Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: AzjaPacyfik.pl - Republika Korei - poradnik inwestycyjny

AzjaPacyfik.pl - Republika Korei - poradnik inwestycyjny

1. Rejestracja działalności gospodarczej w Republice Korei.
Formy prowadzenia działalności gospodarczej.
Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej przez firmy zagraniczne i zagranicznych przedsiębiorców regulowane jest przez 2 akty prawne aplikowane w zależności od wyboru opcji wejścia na lokalny rynek. Prawo koreańskie przewiduje działalność jako firma lokalna (np. spółka-córka firmy zagranicznej) lub firma zagraniczna.

Dokumenty regulujące sposoby wejścia na lokalny rynek są następujące:
- Foreign Investment Promotion Act
- Foreign Transaction Exchange Act
Skrócony opis regulacji przedstawiamy wraz z koreańskimi formami prawnymi, które zazwyczaj są stosowane w przypadku otwierania przez podmioty zagraniczne działalności gospodarczej
w Republice Korei.

Foreign Investment Promotion Act (FIPA)odnoszący się do sytuacji, w których firma bądź przedsiębiorca zamierza otworzyć działalność jako odrębny podmiot koreański. Zagraniczny przedsiębiorca może otworzyć działalność w Republice Korei jako spółka (corporation) lub osoba fizyczna (sole proprietor).
Firmy zagraniczne, posiadające osobowość prawną w kraju pochodzenia mogą dokonać rejestracji w Korei tylko jako spółki. Zarówno w przypadku spółek jak i osób fizycznych warunkiem uznania podmiotu za lokalny jest inwestycja o wartości min. 50.000.000 wonów (ok. 50 tys. USD) i min. 10% udziału w formowanym przedsiębiorstwie. Przy spełnieniu tych warunków nowo uformowany podmiot gospodarczy uzyskuje status FDI (Foreign Direct Inwestor) i ma prawo ubiegać się o zachęty inwestycyjne przewidziane w prawie koreańskim.
Prawo koreańskie przewiduje 4 typy spółek posiadające osobowość prawną. Ich rejestracja i działalność regulowane są przez FIPA oraz koreańskie prawo handlowe (Commercial Act).

Wśród spółek wyróżnia się:
- Joint Stock Company („Dzusik hłesa”) – odpowiednik spółki akcyjnej w Polsce.
- Limited Liability Company („Yuhan hłesa) – odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
- General Partnership Company („Hap-mjung hłesa”)
- Limited Partnership Company („Hapdza hłesa”)
Foreign Exchange Transaction Act (FETA), w ramach którego podmiot założony przez zagraniczną firmę nie nabywa statusu podmiotu lokalnego. Według przepisów prawa handlowego jest to podmiot zagraniczny działający na terenie Republiki Korei. FETA wyróżnia 2 rodzaje działalności tj. oddział (branch office) oraz Liaison Office (Representative Office). Podstawowa różnica dotyczy możliwości osiągania zysków z prowadzonej działalności gospodarczej. Oddział w rozumieniu koreańskiego prawa, może prowadzić działalność nastawioną na osiąganie zysku, natomiast Liaison Office powołany może być wyłącznie do działalności reprezentacyjnej.

2. Podatek dochodowy od działalności gospodarczej w Republice Korei
(Corporate Income Tax)
Przedstawione informacje odnośnie systemu opodatkowania działalności gospodarczej stanowią podsumowanie zasad prawnych Republiki Korei w tej kwestii. Dla potrzeb opracowania dokonano celowego zawężenia zakresu informacji do kwestii podstawowych, niezbędnych do wstępnej analizy rynku.
System prawny Republiki Korei przewiduje 3 typy podatku dochodowego. Należą do nich:
- Podatek od dochodu (income tax) osiąganego w danym roku rachunkowym
- Podatek od likwidowanego majątku (CIT on liquidated income – dotyczy sytuacji kiedy firma ulega zamknięciu a kapitał/majątek wycofaniu)
- Podatek od dochodów kapitałowych przedsiębiorstwa
Z punktu widzenia działalności gospodarczej najważniejszą grupę stanowi podatek dochodowy. Podobnie jak we wszystkich gospodarkach rynkowych podstawą opodatkowania jest zysk brutto przedsiębiorstwa pomniejszony o straty z lat poprzednich (carried over loss) oraz zwolnienia podatkowe (omówione oddzielnie).
Kalkulacja podatku dochodowego obejmuje 2 stawki tj.:
- 13% zysku brutto o wartości do 100.000.000 wonów (ok. 100.000 USD)
- 25% zysku brutto od wartości powyżej 100.000.000 wonów.
Zakładając, że zysk brutto firmy wyniósł w danym roku 250.000.000 wonów, przykładowa kalkulacja przedstawia się następująco:
Podatek = 13%*100.000.000 25%*(250.000.000 – 100.000.000) = 13.000.000 37.500.000 = 50.500.000 wonów.
W tym konkretnym przypadku ostateczna stawka podatku dochodowego (na podstawie średniej ważonej) wyniosłaby więc 20,2%.
Przedstawiony system wskazuje więc na progresywny charakter podatku dochodowego od firm.
3. Pozostałe podatki i opłaty
Wśród pozostałych podatków i opłat istotnych z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej będą z pewności podatki pośrednie czyli VAT i podatek akcyzowy.

VAT
Płatnikami podatku VAT są osoby będące dostawcami towarów i usług, niezależnie od prowadzonej działalności. Do grupy płatników VAT zaliczane są osoby indywidualne, prawne, organy rządowe i zarządy lokalne, stowarzyszenia władz lokalnych, fundacje, etc. Stawka podatku VAT w Republice Korei wynosi 10%. Podobnie jak w Unii Europejskiej i w Polsce możliwe jest zwolnienie z podatku lub zawieszenie jego poboru. Zerowa stawka VAT dotyczy głównie towarów eksportowych (komponentów do produkcji towarów na eksport), usług świadczonych poza granicami Korei, międzynarodowych usług transportowych oraz innych towarów i usług zwiększających wartość wymiany walutowej.

Podatek akcyzowy
Podatek akcyzowy nakładany jest w celu ograniczenia konsumpcji niektórych towarów lub redystrybucji dochodu.
Stawki podatku akcyzowego wahają się w granicach 5 – 72%.

Podatek od przewartościowania majątku
Obowiązkowi opodatkowania podlegają osoby indywidualne i prawne w przypadku, gdy ich majątek zostanie przewartościowany. Stawka podatku wynosi 3% od podstawy stanowiącej różnicę pomiędzy szacowanym zyskiem a wysokością strat przeniesionych z dnia przewartościowania majątku.

Innymi podatkami, których płatnikami są zarówno osoby fizyczne jak i przedsiębiorstwa są podatki od obrotu papierami wartościowymi, podatki transportowe, podatki edukacyjne, podatek telefoniczny.

Oddzielną grupą podatków pozostają podatki od nieruchomości, których stawki wielokrotnie określane są indywidualnie przez władze lokalne. Stawki podatkowe wahają się w przedziale 0,3 – 5% wartości nieruchomości w zależności od przeznaczenia nieruchomości i jej wartości.
Jednocześnie przedsiębiorcy dokonujący zakupu nieruchomości zobowiązani są do opłacenia podatku rejestracyjnego (registration tax) w wysokości 3% wartości nieruchomości oraz podatku od nabycia (acquisition tax) stanowiącego 2% wartości nieruchomości.

4. System zachęt dla inwestorów zagranicznych
System zachęt inwestycyjnych w Republice Korei jest w założeniu zbliżony do funkcjonującego
w Polsce systemu specjalnych stref ekonomicznych i opiera się głównie na zwolnieniach oraz ulgach podatkowych w zależności od typu prowadzonej działalności gospodarczej oraz wysokości nakładów inwestycyjnych. Zwolnienia podatkowe obejmują:
- zwolnienia i ulgi w podatku dochodowym przedsiębiorstwa
- zwolnienia i ulgi w podatkach lokalnych
- zwolnienia z podatku rejestracyjnego i podatku od nabycia nieruchomości
Firma ubiegająca się o zachęty inwestycyjne musi posiadać status inwestora zagranicznego (Foreign Direct Investment company). Zgodnie z definicją FDI przedstawioną w punkcie 1 niniejszego rozdziału zagraniczny kapitał powinien stanowić minimum 10% udziału w tym przedsiębiorstwie
a minimalna kwota inwestycji to 50.000.000 wonów (ok. 50 tys. USD).

Prawo koreańskie przewiduje możliwość przyznania zachęt inwestycyjnych dla typów działalności wyszczególnionych poniżej. Czytelnik z pewnością odniesie wrażenie, iż przedstawione informacje mogą być ogólne lub niekompletne, jednak dostępne dokumenty prezentują przedmiotową tematykę jedynie w prezentowanym zakresie. Wielokrotnie zakwalifikowanie projektu inwestycyjnego do jednej z wymienionych grup odbywa się na zasadzie jego oceny przez komisję ds. inwestycji składającą się z przedstawicieli poszczególnych ministerstw oraz Agencji Promocji Handlu i Inwestycji Republiki Korei.
Działalność usługowa o wysokiej wartości dodanej o charakterze wspierającym przemysł
(np. centra naukowo – badawcze) mająca znaczący wpływ na wzrost konkurencyjności koreańskiego przemysłu.
Działalność gospodarcza stanowiąca technologiczną nowość w Republice Korei lub będąca nierozwiniętą gałęzią gospodarki. Istotnym jest aby rozwój danego przemysłu był niezbędny dla poprawy międzynarodowej konkurencyjności gospodarki koreańskiej.
Działalność gospodarcza tworząca tzw. obszar inwestycji zagranicznej (foreign investment area) tj.
· Inwestycja o wartości minimum 30 milionów USD, niezależnie o profilu działalności oraz lokalizacji na terenie Republiki Korei.
· Inwestycja o wartości minimum 20 milionów USD, przy założeniu, że przedmiotem inwestycji będzie działalność hotelarska, przemysł rozrywkowy (parki rozrywki i parki wodne) lub budowa centrów konferencyjnych.
· Inwestycja o wartości minimum 10 milionów USD przy założeniu, że przedmiotem działalności będzie działalność logistyczna (transport międzynarodowy) z wykorzystaniem zaplecza infrastrukturalnego portu lotniczego lub morskiego.
· Inwestycja o wartości minimum 5 milionów USD przy założeniu, że profil firmy to działalność badawczo – rozwojowa a wielkość zatrudnienia to minimum 10 osób
z dyplomem inżynieryjnym oraz udokumentowanym 3 letnim doświadczeniem.
Działalność gospodarcza ulokowana w wolnej strefie ekonomicznej (Free Economic Zone – odpowiednik specjalnych stref ekonomicznych) pod warunkiem, że wartość inwestycji przekroczy 10 milionów USD niezależnie od profilu działalności przedsiębiorstwa.
Działalność gospodarcza ulokowana w wolnej strefie ekonomicznej o wartości inwestycji powyżej 5 milionów USD pod warunkiem spełnienia wymogów profilu działalności jak
w punkcie 3.

W odniesieniu do punktu 4 i 5 aktualnie istnieją 3 wolne strefy ekonomiczne tj. Incheon, Butan/Jinhae, Gwangyang Bay Area. W 2008 r. planowane jest jednak otwarcie kolejnych 3 stref na terytorium Republiki Korei.
System zwolnień podatkowych w odniesieniu do typów inwestycji opisanych w punktach 1-5 przewiduje zwolnienia z podatku dochodowego od działalności gospodarczej w okresie do 7 lat od momentu osiągnięcia progu zyskowności (break even point). De facto okres 7 lat liczony jest od zakończenia roku księgowego, w którym firma osiągnęła pierwszy zysk po dokonaniu inwestycji.
W odniesieniu do przedstawionych punktów system koreański przewiduje 100% zwolnienie z podatku dochodowego przez okres 5 lat oraz 50% zwolnienie z należnego podatku przez kolejne 2 lata.
Ulgi inwestycyjne obejmują również podatki od nieruchomości oraz zwolnienia z podatku rejestracyjnego i podatku od nabycia nieruchomości.
W przypadku inwestycji spełniającej wymogi przedstawione w punktach 1-2 zwolnienia dotyczą okresu 7 letniego. Oznacza to, iż przedsiębiorcy przysługuje 100% zwolnienie z przedmiotowych podatków w okresie 5 lat od rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz 50% zwolnienie w trakcie kolejnych 2 lat.
W przypadku pozostałych inwestycji opisanych w rozdziale okres zwolnienia obejmuje łącznie 5 lat. W tym przypadku 100% zwolnienia obejmuje okres 3 letni, a w ciągu kolejnych 2 lat przedsiębiorca może otrzymać 50% zwolnienie.
5. Inwestycje zagraniczne w Republice Korei
Według informacji statystycznych Koreańskiej Agencji Promocji Handlu i Inwestycji KOTRA roczny napływ inwestycji zagranicznych do Republiki Korei utrzymuje się na poziomie powyżej 10 miliardów dolarów od 2004 r. Jednakże corocznie odnotowywany jest niewielki spadek napływu zagranicznego kapitału, co ilustruje poniższa tabela.
Lata:
2004
2005
2006
2007

Napływ BIZ
(w mln USD)

12.792

11.565

11.240

10.590

Liczba nowych inwestycji

3077

3668

3107

3559

Wśród inwestycji zagranicznych w Korei dominują projekty usługowe, które stanowią 72,4% wartości BIZ. Do grupy tej zaliczono m.in. sektor bankowy, inwestycje w centra badawczo – rozwojowe, usługi typu „off-shore”, a także inwestycje infrastrukturalne (m.in. centra handlowo – wystawiennicze).
Do regionów świata i krajów będących największymi inwestorami w Korei będącymi największymi inwestorami w Korei należą od 2003 r. nieprzerwanie państwa Unii Europejskiej, Japonia oraz Stany Zjednoczone. W 2007 r. udział w inwestycjach zagranicznych wyniósł odpowiednio:
- Unia Europejska – 41,2%
- USA – 22,3%
- Japonia – 9,4%
- Pozostałe – 27,1%
Wśród zrealizowanych projektów inwestycyjnych znaczny udział miały inwestycje o wartości powyżej 100 milionów USD, stanowiące wartościowo 40,2% całkowitego napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

http://www.azjapacyfik.pl/index_2501.php?a_2501=532&b_...