działania. Nie należy zbytniop porównywać się z firmami, które, można by powiedzieć, królują na rynku. One mają nieco inne prognozy finansowe związane z inwestycjami giełdowymi, na rynkach zagranicznych czy też w dochodowe przedsięwzięcia takie jak to opisywane w waszym biznes planie.
Podsumowanie
Podsumowanie, to podobnie jak zakończenie jedna z najważniejszych części. Zdarzyć się bowiem może tak, że co bardziej leniwi inwestorzy lub przykładający mniejszą wagę do szczegółów oczekują od tych dwóch części czegoś zarazem ogólnego, ale też konkretnego. Podsumowanie musi więc być potwierdzenie tego, co wcześniej zostało już przedstawione.
W tym punkcie należy udowodnić, że powyższa oferta jest atrakcyjna i realistyczna. Można jeszcze raz pokrótce przedstawić poszczególne elementy, czyli pomysł, jaki się chce wykorzystać w tym przedsięwzięciu (przedstawia się go w jak najbardziej dobrym świetle, choć realnie); rynek, na który chcemy wkroczyć z nowym produktem lub usługą (dla przypomnienia: bardzo ważną role odgrywają tu potencjalni konsumenci); marketing (czyli reklama i sposób dotarcia do kupujących); poszczególne etapy realizacji przedsięwzięcia; zarządzanie planem produkcji, dystrybucji, koniecznych zmian, które mogą wyniknąć w trakcie całego przedsięwzięcia; źródła finansowania i prognozę finansową dla firmy, kiedy już przedsięwzięcie będzie w toku.
W tej części należy udowodnić trafność inwestycji w to właśnie przedsięwzięcie a nie inne. Najlepiej zrobić to ukazując realia zwrotu kosztów poniesionych przez inwestorów. Najmilej widziany będzie fakt nadwyżki, która jest planowana dzięki dofinansowaniu ze strony inwestorów. Należy tez określić sposób, w jaki partnerzy uzyskają swój zysk, określony w sporządzonej wcześniej umowie. Jeżeli z częścią inwestorów zostały zawarte umowy na zasadzie pożyczki, to w zakończeniu przedstaw jak zgromadzone w ten sposób fundusze będą zabezpieczone. Mile widziane jest zapewnienie, że twoje przepływy kapitałowe pokrywają zarówno pożyczkę jak i inne podstawowe płatności.
Zakończenie to bardzo ważna część biznes planu, odnosząca się do wszystkich głównych części projektu, zawierająca kluczowe stwierdzenia każdej z nich i przedstawiająca odbiorcy raz jeszcze całościowy a zarazem syntetyczny obraz.
Dla czytelności całego biznes planu nie należy przytaczać na nowo większości podejmowanych tematów, można ewentualnie odesłać do co bardziej szczegółowych i interesujących części. Lepiej wygląda, gdy podsumowanie ograniczone jest do dwóch, trzech stron tekstu. W takiej ilości tekstu muszą zmieścić się: główny pomysł, szanse i zagrożenia dla jego realizacji (lepiej żeby owe zagrożenia były mniej uwypuklone jak szanse). Ukazanie pozytywnych stron przedsięwzięcia w sposób niezbyt egzaltowany powinno wprowadzić czytającego, a przecież potencjalnego inwestora, w dobry nastrój.
Rozdział ten stanowi szansę na przedstawienie całości opracowania w jak najlepszym świetle. Co jest bardzo ważne w przypadku osób, które od tego miejsca zaczynają studiowanie biznes planu. Wysnucie odpowiednich wniosków dla powodzenia całego przedsięwzięcia, podkreślenie rzetelności całego dokumentu, określenie załączników (np. w postaci CV pracowników), podkreślenie umiejętności prognozowania itp. stanowią doskonała reklamę dla firmy, a także doskonałą zanętę dla inwestorów.
Jak z powyższego wynika, mający przynieść sukces biznes plan musi zawierać szereg wzajemnie połączonych i zależnych od siebie elementów. Pominięcie któregokolwiek z nich morze być brzemienne w skutkach. Przedstawione tu części składowe biznes planu wynikają nie z czyjegoś wymysłu, ale z wieloletnich doświadczeń. Zastosowane tu punkty są także pewnymi zabiegami psychologicznymi, które mają na celu jak najlepszy dotarcie do adresata, którym w tym przypadku jest potencjalny inwestor. Precyzyjne wykonanie planu powinno zapewnić sukces w negocjacjach. Nie można jednak go zagwarantować w 100 %, bowiem jego powodzenie zależy w znacznej mierze od indywidualnej oferty jaką złoży się przyszłemu partnerowi.
Źródło: http://www.twoja-firma.pl
PS. Życzę Ci powodzenia :)
A na tym portalu jest jeszcze więcej ciekawych artykułów
Pozdrawiam ciepło, Baszka
Marzena
Mania
(Wójtowicz)
Specjalista ds.
Funduszy
Europejskich,
Europlace Firma
us...
Temat: POMOC W PISANIU BIZNES PLANU.
Pomoc w uzyskaniu dofinansowania z UE. Pisanie biznes planów i wszelkich dokumentów aplikacyjnych o dotację z Urzędu Pracy oraz o dotację 40 tys.Oferujemy pomoc w uzyskaniu dotacji poprzez:
Pisanie wniosków do Urzędu Pracy
Sprawdzanie poprawności już napisanego wniosku Uzupełnianie pojedynczych podpunktów wniosku
Uzupełnianie formularzy zgłoszeniowych do projektu w ramach 6.2 PO KL
Pisanie biznes planów o dotację z działania 6.2 PO KL (do 40 tys.)
Pisanie wniosków do PFRON
Sporządzanie prognoz finansowych
Pisanie wniosków w generatorze PO KL (6,7,8,9 priorytety)
Gotowe biznes plany/wnioski, które otrzymały dofinansowanie
do sprzedania m.in takie biznes plany jak:
-biznes plan sklepu internetowego z odzieżą,
-biznes plan firmy brukarskiej,
-biznes plan firmy konsultingowej
-biznes plan firmy remontowo- budowlanej,
-biznes plan sklepu internetowego z artykułami sportowymi,-przykładowy wniosek w generatorze wniosków PO KL.
Wnioski na terenie całego kraju.
Szybko, sprawnie, dokładnie!
Niskie ceny
kontakt:
europlace@op.pl
http://europlace.cba.pl
Tel. 889 305 919
Tomasz
Nowiński
specjalista ds.
marketingu,
Promotion sp. z o.o.
Temat: POMOC W PISANIU BIZNES PLANU.
Spróbuj skorzystać z programu ułatwiającego stworzenie biznes planu - http://gtplan.com/pl/biznes-plan
Tomek
Studnicki
Konsultant
biznesowy i księgowy
w Biurze Rachunkowym
Temat: POMOC W PISANIU BIZNES PLANU.
Witam,Jestem członkiem zarządu Stowarzyszenia zajmującego się w.in. profesjonalnym przygotowaniem biznesplanów i pozyskiwaniem funduszy zewnętrznych.
Zachęcam do skorzystania z Oferty.
Stowarzyszenie MdpM
NIP: 577 197 6061
e-mail: md-pm@outlook.com
te.: 730 000 721
facebook.com/smdpm
POZDRAWIAM.
Aleksy
Surma
Redagowanie
biznesplanów PUP i
UE: Doradca
zawodowy: Tr...
Temat: POMOC W PISANIU BIZNES PLANU.
Profesjonalnie piszemy biznesplany*dla uczestników projektów 6.2 oraz dotyczące dotacji z PUP na założenie własnej działalności gospodarczej.
*Przygotowujemy kompletną dokumentację zgodnie z regulaminami
*Diagnozujemy szanse i usuwamy braki, tak by wniosek otrzymał jak największą ilość punktów.
*Koszt zależny od rodzaju dokumentacji, wystawiamy faktury ,pozwalające odzyskać koszty.
Posiadamy dziesiątki referencji i wskazujemy gdzie można się z nimi zapoznać. Nasz wskaźnik skuteczności 88 %.
Bezpłatnie:
konsultacja pomysłu, pomoc w rejestracji firmy, miesięczna asysta doświadczonego przedsiębiorcy;
Zapraszamy do współpracy,
ThinkTank im. K. Kolumba http://www.kolumb.org.pl Tel. 665 700 145Ten post został edytowany przez Autora dnia 23.05.15 o godzinie 23:26
Waldemar
W.
Doradca biznesowy,
trener,
szkoleniowiec,
właściciel firm...
Temat: POMOC W PISANIU BIZNES PLANU.
Zapraszamy do współpracy w zakresie doradztwa biznesowego i tworzenia biznes planów. Szczegóły naszej działalności są dostępne na naszej stronie internetowej: http://britishblue.plTen post został edytowany przez Autora dnia 14.04.15 o godzinie 20:20Temat: POMOC W PISANIU BIZNES PLANU.
Najlepiej korzystać z pomocy firm, które mają o tym pojęcie. Super przykładem jest http://inventity.net/. Oni naprawdę znają się narzeczy.Temat: POMOC W PISANIU BIZNES PLANU.
Myślałeś może o jakieś firmie, która by Ci w tym pomogła? Np. http://inventity.netPodobne tematy
-
Biznes przy kawie » pomoc przy biznes planie -
-
Biznes przy kawie » Biznes - lekki, łatwy i przyjemny??? -
-
Biznes przy kawie » biznes w koleżeńskiej atmosferze = oszczędności +... -
-
Biznes przy kawie » Oferuje pomoc przy zakładaniu działalności gospodarczej w... -
-
Biznes przy kawie » Wasze pomysły na Biznes Przy Kawie -
-
Biznes przy kawie » Konferencja "Biznes i Nauka - Konkurencyjność poprzez... -
-
Biznes przy kawie » WŁASNY BIZNES -
-
Biznes przy kawie » www.novavending.pl - To jest biznes -
-
Biznes przy kawie » pozyskanie środków finansowych na własny biznes -
-
Biznes przy kawie » Biznes przy kawie -
Następna dyskusja: